Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningarna för tjänstesektorns utveckling, Dir. 1996:69
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-09-05
Dir. 1996:69
Beslut vid regeringssammanträde den 5 september 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera den privata
tjänsteproduktionens nuvarande och framtida roll i samhällsekonomin och
förutsättningarna för dess utveckling. Utredaren skall vidare analysera
motiv för och effekter av olika tänkbara regelförändringar som syftar
till att främja utbud och efterfrågan på privat tillhandahållna tjänster
och sysselsättningen inom den privata tjänstesektorn. Om utredaren
finner det lämpligt skall också förslag om sådana regelförändringar
lämnas.
Bakgrund
Tjänstesektorns struktur och expansion
Tjänstesektorn utgör en betydande del av den svenska ekonomin. Privat
och offentlig tjänsteproduktion uppgår till ca 70 procent av BNP och de
svarar tillsammans för ca två tredjedelar av den totala
sysselsättningen. Bilden är likartad i flertalet OECD-länder.
Tjänstesektorn utgör drygt hälften av BNP och svarar för mellan hälften
och två tredjedelar av sysselsättningen i dessa länder. Sverige har dock
den största andelen offentligt producerade tjänster bland OECD-länderna,
vilket kan förklaras med den stora andelen omsorgstjänster som i Sverige
utförs i offentlig regi. Men också i Sverige är det de privata
tjänsterna som utgör större delen av tjänstesektorn. År 1994 utgjorde
privata tjänster 48 procent av BNP och svarade för 39 procent av
sysselsättningen.
Tjänstenäringen är en relativt heterogen sektor. En betydande del utgörs
av tjänster som utförs för andra företags räkning. Merparten av det
belopp som hushållen spenderar på tjänster utgörs av konsumtion av
bostadstjänster. Större delen av övriga tjänster som hushållen köper
utförs utanför hemmet. Dessa omfattar till en viss del tjänster som
kräver ett relativt stort mått av specialkunskaper och som svårligen kan
ersättas med arbete som individen utför åt sig själv eller åt sin
familj. Exempel på sådana tjänster är konsulttjänster, hälsovård,
kommunikationstjänster, kultur och olika finansiella tjänster.
Tjänstesektorn omfattar även produktion av tjänster som många
konsumenter har kompetens att utföra själva, om än inte alltid lika väl
och produktivt som professionell personal. Till denna kategori tjänster
hör t.ex. tvätt- och städtjänster, barn- och äldreomsorg, hår- och
skönhetsvård, serveringstjänster, underhåll och reparationer av bilar
och andra varor och fastighetsskötsel.
Tjänstesektorns framträdande ställning är inget nytt fenomen. Den har
vuxit under större delen av 1900-talet. Mellan 1970 och 1994 ökade
tjänstesektorns andel av det totala förädlingsvärdet från 53 till 69
procent. Expansionen av tjänster producerade i den offentliga sektorn
har i hög grad bidragit till denna uppgång. Den andel av
förädlingsvärdet som den privata tjänsteproduktionen svarar för har
emellertid också ökat under denna period. År 1970 uppgick den privata
tjänsteproduktionen till 36 procent av det totala förädlingsvärdet. År
1994 hade denna andel ökat till 48 procent. Hushållens köp av tjänster
har också ökat kraftigt under de senaste decennierna. Mellan 1970 och
1994 ökade den andel av den privata konsumtionen som utgjordes av
tjänster från 32 till 44 procent.
Tjänstesektorns framväxt torde till en betydande del förklaras av att
ökade inkomster normalt tenderar att leda till en ännu större relativ
ökning i efterfrågan på tjänster. Jämförelser mellan länder visar till
exempel ett förhållandevis stabilt samband mellan BNP per capita och
tjänstesektorns relativa andel av sysselsättningen. Samtidigt innebär
det förhållandet att produktivitetstillväxten i allmänhet är högre i
varuproducerande sektorer än i tjänstesektorn att kostnaderna och därmed
priserna på tjänster stiger i förhållande till varupriserna. Det verkar
i sig återhållande på efterfrågan på tjänster. Utvecklingen hittills för
tjänstesektorn i dess helhet visar dock att den ökande efterfrågan på
tjänster till följd av ökande inkomster i ekonomin dominerat över
effekten av ökade relativa kostnader för tjänster. En annan förklaring
till tjänstesektorns expansion står att finna i förändrade
organisationsformer i näringslivet med en mer långtgående specialisering
av funktioner. Vissa uppgifter i tillverkande företag, som inte hör till
själva produktionsprocessen, flyttas ut och köps in som tjänster i
stället. En del av tjänstesektorns tillväxt beror på att den
industrirelaterade tjänsteproduktionen, i statistisk mening, vuxit på
bekostnad av industriproduktionen till följd av sådan utflyttning.
Kostnadsutvecklingen torde dock ha haft betydelse för tjänstesektorns
sammansättning. Arbetsintensiv tjänsteproduktion, t.ex. parti- och
detaljhandel, restauranger och hotell, har haft en sämre produktions-
och sysselsättningsutveckling än kunskapsintensiv tjänsteproduktion vars
efterfrågan torde vara mindre priskänslig. Framför allt är det
efterfrågan på enkla tjänster som gått tillbaka kraftigt.
Konsumtionsutgifterna på serveringstjänster har t.ex. minskat från 3,5
till 3,1 procent av den totala privata konsumtionen under perioden
1970-94 och utgiftsandelen för tvätt- och städtjänster har minskat från
0,22 procent till 0,07 procent under samma period.
En orsak till den minskade utgiftsandelen för dessa tjänster kan vara
att dessa har ersatts av hemarbete. En ökad mekanisering av
hushållsarbetet har minskat konsumentens tidskostnad för att utföra
arbetet i egenregi. Vidare kan en högre skatt på förvärvsarbete ha
bidragit till att minska alternativkostnaden för hemarbete. Dock gäller
att ett offentligt tillhandahållande av tjänster som t.ex. barnomsorg,
där individen får en viss kvantitet av tjänsten gratis eller till en låg
avgift, i väsentlig utsträckning kompenserar för skatternas eventuellt
negativa effekt på förvärvsarbetet. Ett sådant stöd ligger också i linje
med teorin för s.k. optimal beskattning som bl.a. visar att det även
från denna synpunkt kan vara motiverat med ett offentligt stöd till
tjänster som är komplementära till förvärvsarbete och som kan ersätta
arbete i egenregi. Ett offentligt tillhandahållande av tjänster kan
således effektivisera den inkomstomfördelning som sker via skatte- och
transfereringssystemet.
Behovet av stimulanser riktade mot tjänstesektorn
Under senare år har behovet av att stimulera privat tillhandahållna
tjänster diskuterats livligt. Utgångspunkterna har varit dels hur
otillfredsställda behov av olika tjänster skall kunna tillgodoses, dels
att en stimulans av den privata tjänstesektorn skulle kunna öka den
aggregerade sysselsättningen och minska arbetslösheten. Vidare skulle
en stimulans kunna vara motiverad av effektivitetsskäl eftersom
efterfrågan på sådana tjänster som relativt lätt kan ersättas av arbete
i egenregi eller obeskattat svart arbete tenderar att vara extra
priskänsliga.
En prissubventionering av tjänster som lätt kan ersättas av arbete i
egenregi, antingen genom en skattelättnad eller genom ett direkt bidrag
till producenten eller konsumenten, skulle enligt det sistnämnda
effektivitetsargumentet begränsa utrymmet för svart arbete samt flytta
över resurser från den mindre produktiva informella ekonomin till den
mer produktiva formella ekonomin, vilket skulle vara välfärdshöjande.
Det kan dock finnas andra skäl till svart arbete än skatterna, till
exempel att arbetet utförs av personer utan arbetstillstånd.
Mot argumentet att en skattelättnad skulle kunna minska mängden svart
arbete kan samtidigt ställas en rad problem som en subventionering av
privat tillhandahållna tjänster kan orsaka. En prissubventionering av
tjänsterna medför att en ny snedvridning införs inom den formella
marknadssektorn. Subventioneringen kommer att orsaka välfärdsförluster
genom att resurser flyttas över från mer produktiva verksamheter i den
övriga icke subventionerade delen av den formella ekonomin till den
subventionerade och därmed mindre produktiva tjänstesektorn. Till detta
kommer ytterligare välfärdsförluster från finansieringen av reformen, i
den mån som reformen måste finansieras med snedvridande skatter, samt
ökade kostnader hos myndigheter och företagen för administration och
kontroll av systemet. Den information om priselasticiteter m.m. som
krävs för att konstruera en optimal nivå på stödet till olika tjänster
kan också vara svår att erhålla, speciellt med tanke på att
produktionsteknologin och hushållens preferenser förändras över tiden.
Selektiva skattelättnader strider dessutom mot den för 1990 års
skattereform vägledande principen om horisontell rättvisa som innebär
att hushåll med lika höga inkomster också bör betala lika mycket i
skatt, oberoende av hushållens preferenser för olika varor och tjänster.
En central utgångspunkt för diskussionen kring tjänstesektorn har också
varit den höga arbetslösheten och debatten kring sambandet mellan
tillväxt och sysselsättning. Den statsfinansiella situationen och den
snabba produktivitetsutvecklingen i industrin gör att man inte kan
förvänta sig någon större tillväxt i efterfrågan på arbetskraft från
offentlig sektor och varuproducerande sektorer. Det hävdas därför ofta
att den privata tjänstesektorn är den sektor där den framtida
sysselsättningstillväxten kommer att ske. Som tidigare nämnts kommer en
ökad industriproduktion att också ge en ökad produktion av
industrirelaterade tjänster. I debatten har också hävdats att åtgärder
riktade mot tjänstesektorn skulle kunna vrida inhemsk efterfrågan mot
mindre import- och kapitalintensiv verksamhet som svårligen kan
mekaniseras eller automatiseras. Därigenom skulle gynnsamma
sysselsättningseffekter kunna uppkomma.
Av det ovan sagda framgår att ett permanent system med selektiva
stimulanser av olika privat tillhandahållna tjänster inte kan motiveras
av samhällsekonomiska effektivitetsskäl. I en situation med ett svårt
arbetsmarknadsläge är det dock möjligt att olika temporära
stimulansåtgärder kan bidra till att minska arbetslösheten. Ett underlag
för regeringens fortsatta överväganden bör därför tas fram. Uppgiften
bör anförtros åt en särskild utredare.
Utredningsuppdraget
Som en första uppgift skall utredaren analysera vilken roll
privatpersoners köp av tjänster har för samhällsekonomin. Utredaren
skall speciellt uppmärksamma olika tjänsters betydelse för
sysselsättningen och för konsumenternas välfärd. Vidare skall också
tjänstesektorns förväntade framtida utveckling under det existerande
regelsystemet analyseras. Analysen bör göras ur ett
jämställdhetsperspektiv.
Som en andra uppgift skall utredaren se över existerande regler vid köp
av tjänster och analysera motiv för och de samhällsekonomiska effekterna
av olika åtgärder som syftar till att stimulera utbud och efterfrågan på
privat tillhandahållna tjänster. I samband med detta skall utredaren
studera internationella erfarenheter av olika stimulansåtgärder.
Utredaren skall därvid beakta resultatet av det uppdrag som lämnas till
Riksskatteverket och som skall rapporteras före utgången av år 1996.
Detta uppdrag omfattar bl.a. en analys av utländska standardiserade
system som syftar till att förenkla redovisning och betalning av skatter
och avgifter när en privatperson anlitar en annan privatperson.
Utredaren skall komplettera RSV:s överväganden med en samhällsekonomisk
bedömning.
De stimulansåtgärder som studeras skall vara temporära och rikta sig mot
tjänster som ingår i hushållens konsumtion och som tillhandahålls av det
privata näringslivet och olika kooperativa företagsformer.
Stimulansåtgärderna kan antingen rikta sig till uppdragstagaren eller
uppdragsgivaren. Utanför uppdraget ligger dock stöd som innebär
subventionering av direkta anställningar i hushållssektorn. Ett krav för
att uppdragstagaren skall omfattas av en eventuell stimulansåtgärd är
att uppdragstagaren skall redovisa inkomsten som inkomst av
näringsverksamhet och att uppdragstagaren innehar F-skattebevis.
Den samhällsekonomiska analysen av olika stimulansåtgärder skall vara
förutsättningslös och ge en bred belysning av olika allokeringseffekter.
Utredaren skall speciellt studera regelförändringarnas förväntade effekt
på arbetslösheten och sysselsättningen i privat och offentlig sektor.
Utredaren skall därvid beakta att olika mekanismer kan bidra till att
nettoeffekten på sysselsättningen av regelförändringarna kan bli lägre
än den förväntade sysselsättningsökningen i de sektorer som direkt
berörs av eventuella stimulanser. Utredaren skall bl.a. beakta att ett
eventuellt system med stimulanser av olika typer av tjänster måste
finansieras fullt ut, antingen genom ytterligare besparingar på de
offentliga utgifterna eller genom högre skatter, vilket kan reducera
sysselsättningen i andra sektorer. Dessutom bör det beaktas att
regeländringarna kan komma att påverka arbetslösheten via effekter på
arbetsutbudet.
Utredaren skall också studera i vilken utsträckning olika typer av
stimulanser kan förväntas slå igenom i form av ett lägre konsumentpris
på de aktuella tjänsterna.
Utredaren skall vidare redovisa hur en eventuell stimulans av
efterfrågan och utbudet på tjänster kan komma att påverka
inkomstfördelningen via effekter på hushållens disponibla inkomster
eller priserna på olika varor och tjänster. Utredaren skall även
behandla eventuella stimulansåtgärders förhållande till skattereformens
bärande principer om horisontell rättvisa och likformighet samt enkla
och stabila skatteregler.
Den samhällekonomiska bedömningen skall också omfatta en analys av de
studerade regelförändringarnas effekter på konkurrensförhållandet mellan
de sektorer som omfattas av åtgärderna, den resterande delen av privat
sektor och offentlig sektor. Analysen bör även inkludera en bedömning av
åtgärdernas inverkan på produktiviteten i dessa sektorer.
Vid utformningen av eventuella åtgärder skall de gränsdragningsproblem
som dessa aktualiserar beaktas. Behovet av kvantitativa
begränsningsregler bör också analyseras, liksom önskvärdheten av att
olika åtgärder begränsas tidsmässigt.
Som en tredje uppgift skall utredaren undersöka möjligheten att
avskaffa olika eventuella etableringshinder inom tjänstesektorn och,
bl.a. med ledning av den rapport som regeringen uppdragit åt
Riksskatteverket att upprätta, undersöka möjligheten att förändra
lagregler som försvårar betalning av skatter och avgifter när en
uppdragstagare anlitas. Utredaren skall också redovisa och föreslå
förenklingar av gällande ansvarsregler vid sjukdom och arbetsskada när
en privatperson anställer en annan privatperson eller anlitar en
uppdragstagare. Utredaren bör även föreslå förändringar i olika
socialförsäkringsregler som kan förenkla och underlätta för hushåll som
anlitar privatpersoner för enklare tjänster och i mindre omfattning.
Om analyserna av tjänstesektorns utveckling och av möjliga
regeländringar så visar skall utredaren lämna förslag om vilka
regelförändringar som kan vara lämpliga.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare, nämligen att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Slutligen skall eventuella förslags effekter för de offentliga
finanserna redovisas, liksom de administrativa krav och kontrollproblem
som olika åtgärder kan förväntas ge upphov till. En prövning av
eventuella åtgärders förenlighet med vårt medlemsskap i EU ingår också i
uppdraget.
Utredningsuppdraget skall vara avslutat före den 15 mars 1997.