Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om system för ersättning till investerare, Dir. 1996:63
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-08-22
Dir. 1996:63
Beslut vid regeringssammanträde den 22 augusti 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda hur ett svenskt system
för ersättning till investerare bör utformas.
Utredaren skall
- med utgångspunkt i förslaget till EG-direktiv om system för ersättning
till investerare överväga och lämna förslag till ett svenskt sådant
system företrädesvis anordnat i privat regi,
- analysera och ta ställning till gränsdragningen mellan ett system för
ersättning till investerare och den nyligen införda insättningsgarantin,
- analysera och föreslå metoder för finansiering av ersättningssystemet,
och
- lämna förslag till den lagreglering som behövs.
Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av maj 1997.
Bakgrund
Harmonisering inom EU av system för ersättning till investerare
Genom rådets direktiv 93/22/EEG av den 10 maj 1993 om investeringstjänster
inom värdepappersområdet infördes den 1 januari 1996 för värdepappersföretag
systemet med hemlandsauktorisation och hemlandstillsyn
som grund för rätten att bedriva verksamhet och tillhandahålla tjänster
inom hela EES-området. Det huvudsakliga syftet med direktivet är att
fullborda och säkerställa att den inre marknaden för
investeringstjänster fungerar. Enligt direktivet (artikel 12) skall
företag som tillhandahåller investeringstjänster i förväg upplysa de
investerare som företaget gör affärer med om vilken ersättningsfond
eller motsvarande skydd som gäller för de avsedda affärerna och vilken
ersättning som kan erhållas ur sådana arrangemang. Om ersättningsskydd
saknas, skall investeraren i stället upplysas om detta. I direktivet
sägs att EG-kommissionen skall lägga fram förslag om harmonisering av
ersättningssystem som täcker värdepappersföretags affärer och att rådet
kommer att fatta beslut på grundval av kommissionens förslag.
Avsikten var att harmoniserade ersättningssystem skulle föreligga samtidigt
med att investeringstjänstedirektivet trädde i kraft. Så har
emellertid inte blivit fallet. Under hösten 1993 lade kommissionen fram
ett första förslag till direktiv om system för ersättning till
investerare, KOM(93) 381. Detta har senare ersatts med ett delvis ändrat
förslag, KOM(94) 585. Förslaget beskrivs närmare i följande avsnitt.
System för ersättning till investerare
Direktivet om system för ersättning till investerare skall beslutas i
enlighet med den beslutsprocedur som anges i artikel 189 b i Romfördraget,
dvs. gemensamt av rådet och Europaparlamentet. Rådet antog i
oktober 1995 en gemensam ståndpunkt beträffande direktivförslaget. Denna
har delgetts Europaparlamentet för en andra läsning. Europaparlamentet
har vid sin session i mars 1996 beslutat om ett yttrande som innehåller
förslag till ändringar av direktivförslaget på åtta punkter. Ett
direktiv förväntas bli beslutat av rådet under år 1996.
Enligt direktivförslaget skall medlemsländerna ha införlivat direktivet
med sina resp. rättsordningar senast arton månader efter det att
direktivet offentliggjorts i Europeiska gemenskapernas officiella
tidning (EGT).
Direktivförslaget är inom värdepappersområdet en motsvarighet till
Europaparlamentets och rådets direktiv 94/19/EG av den 30 maj 1994 om
system för garanti av insättningar. Detta direktiv har per den 1 januari
1996 införlivats med svensk lagstiftning genom lagen (1995:1571) om
insättningsgaranti (prop. 1995/96:60, bet. 1995/96:NU7, rskr.
1995/96:83).
I flertalet länder med utvecklade finansiella system finns garantisystem
för insättningar som finansieras av instituten själva och som garanterar
att insättningarna är säkra i händelse av att en bank inte skulle kunna
fullgöra sina betalningsskyldigheter. I vissa länder finns mer än ett
system vilket i allmänhet innebär att olika kategorier av banker har
separata system.
Med några få undantag finns det i andra EU-länder även etablerade system
för ersättning till investerare. Sverige saknar emellertid i dag ett
sådant system.
Direktivförslaget om system för ersättning till investerare innehåller
minimiregler för nationella system för kompensation till investerare i
de fall det konstaterats att ett företag som tillhandahåller
investeringstjänster på grund av sin finansiella situation inte är i
stånd att betala tillbaka pengar eller återlämna finansiella instrument
som tillhör investerare och som företaget handhar för investerares
räkning. Förslaget föreskriver att minst ett sådant obligatoriskt system
skall finnas i varje land. Syftet med direktivet är att tillförsäkra
mindre investerare, inkl. små och medelstora företag, ett minimiskydd i
nämnda fall. Bland annat institutionella investerare, t.ex.
kreditinstitut, försäkringsbolag och fonder, får undantas helt eller
delvis från skyddet. Värdepappersföretag och kreditinstitut som
tillhandahåller investeringstjänster skall vara anslutna till ett
ersättningssystem. Detta skall vara en förutsättning för att kunna få
auktorisation att tillhandahålla investeringstjänster.
Systemet skall med kontanta medel ersätta kunder till företag som
tillhandahåller investeringstjänster i de fall som angetts ovan. Skyddet
skall uppgå till minst 20 000 ecu per investerare och omfatta
investerares samlade krav mot ett företag oberoende av antal konton.
Direktivförslaget ger möjlighet att förena skyddet med en självrisk som
får uppgå till högst 10 procent av det för en investerare bestämda
ersättningsbeloppets storlek. Systemet skall kunna betala ut ersättning
med anledning av investerares krav inom tre månader från det att det
berättigade i kravet och belopp fastställts. Möjligheter finns att
förlänga fristen.
Systemet skall finansieras av de anslutna värdepappersföretagen och
kreditinstituten. Om ett företag inte uppfyller sina skyldigheter som
medlem i systemet, kan företaget ytterst uteslutas ur systemet. Detta
skall i sin tur medföra att företaget mister sin auktorisation att
tillhandahålla investeringstjänster. Om företagets auktorisation
återkallas, skall ersättningssystemet ge investerarna fortsatt skydd för
sådana investeringstjänster som utförts fram till tidpunkten för
återkallelsen.
De nationella ersättningssystemen skall omfatta även företagens
filialetableringar i andra medlemsländer. En filial skall också ha möjlighet
att ansluta sig kompletteringsvis till ett ersättningssystem i
värdlandet som erbjuder ett bättre skydd än det som finns i hemlandet.
Filialer till värdepappersföretag i tredje land måste för att få driva
verksamhet i ett medlemsland antingen ha ett likvärdigt skydd i sitt
hemland eller ansluta sig till systemet i värdlandet.
Direktivförslaget innehåller ett tidsbegränsat förbud mot export av
nationella ersättningssystem. Bestämmelsen innebär att ett land inte får
ge investerare hos en filial i ett annat EES-land ett bättre skydd än
vad det värdlandets system kan erbjuda.
Direktivförslaget innehåller endast grundläggande bestämmelser om
systemets huvudkomponenter, bl.a. vad gäller vilka anspråk som skall
täckas av systemet, ersättningsnivån, formerna för framställande av krav
och erhållande av ersättning samt behandlingen av filialer till
utländska företag. Medlemsländerna får ha nationella system som ger
högre ersättning än direktivets miniminivå.
System för garanti för insättningar
Europaparlamentet och rådet har den 30 maj 1994 antagit ett direktiv
(94/19/EG) om system för garanti för insättningar. I direktivet anges
att syftet med att införa garantisystem är att skydda insättarnas medel
hos ett kreditinstitut vid finansiella kriser. Utöver det primära syftet
kan garantisystemet även sägas ha en viss stabilitetsbevarande funktion.
Varje medlemsland skall se till att ett eller flera obligatoriska
garantisystem införs i landet.
Direktivet anger inte hur garantisystemet skall administreras eller hur
det skall finansieras annat än att berörda kreditinstitut skall svara
för kostnaderna. Direktivet innehåller endast minimiregler och det står
varje medlemsland fritt att t.ex. ha ett garantisystem som är mer
omfattande än vad direktivet föreskriver.
Den svenska insättningsgarantin är, såsom systemet utformats i lagen om
insättningsgaranti, i linje med direktivets minimiregler i huvudsak
inriktad mot ett renodlat konsumentskydd. Systemet drivs i offentlig regi.
Det svenska garantisystemet omfattar till sin huvuddel insättningar på
konto i bank. Som ersättning kan utbetalas högst 250 000 kronor per
insättare och bank. Garantisystemet får endast tas i anspråk när en
domstol försatt en bank i konkurs eller då en behörig utländsk myndighet
förklarat att insättningarna i en bank, vars filial anslutit sig till
det svenska garantisystemet, är indisponibla. Ersättning skall betalas
ut till berörda insättare senast inom tre månader från dagen för
konkursbeslutet eller förklaringen.
Garantisystemet omfattar också insättningar som finns på konto hos
sådana värdepappersföretag som med Finansinspektionens tillstånd får ta
emot medel på konto. Detta innebär att inte bara bankkunder utan också
kunder som har gjort insättningar hos värdepappersbolag eller utländska
värdepappersföretag skall ha rätt till ersättning och att även dessa
företag skall betala avgift och drabbas av sanktioner, om de inte
uppfyller de åligganden som följer av lagen om insättningsgaranti.
Bankerna och berörda värdepappersföretag svarar för finansieringen av
insättningsgarantin. Instituten belastas med avgifter som är relaterade
till institutens risktagande och garanterade insättningsbelopp. Avgiftsmedlen
placeras på konto i Riksgäldskontoret.
Omfattningen av handeln med värdepapper
Som beskrivs ovan kommer ett system för ersättning till investerare
enligt det förväntade direktivet att omfatta de institut som
tillhandahåller värdepapperstjänster. I syfte att göra en viss bedömning
av hur ett svenskt system kan behöva dimensioneras ges här en kortfattad
beskrivning av den svenska värdepappersmarknaden vad gäller dess
finansiella flöden och omfattning. Beskrivningen täcker både
omfattningen av institutens innehav av värdepapper och det finansiella
flödet, eftersom det är för tidigt att i detta skede göra en
gränsdragning vad gäller investerarskyddets omfattning.
Handeln med värdepapper har expanderat kraftigt under 1990-talet.
Tillväxten har varit påtaglig för alla slag av finansiella instrument.
Som en indikation på tillväxten av aktiemarknaden kan nämnas att den
dagliga aktieomsättningen på Stockholms Fondbörs i genomsnitt var 3 700
miljoner kronor vid början av år 1996 jämfört med 374 miljoner kronor år
1990. Handeln med räntebärande papper har också ökat i omfattning. Den
genomsnittliga dagsomsättningen på penning- och obligationsmarknaden var
130 miljarder kronor vid slutet av år 1995. Den utestående stocken
uppgick till 1 938 miljarder kronor jämfört med 1 293 miljarder kronor
år 1990.
Hushållens intresse för obligationer som en alternativ sparform till
insättning på bankkonto har tilltagit kraftigt under de senaste åren.
Det nominella värdet av den utestående stocken av s.k.
privatobligationer uppgick till 123 miljarder kronor vid början av år
1996. Hushållens andel var ca 100 miljarder kronor.
Systemet för ersättning till investerare är avsett att täcka fall där
institut som tillhandahåller värdepapperstjänster inte är i stånd att
betala tillbaka pengar eller återlämna finansiella instrument som
tillhör investerare. Enligt uppgifter som inhämtats från Svenska
Fondhandlareföreningen uppskattas antalet aktiva värdepappersdepåer hos
instituten - banker och värdepappersbolag - till i storleksordningen 400
000. De största kapitalförvaltarna, vilka består av några banker, har
över 100 000 aktiva depåer vardera. Ett medelstort institut har ca 4 200
depåer med ett genomsnittligt värde på 200 000 kronor per depå. Med en
högsta ersättningsnivå på exempelvis 250 000 kronor per investerare kan
den kostnad som drabbar ersättningssystemet uppskattas till 840 miljoner
kronor om ett medelstort institut inte förmår att uppfylla de finansiella
förpliktelserna gentemot sina kunder och kundens rätt att undanta
egendomen från andra borgenärers anspråk (s.k. separationsrätt) är satt
ur spel. En förutsättning för denna beräkning är att varje investerare
inte har fler än en depå hos institutet. Att systemet skulle träffas av
en så stor kostnad som den angivna vid ett fallisemang hos ett
medelstort institut är i och för sig ytterst osannolikt. Detta
förutsätter nämligen att institutets kunder - genom omfattande
brottsliga förfaranden - berövats samtliga sina värdepapper.
Transaktioner med aktier och privata obligationer som är noterade vid
Stockholms Fondbörs avvecklas i Värdepapperscentralens kontobaserade
system. Några fysiska leveranser av aktierna eller obligationerna
förekommer inte. Registrering på konto hos Värdepapperscentralen får ske av
alla slag av finansiella instrument som är juridiskt och tekniskt förenliga
med registreringssystemet och aktiekontolagen. Vid årsskiftet
1995/96 var antalet VP-konton drygt 3,3 miljoner. En stor del av dessa
konton är emellertid inaktiva, dvs. inga betydande transaktioner
förekommer. Det genomsnittliga värdet per VP-konto var ca 900 000 kronor
vid denna tidpunkt. Värdepapperscentralen genomför på
värdepappersaffärens likviddag en utväxling av de instrument som är
bokförda på konton i centralens system. Utväxling mot likvida medel sker
samtidigt i Riksbanken. Som en illustration på Värdepapperscentralens
aktieverksamhet kan nämnas att i genomsnitt 45 000 affärer registrerades
dagligen vid början av år 1996. Det genomsnittliga likvidbeloppet per
transaktion motsvarade 100 000 kronor.
Den svenska penningmarknaden är en utpräglad marknad för stora
placerare. Antalet aktörer är relativt begränsat och enskilda
handelstransaktioner är i storleksordningen 20-100 miljoner kronor. Antalet
konton för penningmarknadsinstrument hos Värdepapperscentralen uppgick
vid början av år 1996 till ca 2 300. Det antal konton som kan komma att
omfattas av ett system för ersättning till investerare uppskattas till
mellan 1 000 och 1 500.
En annan betydande handel som ökat kraftigt under de senaste åren i
Sverige är handeln med derivatinstrument. Denna handel omfattar såväl
standardiserade som icke-standardiserade instrument, s.k. over-the-counter-
derivat (OTC-derivat). Handeln med standardiserade instrument
såsom optioner, terminer och vissa typer av svappar clearas av OM
Stockholm AB. Antalet omsatta kontrakt avseende standardiserade instrument
uppgick under år 1995 till 32 miljoner, varav aktierelaterade
instrument utgjorde 2/3. Den utestående volymen på dessa instrument var
25 miljarder kronor och det genomsnittliga värdet per kontrakt
motsvarade 1 200 kronor. Handeln med icke-standardiserade instrument
sker bilateralt mellan kunden och värdepappersinstitutet och regleras
genom särskilda avtal mellan parterna.
Investerares sakrättsliga skydd
Syftet med direktivförslaget om system för ersättning till investerare
är att kompensera investerare i de fall ett värdepappersinstitut på
grund av sin finansiella situation inte kan betala tillbaka pengar eller
återlämna finansiella instrument som tillhör investeraren och som
handhas för dennes räkning i samband med en investeringstjänst.
Frågan om vilket sakrättsligt skydd en investerare som anförtror värde-
pappersinstitut penningmedel eller finansiella instrument har enligt
svensk lagstiftning är av stor vikt då det gäller att bedöma vilken
betydelse det förväntade direktivet kan få för svenska förhållanden. Med
sakrättsligt skydd avses i detta sammanhang framför allt rättsskyddet
mot värdepappersinstitutets borgenärer. Den följande beskrivningen av
gällande rätt innehåller en redogörelse för rättsläget i huvuddrag.
Vid köp eller försäljning av lös egendom, t.ex. värdepapper, är huvudregeln
i svensk rätt att det krävs att egendomen överlämnas till köparen
(tradition) för att den skall vara skyddad mot anspråk från överlåtarens
borgenärer.
Undantag från huvudregeln om tradition gäller för sådana fall där köpet
registrerats på visst sätt, t.ex. enligt aktiekontolagen (1989:827). I
denna lag knyts de rättsverkningar som traditionen innebär i stället
till registreringen på kontot. Vidare kan separationsrätt hävdas till
egendom som gäldenären innehar utan att ha förvärvat äganderätten till
den, såsom anförtrodd egendom enligt lagen (1914:45) om kommission.
Bestämmelser som har betydelse för investerares sakrättsliga skydd i
samband med en värdepappersaffär finns, förutom i aktiekontolagen och
kommissionslagen, även i lagen (1936:81) om skuldebrev, lagen (1944:181)
om redovisningsmedel, konkurslagen (1987:672), utsökningsbalken (UB) och
lagen (1991:981) om värdepappersrörelse. Den sistnämnda lagen är av
näringsrättslig karaktär.
För ett värdepappersinstitut som driver värdepappersrörelse enligt
1 kap. 3 § 1 lagen om värdepappersrörelse, dvs. handel med finansiella
instrument för annans räkning i eget namn (kommissionshandel), gäller
bestämmelserna om handelskommission i kommissionslagen i den mån
särskilda bestämmelser inte ges i värdepappersrörelselagen. Kommissionslagen
gäller köp och försäljning av värdepapper och annan lös egendom.
En kommissionär handlar för annans räkning men i eget namn.
Att en kommissionär skall följa bestämmelserna i kommissionslagen
innebär bl.a. att kommissionären skall, där inte annat föranleds av
omständigheterna, hålla värdepapper som kunden lämnat till honom för
försäljning eller som inköpts för kundens räkning avskilda från annat gods.
Bestämmelserna är emellertid i detta avseende dispositiva och kan uteslutas
till följd av avtal eller praxis i vissa branscher.
Enligt kommissionslagen övergår äganderätten till det gods en kommissionär
innehar för försäljning från kunden direkt till tredje man
(köparen). Kunden har separationsrätt till gods som överlämnats för
försäljning till dess att äganderätten övergått till tredje man eller
kommissionären själv inträtt som köpare. Motsvarande gäller vid inköp;
äganderätten övergår direkt från säljaren till kommissionärens huvudman.
Kommissionären är skyldig att leverera antingen godset eller pengarna
som erhållits som betalning för godset.
Kundens (kommittentens) separationsrätt förutsätter förutom att ett
verkligt kommissionsavtal träffats också att det hos kommissionären går
att identifiera det gods som mottagits från kunden. En förutsättning för
att separationsrätt skall finnas beträffande egendom som inte kan
identifieras (fungibel egendom) är att egendomen faktiskt hållits
avskild.
En kommissionär, som fått i uppdrag av en kund att köpa eller sälja
finansiella instrument, får - till följd av avtal, handelsbruk eller
annan sedvänja - själv träda in som köpare eller säljare under
förutsättning att han uttryckligen informerar kunden om detta. Om
kommissionären träder in på detta sätt har han samma skyldigheter mot
kunden som vilken köpare eller säljare som helst. Detta innebär att
kundens eventuella separationsrätt upphör.
Kommissionslagskommittén - som haft i uppdrag att göra en översyn av
bl.a. kommissionslagen - har i ett delbetänkande Handelsagentur och
kommission (SOU 1984:85) lämnat förslag till en ny lag om handelsagentur
och kommission. I kommitténs slutbetänkande Kommission och dylikt (SOU
1988:63) behandlas sakrättsliga frågor vid bl.a. kommission,
återtagandeförbehåll och kommissionsbolag. Förslag till en ny lag om
handelsagentur och kommission kommer att överlämnas till riksdagen under
våren 1997.
Separationsrätt tillkommer inte en kund som vänder sig till ett institut
som handlar för egen räkning, dvs. som har tillstånd enligt 1 kap. 3 § 3
lagen om värdepappersrörelse. Som exempel kan nämnas följande. Har
finansiella instrument lämnats över till en egenhandlare - vanligen en
s.k. market maker - och försätts denne i konkurs innan kunden fått ut
sin likvid för en uppgjord affär måste kunden bevaka sin fordran i
konkursen.
Ett värdepappersbolag får som ett led i rörelsen enligt 3 kap. 4 §
första stycket 3 lagen om värdepappersrörelse ta emot medel på konto med
redovisningsskyldighet. Värdepappersbolag är enligt huvudregeln i 3 kap.
5 § första stycket samma lag skyldiga att genast avskilja och sätta in
medlen på räkning i bankinstitut, dvs. på bankkonto. Dessa kundmedel
skall alltså hållas avskilda från bolagets egna medel, vilket är av stor
betydelse för kunderna i händelse av utmätning eller konkurs hos värde-
pappersbolaget.
Som beskrivits ovan förutsätter separationsrätten att den anförtrodda
egendomen kan identifieras. Har kommissionären sammanblandat den med sin
egen egendom är utgångspunkten den att kunden i vissa fall inte längre
har någon separationsrätt. I lagen om redovisningsmedel regleras
emellertid ett par fall där kunden har separationsrätt trots att hans
anförtrodda medel inte kontinuerligt hållits avskilda från sysslomannens
förmögenhet. Lagen om redovisningsmedel är analogt tillämplig på annan
fungibel egendom än pengar.
Enligt lagen om redovisningsmedel krävs inte insättning på bankräkning
för att separationsrätt vid utmätning eller konkurs skall uppkomma.
Kunden får sakrättsligt skydd om medlen utan dröjsmål sätts in på bank
eller på annat sätt hålls avskilda. Även om avskiljandet skett senare
har kunden sakrättsligt skydd under förutsättning att bolaget inte var
på obestånd när medlen avskildes. Har en sammanblandning mellan kundens
och sysslomannens förmögenhet ägt rum föreligger enligt redovisningslagen
separationsrätt, om belopp av aktuellt slag finns omedelbart tillgänglig
för att skiljas av och dröjsmål med avskiljandet inte föreligger.
I samband med övergången från ett system med aktiebrev till ett
papperslöst system år 1991 infördes möjligheten att få aktier i
avstämningsbolag registrerade på ett databaserat konto. De rättsverkningar
som
tidigare var förbundna med aktiebreven är i stället knutna till
registreringen på konto hos Värdepapperscentralen enligt bestämmelserna
i aktiekontolagen. Med rättsverkan enligt aktiekontolagen kan även
registreras ensidiga skuldförbindelser avsedda för allmän omsättning och
andra finansiella instrument. Detta innebär att de finansiella
instrumenten endast existerar som en registrering på ett databaserat
konto. Sådana finansiella instrument kan därför inte fysiskt överlämnas
till en förvärvare.
Såväl värdepappersbolag som banker uppträder som mellanhänder på
värdepappersmarknaden och säljer ibland sina egna värdepapper. För det
fall en investerare köper finansiella instrument direkt från ett sådant
institut finns i lagen om skuldebrev (22 §) ett undantag från kravet på
besittningsöverföring som skydd mot institutets borgenärer. Enligt denna
bestämmelse får den som köper ett löpande skuldebrev av ett värdepappersbolag
eller en bank skydd mot institutets borgenärer även om skuldebrevet lämnats
kvar hos institutet för förvaring.
Vid utmätning och konkurs gäller att endast gäldenärens egendom kan tas
i anspråk av hans borgenärer. En konkursförvaltare skall först bedöma
vilken egendom som ingår i ett konkursbo och vilken egendom som på grund
av ett giltigt äganderättsanspråk skall separeras och inte användas för
att tillgodse borgenärernas anspråk. Till ett konkursbo räknas enligt
konkurslagen (3 kap. 3 §) bl.a. all egendom som tillhörde gäldenären när
konkursbeslutet meddelades eller tillfaller honom under konkursen och
som är sådan att den kan utmätas. Någon särskild presumtionsregel för
den händelse de faktiska omständigheterna är oklara finns inte i
konkurslagen. I den mån den omtvistade egendomen finns hos konkursgäldenären
får den allmänna presumtionen för besittarens äganderätt
tillämpas. Finns egendomen hos tredje man som påstår äganderätt,
presumeras denne i stället vara ägare.
Vid utmätning gäller enligt utsökningsbalken att endast gäldenärens
egendom kan tas i anspråk av hans borgenärer. Huvudregeln är att det
skall framgå att sådana omständigheter föreligger att egendomen med
tilllämpning av sakrättsliga regler är gäldenärens (4 kap. 17 §).
Bevisbördan ligger därmed i huvudsak på den utmätningssökande. När
utmätningsobjektet finns i utmätningsgäldenärens besittning, skall
gäldenären anses vara rätt ägare, om det inte framgår att egendomen
tillhör annan (4 kap. 18 §).
Annan reglering som ger skydd åt investerare
Ett värdepappersbolag får enligt 3 kap. 4 § första stycket 4 och 5 lagen
om värdepappersrörelse med Finansinspektionens tillstånd, som ett led i
rörelsen, ta emot kunders medel på konto för att underlätta värdepappers-
rörelsen (inlåning) samt lämna kunder kredit. Innan sådana kundmedel tas
emot skall en skriftlig överenskommelse träffas med kunden. I
överenskommelsen skall klargöras för kunden att hans medel kommer att
ingå i bolagets egen rörelse och att han saknar företrädesrätt till
medlen om bolaget skulle komma på obestånd. Närmare föreskrifter om
mottagande av medel på konto har meddelats av Finansinspektionen i
föreskrifter om handel och tjänster på värdepappersmarknaden (FFFS
1995:59). Sådana kundmedel omfattas av lagen om insättningsgaranti.
Enligt 5 kap. 2 § lagen om värdepappersrörelse skall ett värdepappersbolag
ha en försäkring för skadeståndsskyldighet som det kan komma att
ådra sig vid utförande av tjänster i rörelsen. Försäkringen är avsedd
att i första hand skydda privatpersoner och andra mindre kunder hos
värdepappersbolaget i de fall bolaget missköter sitt uppdrag. I de nyss
nämnda föreskrifterna har Finansinspektionen meddelat närmare
bestämmelser om sådan ansvarsförsäkring. Enligt dessa skall ett
värdepappersbolags försäkring för skadeståndsskyldighet innehålla
uppgift om det ersättningsbelopp som kan utgå vid varje skadefall samt
det maximala ersättningsbelopp som kan utgå under ett år. Vidare skall
utbetalning av skadeståndet ske direkt till den skadelidande utan avdrag
för självrisk.
Aktiekontolagens dokumentlösa system innebär att de rättsverkningar som
tidigare varit förbundna med innehavet av aktiebrev och andra värdepapper
knöts till registreringen på ett konto. En avgörande
förutsättning för att ett sådant system skulle godtas var enligt
förarbetena att den enskilde fick fullgoda garantier för att hållas
skadeslös vid förluster som uppkommer på grund av systemet, också i
sådana fall där skadan inte kan föras tillbaka på oaktsamhet av någon
funktionär (prop. 1988/89:152 s. 80). En bestämmelse infördes i 7 kap. 2
§ aktiekontolagen som föreskriver ett s.k. kontrollansvar för Värdepappers-
centralen för skador som uppkommer till följd av oriktiga eller
missvisande uppgifter i avstämningsregistret. Genom en ändring i denna
bestämmelse har fr.o.m. den 1 april 1996 införts en ansvarsfördelning
som innebär att Värdepapperscentralen och varje kontoförande institut
ansvarar för skador som är att hänföra till den egna kontrollsfären.
Värdepapperscentralen svarar dock solidariskt med det kontoförande
institutet för skador intill ett belopp av fem miljoner kronor för varje
skadefall (prop. 1995/96:50, bet. 1995/96:NU11, rskr. 1995/96:180, SFS
1996:179).
Om den rättmätige ägaren av ett finansiellt instrument som är registrerat
på konto hos Värdepapperscentralen har frånhänts sin rätt genom en
förfalskad överlåtelse- eller behörighetshandling som har följts av ett
extinktivt godtrosförvärv har denne enligt en bestämmelse i 7 kap. 1 §
aktiekontolagen rätt till en ersättning av centralen för sin skada.
Sammanfattning av rättsläget
För investerare som anförtror värdepappersinstitut, dvs. ett värdepappers-
bolag eller ett kreditinstitut, penningmedel eller finansiella
instrument inom ramen för institutets värdepappersrörelse torde frågan
om med vilken risk de lämnar egendomen till instituten vara av stor
betydelse. Som framgått av beskrivningen ovan har en kund i sådana
sammanhang ett tämligen starkt sakrättsligt skydd enligt nu gällande
reglering. De fall där särskild separationsrätt saknas torde vara då ett
värdepappersinstitut sammanblandat kundens pengar eller finansiella
instrument med sin egen egendom på sådant sätt att egendomen inte kan
identifieras. Vidare saknar kunden separationsrätt om
värdepappersinstitutet i ett kommissionsförhållande själv inträder som
part eller om han gör en värdepappersaffär direkt med institutet.
I ovan angivna fall skulle ett system för ersättning till investerare
kunna få betydelse förutsatt att värdepappersinstitutets ekonomiska
situation i övrigt är sådan att institutet inte kan fullgöra sina
skyldigheter genom att lämna tillbaka pengar eller finansiella
instrument som tillhör kunden. En sådan situation inträffar om
institutet försätts i konkurs.
Utredningsuppdraget
Allmänna utgångspunkter
De situationer som enligt svensk rätt bör kunna föranleda att ett system
enligt det kommande direktivet tas i anspråk för utbetalning av
ersättning till investerare är antingen ett beslut att försätta
värdepappersinstitutet i konkurs eller ett konstaterande att ett
brottsligt förfarande gjort det omöjligt för institutet att möta ett
krav från en investerare på ett återlämnande av antingen pengar eller
finansiella instrument som tillhör investeraren. Det fordras vidare att
denna oförmåga inte är tillfällig. Så länge som institutets ekonomiska
situation är sådan att det kan tillmötesgå investeraren i något av de
avseenden som angetts ovan, kan ett skyddssystem inte tas i anspråk för
utbetalning av kontant ersättning till investeraren.
Utredaren skall, med utgångspunkt från de ersättningsfall som anges i
direktivförslaget och dess övriga bestämmelser, lämna förslag till hur
ett svenskt system för ersättning till investerare bör utformas samt
föreslå de lagregler som behövs för detta. Utredaren har därvid att utgå
från nu gällande svensk lagstiftning vad gäller det sakrättsliga skydd
som tillkommer en investerare som i samband med en värdepappersaffär
överlämnar penningmedel eller finansiella instrument till ett
värdepappersinstitut samt den nya lagen om insättningsgaranti.
Som konstaterades inledningsvis är skyddssystem för investerare vanligt
förekommande i andra länder. Utredaren skall som bakgrund ta reda på hur
investerarskyddssystem organiserats och reglerats i andra länder, främst
andra medlemsländer inom EU och vilka erfarenheter som finns av
tillämpningen där. Utredaren bör även informera sig om vilka ändringar
av sådana redan förekommande system som föranleds av det kommande
direktivet samt vilka lösningar på ett införlivande av direktivet som
övervägs eller som är under beredning i de andra medlemsländerna.
I det följande anges ett antal frågor som utredaren särskilt bör
uppmärksamma. Utredaren är emellertid oförhindrad att ta upp även andra
frågor än de som där särskilt anges och som faller inom ramen för utrednings-
uppdraget.
Ett eller flera skyddssystem i offentlig eller privat regi samt
gränsdragningen mot systemet för insättningsgaranti
I direktivförslaget finns inte några bestämmelser om hur ett
ersättningssystem skall vara organiserat eller hur det skall
administreras. Vidare saknas vägledande uttalanden om hur ett system
skall vara organisatoriskt placerat i det finansiella systemet eller
arten och graden av reglering. Direktivet tar inte heller ställning till
om ett eller flera system bör införas. Dessa frågor måste därför bli
föremål för nationella överväganden. En viktig principiell utgångspunkt
vid denna bedömning är huruvida ersättningssystemet i första hand bör
ses som ett konsumentskydd eller om det finns andra aspekter som väger
tyngre i detta sammanhang. En annan viktig fråga är var ansvaret för ett
svenskt ersättningssystem skall placeras utifrån de förhållanden som
råder på den svenska värdepappersmarknaden.
Vid införlivandet av direktivet om insättningsgaranti valdes ett system
i offentlig regi. Av strukturella skäl ansågs det mindre angeläget att
bygga upp mer än ett system för insättningsskydd. För ett gemensamt
system ansågs även tala de ökade möjligheterna till spridning av
kostnaderna för fallissemang som kan uppnås genom att samtliga banker
ingår i ett och samma system (prop. 1995/96:60 s. 36, 38 och 39).
Det är inte självklart att samma lösning bör väljas för ett system för
ersättning till investerare. Av tidigare lämnad redogörelse för gällande
svensk rätt framgår att en investerare i stor utsträckning är
sakrättsligt skyddad i händelse av att värdepappersinstitutet skulle
försättas i konkurs eller bli föremål för utmätning. Risken för att ett
skyddssystem för investerare i någon större utsträckning skall behöva
tas i anspråk i ett sådant fall torde därför vara tämligen liten.
Däremot saknas skydd - bortsett från det skydd som följer av
bestämmelsen om ansvarsförsäkring för värdepappersbolag i lagen om
värdepappersrörelse - i det fall ett institut på grund av brottsligt
förfarande inte kan lämna tillbaka pengar eller finansiella instrument
som tillhör investeraren. Ansvarsförsäkringen omfattar vanligen skade-
ståndsskyldighet för ren förmögenhetsskada orsakad av fel eller försummelse
som begåtts av värdepappersbolaget i den värdepappersrörelse som
bolaget fått tillstånd av Finansinspektionen att bedriva. Den kan dock -
i en obeståndssituation för ett värdepappersbolag - komma att
sammanfalla med ett system för ersättning till investerare. Utredaren
bör överväga hur de olika kundskydden skall samordnas i sådana fall.
Det sagda leder till att behov synes föreligga av endast ett system i
Sverige. Med hänsyn till skyddssystemets funktion och utformning bör det
vara mest ändamålsenligt att placera systemansvaret hos en privat aktör
som får utforma och driva verksamheten enligt vissa av staten bestämda
regler. Mot denna bakgrund bör utredaren i första hand överväga att
skapa föutsättningar för ett privat ersättningssystem. Någon form av
kollektiv försäkringslösning kan också övervägas. Utformningen av det
kommande direktivet hindrar inte att ett skyddssystem inrättas som
bygger på ett försäkringssystem, dvs. ett kollektivt försäkringskontrakt
tecknat av en organisation eller en grupp av företag.
Om utredaren finner att starka skäl talar för att ett system byggs upp i
offentlig regi bör han vara oförhindrad att lämna förslag till
utformning av ett sådant system. Motsvarande gäller om han finner att
flera system bör införas, i privat och/eller offentlig regi.
Som konstaterats tidigare finns i vissa länder fler än ett system för
insättningsgaranti, vilket oftast innebär att olika kategorier av banker
har olika system. En fråga som utredaren särskilt bör överväga är att
låta skilda verksamheter hos ett företag omfattas av olika skyddssystem,
dvs. såväl insättnings- som investerarskyddssystem. Som framgått ovan
kan ett värdepappersbolag och ett utländskt värdepappersföretag få
tillstånd att ta emot kunders medel på konto. Värdepappersbolag som får
tillstånd till kontohållning och kreditgivning är enligt svensk
rättsordning att anse som ett kreditinstitut i den mening som avses inom
EU (prop. 1994/95:50 s. 97 f). Sådan kontohållning omfattas tills vidare
av det svenska systemet för insättningsgaranti. I propositionen
uttalades emellertid att det i samband med att direktivet om
investerarskydd införlivas med svensk rätt får övervägas om några
förändringar av behandlingen av insättningar på kundkonto hos
värdepappersbolag är lämpliga (prop. 1995/96:60 s. 117). En tänkbar
lösning är att de värdepappersbolag som bedriver denna typ av verksamhet
även fortsättningsvis omfattas av insättningsgarantin, medan bolagets
egentliga värdepappersrörelse omfattas av ett system för
investerarskydd.
Motsvarande gäller för en bank som bedriver värdepappersrörelse. I
ingressen till direktivförslaget om system för ersättning till investerare
sägs emellertid att det inte är nödvändigt att föreskriva att
kreditinstitut skall ansluta sig till två system, dvs. till såväl ett
system för insättningsgaranti som ett system för ersättning till
investerare, om ett av systemen uppfyller kraven såväl i det direktivet
som i direktivet om insättningsgaranti. I ett sådant fall bör
medlemsstaterna ges möjlighet att bestämma vilket av de två direktiven
som skall tillämpas. Inget krav skall dock kunna ge ersättning mer än en
gång enligt dessa direktiv. Utredaren bör för de fall som beskrivits
ovan överväga en lösning som tillgodoser direktivet i detta hänseende.
En fråga som utredaren måste överväga är hur ett system för ersättning
till investerare skall samordnas med eller avgränsas gentemot insättnings-
garantin.
En annan fråga som omfattas av utredningsuppdraget är förhållandet till
motsvarande skyddssystem i andra länder samt samordningen med regleringen
av sådana system. Detta kan få betydelse bl.a. då ett utländskt
värdepappersföretag med filial i Sverige försätts i konkurs.
Ersättningssystemets finansiella uppbyggnad
I direktivförslaget finns inte några bestämmelser om hur ersättningssystemet
skall finansieras annat än att det i ingressen uttalas att kostnaden för ett
sådant system i princip skall bäras av värdepappersföretagen själva samt att
möjligheten att finansiera systemen skall stå i rimlig proportion till
företagens åtaganden. Detta innebär att sådana system inte får finansieras
med skattemedel. Vidare sägs i ingressen att stabiliteten i det finansiella
systemet i medlemslandet i fråga inte får äventyras.
Finansieringsformen för ett skyddssystem för investerare är beroende av
vilken allmän inriktning vad gäller funktion, omfattning och administration
som utredaren kommer att föreslå. Ett privat skyddssystem kan
t.ex. utformas som en kollektiv branschförsäkring. Utgångspunkten bör
vara att finansieringslösningen blir adekvat utifrån en bedömning av hur
stor risken är för ett ianspråktagande av ett sådant system och omfattningen
av utbetalningar från systemet.
Specifika frågor
Med utgångspunkt i direktivförslagets minimiregler om vilka anspråk som
skall täckas av skyddet, ersättningsnivån, formerna för framställande av
krav m.m. skall utredaren ta ställning särskilt till ersättningsbeloppets
storlek, självrisk, investerarkategorier, undantagsfall,
informationsplikt samt frågor rörande framställning av ersättningskrav
och utbetalning av ersättning. I uppdraget ligger även att beakta frågor
om tillsyn över att värdepappersinstitut fullgör sina skyldigheter
enligt skyddssystemet samt frågor om sekretess. Utredaren skall också
överväga frågor om beskattning av utbetalda ersättningsbelopp.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Insättningsgarantinämnden och Finansinspektionen.
Vid de överväganden som utredaren skall göra gäller regeringens direktiv
till samtliga kommittéer och särskilda utredare om prövning av
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:121),
om kraven på regelreformering (Ds 1992:99 avsnitt 4.4) samt om
redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört före utgången av maj 1997.