Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté för Försvarshögskolan, Dir. 1996:75
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-09-12
Dir. 1996:75
Beslut vid regeringssammanträde den 12 september 1996
Sammanfattning av uppdraget
En organisationskommitté tillkallas för att lämna förslag till
verksamhetsformer och organisation för den nya myndigheten
Försvarshögskolan, med förbehåll för riksdagens kommande beslut med
anledning av regeringens proposition 1996/97:1 och proposition
1996/97:4.
Organisationskommittén skall lämna förslag om
- verksamhetsformer och verksamhetsmål för högskolan,
- högskolans organisation i stort,
- instruktion m.m. för högskolan,
- principer för sammansättning och uppgifter för högskolans styrelse,
- styrningen av verksamheten,
- forskningens styrning och finansiering och
- lämpliga former för den nya högskolans samverkan med Försvarsmakten,
med myndigheter inom den civila delen av totalförsvaret samt med
universitet och högskolor.
Kommittén skall också se över finansieringen av högskolans verksamhet
och ange tänkbara rationaliseringsvinster på sikt.
Kommittén skall efter den 1 januari 1997 besluta i sådana ärenden som
rör myndighetens verksamhet och göra detta intill dess att den nya
myndigheten bildats och dess styrelse tillsatts.
Bakgrund
Frågan om hur den högre utbildningen inom totalförsvaret skall bedrivas
och organiseras har varit föremål för statsmakternas behandling vid ett
flertal tillfällen under senare år. Frågan har bl.a. behandlats i
betänkandet Personalutbildning inom totalförsvaret, (SOU 1990:57), i en
slutrapport från dåvarande myndigheten Överbefälhavaren om ett
Försvarsuniversitet, (1992-02-14), samt i betänkandet Försvarets
Högskolor, (SOU 1993:42). Regeringen och riksdagen har senast behandlat
frågan i prop. 1993/94:100 bil.5, bet. 1993/94:FöU8, rskr. 1993/94:175.
I betänkandet Försvarets Högskolor föreslog utredningen om lednings- och
myndighetsorganisation för försvaret, (LEMO), att dåvarande Militärhögskolan
(MHS) och Försvarets förvaltningshögskola (FörvHS) skulle slås
samman med Försvarshögskolan (FHS) till en ny myndighet, Försvarshögskolan.
Regeringen konstaterade bl.a. mot bakgrund av remissvaren att samverkan
mellan FHS och de båda andra skolorna kunde tillgodoses utan att FHS
organisatoriska ställning ändrades. Regeringen ansåg vidare att det
fanns en principiell skillnad i inriktningen mellan å ena sidan FHS, som
tillgodoser vissa utbildningsbehov för totalförsvaret i sin helhet, och
å andra sidan MHS och FörvHS, som i huvudsak tillgodoser Försvarsmaktens
utbildningsbehov.
Regeringen föreslog därför att FHS skulle bestå som en separat myndighet
medan MHS och FörvHS den 1 juli 1994 skulle slås samman till en ny
myndighet, Militärhögskolan. Riksdagen (prop. 1993/94:100 bil.5, bet.
1993/94:FöU8, rskr. 1993/94:175) ställde sig bakom regeringens förslag.
I en socialdemokratisk reservation framfördes att det var viktigt att
den nya högskolans utveckling mot en självständig ställning underlättades.
Vidare borde den nya högskolan ges förutsättningar att tillgodose hela total-
försvarets utbildningsbehov i vid mening. Mot denna bakgrund borde, enligt
reservationen, därför FHS också ingå i den nya högskolan.
Regeringen har i prop. 1996/97:1 och 1996/97:4 föreslagit riksdagen att
nuvarande MHS och FHS läggs ned den 31 december 1996 och att en ny
skola, Försvarshögskolan, bildas den 1 januari 1997.
Jämfört med de överväganden som gjordes i samband med beredningen av
LEMO:s förslag är det framför allt två faktorer som förändrats, dels det
vidgade säkerhetsbegreppet, dels MHS förändrade inriktning. Kopplingen
mellan civilt och militärt försvar har blivit allt tydligare. Detta
gäller till exempel säkerhetspolitik- ledarskaps- och
totalförsvarsutbildningen. En sammanslagning av Militärhögskolan och
Försvarshögskolan skulle därför vara en ändamålsenlig kraftsamling av
resurserna och ge positiva effekter på bl.a. det samlade ansvaret för
och det likartade behovet av utbildning av högre chefer inom totalförsvaret.
Totalförsvarstanken skulle ytterligare markeras och grunden
läggas för en, för hela totalförsvarets behov, fristående högskola.
Uppdrag
En organisationskommitté tillkallas med uppgift att vidta de åtgärder,
respektive lämna förslag till regeringen om sådana åtgärder som behövs
för att den nya högskolan skall kunna organiseras den 1 januari 1997.
Hit hör frågor som vilka verksamhetsmål och verksamhetsformer högskolan
skall ha. Kommittén måste vidare lämna förslag om hur högskolan skall
organiseras, dess instruktion, hur styrelsens uppgifter och
sammansättning skall se ut samt hur verksamheten skall styras. Det
ankommer på regeringen att utse styrelse och rektor för högskolan.
I organisationskommitténs uppgifter skall ingå bl.a. att med utgångspunkt
från summan av nuvarande ekonomiska ramar för MHS och FHS se
över eventuella samordningsvinster när den nya myndigheten bildas.
Kommittén skall utgå från att den högre totalförsvarsutbildning för
chefer och handläggare som bedrivits vid FHS, och där bl.a.
Överstyrelsens för civil beredskap utbildningsstege berörs, skall
fullföljas. Kommittén skall studera avgränsning och rollfördelning
gentemot Försvarsmaktens högskolor. Organisationskommittén skall vidare
lämna förslag till principer för vidare samverkan med universitet och
högskolor samt i samråd med berörda myndigheter överväga om ytterligare
gemensamma utbildningar kan ingå i skolans verksamhet. Härvidlag bör
även övervägas i vilken utsträckning forskarutbildningen kan tillgodoses
genom utvidgad internationell samverkan.
Frågan om vilken forskning som skall bedrivas vid skolan och vilka
forskningsresurser som behövs för den nya myndigheten skall belysas.
Kommittén skall också lämna förslag om finansiering av forskningen.
Behovet av forskningsanknytning för skolorna behandlades utförligt dels
av LEMO, dels av den organisationskommitté som tillsattes för att
förbereda och genomföra sammanslagningen av dåvarande MHS och FörvHS.
Resultatet redovisades till riksdagen i en skrivelse, (skr.
1994/95:223). Bland annat skulle vissa resurser överföras från Försvarets
forskningsanstalt (FOA) till MHS. Överföringen av forskningsresurser från
FOA blev dock mindre än vad LEMO förutsatte. Kommittén skall pröva vilka
forskningsresurser som erfordras och därvid bl.a. undersöka om
gränsdragningen mellan forskningsresurserna vid FOA respektive MHS
blev ändamålsenlig eller inte. I denna del skall uppdraget genomföras i
samråd med FOA och Styrelsen för psykologiskt försvar.
Kommittén skall också undersöka om den sammanslagning av MHS och FörvHS
som genomfördes den 1 juli 1994 har givit de resultat som förväntades
eller om ytterligare åtgärder behöver vidtas.
Kommittén skall slutligen vidta de administrativa förberedande åtgärder
som krävs för att den nya högskolan skall kunna fungera från och med
den 1 januari 1997.
Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om
övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Organisationskommittén skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om kommitténs arbete och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter samt genomföra förhandlingar i enlighet med lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet.
Kommittén skall senast den 1 november 1996 lämna förslag till
instruktion för den nya myndigheten. Uppdragets övriga delar skall
redovisas senast den 30 november 1996.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).