Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Minoritetsspråkskommittén (Jo 1995:03), Dir. 1996:77
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1996-10-17
Dir. 1996:77
Beslut vid regeringssammanträde den 17 oktober 1996
Sammanfattning av uppdraget
Minoritetsspråkskommittén skall utreda frågan om Sverige bör ratificera
Europarådets ramkonvention för skydd av nationella minoriteter och om
vilka åtgärder som i sådant fall är nödvändiga för att Sverige skall
kunna efterleva bestämmelserna i konventionen.
Bakgrund
En ramkonvention för skydd av nationella minoriteter har utarbetats inom
Europarådet. Konventionen, som godkändes av Europarådets
ministerkommitté den 10 november 1994, är det första juridiskt bindande
multilaterala avtal som behandlar minoritetsfrågor i allmänhet.
Konventionen öppnades för undertecknande av Europarådets medlemsstater
den 1 februari 1995. Den undertecknades av Sverige samma dag.
Konventionen träder i kraft den första dagen i den månad som följer
efter utgången av en period om tre månader från den dag då tolv av
Europarådets medlemsstater förklarat sig bundna av konventionen.
Hittills har endast fyra stater ratificerat konventionen.
Syftet med konventionen är att tillförsäkra ett effektivt skydd för
nationella minoriteter och för de rättigheter och friheter som
tillkommer personer som tillhör dessa grupper. Konventionen inbegriper
inte något erkännande av kollektiva rättigheter utan minoritetsskyddet
är huvudsakligen inriktat på den enskilda individen. I konventionen
definieras särskilda principer rörande minoritetsskydd och skyldigheter
för avtalsslutande stater som härrör från dessa principer. Bland annat
innehåller konventionen bestämmelser om minoritetsspråk. Parterna skall
vidta de rättsliga och politiska åtgärder som följer av konventionen.
Konventionen saknar avsiktligt en definition av begreppet nationella
minoriteter. Det möter allmänt sett betydande svårigheter att enas om en
definition. En sådan definition har också ansetts kunna medföra att
skyddsvärda personer ställs utanför det skydd som konventionen ger.
Europarådets medlemsstater intog i stället en pragmatisk hållning i
detta avseende och överlämnade till avtalsslutande stater att i varje
enskilt fall bedöma för vem eller vilka de enskilda artiklarna skall
vara tillämpliga.
Ramkonventionen innehåller inget förbud mot reservationer. Därmed är
reservationer tillåtna enligt folkrätten så länge de inte är oförenliga
med konventionens ändamål och syfte.
Uppdraget
Minoritetsspråkskommittén skall utreda frågan om Sverige bör ratificera
Europarådets ramkonvention för skydd av nationella minoriteter och, i
sådant fall, i vilken omfattning anslutning bör ske.
Kommittén skall lämna förslag till kriterier beträffande mino-
ritetsbegreppet och föreslå vilka nationella minoriteter som be-
stämmelserna i konventionen bör vara tillämpliga på i Sverige. Vidare
skall kommittén redovisa de eventuella lagstiftningsåtgärder eller andra
åtgärder som krävs för att Sverige skall kunna följa bestämmelserna i
konventionen. Kommittén skall inhämta synpunkter från företrädare för
berörda minoriteter. För det fall kommittén kommer fram till att Sverige
inte kan eller bör ratificera ramkonventionen, skall den redovisa hur
konventionens innehåll och syfte ändå kan läggas till grund för arbetet
med att stärka skyddet för nationella minoriteter i Sverige.
Kommittén skall göra kostnadsuppskattningar och lämna förslag till
finansieringssätt med samma utgångspunkt som har angetts i de
ursprungliga direktiven. Detta gäller för samtliga förslag som kommittén
lägger fram. I de fall kostnader kan komma att belasta kommunerna skall
detta särskilt anges.
Kommittén skall arbeta på två sektioner, en för det ursprungliga
uppdraget och en för det nu aktuella uppdraget.
Redovisning av uppdraget
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag i den nu aktuella delen senast
vid utgången av juni 1997.