Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om ansvaret för valutapolitiska frågor, Dir. 1996:65
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-08-22
Dir. 1996:65
Beslut vid regeringssammanträde den 22 augusti 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda frågor om
ansvaret för valutapolitiken.
Utredaren skall
- föreslå de grundlagsändringar och övriga lagändringar som krävs för
att ge regeringen ansvaret för övergripande valutapolitiska beslut,
- kartlägga hur det nationella ansvaret för valutapolitiska frågor i
detalj är fördelat mellan regering och centralbank i andra EU-länder och
hur relationerna mellan regering och centralbank är utformade i dessa
länder i valutapolitiska frågor samt
- föreslå hur relationerna mellan regeringen och Riksbanken bör utformas
när det gäller valutapolitiken och lämna förslag i syfte att minska
risken för en målkonflikt mellan penning- och valutapolitiken.
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast vid utgången av december
månad 1996.
Bakgrund
I 9 kap. 12 § regeringsformen anges att "Riksbanken är rikets centralbank
med ansvar för valuta- och kreditpolitik". Därav följer att Riksbanken
beslutar om växelkursregimen och att Riksbanken kan ingå avtal
med andra centralbanker om växelkurssamarbete. Enligt 10 kap. 1 §
regeringsformen är det regeringen som är behörig att ingå överenskommelse
med annan stat eller mellanfolklig organisation. Växelkurssamarbete som
grundar sig på överenskommelse med annan stat eller mellanfolklig
organisation kan därmed komma att falla även under sistnämnda paragraf.
Riksbanksfullmäktige har i en skrivelse till riksdagens finansutskott
(Dnr 95-1792 Dir) föreslagit att riksdagen hos regeringen skall begära
en översyn av den svenska lagstiftningen rörande Riksbanken. Fullmäktige
pekar i sin skrivelse på några mer specifika frågor som bör behandlas
mot bakgrund av de lagändringar som krävs för alla EU-länder enligt
Romfördraget och stadgan för det europeiska centralbankssystemet (ECBS)
under etapp två av den ekonomiska och monetära unionen (EMU), dvs.
senast då centralbankssystemet upprättas den 1 juli 1998. Skrivelsen
berör bl.a. frågan om ett lagstadgat prisstabilitetsmål för
penningpolitiken samt lagändringar för att stärka Riksbankens oberoende
i enlighet med fördraget och stadgan för det europeiska centralbankssystemet.
Riksbanken pekar i detta sammanhang på behovet av en förstärkning
av riksbankschefens ställning, ett förbud för Riksbanken att söka eller
ta emot instruktioner och nya regler för val av Riksbankens fullmäktige.
Riksbanksfullmäktige tar även upp frågan om ansvaret för valutapolitiken
på nationell nivå, som inte berörs i fördraget eller stadgan. I
skrivelsen anges: "Vid översynen av det svenska regelverket kan
skillnaderna mellan den svenska traditionen och den som präglar ECB:s
regler aktualisera en diskussion om ansvarsfördelningen när det gäller
valutapolitiken."
De frågor som riksbanksfullmäktige tar upp i skrivelsen har visserligen
till stor del behandlats av Riksbanksutredningen (SOU 1993:20), men
utredningen valde att utforma sina förslag med sikte på då rådande
förhållanden i Sverige. I riksbanksfullmäktiges skrivelse behandlas de
lagändringar som krävs enligt Romfördraget och ECBS-stadgan. En förnyad
översyn behöver således göras av dessa frågor.
Frågan om ansvaret för valutapolitiken ingick inte i Riksbanksutredningens
uppdrag och behöver därför utredas särskilt.
Regeringen har i propositionen En politik för arbete, trygghet och
utveckling, den s.k. tillväxtpropositionen (prop. 1995/96:25, bet.
FiU 1995/96:1, rskr. 1995/96:131) behandlat frågan om Riksbankens
ställning: "Sverige har en mycket självständig Riksbank. Det stärker
förtroendet för penningpolitiken. Riksbankens oberoende har ökat under
senare år. Denna utveckling ligger i linje med utvecklingen i många
andra länder. Delvis är det ökade oberoendet ett resultat av den nya
riksbankslag som trädde i kraft 1989. Lagändringen innebar bland annat
att ordföranden i riksbanksfullmäktige inte längre utses av regeringen
och att riksbankschefens mandatperiod numera är 5 år och inte
sammanfaller med riksdagens mandatperiod. I konvergensprogrammet (från
juni 1995) uttalade regeringen att den avser att senare lägga fram
förslag om de återstående förändringarna i dessa avseenden, som skall
ske under etapp 2 av EMU."
Även frågan om ansvaret för valutapolitiken behandlades i tillväxtpro-
positionen: "Sverige har en annan ordning än övriga EU-länder när det
gäller ansvarsfördelningen avseende valutapolitiken. I Sverige är det
Riksbanken som beslutar om växelkursregimen. I övriga EU-länder vilar
ansvaret för denna typ av beslut huvudsakligen på regeringen. På
motsvarande sätt har EU-rådet, dvs. företrädare för EU-ländernas
regeringar, enligt fördraget rätt att fastställa riktlinjer för den
gemensamma valutapolitiken i den monetära unionen. Sådana skillnader
mellan länderna i beslutskompetens kan försvåra Sveriges samarbete med
andra länder inom EU. Valet av växelkursregim och frågor rörande
valutasamarbete med andra länder, inklusive fastställande av
centralkurser inom ERM, är centrala frågor inom den ekonomiska
politiken. Mot denna bakgrund vore det därför naturligt att ansvaret för
dessa frågor ligger hos regeringen."
Sveriges medlemskap i EU har förändrat förutsättningarna för
valutapolitiken även i andra avseenden. Enligt EG-fördraget, artikel
109m, skall varje medlemsstat behandla sin valutapolitik som en fråga av
gemensamt intresse. Idag sker EU:s valutasamarbete inom ramen för
Europeiska monetära systemet (EMS). En del av systemet utgörs av
växelkursmekanismen (ERM), som är ett avtal mellan centralbankerna om
ett fast växelkurssystem med fastställda centralkurser och fluktuationsband
för alla deltagande länders valutor. Beslut beträffande centralkurser och
deltagande i ERM fattas gemensamt av EU-ländernas centralbankschefer och
regeringar.
Efter att den ekonomiska och monetära unionen bildats torde ERM komma
att ersättas av ett nytt system som skall hantera valutasamarbetet
mellan de länder som deltar i valutaunionen och de som står utanför.
Inom EU pågår för närvarande ett arbete för att fastställa den närmare
utformningen av detta system.
Vid förhandlingarna inför det svenska medlemskapet i EU framförde
statsrådet Dinkelspiel följande: "Ett slutligt svenskt ställningstagande
avseende övergången från den andra till den tredje fasen kommer att
göras i ljuset av den fortsatta utvecklingen och i enlighet med
bestämmelserna i fördraget." Den svenska positionen förtydligades av
statsrådet Dinkelspiel inför riksdagen: "I fråga om övergången från den
andra fasen till till den tredje fasen i EMU är det ytterst riksdagen
som tar ställning." Denna position upprepades i propositionen Sveriges
medlemskap i Europeiska unionen (prop.1994/95:19 del 1).
I valutaunionen får, enligt EG-fördraget, artikel 109, "rådet genom
enhälligt beslut - på rekommendation av ECB eller kommissionen, efter
att ha hört ECB för att söka uppnå enighet i överensstämmelse med målet
om prisstabilitet och efter att ha hört Europaparlamentet /...../ - ingå
formella avtal om ett växelkurssystem för ecun i förhållande till
valutor i tredje land". Rådet får också, "genom beslut med kvalificerad
majoritet på rekommendation av ECB eller kommissionen och efter att ha
hört ECB för att söka uppnå enighet i överensstämmelse med målet om
prisstabilitet, anta, ändra eller upphäva centralkurser för ecun inom
växelkurssystemet". Vidare anger fördraget följande: "I avsaknad av ett
växelkurssystem i förhållande till en eller flera valutor i tredje land
enligt punkt 1 får rådet genom beslut med kvalificerad majoritet,
antingen på rekommendation av kommissionen och efter att ha hört ECB
eller på rekommendation av ECB, utarbeta allmänna riktlinjer för
valutapolitiken i förhållande till dessa valutor. Dessa allmänna
riktlinjer skall inte påverka huvudmålet för ECBS som är att
upprätthålla prisstabilitet."
EU-ländernas regeringar kommer i den tredje etappen av EMU att få en
väsentlig roll i utformningen av valutapolitiken inom EU. Med dessa nya
förutsättningar finns det anledning att se över den institutionella
ramen för valutapolitiken i Sverige.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall föreslå de grundlagsändringar och övriga lagändringar
som krävs för att ge regeringen ansvaret för övergripande
valutapolitiska beslut såsom val av växelkursregim och valutasamarbete
med andra länder. Det är viktigt att fördelningen av ansvaret för
valutapolitiska frågor utformas på ett sätt som är ändamålsenligt
oavsett val av växelkursregim. Förslaget skall vara förenligt med vad
som avtalats i Maastrichtfördraget. Hänsyn måste vidare tas till att
riksdagen ännu inte tagit ställning till om Sverige skall delta i den
tredje etappen av EMU.
Utredaren skall vidare kartlägga hur det nationella ansvaret för
valutapolitiska frågor i detalj är fördelat mellan regering och
centralbank i andra EU-länder och hur relationerna mellan regering och
centralbank är utformade i dessa länder i valutapolitiska frågor. Vid
utarbetandet av förslag till lagändringar är det önskvärt att utredaren
beaktar fördelningen av beslutskompetensen i övriga EU-länder samt inom
den planerade valutaunionen. Den svenska ansvarsfördelningen rörande
valutapolitiska frågor bör inte utformas på ett sätt som onödigt
komplicerar ett valutapolitiskt samarbete med andra EU-länder.
Utredaren skall vidare föreslå hur relationerna mellan regeringen och
Riksbanken bör utformas när det gäller valutapolitiken.
Valuta- och penningpolitik är i hög grad beroende av varandra. Det är
därför viktigt att utredarens förslag rörande valutapolitiken utformas
så att trovärdigheten för penningpolitiken säkerställs. Utredaren skall
överväga lämplig ansvarsfördelning mellan regeringen och Riksbanken för
beslut i frågor om fastställande av centralkurser i växelkurssystem. Ur
vissa aspekter kan det synas ändamålsenligt att regeringen fastställer
centralkursen. En sådan ordning kan dock medföra nackdelar då beslut om
centralkurser är av stor betydelse för möjligheterna att utöva
penningpolitik. En fast växelkurs kan ställa krav på penningpolitiken
som i vissa situationer är svårförenliga med penning-politikens mål.
Denna situation kan uppstå om kronans centralkurs fastställs till en för
låg nivå, vilket kan försvåra möjligheterna att hålla nere inflationen.
Motsvarande problem kan uppstå om kronan knyts till valutor i länder
vars inflationstakt överstiger vad som kan anses vara förenligt med
målet för penningpolitiken.
Utredaren skall lämna förslag i syfte att minska risken för en
målkonflikt mellan penning- och valutapolitiken. Med utgångspunkt från
att regeringens beslutförhet inte skall begränsas på ett sätt som i
realiteten medför en oklarhet om på vilket organ ansvaret för besluten
vilar kan flera tänkbara sätt att minska risken för målkonflikter
övervägas.
Utredaren skall slutligen föreslå hur arbete och ansvar skall fördelas
mellan regeringen och Riksbanken när det gäller valutapolitiska frågor
som inte är av den övergripande karaktär som nämnts ovan. Valutapolitiska
frågor kan ha olika dignitet och karaktär. Det är inte lämpligt
att regeringen beslutar i alla dessa frågor. Utredaren skall utgå ifrån
att regeringen skall fatta beslut om växelkursregim och vid fast
växelkurs fastställa det system som skall gälla för att bestämma kronans
värde i förhållande till utländska valutor. Utredaren skall vidare utgå
ifrån att ansvaret för dagliga operativa valutapolitiska åtgärder skall
kvarstå hos Riksbanken. Likaså bör Riksbanken även fortsättningsvis
besluta i övriga frågor som rör verkställandet av valutapolitiken.
Riksbanken skall också kvarstå som förbindelseorgan i valutasamarbeten
inom ramen för Internationella valutafonden (IMF) och Bank for
International Settlements (BIS).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast vid utgången av december
månad 1996.