Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Stödformerna anställning med lönebidrag, skyddat arbete hos offentliga
arbetsgivare (OSA) och arbete inom Samhallkoncernen
, Dir. 1996:56
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1996-06-27
Dir. 1996:56
Beslut vid regeringssammanträde den 27 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över de
sysselsättningsskapande åtgärderna för arbetshandikappade - anställning
med lönebidrag, offentligt skyddat arbete (OSA) och arbete inom
Samhallkoncernen.
Utredaren skall
- analysera de resultat som uppnåtts genom att det flexibla lönebidraget
infördes i förhållande till statsmakternas intentioner med införandet,
- pröva om åtgärden lönebidrag är ett effektivt arbetsmarknadspolitiskt
medel för arbetshandikappade utifrån dagens arbetsmarknadssituation och
arbetshandikappades behov, och föreslå regelförbättringar,
- undersöka om statsmakternas mål och resultatkrav samt
uppföljningssystemet ger tillräckliga förutsättningar för kontroll över
kostnadsutvecklingen och föreslå alternativa lösningar,
- utifrån en bedömning av vilken omfattning en sådan åtgärd kan få
analysera kostnaderna för att integrera personer med bristfälliga kunskaper
i svenska språket i systemet med lönebidrag.
När det gäller att förhindra uppsägningar av arbetshandikappade inom
allmännyttiga organsationer skall utredaren
- redovisa hur det regelverk skall förändras som rör sådana anställda.
Vidare skall utredaren
- pröva Samhall AB:s ekonomiska resultat och möjligheterna till
ytterligare ekonomiska resultatförbättringar,
- pröva om målen för Samhalls verksamhet och statsmakternas
resultatkrav innebär de mest adekvata kriterierna för att bedöma
resultaten eller om den utveckling och de strukturförändringar som
skett på arbetsmarknaden kan motivera förändringar,
- studera måluppfyllelse och resultat, bl.a. i fråga om den
rehabiliterande verksamheten, och
- analysera Samhalls verksamhet och målgrupperna för den samt diskutera
om verksamhetsformerna och målgrupperna behöver förändras.
Bakgrund
De arbetsmarknadspolitiska åtgärder som är förbehållna
arbetshandikappade sökande syftar till att tillförsäkra dem samma rätt
och möjlighet att delta i arbetslivet som icke arbetshandikappade har.
Dessutom skall de ge personer med funktionshinder möjlighet att ta del
av alla de andra åtgärder som finns för arbetslösa. Under budgetåret
1995/96 anvisades 7,2 miljarder kr till särskilda åtgärder för
arbetshandikappade, 4,5 miljarder kr till bidrag till Samhall AB och
22,7 miljarder kr till olika konjunkturberoende åtgärder, av vilka ca
10,3 % bedöms bli använda till insatser för arbetshandikappade.
Några av de viktigaste åtgärderna, lönebidrag och bidrag till Samhall AB
har ytterst ett fördelningspolitiskt syfte och är viktiga delar av
svensk handikappolitik. Sedan åtgärderna har införts har det inträffat
stora förändringar på arbetsmarknaden, vilket påverkat bl.a.
medelstilldelning, bidragsnivåer och volymutveckling. Gravt
arbetshandikappades möjligheter att komma ut på arbetsmarknaden har
också minskat. Det finns därför skäl att utreda hur intentionerna med
statsmakternas särskilda arbetsmarknadspolitiska stöd för
arbetshandikappade och statsmakternas krav på resultat förhåller sig
till de resultat som har redovisats.
Tidigare utredningar
Det har under mycket lång tid lämnats lönesubventioner till arbetsgivare
som anställer arbetshandikappade sökande som anvisas av
arbetsförmedlingen eller arbetsmarknadsinstituten och statligt stöd
till anordnare av s.k. skyddat arbete. Genom åren har stödformerna
förändrats och utvecklats. Sin nuvarande utformning har de fått efter
omfattande utredningar.
Anställning med lönebidrag
Sysselsättningsutredningen lade i ett delbetänkande fram förslag om att
de dåvarande stödformerna arkivarbete och halvskyddad sysselsättning
skulle ersättas med en stödform kallad anställning med lönebidrag (SOU
1978:14). Riksdagen beslutade sedan om det nya stödet (prop. 1978/79:73,
bet. 1978/79:AU20, rskr. 1978/79:186).
År 1982 tillkallades en kommitté med uppdrag att utreda frågan om de
handikappades situation på arbetsmarknaden. Enligt sina direktiv (dir.
1982:40 och 1983:14) skulle kommittén bl.a. pröva frågan om förenklingar
i lönebidragssystemet. Kommitténs förslag i betänkandet Vägar till
arbete för handikappade (DsA 1984:12) föranledde sedan förslag till
riksdagen (prop. 1983/84:122) om introduktionsstöd och reformerat
lönebidrag för arbetshandikappade, m.m.
Den mest omfattande förändringen av lönebidragssystemet genomfördes den
1 juli 1991, då bidraget gjordes flexibelt och beroende av den
arbetshandikappade personens förutsättningar och behov och inte som
tidigare beroende av vilken kategori arbetsgivare som fick bidraget
(prop. 1990/91:100 bil.12, bet. 1990/91:AU12, rskr. 1990/91:165).
Riksdagen har beslutat (prop. 1995/96:96, bet. 1995/96:AU4, rskr.
1995/96:61) om vissa förändringar i syfte att försöka häva ett
totalstopp för nya anställningar med lönebidrag och i en långsammare
takt successivt minska omfattningen av bidragsnivåerna. Beslutet innebar
bl.a. att bidragsnivån vid förlängning av beslut om lönebidrag efter de
första fyra anställningsåren inte får överstiga 80 procent av
lönekostnaden. Undantag har gjorts för vissa grupper med omfattande
arbetshandikapp. Riksdagen har också antagit arbetsmarknadsutskottets
betänkande 1995/96:AU15, i syfte att förhindra uppsägningar av anställda
med lönebidrag inom allmännyttiga organisationer.
Arbete hos Samhallkoncernen
Stiftelseorganisationen Samhällsföretag etablerades den 1 januari 1980
efter långt och omfattande utredningsarbete under 1970-talet. På
grundval av förslag bl.a. i betänkandena Skyddat arbete (SOU 1972:54)
och Organisation för skyddat arbete (SOU 1975:82) beslutade riksdagen
(prop. 1977/78:30, bet. 1977/78:AU16, rskr. 1977/78:74) om den nya
organisationen. Beslutet innebar ett förändrat huvudmannaskap och en
förändrad organisation av främst verksamheten vid verkstäder för skyddat
arbete som bedrivits med statligt stöd av primär- och
landstingskommunala huvudmän, samt statliga kontorsarbetscentraler,
industriella beredskapsarbeten och visst hemarbete. Staten bildade
tillsammans med landstingskommunerna regionala stiftelser för skyddat
arbete i varje län. För vissa övergripande frågor inrättades en central
stiftelse.
Regeringen tillkallade i november 1990 en särskild utredare för att göra
en översyn av Samhall. Den särskilde utredaren - dåvarande kommunalrådet
Sven Hulterström - avlämnade i augusti 1991 betänkandet Samhall i går, i
dag i morgon (SOU 1991:67).
Förslagen i betänkandet kom att ligga till grund för riksdagens beslut
(prop. 1991/92:91 bet. 1991/92:AU16, rskr. 1991/92:249), om ombildning
av Samhall till aktiebolag.
Utvecklingen under 1990-talet
Arbetsmarknaden i slutet av 1980-talet karakteriserades av mycket låg
arbetslöshet och en brist på arbetskraft på många områden. Politiken
fokuserades därför i betydande utsträckning på att öka
arbetskraftsutbudet och att minska sjukfrånvaro och
förtidspensioneringar. Lagstiftning med skärpta arbetsmiljökrav och om
ett ansvar för arbetsgivarna att rehabilitera sjukskrivna anställda
infördes i början av 1990-talet. Den syftade till att skapa bättre
förhållanden för de anställda och minska utslagningen från arbetslivet,
men också till att öka arbetskraftsutbudet och få ett bättre fungerande
arbetsliv.
Situationen förändrades vid 1990-talets början i många avseenden genom
det kraftiga raset i efterfrågan på arbetskraft och därmed en alltmer
ökande arbetslöshet. Sökande med arbetshandikapp fick betydligt svårare
att göra sig gällande i konkurrensen om de lediga platserna. Arbetsmarknads-
politiken inriktades på att hålla nere den öppna arbetslösheten och
motverka uppkomsten av långtidsarbetslöshet.
Arbetslinjen i svensk arbetsmarknadspolitik har alltid inneburit att
aktiva insatser så långt som möjligt skall användas i stället för
passiva kontantstöd. Detta har varit - och är - betydelsefullt inte
minst för att arbetslösa skall kunna vidmakthålla och utveckla sitt
kunnande och sin yrkeskompetens, så att de kan ta ett arbete när
efterfrågan på arbetskraft åter ökar. I praktiken innebar detta då en
subventionering av olika former av praktik och andra aktiviteter i
samband med nyrekrytering hos företagen.
Det totala antalet arbetshandikappade som fick arbete per år ökade varje
budgetår från 1992/93 till 1994/95. Subventioneringen av olika
aktiviteter för arbetslösa utan arbetshandikapp, ofta unga och
välutbildade, medförde dock att det blev svårt att få arbetsgivarna att
acceptera låga lönebidragsnivåer för arbetshandikappade. AMS resurser
intecknades snabbt när efterfrågan på arbetskraft och därmed ytterligare
möjligheten att finna anställningar för arbetshandikappade sökande åter
började öka.
Med de budgetrestriktioner som gäller finns inte utrymme att expandera
anslaget särskilda åtgärder för arbetshandikappade respektive anslaget
till Samhall AB. Det är därför ytterst angeläget att resurserna används
så att de som är i störst behov av stöd kommer ifråga.
Anställning med lönebidrag
Under år 1990 var i genomsnitt 52 700 arbetshandikappade registrerade
som arbetssökande vid arbetsförmedlingen eller så deltog de i
konjunkturberoende åtgärder exklusive rekryteringsstöd. Antalet
arbetshandikappade inskrivna vid arbetsförmedlingarna har sedan ökat
successivt under de senaste åren. Under 1995 var i genomsnitt 80 900
arbetshandikappade inskrivna som arbetssökande eller så deltog de i
någon form av konjunkturberoende åtgärd exklusive rekryteringsstöd.
Bland handikappåtgärderna är anställning med lönebidrag den dominerande.
År 1990 var i genomsnitt 45 000 arbetshandikappade placerade med
lönebidrag, 30 600 hos Samhall medan 5 700 arbetshandikappade befann
sig i skyddat arbete hos offentliga arbetsgivare (OSA). År 1995 hade
antalet anställda med lönebidrag ökat till 49 600 medan 29 200
arbetshandikappade var anställda hos Samhall och 5 600 omfattades
åtgärden OSA.
Den kraftiga ökningen av antalet anställda med lönebidrag har lett till
att AMS har haft påtagliga svårigheter att finansiera nya beslut under
1995. Antalet nya beslut om lönebidragsmedel under sista kvartalet 1995
uppgick till knappt hälften av antalet under motsvarande tid 1994.
Riksdagen har vid upprepade tillfällen uttalat att fler personer med
arbetshandikapp skall hänvisas till arbetsgivare som har större
möjligheter att gå över till ett icke subventionerat arbete.
Utvecklingen sedan systemet med det flexibla lönebidraget infördes visar
att den genomsnittliga kostnaden för lönebidraget har ökat, dels pga.
högre lönekostnader, dels som en följd av läget på arbetsmarknaden.
Målet att hänvisa fler personer med arbetshandikapp till enskilda
arbetsgivare har trots arbetsmarknadsläget fått genomslag. År 1991 fanns
26% av personer anställda med lönebidrag hos enskilda arbetsgivare. I
december 1995 fanns 41% hos enskilda arbetsgivare. De allmännyttiga
organisationernas andel har samtidigt minskat från 42% till 34%. Antalet
arbetshandikappade som lämnat arbetsförmedlingen och arbetsmarknadsinstituten
till en anställning har haft en positiv utveckling 1992-1995. Tillgången till
lönebidragsmedel har varit en orsak till denna utveckling men även en
utveckling av arbetsformerna inom den yrkesinriktade rehabiliteringen.
Under det första kvartalet 1996 var 12 200 personer anställda med
lönebidrag hos allmännyttiga organisationer respektive 17 200 vid enskilda
företag.
Samhall AB
Riksdagens beslut om bolagisering av Samhall innebar att vissa
resultatkrav bestämdes för Samhalls verksamhet:
- Samhall AB skall erbjuda en viss bestämd minsta sysselsättningsvolym
för arbetshandikappade anställda.
- Minst 40 % av de nyanställda skall rekryteras från de s.k.
prioriterade grupperna, dvs. utvecklingsstörda, psykiskt sjuka och
flerhandikappade.
- Andelen övergångar till arbete på den reguljära arbetsmarknaden skall
uppgå till minst 3 % av de arbetshandikappade anställda på årsbasis.
- Verksamheten skall bedrivas med ökad effektivitet och resurserna inom
koncernen skall utnyttjas bättre och med inriktning på en successiv
nedtrappning av statens ersättning. Ersättningen - exklusive bidrag
till fastighetsfonden - skall senast budgetåret 1997 svara mot högst
lönekostnaden för de arbetshandikappade anställda.
Måluppfyllelse och affärsutveckling under 1990-talet
Samhalls möjligheter att uppfylla statsmakternas krav är i hög grad
beroende av hur Samhalls affärsverksamhet utvecklas. I lågkonjunkturer
med svag efterfrågan på varor och tjänster minskar Samhalls möjligheter
att erbjuda meningsfullt arbete åt de anställda eller att öka antalet
sysselsatta. Samhalls egna inkomster minskar. En svag
arbetskraftsefterfrågan på den reguljära arbetsmarknaden innebär mindre
möjligheter för de Samhallanställda att gå över till annat arbete.
Så var fallet under lågkonjunkturen vid 1990-talets början, men Samhall
kunde ändå uppfylla samtliga resultatkrav. I fråga om övergångar till
den reguljära arbetsmarknaden kunde man dock inte varje år nå ett
resultat på 3 % netto, d.v.s. sedan de som återgått till Samhall räknas
ifrån. Statsmakternas krav innebar heller inte att "återgångar" skulle
räknas från, utan enbart att 3 % skulle lämna Samhall för annat arbete.
När konjunkturen sedan vände under år 1994 förbättrades också Samhalls
resultat. Sysselsättningen kunde öka utöver statsmakternas krav.
Möjligheterna för de anställda hos Samhall att få arbete utanför Samhall
ökade likaså. Samhalls ekonomiska resultat förbättrades.
Utvecklingen under 1995 och 1996 har varit fortsatt god, dock visar det
sig nu tecken på en avmattning till följd av en dämpad konjunktur. De
Samhallanställdas möjligheter att övergå till arbete utanför Samhall
har minskat pga. minskad tillgång till lönebidragsmedel. Ca 75 % av
dessa övergångar sker med hjälp av lönebidrag.
Uppdraget
Kraven på särskilda insatser ökar för allt större grupper av sökande. De
drastiska strukturförändringarna på arbetsmarknaden parallellt med en
hög arbetslöshet drabbar människor med olika former av
arbetsbegränsningar.
Utredaren skall göra en analys av hur yttre omständigheter som
arbetsmarknads- och konjunkturutvecklingen samt förändringar i
socialförsäkringssystemet har påverkat effektiviteten i samhällets stöd
till arbetshandikappade.
Utredaren skall bedöma effektiviteten i åtgärderna anställning med
lönebidrag, skyddat arbete hos offentliga arbetsgivare och de
arbetstillfällen som erbjuds inom Samhall och därvid värdera
verksamheternas resultat i förhållande till insatta resurser samt i
vilken utsträckning gravt arbetshandikappade omfattas av
verksamheterna.
Anställning med lönebidrag
Utredaren skall pröva om lönebidrag är ett effektivt medel för att
arbetshandikappade skall kunna få arbete på den öppna arbetsmarknaden.
Därvid bör utredaren beakta det som fördes fram i regeringens
proposition 1995/96:96 om Anställning med lönebidrag om ett antal
problem när det gäller uppfyllelsen av intentionerna med det flexibla
lönebidraget.
Ekonomi
Utredaren skall pröva i vilken utsträckning mål och förväntningar på
det flexibla lönebidraget har uppfyllts sedan det infördes den 1 juli
1991, dvs. i vilken utsträckning fler kunnat ges arbete till en lägre
genomsnittlig kostnad.
Försöksverksamhet som bedrevs inom AMS före år 1991 visade att ett
flexibelt lönebidrag gav "mer jobb för pengarna". Utredaren skall
undersöka om flexibiliteten i bidraget ökat förutsättningarna att få ut
fler arbetshandikappade i arbete. Ytterligare en fråga är om lönebidrag
är kostnadseffektiva och hur kostnaderna för dem har utvecklats, liksom
bidragsnivåerna för olika arbetsgivarkategorier.
Vidare skall det undersökas om åtgärderna tränger undan eller
konkurrerar ut annan, icke subventionerad verksamhet.
Dessutom bör effektiviteten i arbetsförmedlingens och
arbetsmarknadsinstitutens förhandlingar om bidragsnivåer utvärderas i
syfte att belysa betydelsen av tydliga strategier i
förhandlingsarbetet.
Utredaren skall lägga fram förslag till förändringar som kan leda till
att fler arbetshandikappade kan beredas anställning med lönebidrag inom
givna medelsramar i enlighet med aktuella långtidskalkyler i 1996 års
budgetproposition.
Mål och resultat
Utredaren skall analysera statens mål och resultatkrav för åtgärderna
lönebidrag och offentligt skyddat arbete för att förbättra
möjligheterna till kontroll över kostnads- och volymutvecklingen.
Utredaren bör överväga om gällande volymkrav bör revideras med hänsyn
till gällande konjunkturläge och arbetsmarknadssituation och olika
handikappgruppers behov.
Målgrupper för lönebidrag
Utredaren skall pröva om det ökade antalet arbetssökande förändrat
förutsättningarna för att åtgärden anställning med lönebidrag når rätt
målgrupp och om tydligare definitioner är nödvändiga i syfte att
tydliggöra gränserna mot icke arbetshandikappade. En förutsättning för
en anställning med lönebidrag är att det finns ett arbetshandikapp.
Detta innebär att den arbetssökande skall ha en funktionsnedsättning som
påverkar arbetsförmågan i relation till de arbetsuppgifter som skall
utföras.
Utredaren skall studera om flexibiliteten i lönebidraget har lett till
att de högsta bidragsnivåerna faktiskt används för personer med svåra
funktionshinder och att dessa personers möjligheter till arbete har
kunnat förbättras. Utredaren skall därvid överväga om det behövs
förändringar som leder till att de högre bidragsnivåerna används för dem
som mest behöver ett stöd. Utredaren bör pröva formerna för att öka
möjligheterna för gravt arbetshandikappade att få del av resurserna och
om detta kan ske utan att den totala bidragsvolymen ökar. Vidare skall
utredaren utreda och lägga fram förslag till ett tidsbegränsat
lönebidrag, som kan differentieras med hänsyn till omfattningen av
arbetshandikappet.
Utredaren skall studera erfarenheterna av insatser som gjorts för
personer med omfattande arbetshandikapp och lägga fram förslag om i
vilka former sådana insatser skall göras fortsättningsvis. Därvid skall
utredaren särskilt studera de särskilda satsningar som gjorts inom
verksamheten Unga Handikappade och försöksverksamheten med särskilt
introduktions- och uppföljningsstöd för funktionshindrade i arbetslivet
(SIUS).
Utredaren skall vidare granska hur åtgärden lönebidrag fungerat för
långtidsarbetslösa i åldersgruppen 60 år och äldre som får ersättning
från arbetslöshetskassa. Utredaren skall också analysera vilken
omfattning en integrering i systemet med lönebidrag av personer med
bristfälliga kunskaper i svenska skulle kunna få samt kostnaderna för
detta.
Allmännyttiga organisationer
Utredaren skall pröva om det finns undanträngnings- och
inlåsningseffekter när en stor andel av de anställda med lönebidrag är
anställda hos allmännyttiga organisationer. Utredaren skall lägga fram
förslag till en bidragskonstruktion i syfte att bibehålla handikappades
sysselsättningsmöjligheter hos denna arbetsgivarkategori utan att
förändringen medför negativa inlåsningseffekter och höga bidragsnivåer.
Lönebidraget skall inte uppfattas som ett ensidigt föreningsstöd. Vidare
skall förutsättningarna för att i ökad omfattning placera
arbetshandikappade med lönebidrag hos kommunala och privata arbetsgivare
kartläggas.
Regelsystemet
Utredaren skall undersöka om ett lönebidrag med ett fast krontalsbelopp
kan innebära att staten får en bättre kontroll över
kostnadsutvecklingen när det gäller åtgärden lönebidrag. Vidare skall
utredaren studera av vilka skäl anställda med lönebidrag lämnar en sådan
anställning och i vilken omfattning de går till anställningar utan
lönebidrag. Utredaren skall pröva om förändringar av reglerna för
lönebidraget kan öka möjligheterna för arbetshandikappade med
lönebidrag att få arbete på den reguljära arbetsmarknaden utan stöd.
Uppföljning
AMS har sedan en tid arbetat med ett uppföljningssystem i syfte att
kunna följa kostnadsutvecklingen. AMS överskred reservationsanslaget
Särskilda åtgärder för arbetshandikappade budgetåret 1994/95 till följd
av den höga volymutvecklingen och tidigare begränsningar i regelverket
att förhandla fram lägre bidragsnivåer.
Utredaren skall pröva statens möjligheter att följa upp kostnaderna och
volymutvecklingen och att göra förbättringar av uppföljningen i syfte
att förhindra framtida eventuella överskridanden av anslaget Särskilda
åtgärder för arbetshandikappade.
Samhall AB
Målgruppen
I den allmänna debatten ställs ofta anställning med lönebidrag mot
arbete inom Samhall. Ibland ifrågasätts om Samhall ger arbete åt de
grupper som har störst behov av verksamheten. Lönebidrag framhålls som
ett mindre kostnadskrävande stöd även för personer med svåra
funktionshinder.
Utredaren bör överväga om närmare riktlinjer om målgrupperna för en
anställning hos Samhall behövs och skulle innebära ett stöd för arbets-
förmedlingen och arbetsmarknadsinstituten i deras arbete. En
utgångspunkt för utredarens arbete i denna del skall vara att åtgärden
når "rätt" grupper och att "dödviktseffekter" kan undvikas, dvs. att
anställningar inte subventioneras i onödan eller med för höga belopp.
Möjligheten till en anställning med lönebidrag alltid skall prövas innan
en anvisning till Samhall kan bli aktuell. Denna princip skall inte
frångås. Det kan emellertid finnas skäl att överväga frågan om
målgrupper för en anställning hos Samhall. Överväganden skall kanske
gälla vilka grupper som behöver det stöd som Samhall erbjuder snarare än
att det diskuteras om graden av funktionsnedsättning hos enskild sökande
skall vara av betydelse för bedömningen om Samhall är den mest lämpliga
sysselsättningsformen. Många människor, också med omfattande
funktionshinder, klarar en individuell placering på den reguljära
arbetsmarknaden. Andra kan, oavsett graden av nedsatt arbetsförmåga och
funktionshindrets svårighetsgrad, behöva det särskilda stöd som
anpassade arbetsformer, en stödjande arbetsledning och stöd i den egna
arbetsgruppen utgör och som kan erbjudas hos Samhall.
Den ekonomiska effektiviteten
Utredaren skall granska hur olika slag av verksamheter hos Samhall
bidrar till företagsgruppens ekonomiska resultat och utifrån
granskningen bedöma förutsättningarna för en fortsatt effektivisering av
verksamheten. Det finns i dag verksamheter främst på tillverkningssidan,
som medför stora kostnader och därmed stora behov av bidrag från staten.
Den geografiska spridningen av verksamheten innebär också kostnader. Det
kan därför finnas skäl att överväga om ett kärvare ekonomiskt läge kan
motivera lokalisering till färre orter. Vid bedömningen av möjligheterna
till kostnadseffektiviseringar måste samtidigt andra konsekvenser
uppmärksammas. De arbetshandikappade arbetstagarna behöver olika slag av
arbetsuppgifter, som är lämpliga för dem med hänsyn till deras skiftande
slag av funktionshinder. Vidare behöver arbetshandikappade över hela
landet ha möjlighet till sysselsättning inom Samhall.
I granskningen måste således också beaktas de krav och kostnader som
företagets sociala och fördelningspolitiska uppdrag medför. I den
utsträckning konflikter kan uppstå mellan ekonomiskt motiverade
fortsatta effektiviseringar och verksamhetens sociala mål bör dessa
belysas. En betydelsefull aspekt vad gäller den ekonomiska
effektiviteten är ev. undanträngningseffekter, dvs. om verksamheten
tränger undan eller konkurrerar ut annan, icke subventionerad
verksamhet. Utredaren bör informera sig om och redovisa hur frågor om
undanträngningseffekter och eventuell snedvridning av konkurrensen
behandlas i andra länder med omfattande skyddad verksamhet.
Mål och resultat
Utredaren skall pröva om målen och resultatkraven för Samhall innebär de
mest lämpliga kriterierna för att bedöma verksamhetens resultat eller om
de bör revideras eller förändras. De har varit oförändrade allt sedan
bolagiseringen. Viktiga uppgifter för Samhall bör vara att ytterligare
minska behovet av statligt stöd och att uppnå en god genomströmning av
anställda.
Uppgiften att ge arbete och rehabilitera
Utredaren bör se över hur Samhalls uppgifter fullföljs och, om det finns
skäl till det, lämna förslag om hur den rehabiliterande uppgiften
ytterligare kan stärkas. Samhall har den dubbla uppgiften att både ge
arbete åt arbetshandikappade och rehabilitera dem, så att de åtminstone
på sikt kan ta steget över till den reguljära arbetsmarknaden. Det
övergripande målet bör vara att alla som har den möjligheten kan gå över
till den reguljära arbetsmarknaden. Samtidigt kan ett arbete hos Samhall
för vissa grupper av svårt funktionshindrade personer innebära en hög
grad av rehabilitering, jämfört med exempelvis sysselsättning vid
dagcenter eller en tillvaro som förtidspensionerad.
Förändringar av verksamheten
Utredaren skall överväga om formerna för Samhalls verksamhet kan behöva
förändras. Därvid bör utredaren belysa möjligheterna till en utbyggnad
av entreprenadverksamheter och inbyggda verksamheter och konsekvenserna
av sådana förändringar.
Dagens Samhall skiljer sig mycket från den verksamhet som bedrevs i de
tidigare s.k. skyddade verkstäderna. Samhall är på ett helt annat sätt
en del av svenskt näringsliv och mer lik arbetslivet i övrigt. Detta
stärker de anställdas möjligheter att gå över till andra arbeten.
Samtidigt måste Samhalls verksamhet vara präglad av samhällets uppdrag
att ge arbete åt arbetshandikappade och tillhandahålla de särskilda
anpassningar och det stöd arbetstagarna behöver. Samhall har under
senare år i hög grad eftersträvat att öppna sin verksamhet mot samhället
och ge arbeten som innebär direkta kontakter med allmänheten, främst
genom ett ökat inslag av service och tjänster.
Utredaren skall studera hur verksamhet med särskilt anordnat arbete för
arbetshandikappade organiseras i andra nordiska länder samt i andra
länder i Europa, som har omfattande sådan verksamhet. Utredaren skall
mot bakgrund härav överväga för- och nackdelar med att de olika sätt att
organisera arbete för arbetshandikappade som framkommer vid en sådan
jämförelse. Vidare skall utredaren jämföra detta med den verksamhet som
bedrivs i Samhall.
I Sverige sysselsätts ca 8 per 1 000 personer i arbetskraften i vad som
i internationella sammanhang brukar kallas skyddat arbete. Merparten
arbetar i Samhall-koncernen och bara drygt 5 000 i OSA. I Nederländerna
är andelen i skyddat arbete av arbetskraften ännu högre än i Sverige.
Länder som Tyskland och Frankrike har en betydligt lägre andel av
arbetskraften i skyddad verksamhet, men antalsmässigt väsentligt fler än
i Sverige till följd av de högre befolkningstalen i dessa länder.
Samråd m.m.
Riksrevisionsverket (RRV) överväger att på eget initiativ göra en
självständig översyn av anställning med lönebidrag och Samhalls
verksamhet. Vidare har Riksdagens revisorer aviserat sin avsikt att
göra en förstudie till en översyn av Samhall. Nationalekonomiska
institutionen vid Umeå universitet arbetar f.n. med en studie av Samhall
och lönebidraget, bl.a. gör man samhällsekonomiska kalkyler och
undersöker förekomsten av undanträngningseffekter. Arbetet beräknas
vara avslutat under år 1997.
Samhall AB genomför en egen utredning, "Samhall mot år 2005", om
Samhalls framtida utveckling m.m. som beräknas vara avslutad under
sommaren 1996.
Utredaren bör hålla kontakt med dessa utredare och hålla dem
underrättade om sitt arbete, så att dubbelarbete undviks. Vidare bör
utredaren vid behov samråda med Samhall, särskilt om de ekonomiskt
inriktade delarna av översynen.
Generella direktiv
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir.1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir 1994:23)
samt de jämställdhetspolitiska konsekvenserna av sina förslag (dir
1994:124) samt redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall under arbetets gång informera Arbetsmarknadsstyrelsen,
Riksförsäkringsverket, Samhall, företrädare för arbetsmarknadens parter
och handikapporganisationerna om sitt arbete samt bereda dem tillfälle
att framföra synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara avslutat före utgången av år 1996.
Riksdagen har nyligen antagit arbetsmarknadsutskottets betänkande
1995/96:AU15 som syftar till att förhindra uppsägningar av
arbetshandikappade inom allmännyttiga organisationer. Regeringen skall
under år 1996 återkomma till riksdagen med förslag om en långsiktig
lösning i frågan. Utredaren skall därför senast den 15 augusti 1996
redovisa om och hur regelverket behöver förändras i de avseenden det
berör lönebidrag för arbetshandikappade anställda vid allmännyttiga
organisationer.