Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om understödsföreningar, Dir. 1996:66
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-08-29
Dir. 1996:66
Beslut vid regeringssammanträde den 29 augusti1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagstiftningen om understöds-
föreningar. Som allmänna utgångspunkter för utredningsarbetet skall
gälla att reglerna om understödsföreningar i den utsträckning som krävs
harmoniseras med EG:s regler om försäkringsverksamhet och att
verksamhets- och tillsynsregler utformas på ett sådant sätt att
tillsynen kan effektiviseras och koncentreras till de områden där
skyddsintressena är starkast.
Utredaren skall
- överväga om större understödsföreningar bör inordnas i
försäkringsrörelselagens regelsystem och om det, för övriga
understödsföreningar, behövs särskilda verksamhets- och tillsynsregler
utöver vad som gäller för ekonomiska föreningar,
- göra en övergripande översyn av de associationsrättsliga reglerna för
understödsföreningarna och så långt möjligt anpassa dem till reglerna
för försäkringsbolag respektive ekonomiska föreningar,
- överväga den fortsatta giltigheten av de s.k. behovs- och skälighets-
principerna,
- överväga om förbudet mot s.k. affärsmässigt bedrivande av rörelse kan
avskaffas,
- lämna förslag till nya placeringsregler för understödsföreningarnas
kapitalförvaltning,
- överväga och föreslå nya årsboksluts- samt års- och koncernredovisnings-
regler för understödsföreningarna,
- göra en översyn av tillsyns- och sanktionsreglerna,
- överväga och föreslå regler som underlättar strukturförändringar,
främst genom sammanslagningar av mindre föreningars verksamheter, och
- undersöka i vad mån följdändringar behöver göras i skattereglerna.
Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av september månad
1997.
Bakgrund
Understödsföreningar är föreningar för inbördes bistånd med uppgift att
lämna sjukhjälp, begravningshjälp, pension eller liknande understöd åt
sina medlemmar eller deras anhöriga. Föreningarna bedriver
försäkringsverksamhet och är i princip uppbyggda som ekonomiska
föreningar. Verksamheten regleras huvudsakligen av lagen (1972:262) om
understödsföreningar (UFL).
Understödsföreningarna har vuxit fram under flera århundraden och
avspeglar sociala förhållanden under olika historiska skeenden.
Föreningarna är därför ofta sinsemellan mycket olika i storlek, karaktär
och inriktning.
En understödsförening kan meddela pensionsförsäkring, kapitalförsäkring
eller sjukförsäkring. Allt efter verksamhetens art indelas
understödsföreningarna i pensionskassor, sjukkassor, begravningskassor
samt sjuk- och begravningskassor. I gruppen pensionskassor ingår
tjänstepensionskassor, som meddelar försäkringar enligt på
arbetsmarknaden träffade pensionsuppgörelser och som betecknas ITP-kassor.
Trots att dessa utgör en minoritet bland understödsföreningarna
intar de en särställning och är den grupp av föreningar som har den
största betydelsen från såväl allmän som enskild synpunkt.
En understödsförening skall vara sluten, dvs. i princip stå öppen endast
för en för varje förening på visst sätt avgränsad persongrupp, t.ex.
anställning i samma företag. Kravet på slutenhet gäller dock inte
föreningar som registrerats enligt äldre lag.
En understödsförening skall vara registrerad hos Finansinspektionen och
stå under dess tillsyn. En förutsättning för registrering är att den
avsedda verksamheten är behövlig och även i övrigt ägnad att främja en
sund utveckling av försäkringsväsendet. För understödsföreningarna
gäller således alltjämt den s.k. behovsprincip som tidigare gällde även
för försäkringsbolag.
En understödsförening skall som huvudregel ha minst 100 medlemmar. I tre
fall krävs att medlemsantalet uppgår till minst 500. Det gäller
föreningar som meddelar förtids- eller efterlevandepension utan samband
med ålderspension, sjukpenning för längre tid än 180 dagar för ett
sammanhängande sjukdomstillstånd eller kapitalförsäkring för dödsfall
till högre belopp än 1 000 kronor för en medlem.
Kapitalförsäkring får, om inte Finansinspektionen medger annat, avse
högst ett belopp motsvarande ett basbelopp enligt lagen (1962:381) om
allmän försäkring.
En understödsförening får som huvudregel inte driva verksamhet som är
främmande för ändamålet med föreningens försäkringsverksamhet.
Den försäkringsrörelse som en understödsförening bedriver får inte vara
affärsmässig. Detta innebär t.ex. att föreningen inte aktivt får värva
medlemmar.
En understödsförening skall fylla krav på soliditet och skälighet. Detta
innebär att stadgarna skall dels trygga att föreningen kan fullgöra sina
försäkringsutfästelser, dels tillgodose medlemmarnas intresse av att
kostnader och villkor för försäkringarna är skäliga med hänsyn till
förmånernas art och omfattning och föreningens förhållanden.
År 1987 tillkallades en särskild utredare för att göra en allmän översyn
av lagstiftningen om försäkringsföreningar. Utredningen, som antog
namnet Understödsföreningsutredningen, avgav år 1990 betänkandet
Försäkringsföreningar (SOU 1990:101). Utredningens förslag innebar att
alla bestämmelser med anknytning till den verksamhet som föreningarna
bedriver samlades i en lag. Lagen förutsattes träda i kraft samtidigt
som Försäkringsrättskommitténs förslag till ny lagstiftning om
personförsäkring (Personförsäkringslag, SOU 1986:56). Någon sådan ny
lagstiftning har emellertid ännu inte kommit till stånd. Detta, och den
snabba utveckling som därefter skett inom den finansiella sektorn och i
första hand på försäkringsområdet, främst som en följd av närmandet till
EU, har medfört att understödsföreningsutredningens förslag aldrig
kommit att läggas till grund för ny lagstiftning.
Behovet av en översyn av lagstiftningen
Den nu gällande lagen om understödsföreningar, UFL, trädde i kraft 1972,
dvs. för 24 år sedan. Sedan dess har i huvudsak endast mindre
justeringar av lagens regler gjorts. Under den tid UFL varit i kraft har
emellertid stora förändringar skett i lagstiftningen både på
försäkringsområdet och på andra områden av betydelse för den verksamhet
som bedrivs av understödsföreningarna. Dessa förändringar har endast i
begränsad omfattning fått genomslag i UFL. Som exempel kan nämnas att
UFL alltjämt innehåller ett flertal hänvisningar till 1951 års lag om
ekonomiska föreningar, som redan 1988 ersattes av den nu gällande lagen
(1987:667) om ekonomiska föreningar. UFL innehåller inte heller regler
som ställer de krav för försäkringsverksamhet som krävs enligt EG:s
regler. Försäkringsmarknaden som sådan har också till följd av behovet
av nya försäkringslösningar och den internationalisering som skett
genomgått betydande strukturella förändringar. Denna utveckling kan
förväntas fortsätta även i framtiden.
Den nuvarande lagstiftningen om understödsföreningar framstår mot denna
bakgrund som föråldrad och inte ägnad att uppfylla de krav som ett
modernt försäkringsväsende ställer. Sedan understödsföreningsutredningen
avlämnade sitt betänkande har försäkringsrörelselagstiftningen genomgått
omfattande förändringar, bl.a. grundade på förslag av
Försäkringsutredningen. Understödsföreningsutredningen valde att inte
lämna några förslag inom områden där samma regler bör gälla för
försäkringsbolag och understödsföreningar och där Försäkringsutredningen
kunde förväntas föreslå förändringar i försäkringsrörelselagen
(1982:713). Dessa omständigheter och de övriga förändringar som berörts
ovan medför att understödsföreningsutredningens förslag inte utan vidare
kan läggas till grund för en proposition till riksdagen. Det är därför
befogat att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att göra en
förnyad och genomgripande översyn av lagstiftningen om
understödsföreningar.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att se över lagstiftningen om
understödsföreningar.
Allmänna utgångspunkter
Ett övergripande mål för utredningsarbetet bör vara att reglerna om
understödsföreningar i de delar där så krävs harmoniseras med reglerna
inom EG. En utgångspunkt bör därvid vara att reglerna för de föreningar
vars verksamhet är av sådan omfattning att EG:s försäkringsdirektiv är
tillämpliga, så långt det är lämpligt och möjligt med hänsyn till
understödsföreningarnas verksamhet och särskilda förhållanden, utformas
i överensstämmelse med de regler som gäller för andra slag av
försäkringsföretag. Det kan sättas i fråga om sådana föreningar bör vara
en särskild institutskategori. En lösning bör övevägas som innebär att
de inordnas i försäkringsrörelselagens regelssystem och att särregler
som kan behövas för understödsföreningars fortsatta verksamhet inarbetas
i den lagen.
Som redovisats bakgrundsvis är understödsföreningarna mycket olika i
storlek, karaktär och inriktning. Det finns således understödsföreningar
med endast ett fåtal medlemmar, låga eller obetydliga försäkringsbelopp
och mycket begränsad kapitalförvaltning. Å andra sidan finns det också
understödsföreningar, i första hand tjänstepensionskassor, med ett
medlemsantal överstigande 100 000, stora och för den enskilde
betydelsefulla försäkringsåtaganden och fonder som uppgår till flera
miljarder kronor. Det säger sig självt att skyddsintressena, kraven på
verksamhetsreglerna och tillsynsbehovet varierar kraftigt beroende på
vilket slag av förening det är fråga om. Utredaren bör i sitt arbete
utgå från att särskilda verksamhets- och tillsynsregler bör gälla endast
om och i den utsträckning det är befogat ur allmän synpunkt eller det
annars finns ett väsentligt intresse av sådana regler. Genom en sådan
inriktning kan tillsynsarbetet effektiviseras och koncentreras till de
områden och verksamheter där skyddsintresset är starkast.
I det följande anges ett antal områden som utredaren skall ägna särskild
uppmärksamhet.
Associationsrättsliga regler
UFL innehåller vissa självständiga associationsrättsliga regler. Främst
gäller detta bestämmelser om stadgar och firma, medlemskap, avgifter,
överlåtelse av understödsförenings rörelse samt vissa frågor rörande
likvidation. I flertalet andra associationsrättsliga frågor hänvisas i
stället till regler i lagen (1951:308) om ekonomiska föreningar, i
förekommande fall i förening med särskilda bestämmelser i UFL. År 1988
ersattes 1951 års lag av den nu gällande lagen (1987:667) om ekonomiska
föreningar. Den nya lagen har i sin tur ändrats ett flertal gånger efter
ikraftträdandet. Det är mot denna bakgrund angeläget att de
föreningsrättsliga reglerna ses över. Utredaren bör i detta sammanhang
göra en övergripande översyn av de associationsrättsliga reglerna för
understödsföreningarna. Utgångspunkten vid detta arbete bör vara att
reglerna för understödsföreningar inte i större utsträckning än vad som
motiveras av deras särskilda verksamhet skall avvika från de regler som
gäller för ekonomiska föreningar i allmänhet.
Frågan om anknytning till reglerna för ekonomiska föreningar kommer
naturligen i ett annat läge i den utsträckning som
försäkringsrörelselagens regelsystem görs tillämpligt för vissa
undestödsföreningar. Det kan dock inte uteslutas att frågan får viss
aktualitet även även för sådana föreningar.
Behovsprincipen
Ett villkor för registrering av en understödsförening och därmed också
en förutsättning för att den skall få bedriva försäkringsverksamhet är
enligt 4 § UFL att den avsedda verksamheten är behövlig. Motsvarande
regler gällde tidigare också i fråga om banker och försäkringsbolag.
Denna s.k. behovsprincip har för dessa institut emellertid avskaffats.
Enligt EG:s försäkringsdirektiv gäller vidare att tillstånd att bedriva
försäkringsverksamhet inte får vägras på den grunden att det inte anses
föreligga något behov av den tilltänkta verksamheten. För sådana understöds-
föreningar som faller under direktivens tillämpningsområde torde
därför behovsprincipen inte kunna upprätthållas. Utredaren bör överväga
om det mot denna bakgrund finns skäl att för övriga understödsföreningar
behålla ett sådant krav.
Skälighetsprincipen
En understödsförenings stadgar skall enligt 11 § UFL vara utformade så
att de uppfyller medlemmarnas intresse av att kostnader och villkor för
försäkringarna är skäliga i förhållande till förmånernas art och
omfattning och föreningens förhållanden. Motsvarande regler för
kostnader resp. villkor finns i fråga om försäkringsbolag i 7 kap. 4 §
och 19 kap. 6 § försäkringsrörelselagen. Försäkringsutredningen har i
enlighet med sina direktiv prövat om denna s.k. skälighetsprincip även
fortsättningsvis bör behållas i försäkringsrörelselagstiftningen.
Övervägandena i denna del har redovisats i utredningens slutbetänkande
(SOU 1995:87 s. 109-135). Utredningen föreslår efter en noggrann
genomgång av frågan att den gällande skälighetsprincipen i försäkrings-
rörelselagen i sin helhet upphävs. Skälighetsaspekter på premier och
kostnader anges därvid kunna tillgodoses på andra sätt. När det gäller
skäligheten av villkor och skadebehandling sägs att utredningens förslag
inte innebär några sakliga ändringar, utan att sådana frågor fortsättningsvis
helt kommer att regleras av annan lagstiftning.
Utredningens förslag bereds för närvarandeinom Finansdepartementet.
Utredaren bör mot bakgrund av Försäkringsutredningens överväganden och
resultatet av frågans fortsatta beredning undersöka om det finns skäl
att för understödsföreningarnas del helt eller delvis behålla ett krav
på kostnads- och villkorsskälighet.
Förbudet mot affärsmässighet
En understödsförenings verksamhet får enligt 1 § UFL inte innefatta
affärsmässigt drivande av försäkringsrörelse. Förbudet mot
affärsmässighet innebär begränsningar bl.a. i en understödsförenings
möjligheter att marknadsföra sina tjänster och värva nya medlemmar. Med
förbudet följer också andra inskränkningar för verksamheten. Avsikten
bakom bestämmelsen torde åtminstone delvis ha varit att dra en gräns mot
sådan försäkringsrörelse som bedrivs av försäkringsbolag, för vilka
andra regler ställts upp. Det kan dock ifrågasättas om behovet av en
sådan avgränsning motiverar en förbudsregel av detta slag. För sådana
föreningar som faller under EG:s försäkringsdirektiv följer för övrigt
av direktivens bestämmelser att dessa föreningar i grundläggande
avseenden måste underkastas en reglering som väsentligen överensstämmer
med den som nu gäller för försäkringsbolag enligt
försäkringsrörelselagen. Förbudet framstår också i övrigt som
otidsenligt och onödigt begränsande. Utredaren bör därför överväga om
inte förbudet mot affärsmässig verksamhet kan avskaffas.
Kapitalförvaltning
De grundläggande reglerna om understödsföreningarnas kapitalförvaltning
finns i 24 § UFL. Bestämmelserna innebär att ett belopp som täcker dels
summan av föreningens försäkringsfonder, dvs. i princip de försäkrings-
tekniska skulderna, dels föreningens övriga skulder skall redovisas i
vissa angivna slag av tillgångar, i första hand obligationer och skuld-
förbindelser mot säkerhet i fast egendom. Placeringar i aktier eller
värdepappersfondsandelar är enligt paragrafen inte i något fall
tillåtna. Enligt en ny bestämmelse, 24 a §, som trädde i kraft den 1
juli 1995 (prop.1994/95:184, bet. 1994/95:NU24, rskr.1994/95:392), får
dock en understödsförening med Finansinspektionens tillstånd i stället
för bestämmelserna i 24 § tillämpa de EG-harmoniserade placeringsregler
som samtidigt infördes för försäkringsbolag i försäkringsrörelselagen.
Dessa bygger på principerna om att placeringarna skall ske med beaktande
av försäkringsåtagandena (matchning) och med spridning av riskerna
(diversifiering). Bestämmelserna i försäkringsrörelselagen innehåller
vidare en uppräkning av tillåtna tillgångsslag. Häri inräknas utöver
tidigare tillåtna tillgångar, som obligationer och fastigheter, även
bl.a. aktier, värdepappersfondsandelar och andra liknade värdepapper.
Placeringarna är i princip inte heller begränsade till Sverige eller
svenska tillgångar. I förarbetena till 24 a § (a prop. s.146 f.) angavs
som skäl för bestämmelsen att det vore olyckligt om understödsföreningarna
till följd ändringarna i försäkringsrörelselagen skulle komma att verka
under sämre konkurrensförhållanden än försäkringsbolagen. Det framhölls
dock att detta var en provisorisk lösning i avvaktan på en reformering av
lagstiftningen för understödsföreningarna.
Utredaren bör mot denna bakgrund överväga och lämna förslag till nya
placeringsregler för understödsföreningarna. Utredaren bör därvid beakta
dels de krav som följer av EG:s direktiv, dels intresset av att understöds-
föreningar och försäkringsbolag i detta avseende så långt möjligt
ges likartade konkurrensförutsättningar.
Redovisning
Understödsföreningars räkenskaper och årsredovisning regleras av 29 och
30 §§ UFL. För den löpande bokföringen lämnas inga särskilda regler. I
detta avseende gäller således bestämmelserna i bokföringslagen
(1976:125). I 29 § föreskrivs genom hänvisning till 1951 års lag om
ekonomiska föreningar att styrelsen varje år skall avge årsredovisning
bestående av resultaträkning, balansräkning och förvaltningsberättelse.
Resultaträkning och balansräkning i årsredovisning och i årsbokslut
enligt bokföringslagen skall i princip upprättas i enlighet med
bokföringslagens bestämmelser. I 30 § finns vissa särskilda bestämmelser
för det fall en understödsförening har flera verksamhetsgrenar. I
paragrafen anges vidare att regeringen eller, med regeringens
bemyndigande, Finansinspektionen får utfärda närmare föreskrifter om en
understödsförenings löpande bokföring, årsbokslut och årsredovisning.
Riksdagen beslutade under hösten 1995 om nya EG-harmoniserade års- och
koncernredovisningsregler för aktiebolag, vissa handelsbolag, kreditinstitut,
värdepappersbolag och försäkringsbolag. För de tre sistnämnda
kategorierna av företag skall de nya reglerna börja att tillämpas för
räkenskapsår som påbörjas den 1 januari 1996 eller senare. Detsamma
gäller vissa andra bestämmelser. Lagstiftningen i övrigt skall tillämpas
för räkenskapsår som påbörjas den 1 januari 1997 eller senare. Reglerna
för försäkringsföretag har tagits in i en särskild lag, lagen
(1995:1560) om årsredovisning i försäkringsföretag (ÅFRL). Redovisnings-
kommittén, på vilkens arbete den nya lagstiftningen grundats, ifrågasatte
om inte de nya reglerna borde göras tillämpliga även på
understödsföreningarna, men lämnade dessa utanför lagförslaget. I
förarbetena till den nya lagstiftningen (prop. 1995/96:10, del 1, s. 183
f.) angavs att frågan kräver ytterligare beredning och att regeringen
inom en snar framtid kommer att tillsätta en särskild utredning om
understödsföreningar. I detta sammanhang erinrades vidare om den ovan
redovisade möjligheten för regeringen eller Finansinspektionen att
utfärda föreskrifter i ämnet.
Utredaren bör överväga och lämna förslag till nya årsboksluts- samt års-
och koncernredovisningsregler för understödsföreningar. För sådana
föreningar som omfattas av EG:s försäkringsdirektiv måste dessa uppfylla
de krav som i fråga om redovisning gäller för försäkringsföretag inom
EU. Det är eftersträvansvärt att reglerna för sådana
understödsföreningar så långt möjligt utformas så att de överensstämmer
med de regler som enligt ÅFRL gäller för övriga svenska försäkringsföretag.
I princip bör detsamma gälla även för andra understödsföreningar. I fråga om
dessa bör utredaren emellertid undersöka om och i så fall i vilken
utsträckning justeringar och förenklingar i förhållande till ÅFRL kan anses
motiverade med hänsyn till föreningarnas storlek och verksamhet.
Tillsyn
UFL gäller i dag för samtliga understödsföreningar. I princip innebär
detta att samma regler gäller för alla föreningar, oavsett storlek och
verksamhet och att alla föreningar också står under Finansinspektionens
tillsyn. De svårigheter som kan uppstå till följd av gemensamma regler
för föreningar med så olika storlek och verksamhet har beaktats genom en
dispensregel i 2 § UFL. Enligt denna bestämmelse får Finansinspektionen
i fråga om understödsföreningar vars verksamhet har endast ringa
omfattning eller huvudsakligen avser pensionsförsäkring på grund av
anställning medge undantag från lagens bestämmelser. En förutsättning
för sådan dispens är att det inte föreligger hinder från allmän synpunkt
och att det är lämpligt med hänsyn till föreningens förhållanden.
Dispensmöjligheten är däremot inte begränsad till vissa bestämmelser
eller slag av bestämmelser. Avsikten bakom dispensregeln torde vara att
regelverket och tillsynens omfattning för dessa föreningar skall kunna
läggas på en nivå som framstår som rimlig i förhållande till
verksamhetens art och omfattning.
Som tidigare berörts torde det med hänsyn till deras skilda förhållanden
krävas olika verksamhetsregler för olika slag av understödsföreningar.
Utformningen av dessa regler påverkar också tillsynens inriktning och
omfattning. Naturligen finns det ett mycket större tillsynsbehov när det
gäller en förening med stor verksamhet och omfattande reglering än i
fråga om en liten förening med obetydlig verksamhet och enkelt
regelverk. Detta förhållande har tidigare kunnat beaktas genom
möjligheten till dispens. Det kan emellertid ifrågasättas om det för de
minsta understödsföreningarnas del finns skäl att överhuvudtaget behålla
en särskild reglering och om inte allmänna regler för ekonomiska
föreningar skulle kunna tillämpas för dessa föreningar. Det bör vidare
prövas om det inte är befogat att direkt i lag undanta mindre föreningar
från tillståndsplikt och tillsyn. Härigenom skulle Finansinspektionen
befrias både från tillsynsuppgiften som sådan och arbetet med att i
varje enskilt fall pröva om och i vilken utsträckning dispens bör
medges. Resurserna kan då i stället inriktas på sådana föreningar där
skydds- och tillsynsintresset är mer uttalat. En sådan ordning behöver
dock inte innebära hinder mot att en dispensmöjlighet behålls för sådana
föreningar som inte undantas från tillsyn. Utredaren bör mot denna
bakgrund överväga om och i vilken utsträckning mindre
understödsföreningar behöver en särskild reglering resp. kan undantas
från regler om tillstånd/registrering och tillsyn.
Enligt 6 § andra stycket kungörelsen (1972:291) om understödsförenings-
register skall Finansinspektionen vid utövandet av sin tillsyn eller på
särskild begäran i skälig omfattning lämna understödsföreningarna råd
och upplysningar för att underlätta för dem att driva sin rörelse på ett
med hänsyn till deras art och omfattning lämpligt sätt. Detta är ett
åläggande som sträcker sig betydligt längre än den serviceskyldighet
Finansinspektionen och andra myndigheter har enligt förvaltningslagen
(1986:223). Som en allmän utgångspunkt bör gälla att den som bedriver
tillståndspliktig finansiell verksamhet också skall ha de administrativa
och andra resurser som krävs för detta. Det framstår vidare som
olämpligt ur tillsynssynpunkt att Finansinspektionen tar del i
verksamhet den är satt att övervaka.
Utredaren bör överväga om inte den nu behandlade bestämmelsen kan avskaffas
och ersättas av förenklade verksamhets- och tillsynsregler för mindre
föreningar samt förbättrade möjligheter till ombildning och sammanslagning
av sådana föreningar.
Sanktioner
UFL innehåller straffbestämmelser i flera avseenden. I 77 § finns
bestämmelser om straff för drivande av en oregistrerad
understödsförening. Överträdelser av vissa associationsrättsliga regler
straffbeläggs i 78 § genom hänvisning till bestämmelser i 1951 års lag
om ekonomiska föreningar. I 79 § föreskrivs straff för den som till
Finansinspektionen lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter i
angivna avseenden resp. underlåter att lämna vissa föreskrivna
uppgifter.
Försäkringsrörelselagen innehåller inte någon bestämmelse som motsvarar
77 §. Det kan därför ifrågasättas om en sådan straffsanktion är
motiverad i fråga om understödsföreningar. Utredaren bör även i övrigt
överväga vilka sanktionsbestämmelser som kan anses erforderliga och
lämpliga. Sanktioner för överträdelser av associationsrättsliga
bestämmelser bör övervägas i den allmänna översyn av den
associationsrättsliga reglering som har behandlats ovan. I
näringsrättsligt avseende bör utredaren eftersträva lösningar som så
nära det är möjligt överensstämmer med de lösningar som valts inom
närliggande områden, i första hand bank- och
försäkringsrörelselagstiftningen.
Strukturförändringar
Det finns stora skillnader mellan olika understödsföreningars
inriktning, verksamhet och storlek. Det ingår också i
utredningsuppdraget att överväga vilka skillnader i regleringen för
olika föreningar som kan anses motiverade framför allt med hänsyn till
verksamhetens omfattning. Även om regelverket för mindre föreningar görs
enklare och mindre betungande än för föreningar som bedriver en mer
omfattande verksamhet kan det i många fall vara förenat med svårigheter
för små föreningar att tillägna sig och korrekt tillämpa gällande
regelverk. Ett uttryck för detta torde vara Finansinspektionens
skyldighet att lämna en understödsförening råd och upplysningar. För
många mindre föreningar kan det också antas vara svårt att klara
allmänna ekonomiska krav på rationell hantering och
kostnadseffektivitet. Det framstår därför som önskvärt med en ordning
som möjliggör att mindre understödsföreningar på ett smidigt sätt kan
ombildas till större och mer bärkraftiga enheter. Enligt de nuvarande
reglerna i UFL kan detta i princip ske endast genom att en förening i
samband med likvidation överlåter hela sitt bestånd av försäkringar till
en annan understödsförening eller till ett försäkringsbolag. För ett
sådant förfarande gäller sammantaget relativt komplicerade regler.
Utredaren bör mot denna bakgrund överväga och lämna förslag till regler
som underlättar önskvärda strukturförändringar, t.ex genom införande av
en möjlighet till fusion av understödsföreningar.
Lagtekniska frågor
Understödsföreningsutredningens förslag innebar att i princip samtliga
bestämmelser om understödsföreningar, vilka enligt förslaget skulle
betecknas försäkringsföreningar, samlades i en enda lag utan
hänvisningar till annan näringsrättslig, associationsrättslig eller
avtalsrättslig lagstiftning. Detta gällde även i fråga om bestämmelser
som hade sin motsvarighet i andra lagar och där några skillnader i
materiellt avseende inte var avsedda. En sådan lagstiftningsteknik har
flera fördelar. Framför allt blir reglerna inom ett bestämt område
härigenom lättare att hitta, överblicka och tillgodogöra sig. En
lagstiftning som är utformad på ett sådant sätt medför emellertid även
nackdelar. Om varje lag i detalj skulle reglera samtliga rättsfrågor
inom lagens tillämpningsområde skulle detta leda till en helt ohanterlig
mängd författningstext. En parallell reglering av samma frågor i olika
lagar har också andra negativa effekter. Detta gäller särskilt på
rättsområden som är underkastade snabba förändringar. Ändringar måste då
i varje fall ske i kanske ett flertal författningar i stället för att i
princip kunna ske i en central grundförfattning. Det finns vidare en
tendens att från början likalydande bestämmelser i olika lagar över
tiden förändras genom justeringar och omarbetningar så att de inte
längre stämmer överens. Detta kan medföra omotiverade skillnader, t.ex.
mellan olika slag av företag verksamma inom samma fält, och försvåra
överblicken över regleringen på ett visst område. Utredaren bör mot
denna bakgrund i första hand försöka åstadkomma en lagteknik som bygger
på hänvisningar till andra relevanta lagar i kombination med sådana
särbestämmelser som kan krävas och således undvika en ordning där alla
regler om understödsföreningar samlas i en gemensam lag.
Skattefrågor
Understödsföreningar faller inte in under det skattemässiga begreppet
livförsäkringsföretag i 2 § 6 mom. lagen (1974:576) om statlig
inkomstskatt. Understödsföreningar är befriade från inkomstskatt för all
inkomst utom för inkomst av fastighet som inte förvaltas i
livförsäkringsverksamhet (7 § 10 mom. samma lag). Bedrivs verksamhet
hänförlig till livförsäkring är försäkrade skatteskyldiga till s.k.
avkastningsskatt. Till föreningar som driver annat än
livförsäkringsverksamhet har tidigare hänförts sjukkassor (som meddelar
sjuk- och olycksfallsförsäkringar) men däremot inte kombinerade sjuk-
och begravningskassor.
Utredningen bör undersöka i vad mån skattereglerna behöver justeras till
följd av de ändringsförslag som den lägger fram, t.ex. ett slopande av
förbudet mot affärsmässighet.
Utredningsarbetet
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor rörande
understödsföreningar än de som särskilt har angetts i det föregående.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att beakta regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att
pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23), och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994:124).
Utredaren bör hålla sig underrättad om Justitiedepartementets arbete med
utarbetandet av en ny försäkringsavtalslag och om den fortsatta
beredningen av Försäkringsutredningens slutbetänkande (SOU 1995:87) som
sker inom Finansdepartementet.
Samråd bör ske med Finansinspektionen, Sveriges Försäkringsförbund och
Svenska Livförsäkringsföreningars Riksförbund samt i frågor rörande
redovisning med Redovisningskommittén och Bokföringsnämnden.
Utredarens uppdrag bör vara slutfört före utgången av september månad
1997.