Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Pedagogisk verksamhet för barn och ungdom 6-16 år, Dir. 1996:61
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-08-22
Dir. 1996:61
Beslut vid regeringssammanträde den 22 augusti 1996
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppdrag att utarbeta förslag till nytt
måldokument för den pedagogiska verksamheten för barn och ungdom i
åldrarna 6 - 16 år. Det samlade måldokumentet skall omfatta den
obligatoriska skolan, förskolans s.k. sexårsverksamhet och
skolbarnsomsorgen.
Definitioner
Enligt 13a§ socialtjänstlagen (1980:620) bedrivs förskoleverksamheten i
form av förskola, som organiseras som daghem eller deltidsgrupp, i form
av familjedaghem och i form av kompletterande förskoleverksamhet (öppen
förskola). Skolbarnsomsorgen bedrivs i form av fritidshem, integrerad
skolbarnsomsorg eller familjedaghem. För barn mellan tio och tolv år kan
skolbarnsomsorgen även bedrivas i form av öppen fritidsverksamhet.
Enligt 15 § socialtjänstlagen skall barn anvisas plats i förskola från
och med höstterminen det år de fyller sex år. Denna del av förskolans
verksamhet kallas ofta sexårsverksamheten och omfattar i dag praktiskt
taget alla sexåringar.
Bakgrund
Frågan om att integrera förskola, skola och skolbarnsomsorg har utretts
flera gånger. År 1985 kom Förskola-skola-kommittén med sitt
slutbetänkande Förskola-skola (SOU 1985:22). Skolbarnsomsorgskommittén
lämnade i juni 1991 sitt betänkande Skola-skolbarnsomsorg, en helhet
(SOU 1991:54). Frågan om en förlängning av grundskolan till tio år har
även utretts och remissbehandlats i betänkandet Grunden för livslångt
lärande (SOU 1994:45).
I regeringsförklaringen i mars 1996 slås fast att förskolan, skolan och
skolbarnsomsorgen skall integreras för att förbättra grundskolans första
viktiga år. Frågor om förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg handläggs
fr.o.m. 1 juli 1996 i Utbildningsdepartementet.
Regeringen har i proposition 1995/96:206 Vissa skolfrågor m.m. tagit upp
frågor som rör integration av förskoleverksamhet, skola och
skolbarnsomsorg. Regeringen anser att all pedagogisk verksamhet som
syftar till att fostra och stödja barn och ungdomar i deras utveckling,
bör ses som en helhet. En integration av förskoleverksamhet, skola och
skolbarnsomsorg bör därför eftersträvas med syftet att uppnå högre
kvalitet i alla dessa verksamheter.
Ett första steg - som behandlas i dessa direktiv - är ett samlat
måldokument för den obligatoriska skolan, skolbarnsomsorgen och den del
av förskolan som rör sexåringarna. Utvecklingen av den pedagogiska
verksamheten för barn från ett års ålder och uppåt kommer i nästa steg.
Utgångspunkter
Barns lärande
Vi vet att den sociala miljö och den pedagogiska stimulans som barn
möter under åren fram till skolstarten på ett avgörande sätt påverkar
deras förutsättningar att framgångsrikt lära även senare i skolan. Barns
tidiga lärande är en viktig del av det livslånga lärandet. Den grund som
läggs i de tidiga åren i barnomsorgen har mycket stor betydelse för hur
de senare under skolåren utvecklas och hämtar in kunskap.
Hur barn utvecklas och vad de lär sig påverkas bl.a. av deras
uppväxtförhållanden. Såväl erfarenheter från vardagslivet i familjen och
kamratkretsen som den pedagogiska verksamheten i förskolan och skolan
påverkar barns lärande. Vidgade klyftor i samhället har ökat
skillnaderna mellan människor materiellt, socialt och kulturellt. Både
förskola och skola har därför en viktig uppgift när det gäller att skapa
likvärdiga villkor och att särskilt uppmärksamma de barn som har behov
av särskilt stöd. De olika delarna i barns lärande måste harmoniera.
Därför måste också förskola, skola och skolbarnsomsorg ses i ett
sammanhang när det gäller barns utveckling och kunskapstillväxt.
Barnverksamheten i kommunerna
Enligt socialtjänstlagen skall barn anvisas plats i förskolan när de
fyller sex år. Vidare är kommunerna - sedan den 1 januari 1995 -
skyldiga att tillhandahålla barnomsorg för alla barn i åldrarna 1 - 12
år i den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas
förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov. Erbjudande om
plats skall ske utan oskäligt dröjsmål. Förskolans uppgift är att genom
pedagogisk verksamhet erbjuda barn fostran och omvårdnad. Verksamheten
skall utgå från varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller
andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den omsorg
som deras speciella behov kräver. Förskolan omfattar i dag praktiskt
taget alla sexåringar. Detta innebär att i princip alla barn och
ungdomar i åldrarna 6 - 16 år i realiteten deltar i en tioårig
pedagogisk verksamhet.
Skolbarnsomsorgen har till uppgift att komplettera skolan och att
erbjuda barn både en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen.
Verksamheten ger genom sin stora spännvidd betydelsefulla möjligheter
till en anpassning till barnets verklighet och utvecklingsnivå.
Olika former av sexårsverksamhet har utvecklats i kommunerna under de
senaste åren. Samarbetet mellan skolan, förskolan och skolbarnsomsorgen
har utvecklats snabbt och i delvis olika former. Sexåringar finns nu
såväl i åldersblandad verksamhet ( 6 - 9 år) inom den obligatoriska
skolan som i skolklasser med i huvudsak sjuåringar. Sexåringar finns
även i förskolegrupper förlagda till skolans lokaler kombinerade med
skolbarnsomsorg. Sexårsverksamhet bedrivs också i särskilda
daghemsgrupper vid sidan av den traditionellt bedrivna förskolan i
daghem och deltidsgrupper.
Erfarenheterna från många kommuner som verksamhetsmässigt samordnat
skola, förskola och skolbarnsomsorg under beteckningar som barnskola och
liknande har varit positiva. Drivkrafterna bakom integreringen av
verksamheterna har oftast varit en strävan efter höjd kvalitet och en
ambition att öka alla barns lärande. Samordningen har dessutom i
flertalet fall lett till att verksamheterna har kunnat bedrivas mer
effektivt. Dessa kommunala erfarenheter är av stort värde och bör tas
till vara i det fortsatta integrationsarbetet.
Sexårsverksamhetens innehåll och kvalitet varierar dock betydligt mellan
olika kommuner. Ambitionsnivå och förutsättningar växlar och gör att
utvecklingen mot en mer integrerad verksamhet går olika fort. Alla har
inte kommit lika långt med att integrera förskolan för sexåringar,
skolan och skolbarnsomsorgen verksamhetsmässigt. Sammantaget innebär
detta att det behövs tydliga signaler om den önskvärda utvecklingen i
form av ett samlat måldokument.
Ett gemensamt måldokument
I den utveckling som pågår mot ökad integration av skola och förskolans
sexårsverksamhet möts två traditioner. Detta möte kan frigöra pedagogisk
utvecklingskraft som stimulerar både förskola och skola och som skapar
nya former för barns utveckling och lärande. De senaste årens utveckling
av samarbete mellan förskolans sexårsverksamhet, skolan och
skolbarnsomsorgen har ökat insikterna om de stora möjligheter till höjd
kvalitet som en harmonisering av verksamheterna innebär.
Skolans pedagogiska styrdokument återfinns i den av regeringen
fastställda läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94)
respektive i de av regeringen och Statens skolverk fastställda
kursplanerna för respektive skolform. För barnomsorgen har
Socialstyrelsen, på uppdrag av regeringen, utarbetat allmänna råd för
såväl förskoleverksamheten som skolbarnsomsorgen. Betydelsen av
samverkan mellan förskola och skola betonas i dessa dokument, liksom
betydelsen av samstämmighet mellan de olika verksamheternas sätt att se
på och stimulera barnens utveckling och möta deras behov.
Barn bemöts på olika sätt i förskolan och skolan. Skolans sätt att
arbeta - framför allt under de första viktiga skolåren - bör i ökad
utsträckning ta intryck av förskolans arbetssätt. Förskolepedagogiken
kan bidra till att höja kvaliteten under skolans första år. Olika
kunskaper om barns sociala förutsättningar, utveckling och lärande skall
mötas i undervisningen, som skall utgå från det enskilda barnet. Barns
tidiga beredskap att lära skall fångas upp och tas till vara redan i
förskolan. Varje barn skall bli bemött på dess individuella
utvecklingsnivå. Detta är utgångspunkter som bör sätta sin prägel på
arbetssättet under hela förskole- och skoltiden och där skolan har
mycket att lära av förskola och skolbarnsomsorg. Samtidigt är det
viktigt att förskolan tar tillvara barnets vilja att lära sig och därvid
tar intryck av skolans pedagogik exempelvis när det gäller att läsa och
skriva.
Det är nödvändigt att åstadkomma en bättre anpassad helhet av den tid
som har så stor betydelse för barn och unga människor. En integration av
de verksamheter som har till uppgift att verka för barns bästa -
förskola, skola och skolbarnsomsorg - är därför angelägen. Med en hög
kvalitet på utbildning och omsorg under barns tidiga år ökar
förutsättningarna att ta till vara varje barns inneboende möjligheter
och ge alla barn en god grund för fortsatt lärande. Detta bör tydligt
komma till uttryck i de mål som styr den pedagogiska verksamheten för
barn och ungdomar.
Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) har nyligen
tagits i bruk och lärare och skolor har lagt ned stort engagemang på
kompetensutveckling och implementering. Det är därför angeläget att
understryka att uppdraget att utarbeta ett nytt gemensamt måldokument
inte omfattar en total omarbetning av nu gällande läroplan för
grundskolan. Läroplanens grundläggande principer och utformning bör
bestå.
Uppdraget
Med utgångspunkt i nuvarande måldokument skall kommittén utarbeta
förslag till nytt måldokument för den pedagogiska verksamheten för barn
och ungdom i åldrarna 6 - 16 år. Det samlade måldokumentet skall ersätta
Lpo 94 och omfatta den obligatoriska skolan, förskolans s.k.
sexårsverksamhet och skolbarnsomsorgen.
När måldokumentet utformas bör kommittén ta hänsyn till att det är
obligatoriskt för barn att gå i skolan medan det är frivilligt att delta
i barnomsorgens verksamhet.
Måldokumentet skall syfta till höjd kvalitet såväl i förskolan som i
skolan och inom skolbarnsomsorgen. Förskolans roll för barns lärande
skall stärkas genom att den kognitiva processen ges ökad tyngd samtidigt
som barnomsorgens erfarenheter och förskolepedagogiken ges ökat
genomslag i skolan. Arbetet bör ske så att en kommande utveckling av
hela förskolan underlättas. De olika verksamheternas kvaliteter och
särart skall tas tillvara. Kommittén bör i sitt arbete utgå från att
arbete i de samlade verksamheterna alltmer bedrivs i arbetslag där olika
personalkategorier med skilda pedagogiska uppgifter kompletterar
varandra i det dagliga arbetet.
Kommittén skall bedöma om innehållet i det samlade måldokumentet medför
några särskilda konsekvenser vid framtida revideringar av skolans
kursplaner.
Utredningen skall bedrivas i samråd med den arbetsgrupp inom
regeringskansliet som arbetar med att se över definitioner och föra över
bestämmelserna om förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg i
socialtjänstlagen till skollagen.
Arbetet skall vidare bedrivas i nära samråd med berörda organisationer
och myndigheter samt med de utredningar, vars uppdrag särskilt berör
utredningsarbetet.
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om jämställdheten mellan
könen (dir. 1994:124) och om brottsbekämpning (dir. 1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört och redovisat senast den 15 februari 1997.