Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av folkomröstningsinstitutet, Dir. 1996:6
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1996-02-01
Dir. 1996:6
Beslut vid regeringssammanträde den 1 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att sammanställa och
utvärdera erfarenheter av folkomröstningar i Sverige och i andra länder.
Sammanställningen skall ligga till grund för en översyn av gällande
regler och ett övervägande av behovet av författningsändringar.
Folkomröstningsinstitutet i dag
Sedan 1980 finns det i regeringsformen (RF) en möjlighet att anordna
beslutande folkomröstning om ett grundlagsförslag
(8 kap. 15 § RF). Sådan folkomröstning kan beslutas av en minoritet i
riksdagen. På yrkande av minst en tiondel av riksdagsledamöterna kan
enminoritet påkalla folkomröstning om ett som vilande antaget
grundlagsförslag. Riksdagsminoriteten måste bestå av minst en tredjedel
av rikdagsledamöterna.
Folkomröstningen skall hållas samtidigt med det val till riksdagen över
vilket förslaget enligt huvudregeln för grundlagsändring vilar. Vid
omröstningen får de delta som har rösträtt vid valet. Förslaget faller
om de flesta av dem som deltar i omröstningen röstar mot förslaget och
de är fler än hälften av dem som har avgett godkända röster vid
riksdagsvalet. Om förslaget inte faller, tar riksdagen upp det till
slutlig prövning.
I 10 kap. RF, som gäller förhållandet till andra stater, hänvisas i
olika paragrafer till bestämmelserna om ändring i grundlag, vilket
innefattar en möjlighet till beslutande folkomröstning.
10 kap. 2 § RF handlar om riksdagens godkännande av en för landet
bindande internationell överenskommelse. Av paragrafen framgår att om en
sådan överenskommelse skulle förutsätta grundlagsändring, måste också
riksdagens godkännande beslutas i den ordning som gäller för stiftande
av grundlag. Därvid kan också folkomröstning enligt 8 kap. 15 § bli
aktuell.
I 10 kap. 5 § RF finns föreskrifter om överlåtelse av beslutanderätt
bl.a. till Europeiska gemenskaperna. Om riksdagen med stöd av denna
paragraf beslutar om överlåtelse av beslutanderätt till EG kan detta ske
i den ordning som gäller för stiftande av grundlag. Överlåtelse av
beslutanderätt till någon annan mellanfolklig organisation förutsätter
som huvudregel beslut enligt de regler som gäller för ändring av
grundlag. Vid båda dessa former av överlåtelse kan således folkomröstning
enligt 8 kap. 15 § komma i fråga.
Någon beslutande folkomröstning har hittills inte ägt rum.
Ett annat slag av folkomröstning är den rådgivande, som omnämns i 8 kap.
4 § RF. Sådan omröstning äger rum vid den tidpunkt som riksdagen
bestämmer. Den kan gälla vilken fråga som helst som riksdagen väljer att
underställa medborgarna. De fem folkomröstningar som anordnats under
Sveriges parlamentariska historia har alla varit rådgivande:
rusdrycksfrågan 1922, högertrafikfrågan 1955, pensionsfrågan 1957,
kärnkraftsfrågan 1980 och frågan om EU-medlemskap 1994.
Folkomröstningslagen (1979:369) innehåller närmare bestämmelser om
folkomröstning. Där anges bl.a. att inför en rådgivande folkomröstning
skall den fråga som skall ställas till folket och tidpunkten för
omröstningen anges i en särskild lag.
För folkomröstningar i kommuner och landsting finns bestämmelser i
kommunallagen (1991:900) och i lagen (1994:692) om kommunala
folkomröstningar.
Tidigare överväganden kring folkomröstningsinstitutet
Ända sedan 1940-talet har diskussioner förts i riksdagen om en
utvidgning av folkomröstningsinstitutet. Under 1980-talet fick frågan
främst sin belysning i Folkstyrelsekommitténs betänkande Folkstyrelsens
villkor (SOU 1987:6). Kommitténs uppfattning var att om folkomröstningar
skulle bli ett normalt inslag i vårt styrelseskick skulle partiernas
ansvar inför väljarna så småningom urholkas. Kommittén ville slå vakt om
de politiska partiernas centrala ställning i svensk demokrati och
föreslog ingen förändring av folkomröstningsinstitutet. Inom kommittén
fördes också diskussioner om det borde införas en vidsträckt rätt för en
minoritet i riksdagen att påkalla omröstning. En sådan rätt skulle
eventuellt också ett visst antal medborgare kunna tänkas få genom s.k.
folkinitiativ. Kommittén fann dock att det principiellt och praktiskt
olämpliga i att lägga rätten att besluta om folkomröstningar i en
minoritets hand övervägde.
Grundlagsutredningen inför EG angav i sitt betänkande EG och våra
grundlagar (SOU 1993:14) att oavsett den ständigt pågående debatten om
för- och nackdelar med folkomröstningar har institutet som sådant kommit
till ökad användning under de senaste decennierna. Utredningen tyckte
sig nästan se ett nytt konstitutionellt mönster utvecklas i Europa:
parallellt med en intensifierad integrationsprocess i Västeuropa, som
nästintill pekar mot en federativ struktur i en framtid, uppstår ett
intensifierat utnyttjande just av folkomröstningar (betänkandet s. 272).
Inför en folkomröstning om ett EG-medlemskap framhöll utredningen vikten
av att klara alternativ ställdes mot varandra.
Folkomröstningsinstitutet bör nu utredas
När frågor om folkomröstningsinstitutet behandlades av
konstitutionsutskottet i dess betänkande 1992/93:KU5 såg utskottet ingen
anledning att frångå sina tidigare ställningstaganden om användningen av
rådgivande folkomröstningar. Ett vidgat bruk av folkomröstningar ansågs
kunna försvaga det parlamentariska styrelseskicket och motverka
strävanden att stärka riksdagens ställning.
I ett par motioner under riksdagsåret 1992/93 begärdes en översyn av
reglerna om folkomröstning. Det anfördes bl.a. i en motion
(1992/93:K208) att folkomröstningsinstitutet brast i flera avseenden.
Möjligheten att göra omröstningar formellt beslutande är begränsad. Vid
rådgivande folkomröstningar kan flera alternativ förekomma och därigenom
inget alternativ få majoritet. Tvister om hur folkomröstningsresultatet
skall tolkas minskar enligt motionärerna effekten av folkomröstningen
och tilltron från allmänhetens sida till de beslutandes ärliga vilja.
Konstitutionsutskottets majoritet delade motionärernas syn att det finns
brister i det nuvarande folkomröstningsinstitutet (bet. 1993/94:KU44).
Enligt utskottets uppfattning fanns det anledning att sammanställa och
utvärdera erfarenheter av folkomröstningar i Sverige och i andra länder.
Sammanställningen borde ligga till grund för en översyn av gällande
regler och ett övervägande av behovet av nya regler. Vidare angav
utskottsmajoriteten att övervägandena borde innefatta frågan om hur nära
bestämmelserna bör anknyta till de regler som nu gäller för
folkomröstningar i grundlagsfrågor och frågan om vilket minoritetsskydd
som behövs. Det anförda gav riksdagen regeringen till känna (rskr.
1993/94:315).
I bet. 1995/96:KU6 har ett i detta avseende nu enigt utskott vidhållit
sin bedömning från 1993/94 års riksmöte i fråga om en översyn av
folkomröstningsinstitutet. Också detta har riksdagen givit regeringen
till känna (rskr. 1995/96:33).
Uppdraget
Utredaren skall, som riksdagen förutsatt, inleda sitt arbete med att
sammanställa och utvärdera erfarenheter av folkomröstningar i Sverige
och i andra länder. Därefter skall frågan om förändringar i det gällande
regelverket övervägas. Dessa överväganden bör innefatta frågan om hur
nära bestämmelserna bör anknyta till de regler som nu gäller för
folkomröstningar i grundlagsfrågor och frågan om vilket minoritetsskydd
som behövs. Frågor som rör kommunala folkomröstningar skall inte
omfattas av uppdraget. Inte heller skall frågor om anslag av statliga
medel för partiers och organisationers kampanjer vid folkomröstningar
behandlas av utredaren.
Inom de nu angivna ramarna har utredaren stor frihet att lägga fram
förslag till de författningsändringar som föranleds av utredarens
ställningstaganden.
Utredaren skall hålla sig informerad om det utredningsarbete som bedrivs
av Demokratiutvecklingskommittén (C1995:05).
Avslutande riktlinjer
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) samt om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 mars 1997.