Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kretsloppsdelegationen om strategi för kretsloppsan-
passad varuproduktion m.m.
, Dir. 1996:87
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1996-10-31
Dir. 1996:87
Beslut vid regeringssammanträde den 31 oktober 1996
Sammanfattning av uppdraget
Kretsloppsdelegationen (M 1993:A) får genom tilläggsdirektivet i uppdrag
att:
- föreslå en strategi för en kretsloppsanpassad varuproduktion
- utarbeta både övergripande mål och delmål till denna strategi
- redovisa förslag till åtgärder för hur dessa mål skall nås på kort och
lång sikt
- utarbeta förslag till krav på varor som ska släppas ut på marknaden
- föreslå producentansvar för varusektorn möbler
- inventera framlagda förslag till utnyttjande av biomassa samt klargöra
om det råder balans mellan olika förslag till biomasseuttag och
tillgång.
Bakgrund
För att ett kretslopp skall kunna uppnås inom varuområdet är det
nödvändigt att producenternas miljöarbete genomsyras av en helhetssyn
på varorna och deras livscykel. Detta kräver en strategi med klart
angivna mål och styrmedel. Kretsloppsdelegationen (M 1993:A) har inom
ramen för sitt uppdrag (dir. 1993:67) till regeringen redovisat förslag
till producentansvar för däck, bilar, byggsektorn samt elektriska och
elektroniska produkter. Delegationen har också lämnat ett betänkande
(SOU 1994:104) PVC - en plan för att undvika miljöpåverkan liksom
delrapporten Kretslopp - en miljöstrategi (1994:2). Där finns
utgångspunkten för det fortsatta arbetet med en strategi för hur arbetet
med att kretsloppsanpassa varusektorn fortsättningsvis bör bedrivas.
Dessutom har Kretsloppsdelegationen till uppgift att ta fram förslag
till en strategi för hur arbetet med en kretsloppsanpassning av
varusektorn skall bedrivas i syfte att åstadkomma en kretsloppsanpassad
samhällsutveckling, dir. 1993:67 och dir. 1995:23.
Den nuvarande utformningen av producentansvaret, dvs. ett fysiskt och
ekonomiskt ansvar för producenter att omhänderta uttjänta produkter är
ett viktigt styrmedel mot en ökad resurshushållning för de
produktgrupper där producentansvaret införts eller övervägs att införas.
Det är angeläget att negativa effekter på miljön under en varas hela
livscykel minimeras eller elimineras helt. På sikt bör därför den
nuvarande utformningen av producentansvaret utvecklas mot ett mer
generellt miljöansvar för produkter som sätts ut på marknaden. Alla som
hanterar och använder en produkt bör vara informerade om varans
miljöbelastning och hur negativa effekter på miljön kan undvikas. Det
är också viktigt att den som köper en vara har tillgång till sådan
information att han kan göra ett bra miljöval. För att säkerställa att
varan när den tjänat ut omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt bör
information finnas tillgänglig om möjligheter till demontering,
återanvändning och återvinning.
Naturvårdsverkets rapport om hur producentansvaret fungerar visar att
hanteringen av förpackningar, däck och tidningspapper i stor
utsträckning genomförs i enlighet med de av regeringen uppställda målen.
Många sektorer i samhället utöver de som är direkt berörda av
producentansvarsförfattningarna har utformat sin verksamhet mot en mer
cyklisk hantering av varor, avfall och restprodukter. Många konsumenter
handlar mer miljövänligt utifrån ett resurshushållningsperspektiv.
Utbildningsinsatser i skolor har initierats. Kommunerna arbetar med
kretsloppsfrågor i sitt Agenda 21 arbete. Handeln har börjat
introducera resurssnålare produkter. Tillverkningsprocessen görs mer
cyklisk. En kartläggning över i vilken omfattning och på vilket sätt
producenterna under de senaste tre åren har förändrat sitt beteende till
en mer kretsloppsanpassad hantering av resurser är värdefull för
regeringens fortsatta arbete med en kretsloppsanpassad
samhällsutveckling.
I Naturvårdsverkets rapport Aktionsplan Avfall som lämnades till
regeringen den 15 augusti 1996, föreslås nya övergripande mål inom
avfallsområdet, bland andra att avfallets mängd ska minimeras genom
åtgärder i både produktions- och konsumtionsledet och att avfall som
uppkommer skall återanvändas eller återvinnas i största möjliga
utsträckning. För att nå dessa mål föreslår verket vidare olika åtgärder
som att styra avfallet till rätt omhändertagande, tydligare roller och
ansvar, t.ex. bibehållet producentansvar samt aktiviteter för att öka
kunskapen om avfallsfrågornas miljöeffekter hos producenter och
konsumenter. Som ett specifikt mål föreslår Naturvårdsverket att
organiskt avfall inte ska få deponeras efter år 2005.
Som ett led i arbetet med att minska den totala belastningen på miljön
föreslår många sektorer att råvaruuttaget styrs till förnybara källor
såsom biomassa. Mot bakgrund av dessa olika önskemål och förslag är en
kartläggning önskvärd över i vilken utsträckning mängden tillgänglig
biomassa räcker till alla de beskrivna användningsområdena. Det är
också nödvändigt att i samband med en sådan kartläggning redovisa de
olika förslagens miljökonsekvenser och kostnader.
Uppdraget
Kretsloppsdelegationen skall i sitt fortsatta arbete med att ange en
strategi för arbetet med kretsloppsanpassning av varusektorn ange
övergripande mål och delmål och redovisa förslag till åtgärder på kort
och lång sikt för hur dessa mål skall nås. Förslag till hur och av vem
dessa åtgärder skall vidtas skall också redovisas. Delegationen skall
senast den 28 februari 1997 redovisa denna del av uppdraget.
Alla som hanterar och använder en produkt bör vara informerade om
varans miljöbelastning och hur negativa effekter på miljön kan
undvikas. Det är också viktigt att den som köper en vara har tillgång
till sådan information att han kan göra ett bra miljöval. För att
säkerställa att varan när den tjänat ut omhändertas på ett miljömässigt
riktigt sätt bör därför exempelvis information finnas tillgänglig om
möjligheter till demontering, återanvändning och återvinning. Utifrån
den föreslagna strategin skall delegationen därför också utforma förslag
till hur producenterna kan ta ett miljöansvar för de produkter som de
släpper ut på marknaden. Förslaget bör innehålla vilken typ av ansvar
som skulle kunna åläggas producenterna och konkreta förslag till
styrmedel. Denna del av uppdraget bör redovisas senast den 31 december
1997.
Delegationen ska vidare slutföra pågående arbete med producentansvar för
varusektorn möbler, vilket skall avrapporteras till regeringen senast
den 30 juni 1997.
Inom många sektorer diskuteras att styra råvaruuttaget till förnybara
källor i form av biomassa. Kretsloppsdelegationen får därför i uppdrag
att göra en samlad inventering av framlagda förslag till utnyttjande av
biomassa. Delegationen skall också göra en inventering av tillgång samt
nuvarande och framtida efterfrågan av biomassa för att klargöra om det
råder balans mellan de olika förslagen till biomasseuttag och
tillgången. Delegationen skall i detta arbete också sammanställa
förväntade miljövinster och kostnader som finns redovisade i de olika
förslagen till användning av biomassa. Resultatet av denna översyn ska
rapporteras till regeringen senast den 31 december 1997.
I tilläggsdirektivet (dir. 1995:23) till Kretsloppsdelegationen uppdrogs
åt den att utvärdera resultatet av det bedrivna arbetet. Denna
utvärdering bör bestå av en kartläggning av i vilken omfattning
näringslivet har utvecklat en mer kretsloppsanpassad hantering av varor,
avfall och råvaror. Utvärderingen ska rapporteras till regeringen
senast den 30 juni 1998.
För arbetet gäller direktiv till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50),
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Om delegationen lämnar förslag med kostnadskonsekvenser skall tänkt
finansiering anges.
För arbetsformer m.m. i övrigt hänvisas till tidigare direktiv.
Genom detta beslut ändrar regeringen beslutet av den 2 februari 1995 i
dir. 1995:23 med avseende på vissa rapporteringsdatum och datum för
uppdragets slutförande.