Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Möjligheterna att i s.k. anknytningsärenden använda belastningsuppgifter om
i Sverige bosatta personer
, Dir. 1996:8
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1996-02-15
Dir. 1996:8
Beslut vid regeringssammanträde den 15 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka hur man kan undvika att utländska
medborgare söker sig till Sverige på grund av anknytning till en här
bosatt person, när risken bedöms som påtaglig att den utländska
medborgaren kommer att utsättas för misshandel eller annan kränkande
behandling av den här bosatta personen.
Utredaren skall
- kartlägga omfattningen av problemet att utländska medborgare söker sig
till Sverige på grund av anknytning till en här bosatt person som kan
befaras utsätta dem för misshandel eller annan kränkande behandling,
- utreda vilken inverkan en s.k. sprucken anknytning under dessa
förhållanden har för frågan om uppehållstillstånd,
- undersöka vilka möjligheter det nuvarande regelsystemet erbjuder att
komma till rätta med problemen,
- utröna om det i dag förekommer att uppgifter om brottslighet hos den i
Sverige bosatta personen beaktas och överväga lämpligheten av att begära
in belastningsuppgifter om den i Sverige bosatta personen,
- överväga hur eventuellt inhämtade belastningsuppgifter bör användas,
- undersöka hur skyddet för den som ansöker om uppehållstillstånd skall
kunna förbättras samtidigt som parternas integritet och deras rätt till
skydd för sitt privatliv åsidosätts i så liten utsträckning som möjligt,
och
- lägga fram de författningsförslag som eventuellt behövs.
Bakgrund
Från bl.a. kvinnoorganisationer, kvinnojourer och sociala myndigheter
har från tid till annan uppgetts att kvinnor som beviljats
uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning till en här bosatt
man i vissa fall utsätts för misshandel eller annan kränkande behandling
av mannen. Det har även hävdats att vissa män upprepade gånger inleder
förhållanden med utländska kvinnor som de sedan misshandlar. Det har
vidare gjorts gällande att de utländska kvinnorna i många fall känner
sig tvingade att stanna kvar i förhållandet därför att de, i enlighet
med reglerna om så kallad uppskjuten invandringsprövning, beviljats ett
tidsbegränsat uppehållstillstånd som blir permanent först om
förhållandet varat i två år.
Frågan har även uppmärksammats i motioner till riksdagen. Krav har
därvid framförts att Invandrarverket regelmässigt skall få tillgång till
innehållet i kriminalregister eller polisregister för att kunna beakta
eventuella belastningsuppgifter vid handläggningen av ansökningar om
uppehållstillstånd på grund av anknytning. Justitieutskottet har
avstyrkt motionerna (bet. 1993/94:JuU19 och bet. 1994/95:JuU21).
Utskottet motiverade vid första tillfället sitt ställningstagande bl.a.
med att det inte har beredningsansvaret för frågor om uppehållstillstånd.
Vid det andra tillfället anförde utskottet att frågan var
under övervägande i regeringskansliet. Även från Invandrarverket har
framförts att det finns behov av att få tillgång till registeruppgifter
för att beakta dessa vid handläggningen av ansökningar om uppehållstill-
stånd på grund av anknytning.
Frågan har tidigare behandlats bl.a. i en rapport från Ombudsmannen mot
etnisk diskriminering (DO) och i en rapport från Invandrarverket.
Regeringen gav i april 1988 DO i uppdrag att förutsättningslöst utreda
behovet av åtgärder mot s.k. oetisk kontaktförmedling (dnr IP 1509/88).
I utredningen som redovisades i februari 1989 ingår bl.a. ett avsnitt
som behandlar frågan om registrering av "anknytningspersoner" - det vill
säga männen i Sverige - i utlänningsärenden och sekretesskyddet i sådana
ärenden. DO ansåg i och för sig att informationen om den i Sverige
bosatte parten skulle kunna användas i syfte att förskona kvinnan från
något som skulle kunna komma att inträffa i framtiden. DO fann
emellertid under hänvisning till såväl praktiska aspekter som
integritetshänsyn att prövningen vid handläggningen av
anknytningsärenden inte borde skärpas ytterligare. I rapporten från
Invandrarverket, "Kvinna och Invandrare", från december 1992 gjordes
bedömningen att det bör vidtas åtgärder för att förebygga den kränkande
behandling en del utländska kvinnor utsätts för när de beviljats uppe-
hållstillstånd här på grund av anknytning. En sådan åtgärd skulle
enligt Invandrarverket kunna vara att polisen vid sin utredning av
anknytningsfall regelmässigt tar ut ett polisregisterutdrag om mannen.
Nuvarande ordning
Utlänningslagen
Enligt 2 kap. 4 § utlänningslagen (1989:529) får uppehållstillstånd
bl.a. ges till en utlänning som är nära anhörig till en i Sverige bosatt
person. Bestämmelsen innebär således inte någon ovillkorlig rätt för
anhöriga att få tillstånd och inte heller anger den vilka anhöriga som
avses. Av förarbetena till utlänningslagen framgår att som nära anhörig
skall räknas bl.a. make/maka eller sambo. Make eller sambo till en
person som är bosatt i Sverige beviljas regelmässigt uppehållstillstånd.
När uppehållstillstånd söks på grund av en nyligen etablerad anknytning
till en här bosatt person tillämpas dock ordningen med s.k. uppskjuten
invandringsprövning. Denna ordning innebär att utlänningen ges
uppehållstillstånd för sex månader i taget under de första två åren. Om
anknytningen till Sverige upphör under den perioden skall utlänningen i
normalfallet återvända till hemlandet.
Den uppskjutna invandringsprövningen infördes i mitten av 1970-talet i
ett försök att komma till rätta med skenäktenskap och skenförhållanden
som blivit ett allt större problem sedan regleringen av invandringen
skärpts i början av 1970-talet.
En förutsättning för att tillstånd skall beviljas på grund av anknytning
till make eller sambo i ett förhållande som inte är etablerat sedan
tidigare, är att förhållandet bedöms som seriöst. Härvid beaktas bl.a.
faktorer som bekantskapstid och hur väl parterna känner varandra. Vid
prövningen av om ett äktenskap eller samboförhållande är att bedöma som
seriöst skall även beaktas seder och bruk i andra länder.
Om förhållandet upphör före tvåårsperiodens utgång skall hänsyn tas till
omständigheter som kan göra att utlänningen ändå bör tillåtas stanna i
Sverige. Sådana omständigheter kan vara att det finns barn i
förhållandet, att utlänningen blivit väl etablerad på arbetsmarknaden,
att en kvinna blivit misshandlad av sin partner eller att en kvinna
riskerar att bli socialt utstött vid återkomsten till hemlandet.
Register- och sekretesslagstiftning
Myndigheters och andras tillgång till belastningsregister är av
integritetsskäl starkt begränsad.
I 7 kap. 17 § sekretesslagen (1980:100) föreskrivs att sekretess gäller
i verksamhet som avser förande av eller uttag ur allmänt kriminalregister
eller register som förs enligt lagen (1965:94) om polisregister
m.m. för uppgift som har tillförts registret. Vidare stadgas att för
utlämnande av sådan uppgift gäller vad som är föreskrivet i lagen om
polisregister m.m. och i förordning som har stöd i sådan lag samt att
föreskrifterna i 14 kap. inte gäller i fråga om sekretessen enligt 7
kap. 17 § sekretesslagen.
I 3 § första stycket i lagen om polisregister m.m. stadgas bl.a. att
utdrag av eller upplysning om innehållet i polisregister skall meddelas
när framställningen om det görs av den centrala utlänningsmyndigheten.
Av 10 § framgår att den som med stöd av denna lag fått del av uppgifter
ur polisregister om någon annans personliga förhållanden inte obehörigen
får röja dessa. Vidare framgår att i det allmännas verksamhet tillämpas
i stället bestämmelserna i sekretesslagen.
Av 8 § lagen (1963:197) om allmänt kriminalregister följer att
registerutdrag skall lämnas efter framställning av bl.a. myndighet som
har rätt att besluta om frihetsberövande åtgärder enligt utlänningslagen.
Regeringen kan för ett visst fall eller för ett visst slag av
ärenden lämna tillstånd till att registerutdrag även i andra fall lämnas
till myndighet.
I 7 kap. 14 § sekretesslagen finns ett särskilt sekretesskydd för
utländska medborgare. I första stycket föreskrivs att sekretess gäller
för uppgifter som rör utlänningar, om det kan antas att röjandet av
uppgiften skulle medföra fara för att någon utsätts för övergrepp eller
annat allvarligt men som föranleds av förhållandet mellan utlänningen
och en utländsk stat eller myndighet eller organisation av utlänningar.
Sekretessen enligt denna bestämmelse gäller oavsett hos vilken myndighet
uppgifterna förekommer.
Enligt paragrafens andra stycke gäller sekretess bl.a. i verksamhet för
kontroll över utlänningar för uppgifter om enskildas personliga förhållanden,
om det inte står klart att en uppgift kan röjas utan att den
enskilde eller någon som står honom eller henne nära lider men. Till
verksamhet för kontroll över utlänningar räknas ärenden om uppehållstill-
stånd. Sekretess enligt detta stycke gäller inte bara uppgifter
som är att hänföra till den utlänning som ett ärende avser, utan också
uppgifter om andra personers förhållanden. Uppgifter ur polisregister
som lämnas till Invandrarverket kan vara sekretessbelagda hos verket med
stöd av bestämmelserna i denna paragraf.
Av 14 kap. 5 § sekretesslagen följer slutligen att sekretess inte
hindrar att en sökande, klagande eller annan part i ett mål eller ärende
hos domstol eller myndighet tar del av en handling eller annat material
i målet eller ärendet. Vidare stadgas att undantag skall göras om det av
hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att en
sekretessbelagd uppgift inte röjs. I sådant fall skall myndigheter på
annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller, om det
behövs för att parten skall kunna tillvarata sin rätt och det kan ske
utan allvarlig skada för det intresse sekretessen skall skydda.
Behovet av utredning
De signaler om problem i vissa anknytningsärenden som förts fram i den
allmänna debatten måste tas på allvar. Det kan inte accepteras att
utländska medborgare, ofta kvinnor, lockas till Sverige av personer,
ofta män, som kan befaras misshandla dem eller på annat sätt behandla
dem illa. Som underlag för en rättvisande bedömning av hur de påtalade
missförhållandena skall kunna åtgärdas krävs till att börja med en
undersökning av problemens vidd. Omfattningen av missförhållandena
behöver därför kartläggas noggrant. Även möjligheterna att åtgärda
problemen inom det nuvarande regelsystemets ram behöver analyseras.
I den allmänna debatten har som nämnts stundom kritik riktats mot
ordningen med uppskjuten invandringsprövning. Kritikerna har hävdat att
denna ordning tvingar utländska kvinnor att stanna kvar hos män som
behandlar dem illa. Syftet med den uppskjutna invandringsprövningen är
att förhindra missbruk av rätten till invandring i Sverige. Utan
överdrift kan sägas att det torde vara svårt att upprätthålla kraven på
en reglerad invandring, om ett äktenskap eller samboförhållande
automatiskt skulle medföra att ett permanent uppehållstillstånd
omedelbart beviljades. Frågan om uppskjuten invandringsprövning har
därtill nyligen bedömts av den parlamentariskt sammansatta
Flyktingpolitiska kommittén. Kommittén förordar i betänkandet Svensk
flyktingpolitik i globalt perspektiv (SOU 1995:75 s. 164) att systemet
med uppskjuten invandringsprövning bör behållas. Mot denna bakgrund bör
den nu aktuella utredningens förslag inte innefatta överväganden om
uppskjuten invandringsprövning.
Frågan om Invandrarverket skall ha möjlighet att begära in, beakta och
vidarebefordra belastningsuppgifter är komplicerad. Uppgifterna om att
personer som kommer till Sverige med anledning av att de inlett ett
förhållande med en här bosatt person utsätts för misshandel eller annan
kränkande behandling måste tas på allvar. Å ena sidan krävs åtgärder för
att förhindra sådana övergrepp. Å andra sidan måste undvikas att
eventuella åtgärder för att försöka förhindra fenomenet blir av ett
sådant slag att parternas rätt till integritet och privatliv äventyras.
Principiella invändningar kan till att börja med resas mot att
belastningsuppgifter begärs in om den som inte är part i ärendet. Det
går inte heller att bortse ifrån att det kan vara en grannlaga uppgift
att avgöra vilka belastningsuppgifter som kan ha relevans.
Utredningsuppdraget bör anförtros en särskild utredare.
Uppdraget
Utredaren skall kartlägga hur vanligt det är att utländska medborgare,
ofta kvinnor, blir utsatta för övergrepp i dessa sammanhang och hur
vanligt det är att samma person, ofta en man, gör sig skyldig till
upprepade övergrepp. Vidare skall de utsatta personernas medborgarskap
kartläggas. Utredaren skall även undersöka vilken inverkan en s.k.
sprucken anknytning har på uppehållstillståndet under dessa
förhållanden, dvs. i vilken omfattning ett uppehållstillstånd i dessa
sammanhang förlängs respektive inte förlängs då anknytningen upphört.
Kartläggningen bör i möjligaste mån redovisas uppdelad på kön.
Utredaren skall vidare analysera om man utifrån nuvarande regelsystem
kan komma till rätta med problemen, t.ex. genom att sprida information i
de ursprungsländer som är vanligast förekommande i dessa sammanhang.
Utredaren skall vidare undersöka Invandrarverkets möjligheter att begära
in belastningsuppgifter om den i Sverige boende personen samt ta reda på
om, och i så fall i vilken utsträckning, det i dag förekommer att
uppgifter av detta slag beaktas.
Utredaren skall även överväga om Invandrarverkets registeråtkomst bör
förändras och hur eventuellt inhämtade registeruppgifter skall användas.
En tänkbar variant är att uppgifterna används som underlag av
Invandrarverket vid bedömningen av om förhållandet är seriöst.
Uppgifterna skulle även kunna delges den utländska medborgaren i samband
med att han eller hon ansöker om uppehållstillstånd, för att den sökande
skall beredas möjlighet att ta ställning till en återkallelse av ansökan.
Därvid skall också beaktas om möjligheten att inskaffa och
vidarebefordra belastningsuppgifter bör anförtros andra myndigheter än
Invandrarverket. I detta sammanhang måste också övervägas vilka typer av
brott som bör beaktas och i vilken utsträckning belastningsuppgifter bör
delges den sökande.
Syftet med uppdraget är främst att få till stånd ett skydd för de
drabbade. Behovet av att skydda dem måste dock noga vägas mot båda
parternas rätt till integritet och rätt till skydd för sitt privatliv.
En viktig del av uppdraget är därför att undersöka hur skyddet för de
utländska medborgarna skall kunna ökas samtidigt som parternas
integritet och privatliv åsidosätts i så liten utsträckning som möjligt.
Utredaren skall samråda med och följa arbetet i utredningen om
registrering av påföljder m.m. (Ju1995:01).
Regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
att pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23) samt jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) skall även beaktas.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 mars 1997.