Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En delegation med uppgift att förbättra tillväxtförutsättningarna för
småföretag - Småföretagsdelegationen
, Dir. 1996:70
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1996-10-03
Dir. 1996:70
Beslut vid regeringssammanträde den 3 oktober 1996
Sammanfattning av uppdragen
En särskild delegation tillsätts för att identifiera problem och föreslå
åtgärder för att undanröja onödiga hinder för etablering och tillväxt i
småföretag. I delegationens uppgifter ingår bl.a. att komplettera det
arbete som pågår inom regeringskansliet med avreglering och
regelreformering samt att uppmärksamma skillnader i konkurrens-
förutsättningar mellan små och stora företag och söka lösningar för
att reducera dessa skillnader. Delegationens arbete bör baseras på en
bred och åtgärdsinriktad dialog med näringslivets organisationer,
fackliga organisationer, statliga myndigheter och kommuner samt inledas
med en kartläggning av förekommande typer av mer betydande problem för
småföretagen. Erfarenheter skall samlas in direkt från de lokala och
regionala nivåerna för att komplettera den information som kommer från
central nivå. Det är viktigt att delegationen också följer EG:s projekt
med liknande syften samt övrigt internationellt arbete av denna
karaktär. På basis av det samlade underlagsmaterialet skall delegationen
utforma och aktualisera förslag till konkreta åtgärder för att reducera
hinder m.m. för företagsetableringar ochtillväxt.
I delegationens arbete ingår vidare att uppmärksamma och kartlägga
frågor kring de små företagens tillgång till olika former av insatser
för företagsutveckling. Delegationen skall analysera vilka faktorer som
påverkar företagens kunskaper om befintliga stöd och lämna förslag till
konkreta åtgärder som bl.a. kan förbättra systemen och deras struktur.
Det ingår även i delegationens uppgifter att lämna konkreta förslag till
hur information om bl.a. regelverk och stödsystem kan spridas till de
små företagen.
Utgångspunkter för uppdraget
För att ta Sverige ur sysselsättningskrisen fordras en ökad tillväxt i
näringslivet. Detta kräver konkurrenskraftiga företag. En effektiv
konkurrens framkallar ett omvandlingstryck som bl.a. tvingar företagen
att arbeta effektivare, pressa priserna och förbättra servicen. För att
konkurrenstrycket på den svenska marknaden skall hållas uppe måste
hindren för nyetablering och tillväxt hos de små företagen undanröjas i
största möjliga utsträckning.
Den 12 juli 1996 beslutade riksdagen om regeringens proposition Vissa
åtgärder för att halvera arbetslösheten till år 2000, ändrade anslag för
budgetåret 1995/96, finansiering m.m. (prop. 1995/96:222, bet. 1995/96
FiU:15, rskr. 1995/96:307). Besluten innebär att en rad åtgärder som
syftar till att reducera arbetslösheten skall vidtas. Bland dessa
återfinns satsningen på en offensiv näringspolitik för tillväxt och
sysselsättning som omfattar ett program för småföretagsutveckling,
förnyelse och tillväxt, ett utökat Östersjösamarbete samt ett program
för omställning till en hållbar utveckling.
Särskilda problem för de små företagen
Det är angeläget att påtagligt bredda och intensifiera arbetet med att
identifiera och söka lösa sådana problem som särskilt de små företagen
upplever. I detta ingår att motverka sådana kostnader samt hinder för
etablering och tillväxt som är onödiga och som vållar allmänna
effektivitetsproblem och konkurrensnackdelar.
Onödigt komplicerade regelverk och en mängd krav på uppgiftslämnande
innebär många gånger en belastning för entreprenörer och småföretag
inklusive kooperativa företag. Många regler har betydelse för företagen
och vissa av dem kan ha en betydande inverkan på verksamheten. De kan i
synnerhet för de nyetablerade och små företagen ofta vara svåra att
överblicka och förstå. Till skillnad från stora företag saknar ofta de
små företagen - på grund av sin litenhet - resurser i tillräcklig omfattning
för att nå erforderlig överblick och kunskap. Bristen på
administrativa resurser vid sidan av de resurser som krävs för den
operativa verksamheten kan därför innebära att små företag missgynnas i
konkurrensen med stora företag som besitter sådana resurser.
Eftersom den del av kapitalmarknaden som riktar sig till de små
företagen inte alltid fungerar effektivt erbjuder samhället finansiellt
stöd i olika former. Dagens stödstruktur ter sig emellertid ofta
komplicerad och svår attöverblicka med hänsyn till bl.a. det stora
antalet aktörer och stödformer. Resursbristen hos de små företagen kan
därför få till följd att kunskapen om de olika formerna av stöd som
samhället erbjuder begränsas. Detta begränsar också deras möjligheter på
marknaden. Härmed finns risk för att konkurrenstrycket blir lägre,
vilket motverkar en effektiv resursfördelning i samhället.
Småföretagens konkurrensförutsättningar kan härutöver i stor
utsträckning påverkas av en rad förhållanden av mer strukturell
karaktär. Småföretagen kan t.ex. ha sämre tillgänglighet och högre
kostnader för en grundläggande infrastruktur såsom IT-system eller
transporter. De kan också missgynnas av utformningen av större
upphandlingar och av de villkor som ställs upp på marknaden. På dessa
områden kan olika förutsättningar i vissa fall göra det omöjligt för
småföretag att vara en reell konkurrent till större och väletablerade
företag.
Uppdraget
En djupare kunskap och överblick i fråga om företagandets spelregler och
möjligheter kräver att företagen har ett visst mått av resurser.
Småföretagens begränsade möjligheter att hantera olika regelkrav skapar
dels allmänna effektivitetsproblem, dels konkurrensnackdelar. Det är
således viktigt att identifiera och ta bort onödiga hinder för
etablering och tillväxt. En delegation bör därför tillsättas för att
bl.a. förenkla för småföretagen.
Regelreformering och avreglering
Inom regeringskansliet pågår ett arbete med avreglering och regelreformering.
Arbetet omfattar bl.a. en metodisk rullande granskning som
departementen gör för att uppmärksamma behov av konsekvensanalyser och
regelreformering. En uppgift i delegationens arbete bör vara att
komplettera detta arbete. Inrättandet av delegationen innebär att
regeringen skapar en ny plattform från vilkenarbetet med regelreformering
kan bedrivas. Genom inrättandet av delegationen och det arbete
som den skall bedriva vill regeringen utvidga, förstärka och understödja
det nu pågående arbetet på regelområdet.
Delegationens arbete skall baseras på en bred och åtgärdsinriktad dialog
med företrädare för näringslivets organisationer, fackliga organisationer,
statliga myndigheter och kommuner. Delegationen skall inleda sitt arbete
med att kartlägga förekommande typer av mer betydande problem för småföre-
tagen. I arbetet skall delegationen knyta samman befintliga kunskaper om
reglers effekter samt söka nya sådana kunskaper.
Skattesystemets utformning speglar en avvägning mellan krav på enkelhet,
likformighet och rättvisa. Det finns dock anledning för delegationen att
utifrån den struktur som skattesystemet har allmänt pröva möjligheterna
till ytterligare förenklingar utan att sådana förändringar väsentligt
påverkar grundläggande principer eller skattenivåer. Vad gäller skatte-
reglerna för enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag bör
delegationen överlämna resultatet av sitt arbete till berörda statsråd
samt till den särskilde utredare som regeringen avser tillkalla för
utvärdering och förenkling inom denna del av skatteområdet.
Riksdagens beslut om ett program för småföretagsutveckling, förnyelse
och tillväxt förstärker den lokala och regionala nivåns näringspolitiska
betydelse. Denna utveckling med ett decentraliserat perspektiv skall
återspeglas i delegationens arbete med regelreformering. Delegationens
uppgift i detta avseende är alltså att finna en ny väg för
regelreformeringen genom att inhämta erfarenheter direkt från de lokala
och regionala nivåerna där människorna fungerar som företagare och
konsumenter och efter de villkor som den nära omgivningen dikterar eller
ger utrymme för. Det är därför en viktig uppgift för delegationen att
redan i inledningen av arbetet öppna en bred och aktiv dialog med
berörda grupper på dessa nivåer. Detta nya inslag i arbetet med
regelreformering bör skapa en förnyelse i fråga om idéer och kan
komplettera den information som hittills vanligen kommit endast från
central nivå. Delegationen skall vidare uppmärksamma hur dialogen och
informationsflödena beträffande de lokala och regionala nivåerna skall
hanteras praktiskt. Delegationen bör dessutom beredas tillfälle att
yttra sig över myndigheters förslag till nya föreskrifter, anvisningar
m.m. som är av större betydelse.
Inom Europeiska unionen har under senare år arbetet med att se över
regelsystemen intensifierats, särskilt beträffande systemens effekter
för de små företagen. Kommissionen har nyligen startat fyra pilotprojekt
för att pröva olika metoder för regelförenkling, vilka i ett senare
skede eventuellt kan ges en mer allmän tillämpning. Det är viktigt att
delegationen nära följer detta och annat internationellt arbete för
regelförenkling och annan regelreformering samt tar del av de erfarenheter
som gjorts utomlands.
På basis av det samlade underlagsmaterialet och annan information som
delegationen skaffar sig skall den utforma och aktualisera förslag till
konkreta åtgärder för att reducera hinder m.m. för
småföretagsetableringar och småföretagstillväxt. I denna del av arbetet
skall delegationen vidare uppmärksamma onödiga kostnader samt
konkurrenssnedvridande effekter och andra negativaregelkonsekvenser som
hämmar de små företagens verksamhet och utveckling. Delegationen skall
också särskilt beakta behovet av att de regler som är av betydelse för
företagen så långt som möjligt är överskådliga, konsekventa och stabila,
bl.a. för att underlätta långsiktiga ekonomiska dispositioner m.m.
Arbetet i delegationen bör ta sin utgångspunkt i och ske koordinerat med
dels myndigheters arbete enligt verksförordningens (SFS 1995:1322)
bestämmelser om konsekvensanalyser, dels arbetet med den systematiska
granskningen av företagsreglerna som genomförs i regeringskansliet.
Företagsutveckling
En viktig del i arbetet är att föra en dialog kring föreliggande skillnader
i konkurrensförutsättningarna mellan små - inklusive kooperativa -
och stora företag och att finna lösningar med en bred förankring hos
berörda parter. Delegationen skall vidare uppmärksamma frågor kring de
små företagens tillgång till olika former av insatser för företagsutveckling.
I denna del bör delegationen i sitt arbete utgå från den kartläggning av
företagsstödet som gjordes av Företagsstödsutredningen (SOU 1996:69).
Till grund för arbetet kan också läggas den genomgång av olika
finansieringsmöjligheter i Sverige som gjorts av NUTEK samt andra
utredningar.
Arbetet med en kartläggning bör följas av inhämtande av information om
företagens kunskaper i fråga om befintliga stöd. En utgångspunkt för
detta arbete kan vara den undersökning som gjorts av Statistiska
centralbyrån under våren 1996, Småföretagens villkor och verklighet.
Undersökningen har bl.a. kartlagt dels i vilken utsträckning företagen
har haft kontakt med organisationer och myndigheter, dels i vad mån
företagen känner till de olika stöden. Undersökningen visar att
kännedomen om olika insatser är låg hos många företag. Delegationen
skall emellertid komplettera dessa uppgifter bl.a. genom att vända sig
direkt till företag för att utreda detta närmare. Ytterligare information
bör inhämtas dels från företrädare för företagens organi-sationer, dels
från myndigheter på regional och lokal nivå.
Mot bakgrund av nämnda kartläggning skall delegationen analysera vilka
faktorer som påverkar företagens kunskaper om befintliga stöd.
Delegationen skall på basis av en sådan analys lämna konkreta förslag
till dels åtgärder som kan förbättra de små företagens kunskap om
stödsystemen, dels förbättringar och förenklingar av systemen och deras
struktur.
Informationsinsatser
Bristen på bl.a. administrativa resurser hos de små företagen inklusive
kooperativa småföretag torde i betydande utsträckning kunna kompenseras
genom att informationsinsatserna förbättras och ökas. Detta gäller såväl
information om företagandets spelregler i allmänhet som information om
de olika stöd som kan erbjudas. Det är därför viktigt att delegationen
också överväger och lämnar konkreta förslag till hur information kan
spridas till de små företagen.
Delegationen bör i denna del av arbetet eftersträva en ordning som gör
det lätt för företagen att skaffa sig den information de behöver.
Informationen skall alltså kunna spridas och göras tillgänglig på ett
sådant sätt att några onödigt stora ekonomiska eller andra resurser hos
mottagaren inte behöver tas i anspråk. Vid delegationens överväganden
och förslag bör särskilt beaktas de möjligheter som utvecklingen inom
IT-området kan erbjuda. Delegationen bör även beakta högskolans utökade
ansvar när det gäller informationsförsörjning till småföretag.
Inget hindrar emellertid att delegationen också föreslår andra vägar för
att sprida informationen.
Övrigt
Delegationen skall beakta vad som sägs i de generella direktiven till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49). Delegationen skall vidare i sitt arbete samråda med
regeringens IT-kommission (SB1995:01). Delegationens arbete skall
bedrivas på ett sådant sätt att annat utredningsarbete som syftar till
regelförenkling för småföretagen inte dubbleras.
Delegationen skall halvårsvis till regeringen rapportera hur arbetet
fortskrider, med början den 1 januari 1997. En slutredovisning skall
avges senast den 1 juli 1998.