Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förberedelser för inrättandet av ett tekniskt forskningsinstitut, Dir. 1996:72
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-09-19
Dir 1996:72
Beslut vid regeringssammanträde den 19 september 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att undersöka möjligheterna att
inrätta ett tekniskt forskningsinstitut. Utredaren skall lämna förslag
till inriktning, organisation och finansiering av institutet.
Bakgrund
I den forskningspolitiska propositionen, Forskning och samhälle (prop.
1996/97:5), har regeringen redovisat sina motiveringar till att ett
tekniskt forskningsinstitut i Göteborg med bred tvärvetenskaplig
inriktning bör inrättas. I propositionen anförs att den tekniska
forskningen är av stor betydelse för näringslivet, för tillväxt och
sysselsättning. Forskningen måste bättre svara mot näringslivets behov
och det är angeläget att samarbetet mellan universitet och högskolor och
näringslivet ökar. Inom vissa områden krävs koncentrerade insatser som
bidrar till att främja sambandet mellan den akademiska grundforskningen
och företagens behov av tillämpad forskning. Redan i dag finns ett antal
organ för att allmänt främja samverkan mellan universitet och högskolor
och näringslivet. Det gäller teknikparker, kontaktsekretariat,
teknikbrostiftelser och s.k. holdingbolag för kommersialisering av
forskningsresultat. Även de materialkonsortier och kompetenscentrum som
bildats under senare år fungerar som länkar mellan forskning och
näringsliv. Det finns även särskilda industriforskningsinstitut vilka
samfinansieras av staten och näringslivet. Dessutom finns Sveriges
provnings- och forskningsinstitut AB som är ett av staten helägt bolag
som främst arbetar med frågor rörande teknisk utvärdering, tillämpad
forskning, mätteknik och provning. Dessa organ fyller en viktig funktion
för att på olika sätt stimulera högskolans fortsatta samarbete med
näringslivet. Ett stort nationellt tekniskt forskningsinstitut skulle
kunna utgöra en långsiktig investering som ytterligare kan främja en
sådan utveckling. Institutet bör lokaliseras till Göteborg där det
skulle vara ett tillskott till den näringslivsorienterade FoU-miljön.
Det finns där såväl en bred industribas med stora företag och mindre
underleverantörer som en stark grundforskningsmiljö vid Göteborgs
universitet och Chalmers tekniska högskola AB. Ett tekniskt
forskningsinstitut i Göteborg skulle kunna utgöra en nationell
forskningsresurs för nära samverkan mellan högskoleforskning och
industri. Samtidigt skulle institutet kunna få stor betydelse för
regionens framtida utveckling.
I budgetpropositionen (prop. 1996/97:1) med förslag till tilläggsbudget
anmälde regeringen sin avsikt att utreda möjligheterna att inrätta ett
tekniskt forskningsinstitut i Göteborg. Som en utgångspunkt för det
fortsatta arbetet har regeringen föreslagit att staten ställer en
engångssumma på 100 miljoner kronor till förfogande, varav 50 miljoner
anvisas på tilläggsbudget, under förutsättning att utredningen leder
till att projektet kan genomföras.
Uppdraget
Den särskilde utredarens huvuduppgift skall vara att undersöka
möjligheterna att inrätta ett tekniskt forskningsinstitut i Göteborg.
Utredaren skall därvid utarbeta ett planerings- och beslutsunderlag som
avser inriktning och omfattning av verksamheten samt hur institutet
skall finansieras.
Utredaren skall i detta arbete ta hänsyn till det omfattande
utredningsarbete som gjorts rörande industriforskningsinstituten och som
pågår inom kommittén för omstrukturering och förstärkning av
industriforskningsinstituten, KOFI. På samma sätt bör NUTEK:s och andra
organs erfarenheter beaktas vad avser bl.a. verksamheterna
materialkonsortier, kompetenscentrum, forskningsstiftelsen Teknik,
Ekonomi, Miljö (TEM) och TIPPS-centrum.
Utredaren skall med utgångspunkt i följande uppgifter utarbeta förslag
till närmare inriktning av verksamheten vid institutet. Den modell som
med framgång prövats i Tyskland i form av Fraunhoferinstitut, eller
liknande institut i andra länder, kan vara en förebild för institutet.
Det innebär att institutet är fristående från högskolan men med nära
anknytning till universitet och högskolor och har stark koppling till
näringslivet.
Inriktningen av forskningen bestäms i huvudsak av uppdragsgivaren och
dess kvalitet garanteras bl.a. av att institutets forskare också är
verksamma vid högskolan samt att chefen tillika är professor vid ett
universitet eller en högskola. Styrelsen bör ha ledamöter som
representerar såväl universitet och högskolor som industrin och
samhällsintressen. Erfarenheterna från industriforskningsinstituten bör
beaktas vid bedömningen av sammansättningen.
Vid institutet skall bedrivas kvalificerad forskning av i första hand
tillämpad karaktär. Utvecklingsarbete i syfte att framställa prototyper
bör också vara en viktig del av verksamheten. När verksamheten nått full
omfattning skall den till betydande del kunna finansieras genom uppdrag
från industrin. Institutet bör inte ha fasta forskartjänster. I stället
skall enskilda forskare från universitet och högskolor samt
forskarstuderande kunna engageras i projekt inom institutet. Därigenom
främjas rörligheten mellan högskola och näringsliv. Utredaren bör
analysera behovet av och tillgången till kvalificerad forskarpersonal
inom de verksamhetsområden som blir aktuella för institutet. Utredaren
skall även verka för att institutets verksamhet utformas med beaktande
av mäns och kvinnors olika utgångspunkter, värderingar och behov.
Utredaren skall vid valet av inriktning fästa stort avseende vid de
behov som finns inom näringslivet och vid den grundvetenskapliga
kompetens som finns inom universitet och högskolor, inte minst inom
regionens lärosäten. Utredaren bör även analysera avvägningen mellan
bredd och djup i institutets verksamhet.
Utredaren skall lämna förslag till hur institutets verksamhet skall
finansieras. En utgångspunkt skall vara att institutet, med
Fraunhoferinstituten som tänkbar förebild, kan ha en statlig
grundfinansiering som uppgår till ca 30-40 % av de löpande kostnaderna.
Institutet och dess forskare skall dessutom, på samma sätt som
högskolans forskare, kunna söka anslag för forskningsprojekt från
statliga forskningsfinansiärer, stiftelser, EU:s forskningsprogram etc.
Övriga medel skall i huvudsak kunna erhållas genom uppdragsforskning åt
industrin. Utredaren skall därför undersöka förutsättningarna för
näringslivets medverkan i finansieringen. Eventuellt tillkommande
kostnader för staten skall finansieras genom omprioriteringar inom
befintliga ramar.
Utredaren skall vidare lämna förslag till institutets organisationsform.
Utredaren skall därvid beakta riksdagens ställningstagande med anledning
av propositionen Former för verksamhet som är beroende av statligt stöd
m.m. 1995/96:61, vad gäller de verksamhetsformer som skall användas när
en privaträttslig form krävs för statlig verksamhet (bet. 1995/96:Lu7,
rskr. 1995/96:79). Detta innebär att aktiebolag eller ideell förening
kan användas.
Utredaren skall upprätta en tidsplan för inrättandet och uppbyggnaden av
forskningsinstitutet i Göteborg och beräkna de kostnader som planeringen
och inrättandet medför.
Utredaren skall analysera lokalbehovet inklusive inredning och
utrustning samt uppskatta, analysera och närmare precisera kostnaderna
för detta. Utredaren skall även föreslå hur institutet skall organiseras
internt och administreras samt vilket arbetsgivaransvar institutet bör
ha. I underlaget skall utredaren redovisa olika
dimensioneringsalternativ och de lokalbehov och kostnader dessa medför.
Utredaren skall även lämna förslag till närmare lokalisering av det nya
institutet i Göteborg.
Utredaren skall senast den 1 mars 1997 redovisa sina ställningstaganden
till möjligheterna för inrättandet av ett nytt tekniskt
forskningsinstitut i Göteborg.
Övriga direktiv att beakta
Utredaren skall beakta regeringens direktiv om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenserna för
brottslighet och det brottsförebyggande arbetet (dir 1996:49).