Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering och förenkling av skattereglerna för enskilda näringsidkare
och delägare i handelsbolag
, Dir. 1996:78
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-10-31
Dir. 1996:78
Beslut vid regeringssammanträde den 31 oktober 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera och se över
regelsystemet för enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag.
Uppdraget innefattar två saker. Utredaren skall överväga införandet av
ett förenklat deklarations- och redovisningsförfarande för de allra
minsta företagen i fråga om inkomsttaxering och redovisning av
mervärdesskatt. Utredaren skall vidare utreda möjligheterna till
förenklingar i det befintliga skattesystemet, dock utan att ge avkall på
principen om neutralitet i beskattningen av olika företagsformer.
Särskilt reglerna om skatteberäkning för ackumulerad inkomst samt
räntefördelning och expansionsmedel bör därvid ses över.
Uppdraget skall vara avslutat före utgången av år 1998.
Bakgrund
Principer för inkomstberäkningen
Inkomst av näringsverksamhet skall redovisas enligt bokföringsmässiga
grunder. Det innebär att inkomster och utgifter skall hänföras till det
år då de enligt god redovisningssed bör påverka resultatet, såvida ingen
uttrycklig bestämmelse säger annat. Hänsyn skall tas till fordringar,
skulder, lager, upplupna intäkter och kostnader samt förutbetalda
intäkter och kostnader m.m. Utgifter för anskaffning av maskiner och
inventarier m.fl. anläggningstillgångar dras av genom årliga
värdeminskningsavdrag.
Före 1990 års skattereform var det nuvarande inkomstslaget näringsverksamhet
uppdelat på tre skilda inkomstslag. För det gamla inkomstslaget rörelse har
inkomstberäkning skett enligt bokföringsmässiga grunder alltsedan tillkomsten
av 1928 års kommunalskattelag.
Under årtiondena före kommunalskattelagens tillkomst, den s.k. bevillnings-
tiden, utvecklades en praxis enligt vilken de som var skyldiga att föra
handelsböcker taxerades enligt bokföringsmässiga grunder. Övriga rörelse-
idkare taxerades enligt kontantprincipen. Med tillkomsten av kommunal-
skattelagen infördes en uttrycklig bestämmelse om att inkomst av rörelse
alltid
skall beräknas enligt bokföringsmässiga grunder. Bokföringen kunde vara
"ordnad". Därmed avsågs "dubbel bokföring som avslutades medelst vinst-
och förlustkonto i huvudboken". Var bokföringen "enkel" avslutades den
inte med vinst- och förlustkonto. Uppgifter om bokslutsposter fick då
avges på deklarationsblanketten.
I 1929 års bokföringslag fanns några uttryckliga undantag från
bokföringsskyldigheten för vissa rörelseidkare med verksamhet av mindre
omfattning. Några exempel kan nämnas. Gårdfarihandlare och torghandlare
var befriade från bokföringsskyldighet om verksamheten utövades endast
med hjälp av maka, barn under 16 år eller en annan person. För rörelser
avseende industri och hantverk, kafé eller värdshus samt badhus eller
tvättinrättning gällde befrielse från bokföringsskyldigheten om endast
maka, barn under 16 år samt två andra personer jämte rörelseidkaren
deltog i verksamheten. Motivet för dessa undantagsbestämmelser var
närmast att verksamheten bedrevs under så enkla former att
bokföringsskyldigheten skulle vara onödigt betungande. I stället förelåg
skyldighet att föra handelsböcker, en bokföring som kunde vara av mycket
enkel art och föga värdefull ur beskattningssynpunkt (alltså ännu
enklare än den ovan nämnda enkla bokföringen). Undantagen i
bokföringslagen hade dock begränsad betydelse eftersom skattelagstiftningen
krävde redovisning enligt bokföringsmässiga grunder. Saknades
bokföring måste uppgifter avseende bokslutsposterna - i likhet med vad
som gällde för rörelseidkare med s.k. enkel bokföring - lämnas på
deklarationsblanketten.
Efter tillkomsten av bokföringslagen (1976:125) är i stort sett alla
näringsidkare bokföringsskyldiga. För jordbrukare gäller en redovisnings-
skyldighet av motsvarande innebörd enligt jordbruksbokföringslagen
(1979:141). Enskilda näringsidkare behöver dock inte upprätta årsbokslut
med balans- och resultaträkning om den årliga bruttoomsättningen normalt
understiger 20 basbelopp (ca 720 000 kr).
I det gamla inkomstslaget jordbruksfastighet skedde inkomstberäkningen
ursprungligen enligt kontantprincipen. Som intäkt redovisades kontanta
inkomster samt inkomster in natura och som kostnad betalda utgifter.
Någon hänsyn togs alltså inte till lager, kundfordringar eller
leverantörsskulder. Avdrag fick inte göras - vare sig omedelbart eller i
form av värdeminskningsavdrag - för nyuppsättning av inventarier.
Däremot fick avdrag göras när inventarier ersattes. Värdeminskningsavdrag
fick dock göras för byggnader. Enligt praxis fanns det möjlighet
till inkomstberäkning enligt bokföringsmässiga grunder "om ordnad
bokföring med räkenskapsavslutning funnes samt att densamma kunde
förväntas komma till fortsatt användning, så att trygghet förelåg om
likformig taxering i framtiden" (prop. 1951:191 s. 32). År 1951 infördes
även formellt möjligheten till inkomstberäkning enligt bokföringsmässiga
grunder för jordbrukare. Ett krav på att inkomstberäkning för
jordbrukare skulle ske enligt bokföringsmässiga grunder infördes år
1972. Övergångsbestämmelserna utformades så att skyldighet att gå över
till bokföringsmässig redovisning för samtliga jordbrukare förelåg först
fr.o.m. 1980 års taxering.
Även för det gamla inkomstslaget annan fastighet skedde inkomstberäkningen
enligt kontantprincipen. År 1978 infördes en möjlighet att
välja bokföringsmässig inkomstberäkning för icke schablonbeskattade
hyresfastigheter. Det var inte tillåtet att gå tillbaka till
kontantmetoden om man väl en gång gått över till bokföringsmässig
inkomstberäkning. Först vid hopslagningen av inkomstslagen i samband med
1990 års skattereform avskaffades möjligheten till kontantmässig
redovisning.
I fråga om intäkter som redovisades enligt kontantprincipen gällde som
huvudregel att en intäkt skulle anses ha åtnjutits under det beskattningsår
under vilket den blivit för den skattskyldige tillgänglig
för lyftning. Detta ansågs ha skett om inkomsten från den skattskyldiges
synpunkt var att anse såsom verkligen förvärvad och till sitt belopp
känd. Detta var förhållandet då inkomsten av den skattskyldige uppburits
eller blivit för honom tillgänglig för lyftning eller, såsom i fråga om
bostadsförmån och andra förmåner in natura, då den på annat sätt kommit
den skattskyldige till godo, detta oberoende av huruvida inkomsten
intjänats under året eller tidigare.
En utgift eller omkostnad ansågs belöpa på det beskattningsår under
vilket utgiften betalats eller omkostnaden ägt rum. I anvisningarna
utvecklades detta så att utgifter och omkostnader för inkomstförvärvet
skulle dras av från intäkten under det år då de verkligen blivit
bestridda av den skattskyldige även om de avsåg inkomst, som förvärvats
tidigare eller beräknades inflyta först under ett senare år. Utgifter
som icke betalats omedelbart skulle avräknas från intäkterna för det år
varunder de betalades.
Från dessa regler fick undantag göras för s.k. årsskiftesbetalningar,
dvs. betalningar i nära anslutning till ett årsskifte (15 december - 15
januari). Dessa kunde - om näringsidkaren så önskade - redovisas det år
de belöpte på även om betalning skett ett annat år (belöpandeprincipen).
Genom detta avsteg från kontantprincipen kunde en fastighetsägare
hänföra hyror avseende första kvartalet år 2 till detta år trots att de
inbetalades i slutet av december år 1. Likaså kunde en jordbrukares
efterlikvider för mjölklevereranser i slutet av år 1 hänföras till år 1
trots att betalning erhållits först i början av år 2. Inget hindrade
heller att kunden och leverantören hänförde betalningen till skilda år.
Kontantprincipen tillämpas fortfarande i inkomstslagen tjänst och
kapital samt i fråga om allmänna avdrag. Vad gäller
årsskiftesbetalningar, som länge ansågs innebära stora problem för
skatteförvaltningen, gäller numera en strikt kontantprincip, dvs. den
skattskyldige har inte längre möjlighet att välja till vilket år en
intäkt skall tas upp eller en kostnad dras av (prop. 1991/92:43 s. 92).
Ackumulerad inkomst
Regler om särskild skatteberäkning finns i lagen (1951:763) om statlig
inkomstskatt på ackumulerad inkomst. Bestämmelserna syftar till att
mildra verkningarna av den statliga inkomstskattens progression beträffande
ackumulerade inkomster, dvs. inkomster som hänför sig till
flera beskattningsår men som på grund av beskattningsårets slutenhet
beskattas det år de flutit in. Inkomsten skall ha intjänats eller
motprestationen i någon form ha lämnats under minst två år. Som en
yttersta gräns gäller att inkomsten kan hänföras till högst tio år.
Vid 1990 års skattereform diskuterades huruvida det minskade progressiva
inslaget medförde att regler om särskild skatteberäkning för ackumulerad
inkomst inte längre behövdes (prop. 1990/91:54 s. 268). Slutsatsen blev
dock att det i vissa situationer likväl kunde behövas sådana regler. Det
kan t.ex. vara fråga om en skattskyldig med låga eller måttliga
inkomster som får en stor ackumulerad inkomst som belöper på flera år.
Eftersom systemet med statlig inkomstskatt på grundbelopp och
tilläggsbelopp övergavs och ersattes med ett system med proportionell
statlig inkomstskatt över en viss skiktgräns krävdes en ny beräkningsmetod.
Av likformighets- och rättviseskäl ansågs det angeläget att
skatteuttaget i största möjliga utsträckning skulle vara likvärdigt med
det skatteuttag som skulle ha uppkommit om den ackumulerade inkomsten i
stället hade beskattats successivt de år som inkomsten hänför sig till.
Man kom därför fram till att den ackumulerade inkomsten skall delas på
antalet fördelningsår och beräknas som ett tillägg till den
genomsnittliga beskattningsbara förvärvsinkomsten för samtliga
fördelningsår. En skatteberäkning grundad på skatteskalorna och
grundavdragen för vart och ett av de år som inkomsten hänför sig till
ansågs alltför tungrodd. Av förenklingsskäl kom man fram till att
taxeringsårets skatteskala skall tillämpas och att skatteskalans
förändring i stället skall beaktas på ett schablonmässigt sätt. Vid
fördelning av inkomsten över tre eller fyra år görs tillägg för det
senaste årets skiktgränsförändring. Vid fördelning av inkomsten över fem
eller sex, sju eller åtta och nio eller tio år görs tillägg för två, tre
resp. fyra års skiktgränsförändringar. Av förenklingsskäl bortser man
från grundavdragets förändringar över fördelningsåren.
Räntefördelning och expansionsmedel
Vid genomförandet av skattereformen konstaterades att ytterligare
överväganden och utredningsinsatser behövdes. Detta gällde bl.a.
beskattningen av enskilda näringsidkare och fysiska personer som är
delägare i handelsbolag. Fr.o.m. inkomståret 1994 infördes nya
skatteregler för sådana näringsidkare. Syftet med det nya regelverket,
som infördes med mycket bred politisk enighet, är att ge dessa
näringsidkare likvärdiga skattemässiga villkor med vad som gäller för
ägare av enmansaktiebolag. Tidigare förekom en överbeskattning av dessa
företagsformer jämfört med aktiebolagen. Avkastningen på det i företaget
nedlagda kapitalet beskattades hos egenföretagarna och
handelsbolagsdelägarna som inkomst av näringsverksamhet med upp till 70
% marginalskatt (inklusive egenavgifter) oavsett om vinsten
återinvesterades i verksamheten eller användes för privat konsumtion. I
aktiebolaget betalas endast bolagsskatt om 28 % på vinstmedel som
investeras i verksamheten. På vinstmedel som tas ut för konsumtion
uppgår bolagsskatten och skatten på utdelning till sammanlagt 49,6 %
[0,28 + (0,30 x 0,72)]. Genom bestämmelserna om räntefördelning och
expansionsmedel uppnåddes principiellt likvärdiga skatteregler och
neutralitet mellan företagsformerna. Tilläggas kan att den inkomst av
näringsverksamhet som redovisas till beskattning också används - med
olika modifieringar - i bidrags- och socialförsäkringssammanhang.
Riksskatteverkets rapport
Riksskatteverket (RSV) har av Finansdepartementet fått i uppdrag att
lämna förslag till sådana förändringar av materiella regler och förfarande-
regler som påtagligt förenklar administrationen utan
beaktansvärda negativa effekter från statsfinansiell och
samhällsekonomisk synpunkt. Resultatet av arbetet har redovisats i RSV
Rapport 1995:10, Förslag till förenklingar i skattelagstiftningen.
Förslagen rör skilda delar av skattelagstiftningen och tar upp allt från
tämligen marginella justeringar till omvälvande systemförändringar.
Flera av förslagen är av sådan art att de kan och bör genomföras utan
ytterligare utredningsinsatser. Vad gäller företagsbeskattningen har
några sådana förslag redan tagits upp till behandling (prop. 1996/97:12
s. 35, 36 och 38). I dessa direktiv behandlas några mer vittgående
förslag på företagsskatteområdet vilka kräver särskild utredning och
analys.
Principer för inkomstberäkningen
I rapporten tar RSV upp frågan om den bokföringsmässiga redovisningsmetodens
komplexitet. Av skatteförvaltningens deklarationsundersökning
från 1995 års taxering framgår att de skattskyldiga har svårigheter att
såväl överblicka konsekvenserna av regelsystemet som att korrekt
fullgöra sin uppgiftsskyldighet. Detta gäller i synnerhet för
näringsidkare med mindre verksamhet. Sådana näringsidkare sägs ofta av
kostnadsskäl undvika att anlita revisions- och bokföringsbyråer. Det
anges att de i flera avseenden inte klarar av att redovisa inkomsterna
enligt bokföringsmässiga grunder. Detta gäller bl.a. i fråga om
försäkringskostnader, VA-avgifter, teleavgifter, hyror, lager och
kundfordringar. Periodiseringskravet fullgörs normalt endast för
fastighetsinvesteringar och i viss mån för inventarier.
Det är angeläget att skatte- och redovisningsreglerna är hanterbara och
begripliga även för näringsidkare med verksamhet av mindre omfattning.
För dessa näringsidkare kan principen om bokföringsmässiga grunder
innebära ett betungande och kostsamt bokslutsarbete. De flesta
periodiseringar
avser mindre belopp som återkommer med ungefär samma storlek
varje räkenskapsårsskifte. Som ett argument för en enklare
redovisningsmetod kan också anföras att en underlåten periodisering - i
vart fall om det rör sig om betydande belopp - i princip kan innebära
såväl bokföringsbrott som skattebrott och även föranleda skattetillägg.
Ett enkelt och begripligt system skulle enligt Riksskatteverket kunna
grundas på den kontantprincip som tidigare fanns i svensk skatterätt.
Kontantprincipen bör dock inte renodlas så långt att inga
periodiseringar alls skall göras. Vid större belopp och investeringar
med längre varaktighet är det naturligt med periodisering. Den
förenklade redovisningsmetoden skulle kunna utformas som en modifierad
kontantmetod. Om summan av utgående kundfordringar, varulager, pågående
arbeten, förutbetalda kostnader och upplupna intäkter ("positiva
balansposter") resp. varuskulder, upplupna kostnader och förutbetalda
intäkter ("negativa balansposter") understiger ett visst gränsbelopp
skulle man slippa periodisera posterna. Vidare skulle i fråga om
tillgångsposter såsom byggnader och inventarier direktavdrag kunna
medges om restvärdet understiger ett visst belopp. Näringsidkare som
tillämpar metoden skulle inte behöva upprätta årsbokslut med balans- och
resultaträkning. Reglerna om expansionsmedel skulle inte vara
tillämpliga för dessa näringsidkare.
Den som tillämpar kontantredovisning vid inkomsttaxeringen bör tillämpa
kontantredovisning även beträffande redovisningen av mervärdesskatt.
Vidare bör omsättningsgränserna för kontantredovisning resp. för
redovisning av mervärdesskatt i självdeklarationen (1 miljon kr)
samordnas med varandra.
Ackumulerad inkomst
I rapporten uppger RSV att särskild skatteberäkning för ackumulerad
inkomst görs i cirka 20 000 fall per år. Det innebär att den enskilde
handläggaren träffar på företeelsen i endast ett fåtal fall om året.
Hanteringsproblemen är betydande. Skatteförvaltningen har direktåtkomst
per terminal endast till inkomsterna för taxeringsåret och de fem
närmaste åren dessförinnan. För att ta fram uppgifter för år sju t.o.m.
tio krävs kostsamma och tidsödande magnetbandskörningar. Systemet med
tillägg för skiktgränsförändring anses svårt att förklara vilket sägs
leda till frustration och tidsspillan för både de skattskyldiga och
skatteförvaltningens tjänstemän.
I rapporten redovisar RSV ett antal förslag till förenklingar av
reglerna om särskild skatteberäkning för ackumulerad inkomst. Den
maximala fördelningstiden för den ackumulerade inkomsten föreslås
nedkortad från tio till sex år. Vidare föreslås att systemet med tillägg
för skiktgränsförändringar avskaffas samt att vissa schablonregler
införs i syfte att slippa utredningar och tvister avseende
fördelningstiden.
Räntefördelning och expansionsmedel
I rapporten framhåller RSV att många näringsidkare är osäkra på
innebörden av de olika deklarationsuppgifterna. Detta framgår bl.a. av
att de ofta stryker över texten på förtryckta blanketter och skriver dit
en egen text. Antalet deklarationer för enskilda näringsidkare och
delägare i handelsbolag uppgick till cirka 850 000 vid 1995 års
taxering. Av dessa hade endast cirka 40 % lämnat uppgifter om
fördelningsunderlag för räntefördelning trots att denna uppgift var
obligatorisk. 13 % av berörda deklaranter hade utnyttjat möjligheten att
sätta av till expansionsmedel. RSV föreslår att gränsbeloppet för
räntefördelning höjs generellt till 100 000 kr och att möjligheten att
spara fördelningsbelopp slopas. Vad gäller expansionsmedlen beror
regelsystemets komplexitet väsentligen på att man önskat förhindra att
den skattekredit som expansionsmedlen ger upphov till utnyttjas för
privat konsumtion. Detta sker genom att expansionsmedlen inte får
överstiga ett takbelopp som kan sägas motsvara det kapital som finns i
näringsverksamheten. Uttag för privat konsumtion minskar takbeloppet,
vilket medför att näringsidkaren kan bli tvungen att avtappa
expansionsmedel till beskattning.
RSV föreslår att möjligheten att göra avsättning till expansionsmedel
avskaffas och ersätts av en möjlighet att göra högre avsättning till
periodiseringsfond. Genom att kräva att en del av avsättningen till
periodiseringsfond skall sättas in på ett spärrat konto kan man enligt
RSV undvika att skattekrediten används till privat konsumtion i stället
för att investeras i verksamheten.
Utredningsuppdraget
Reglerna om räntefördelning och expansionsmedel har nu tillämpats i två
år. Att de nya reglerna ytterligare komplicerar skattesystemet noterades
redan vid införandet (prop. 1993/94:50 och bet. 1993/94:SkU15). De
samhällspolitiska målen - bl.a. att ge tillväxt och bättre
förutsättningar för nya arbetstillfällen - prioriterades framför de i
sig viktiga förenklingsaspekterna.
Kritik mot systemets komplexitet har som ovan redovisats framförts av
RSV. Den allmänna uppfattningen i övrigt synes dock vara att det nya
systemet i grunden är sunt men att en del justeringar behöver göras för
att få det mer verklighetsanpassat. Regeringen delar den bedömningen.
Förändringar av regelverket har nyligen föreslagits i propositionen
Vissa justeringar i lagen om räntefördelning vid beskattning m.m. (prop.
1996/97:12). I syfte att underlätta generationsskiften föreslås att
vederlag för fastighet vid gåva eller arv skall få medräknas i
fördelningsunderlaget vid negativ räntefördelning. Vidare föreslås att
kapitaltillskott snabbare än i nuläget skall få räknas med i underlaget
för räntefördelning och takbeloppet för expansionsmedel. Slutligen
föreslås vissa förenklingar.
I regeringens proposition Vissa åtgärder för att halvera arbetslösheten
till år 2000, ändrade anslag för budgetåret 1995/96, finansiering m.m.
(prop. 1995/96:222) framhålls att arbetet med att utvärdera och så långt
som möjligt förenkla regelsystemet för enskilda näringsidkare och
delägare i handelsbolag bör drivas vidare. En del av detta arbete bör
lämpligen bedrivas av en särskild utredare.
Den särskilde utredaren skall utvärdera regelsystemet för beskattning av
enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag. Utredaren skall
överväga vilka möjligheter till förenklingar som finns, dock utan att ge
avkall på principen om neutralitet i beskattningen av olika
företagsformer. Särskilt reglerna om ackumulerad inkomst samt
räntefördelning och expansionsmedel skall därvid uppmärksammas.
Utredaren bör analysera de blanketter och annat hjälpmaterial som i dag
finns tillgängliga för den skattskyldige när denne skall fullgöra sin
deklarationsskyldighet.
Utredaren skall överväga huruvida principen om redovisning enligt
bokföringsmässiga grunder innebär ett omotiverat och alltför betungande
och kostsamt bokslutsarbete för de mindre företagen. Om så befinnes vara
fallet skall utredaren undersöka möjliga avsteg från denna princip. Om
utredaren finner det lämpligt skall denne söka utveckla en modell för
kontantredovisning med inriktning mot näringsidkare med små företag. Den
av RSV föreslagna modellen kan därvid tjäna som ett exempel. Tidigare
års erfarenheter av kontantmetoden i inkomstslagen jordbruksfastighet
och annan fastighet bör också beaktas. Utredaren skall också analysera
lämpligheten av att vid sidan av det konventionella systemet införa en
kontantmetod samt lämpligheten av att en sådan metod görs frivillig.
Uppdraget rymmer ett antal frågeställningar av grundläggande karaktär.
En första gäller det konstitutionella kravet på likabehandling. En
närbesläktad fråga gäller önskemålet att skattesystemet inte skall
snedvrida konkurrensförhållandena inom näringslivet. Ett tredje
frågekomplex gäller skattekontroll och kravet på att inte öppna för
oönskad skatteplanering. Detta frågekomplex leder i sin tur till frågan
om införandet av alternativa system verkligen skulle innebära några
förenklingsvinster eller andra fördelar.
I förenklingssyfte framstår det som naturligt att kontantredovisningen
skall omfatta såväl inkomstskatten som mervärdesskatten. I fråga om
mervärdesskatten finns dock en stark bundenhet till EG:s regelverk.
Utredaren skall därför vara särskilt uppmärksam på att förslaget rörande
redovisningen av mervärdesskatt är förenligt med EG-reglerna. Utredaren
skall vidare bedöma om det är möjligt, och överhuvudtaget lämpligt, att
tillämpa olika redovisningsmetoder för de olika skatteredovisningarna.
Uppdraget rymmer också en rad detaljfrågor. En fråga är huruvida och i
vilken utsträckning en näringsidkare skall få växla över åren mellan
kontantredovisning och redovisning enligt bokföringsmässiga grunder och
vilka övergångsbestämmelser som därvid skall uppställas.
Enligt Riksskatteverkets förslag skall den som vill redovisa enligt den
modifierade kontantprincipen först räkna samman alla bokslutsposter för
att kontrollera att ett visst gränsbelopp inte överskridits. Mot
förslaget kan invändas att när en sådan sammanräkning väl är gjord kan
bokslutsposterna lika gärna balanseras. Utredaren bör överväga om
avgränsningen av de näringsidkare som skall få använda kontantprincipen
inte kan utformas på ett annat sätt.
Utredaren skall ta ställning till om en näringsidkare skall få redovisa
en verksamhet kontantmässigt och samtidigt - i samma förvärvskälla eller
i en annan förvärvskälla - redovisa en annan verksamhet enligt
bokföringsmässiga grunder. Finner utredaren att hela den enskilda
näringsverksamheten bör redovisas på ett enhetligt sätt uppkommer frågan vad
som skall gälla om näringsidkaren vid sidan av en kontantmässigt
redovisad näringsverksamhet bedriver annan verksamhet i annan
företagsform.
Utredaren bör också belysas vilka praktiska problem som uppkommer om
driften av ett lantbruk sker i en företagsform som medför bokförings-
skyldighet. I bokföringen skall i detta fall djur delas upp i
omsättnings- respektive anläggningstillgångar. Skattemässigt skall
emellertid alla djur behandlas som omsättningstillgångar.
En annan fråga är i vilken utsträckning systemet kan tillämpas i fråga
om makars gemensamma verksamhet, enkla bolag och handelsbolag. Om
utredaren finner det lämpligt med vissa beloppsgränser skall denne
överväga huruvida dessa bör justeras för det fall det är fråga om flera
delägare i företaget.
För det fall näringsidkare som redovisar enligt kontantprincipen inte
skall få ha medel avsatta till expansionsmedel skall utredningsmannen
föreslå övergångsbestämmelser för upplösning av expansionsmedel.
I bakgrundsbeskrivningen redogjordes för det undantag från kontantprincipen
som tidigare gällde för årsskiftesbetalningar. En särskild
fråga är om ett likartat undantag bör återinföras för de näringsidkare
som redovisar enligt kontantprincipen. Frågan rör bl.a. modellens
räckvidd. Skall kontantprincipen tillämpas strikt även med avseende på
årsskiftesbetalningar minskar givetvis antalet näringsidkare som klarar
beloppsgränserna. Företagare vars balansposter normalt uppgår till
mindre belopp kan vissa år komma över beloppsgränserna beroende på
antalet klämdagar och arbetsbelastningen på post- och bankgirot.
Utredaren skall vidare överväga vilka åtgärder som bör krävas för att
hindra skatteundandragande och annat missbruk av systemet. Utredaren bör
även beakta de föreslagna förändringarnas konsekvenser för möjligheten
att göra budgetprognoser på företagsskatteområdet.
En prövning av förslagens förenlighet med gemenskapsrätten inom EU ingår
också i uppdraget.
Utredaren skall följa beredningen av det förslag till ny bokföringslag
som Redovisningskommittén (Ju 1991:07) lägger fram i sitt slutbetänkande.
Utredaren bör beakta de erfarenheter som Utredningen (Ju 1995:11) om
branschsanering och andra åtgärder mot ekonomisk brottslighet gjort
beträffande schablonbeskattning.
Den inkomst som redovisas till beskattning läggs också, som tidigare
påpekats, till grund för beslut i bidrags- och socialförsäkringssammanhang.
Utredaren bör klargöra vilken betydelse föreslagna förändringar av
inkomstredovisningen får för rätten till olika
socialförsäkringsförmåner. Utredaren bör härvid samråda med Utredningen
om översyn av inkomstbegreppen inom bidrags- och
socialförsäkringssystemen (S 1996:06).
Utredaren skall vidare samråda med Småföretagsdelegationen (N 1996:04).
Budgetaspekter, m.m.
De förslag som utredaren lägger fram skall sammantaget vara kostnadsmässigt
neutrala för den offentliga sektorn. Innebär några förslag
minskade inkomster skall utredaren också ange finansieringsförslag.
För utredaren skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), redovisa jämställd-
hetsaspekter (dir. 1994:124), redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och
tilläggsdirektiven till vissa kommittéer och särskilda utredare om
företagens uppgiftslämnande (dir. 1994:73).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat före utgången av år 1998.
Utredaren bör överväga att redovisa uppdraget etappvis i delbetänkanden.