Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Åtgärder mot vissa bulvanförhållanden m.m., Dir. 1996:55
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1996-06-19
Dir. 1996:55
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om åtgärder mot
vissa bulvanförhållanden m.m.
Ett mål för utredningen skall vara att effektivisera bekämpningen av
ekonomisk brottslighet genom att förhindra eller försvåra att sådan
brottslighet bedrivs med bulvaner som täckmantel.
Åtgärder kan övervägas inom skilda lagstiftningsområden, exempelvis inom
straffrätten, förvaltningsrätten och civilrätten. Också andra åtgärder
än lagstiftning kan övervägas, såsom att utveckla myndigheternas
kompetens och arbetsmetoder.
Till det som särskilt skall uppmärksammas hör hur myndigheter med
tillstånds- eller tillsynsuppgifter skall kunna få betydligt bättre
möjligheter än i dag att förhindra att reglerna exempelvis för att få
ett tillstånd eller för att bedriva en viss verksamhet kringgås genom
användning av bulvaner.
Vidare skall övervägas hur det kan göras lättare att avslöja illojala
bulvanförhållanden i andra sammanhang, exempelvis när ett företag träder
i affärsförbindelse med ett annat företag (s.k. affärskontroll).
I uppdraget ingår att överväga vilka regelförändringar som kan och bör
genomföras för att hindra att ett beslut om näringsförbud kringgås genom
användning av bulvaner eller på annat sätt.
Utredaren skall också se över lagen (1985:354) om förbud mot yrkesmässig
rådgivning i vissa fall, m.m. med syfte att göra lagen till ett
effektivare instrument i kampen mot den ekonomiska brottsligheten.
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av december 1997.
Regeringens strategi mot ekonomisk brottslighet
Regeringen antog i april 1995 en strategi för samhällets samlade
åtgärder mot den ekonomiska brottsligheten. Strategin redovisades i en
skrivelse till riksdagen (skr. 1994/95:217, bet. 1994/95:JuU25, rskr.
1994/95:412).
Syftet med strategin är att påtagligt minska den ekonomiska
brottsligheten genom åtgärder som innebär en kraftig förstärkning av
samhällets samlade insatser mot sådan kriminalitet.
Strategin omfattar ett flertal åtgärder som berör både myndigheterna och
näringslivet. Det handlar bl.a. om att effektivisera sanktioner,
kontroll, tillsyn, civilrättslig lagstiftning samt myndigheternas
arbetsmetoder och samarbete. Till huvudpunkterna i strategin hör att en
ökad vikt skall läggas vid det förebyggande arbetet och att näringslivet
måste ta ett ökat ansvar i kampen mot den ekonomiska brottsligheten.
För att förverkliga strategin har åtskilliga utredningar och
utvecklingsprojekt inletts. Här kan nämnas Utredningen om företagsbot
(Ju 1995:06, dir. 1995:95), Utredningen om branschsanering och andra
åtgärder mot ekonomisk brottslighet (Ju 1995:11, dir. 1995:142),
Skatteflyktskommittén (Fi 1995:04, dir. 1995:165),
Skattekontrollutredningen (Fi 1995:05, dir. 1995:12) och Utredningen om
skärpt bekämpning av penningtvätt (Ju 1995:18, dir. 1995:132). I
uppdraget till Branschsaneringsutredningen ligger bl.a. att överväga en
ökad kontroll i samband med tillståndsgivning och tillsyn gentemot
näringslivet. Riksrevisionsverket har fått i uppdrag att utreda hur
kontrollen i samband med offentlig upphandling kan fördjupas. Åt Patent-
och registreringsverket har uppdragits att verka för en effektivare
affärskontroll genom att göra offentliga uppgifter i myndigheters
register lättare tillgängliga.
Sedan förslag om skärpningar av reglerna om näringsförbud lagts fram på
grundval av förslag från Näringsförbudsutredningen (se nedan), har
regeringen beslutat tillkalla en särskild utredare för att utarbeta
förslag till ytterligare skärpningar av lagstiftningen om näringsförbud
(dir. 1996:20). Den nya utredningen inriktas på reglerna om
näringsförbud vid betalningsunderlåtelse och konkurs.
Förslag till ändringar av reglerna om skattebrott har utarbetats på
grundval av förslag från Skattebrottsutredningen (SOU 1995:10, prop.
1995/96:170). Samma utredning har nyligen redovisat förslag till
ändringar av reglerna om borgenärsbrott (SOU 1996:30).
Bulvaner
Vad är en bulvan?
Med bulvan menas vanligen en person som utåt uppträder i eget namn och
handlar för egen räkning men som i verkligheten bara är ett verktyg för
någon annan, bulvanens huvudman. Huvudmannen använder bulvanen för att
inte själv synas exempelvis i ett företags ledning eller vid
affärstransaktioner.
Inte sällan syftar bulvanarrangemang till att kringgå förbud eller krav
på tillstånd för ett visst slag av verksamhet. Syftet med att anlita en
bulvan kan också vara att huvudmannen själv söker undgå det
straffrättsliga eller civilrättsliga ansvar som annars skulle kunna
drabba honom till följd av äventyrliga eller rentav kriminella
transaktioner.
Hur de nuvarande reglerna kom till
Några generella civilrättsliga eller straffrättsliga lagregler om
bulvanskap finns inte. Inte heller finns något allmänt förbud mot att
använda bulvan. Däremot finns regler mot bulvaner inom vissa, i
lagstiftningen särskilt angivna områden.
Innan den nuvarande lagstiftningen om bulvaner infördes gällde bl.a.
lagen (1925:221) om bulvanförhållanden i fråga om fast egendom och lagen
(1934:239) om bulvanförhållanden i fråga om aktier i vissa bolag.
Lagen (1985:277) om vissa bulvanförhållanden (bulvanlagen) trädde i
kraft år 1985 (prop. 1984/85:111, bet. 1984/85:LU25, rskr. 1984/85:250).
Lagen tillkom efter förslag i Ekobrottskommissionens betänkande
Bulvanlag (SOU 1983:46) men har inte lika lång räckvidd som kommissionen
hade föreslagit. Kommissionens förslag gick ut på att det skulle införas
generella regler av såväl civilrättsligt som straffrättsligt slag. Bl.
a. föreslogs straffbestämmelser som omfattade både bulvanen och
huvudmannen samt bestämmelser om ett solidariskt ekonomiskt ansvar för
huvudmannen och bulvanen för de skulder i förhållande till tredje man
som ett bulvanskap kan ge upphov till.
Remissinstanserna ställde sig i princip bakom uppfattningen att de
förelåg ett ökat samhälleligt behov av att ingripa vid illojala
bulvanförhållanden. Flera remissinstanser avstyrkte dock den föreslagna
lagstiftningen med motivering att det var svårt att överblicka
konsekvenserna av de föreslagna generella reglerna. Från flera håll
anfördes att det krävdes en mer ingående analys av vilka beteenden som
borde träffas av de föreslagna reglerna. Invändningar restes också mot
vissa tekniska lösningar som ansågs utsträcka det straffsanktionerade
området för långt.
I propositionen till bulvanlagen anförde departementschefen att han
delade kommissionens uppfattning om att det fanns ett behov av att öka
samhällets möjligheter att ingripa mot bulvaner. Han konstaterade dock
att det var förenat med åtskilliga svårigheter att utforma en allmän
lagstiftning om bulvaner. Med hänsyn till vikten av att på ett precist
sätt ange vilka illojala bulvanförhållanden som bör drabbas av
konsekvenser i form av straff och civilrättsligt ansvar kunde de av
kommissionen lämnade förslagen till mer allmänna bestämmelser inte
läggas till grund för en lagstiftning i frågan.
Den nya lagstiftningen innebär i princip endast att de redan gällande
reglerna om bulvaner fördes samman till en och samma lag och att
reglerna skärptes i vissa avseenden. Reglerna omfattar således i likhet
med vad som gällt tidigare endast vissa delar av finansmarknaden och
vissa frågor vid förvärv m.m. inom fastighetsområdet.
Smärre förändringar i bulvanlagen har därefter gjorts.
Bulvanlagens innehåll m.m.
Lagen om vissa bulvanförhållanden omfattar bulvanförhållanden som
används för att kringgå ett sådant hinder mot att förvärva eller behålla
viss egendom eller viss rättighet som uppställs i vissa, i bulvanlagen
uppräknade lagar, i första hand avseende förvärv av fast egendom, aktier
och andelar i svenska företag.
Bulvanen och huvudmannen kan straffas för kringgåendet av ett hinder
(förvärvs- eller behållandeförbud) med böter eller fängelse i högst ett
år. Dessutom kan egendomen eller rättigheten tvångsförsäljas.
Regler om bulvanförhållanden finns också i viss annan lagstiftning,
bl.a. i lagen om näringsförbud.
Betalningsansvarskommittén
Åtgärder mot bulvanskap har utretts också av Betalningsansvarskommittén.
Kommittén fann (SOU 1987:59) att det var mycket svårt att dra någon
gräns mellan lojala och illojala bulvanförhållanden och följaktligen
också att avgränsa sådana bulvanskap som rättsordningen ogillade och vid
vilka huvudmannen borde bära ett betalningsansvar för bulvanens
åtgärder. Något behov av generella regler av det slaget hade heller inte
framkommit i praktiken, enligt kommittén. Kommittén kom mot den
bakgrunden fram till att några generella regler mot bulvanskap varken
kunde eller borde införas.
Rådgivningslagen
I lagen (1985:354) om förbud mot yrkesmässig rådgivning i vissa fall,
m.m. (rådgivningslagen) finns regler om sådan verksamhet som består i
att någon yrkesmässigt går andra till handa med råd eller annat biträde
i juridiska eller ekonomiska angelägenheter.
Bakgrunden till att rådgivningslagen har kommit till är att ekonomiska
brottslingar inte sällan använder sig av professionella rådgivare i
fråga om exempelvis juridik eller ekonomi vid planeringen av
kvalificerad ekonomisk brottslighet. Rådgivarna kan till det yttre
framstå som respektabla företrädare för jurist- eller ekonomyrket och de
bedriver i många fall sin oseriösa rådgivningsverksamhet som ett -
lukrativt - inslag i en till det yttre helt respektabel yrkespraktik.
Den som i utövningen av rådgivningsverksamhet av grov oaktsamhet främjar
en straffbar handling kan enligt rådgivningslagen dömas för vårdslös
rådgivning till böter eller fängelse i högst två år. Givetvis kan
rådgivaren i förekommande fall i stället dömas som medgärningsman till
huvudbrottet, exempelvis bedrägeri eller skattebrott. Rådgivningslagen
innehåller också regler om att domstol kan meddela förbud mot att utöva
rådgivningsverksamhet i högst fem år, om en rådgivare har gjort sig
skyldig till ett brott som inte är ringa i sin rådgivningsverksamhet.
Behovet av en översyn
Nuvarande lagstiftning om bulvaner är inte effektiv
Det finns flera skäl till att nu på nytt ta upp frågan om att
effektivisera lagstiftningen mot illojala bulvanförhållanden. Till att
börja med kan konstateras att den nuvarande lagstiftningen inte har
visat sig vara ett effektivt medel mot användning av bulvaner på ett
illojalt sätt. Reglerna har begränsad räckvidd och synes endast sällan
ha tillämpats i praktiken. De har inte kunnat förhindra användningen av
bulvaner i nämnvärd grad. Tvärtom är det ett känt faktum inte minst hos
polisen och inom näringslivet att det blivit allt vanligare att bulvaner
används som ett redskap för att begå kvalificerad och inte sällan
omfattande ekonomisk brottslighet.
Polisens och andra myndigheters erfarenheter från senare år gör att vi i
dag har en tämligen god bild av hur bulvaner i praktiken används i den
ekonomiska brottsligheten.
I många fall har kriminellt belastade personer genom bulvaner förvärvat
bolag eller öppnat konton för penningtransaktioner som ett led i en
kriminell verksamhet. Bulvanerna har i många fall själva varit
ostraffade och myndigheterna har därför inte fått de varningssignaler
som det innebär att kända brottslingars namn förekommer exempelvis i
officiella handlingar rörande ett visst företag. Kända ekobrottslingar
har därigenom kunnat bedriva kriminell verksamhet i det fördolda under
lång tid utan att polisen eller andra myndigheter har kunnat komma den
brottsliga verksamheten på spåren.
Nya slag av bulvaner har börjat uppträda
En speciell form av bulvaner är de s.k. målvakterna, som har blivit
vanliga i samband med vissa slag av ekobrottslighet. Målvakter är ofta
personer med sociala problem som för en mindre ersättning engageras att
ingå i bolagsstyrelser eller på annat sätt formellt framträda som
företrädare för ett företag. Målvakten utför i regel inget arbete i
företaget annat än att skriva sitt namn på avtal och andra officiella
handlingar. Avsikten är att göra det svårare för myndigheterna att nå
huvudmännen bakom brottsligheten. Ibland engageras en målvakt i
slutskedet av ett kriminellt förlopp, exempelvis en bolagsplundring, för
att ta det straffrättsliga ansvaret för olika brister i hanteringen,
t.ex. avsaknad av bokföring.
Huvudmannen har i det skedet vanligen försvunnit med tillgångarna. Han
förblir i många fall okänd för polisen och i varje fall är det ofta
svårt eller omöjligt att knyta honom till de brottsliga handlingar som
utförts.
På liknande sätt kan målvakter användas vid kriminella förfaranden i
samband med planerade konkurser. Målvakten är ett skydd för huvudmannen
mot att själv bli avslöjad och lagförd. På så sätt är användningen av
målvakt ofta en förutsättning för bolagsplundring och andra liknande
slag av ekobrottslighet.
Målvakten får sålunda bära det straffrättsliga ansvaret för
brottsligheten. Men han kommer i praktiken ofta undan ganska lindrigt
med hänsyn till sin bristande kompetens och den korta tid bolaget varit
i hans ägo.
När bulvaner är insatta som styrelseledamöter eller verkställande
direktörer i bolag är det inte ovanligt att huvudmannen genom fullmakt,
ofta en s.k. generalfullmakt, skaffar sig behörighet att företräda
bolaget och därmed i praktiken sköta dess verksamhet. Detta förfarande
används också i många fall när ett bolag helt saknar registrerad
styrelse eller verkställande direktör.
Myndigheterna har slagit larm om att nya regler behövs
Från åklagare, polis och andra myndigheter har i olika sammanhang
framhållits att användningen av bulvaner utgör ett mycket stort problem
i kampen mot den ekonomiska brottsligheten. Den florerande
bulvananvändningen gör det svårt för tillstånds- och tillsynsmyndigheter
att förebygga ekobrottslighet genom att hindra kända ekobrottslingar att
komma in på eller bli kvar på marknaden. När brott sedan har begåtts i
näringsverksamhet under täckmantel av bulvaner, inklusive målvakter, är
det svårt att utreda brotten och att få fram sådan bevisning att
huvudmannen kan avslöjas och lagföras.
Andra åtgärder mot ekobrott måste kompletteras med bättre regler mot
bulvaner
Som framgått ovan har Branschsaneringsutredningen fått i uppdrag bl.a.
att föreslå åtgärder för att skärpa kontrollen i samband med
tillståndsgivning och tillsyn i förhållande till näringslivet. Det är
viktigt att sådana skärpningar av kontrollerna från myndigheters sida
inte förfelar sin verkan genom att ekokriminella döljer sig bakom
bulvaner och på så sätt kringgår kontrollerna.
Frågan om bulvaner har vidare berörts i regeringens proposition
1995/96:98 Ändrade regler för näringsförbud. Propositionen innebär att
reglerna om näringsförbud skärps i olika avseenden för att göra
näringsförbud till ett effektivare instrument för att förebygga
ekonomisk brottslighet. Näringsförbudsutredningen, vars slutbetänkande
(SOU 1995:1) legat till grund för förslagen, hade också förordat regler
om förbud mot s.k. generalfullmakt att företräda en juridisk person,
detta för att göra det svårare att kringgå ett meddelat näringsförbud.
Regeringen fann dock (prop. s. 26) att det förslaget var behäftat med
lagtekniska brister med hänsyn till att begreppet generell fullmakt var
så obestämt till sin innebörd. I propositionen anförs att regeringen
avser att låta frågan om generell fullmakt ses över av den kommande
utredningen om bulvanskap.
Affärskontroll
I näringsidkares självskydd mot att utsättas för ekonomisk brottslighet
ingår att göra s.k. affärskontroll. Därmed menas att kontrollera att den
som man står i begrepp att göra affärer med inte framstår som oseriös
eller rentav brottslig. En effektiv affärskontroll har givetvis stor
betydelse som ett skydd också mot sådan ekonomisk brottslighet där
bulvaner används.
I affärskontroll ingår normalt att ta kreditupplysning på den tilltänkte
affärspartnern. Reglerna om kreditupplysning har visserligen nyligen
setts över av Kreditupplysningsutredningen (SOU 1993:110). Några förslag
om ökade möjligheter att använda uppgifter om ekonomisk brottslighet
presenterade utredningen emellertid inte. En lagrådsremiss på grundval
av utredningsförslagen bereds för närvarande inom Justitiedepartementet.
Affärs- och kreditupplysningsföretaget Upplysningscentralen UC har i en
skrivelse till Justitiedepartementet i februari 1996 förordat att det
blir tillåtet att registrera grov ekonomisk brottslighet för
kreditupplysningsändamål. Också i den allmänna debatten har den
uppfattningen framförts att det framstår som inkonsekvent att en kanske
oavsiktlig och tämligen harmlös betalningsförsummelse registreras och är
tillgänglig vid kreditupplysning, medan den som har dömts för grov
ekonomisk brottslighet skyddas av sekretess och därigenom kan få
möjlighet att begå nya brott mot personer och företag som inte känner
till eller kan få reda på dessa domar.
Riksåklagarens rapport om bolagsplundring
Riksåklagaren har på regeringens uppdrag gjort en översiktlig
kartläggning av problemställningar och möjliga åtgärder när det gäller
att förbättra insatserna mot bolagsplundring. Uppdraget har redovisats i
en rapport i februari 1996.
Av rapporten framgår att olika slag av
bulvanarrangemang regelmässigt förekommer i samband med bolagsplundring.
Som en tänkbar åtgärd inom det straffrättsliga området för att motverka
användning av bulvaner i samband med ekobrottslighet förordas i
rapporten att utnyttjandet av bulvan skulle kunna införas som en grund
för att tillmäta ett brott högre straffvärde.
Riksåklagaren förordar också att det införs ett ägarregister för
fåmansbolag. Med ett sådant register skulle man enligt rapporten minska
möjligheterna för personer med brottsliga avsikter att agera för bolag
för vilka det inte finns någon ansvarig företrädare.
Rådgivningslagen är inte effektiv
Rådgivningslagen tar sikte på oseriös rådgivningsverksamhet av ett slag
som torde vara vanlig i många brottsupplägg där också användning av
bulvaner kan ingå i brottsplanen. Redan detta är ett skäl för att nu se
över den lagen.
Ett annat skäl är att rådgivningslagen inte förefaller att vara särskilt
effektiv. Den har tillämpats endast ett fåtal gånger. Den har
uppenbarligen inte lyckats förhindra att oseriös rådgivningsverksamhet i
ekobrottssammanhang har brett ut sig och numera framstår som en viktig
brottsgenererande faktor när det gäller ekonomisk brottslighet.
Riksåklagaren har i den ovan nämnda rapporten om bolagsplundring
förordat att rådgivningslagen ses över för att göras effektivare. Han
har därvid bl.a. pekat på att det blivit vanligt i ekobrottssammanhang
att rådgivare används för att hjälpa till med att flytta pengar till
utländska skatteparadis.
Uppdraget
Arbetets inriktning
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om åtgärder mot
vissa bulvanförhållanden m.m. enligt vad som berörts ovan.
Ett mål för utredningen skall vara att effektivisera bekämpningen av
ekonomisk brottslighet genom att förhindra eller försvåra att sådan
brottslighet bedrivs med bulvaner som täckmantel. Med bulvaner avses i
sammanhanget även s.k. målvakter. Inom uppdraget faller dessutom vissa
åtgärder som har betydelse för effektiviseringen av
ekobrottsbekämpningen också i andra avseenden än genom att motverka
användningen av bulvaner.
Det framstår, mot bakgrund av tidigare utredningsarbete inom området,
inte som realistiskt att försöka utarbeta några generella regler om
bulvanskap. Utredaren bör därför i första hand inrikta sig på att finna
lämpliga åtgärder inom område för område där det visar sig finnas behov
av att motverka användningen av bulvaner. Utanför uppdraget faller
sådana branschspecifika åtgärder som behandlas av
Branschsaneringsutredningen.
Med dessa begränsningar skall utredaren överväga frågan om åtgärder mot
bulvaner i hela dess vidd. Åtgärder kan övervägas inom skilda
lagstiftningsområden, exempelvis inom straffrätten, förvaltningsrätten
och civilrätten. Också andra åtgärder än lagstiftning kan övervägas,
såsom att utveckla myndigheternas kompetens och arbetsmetoder. Den
internationella aspekten måste uppmärksammas med hänsyn till risken för
att utländska bulvaner kommer till ökad användning, om de inhemska
reglerna skärps.
I det följande anges vissa frågor som utredaren särskilt bör
uppmärksamma.
Kontroll i samband med tillståndsgivning, bidragsgivning och tillsyn
Det är viktigt att myndigheter med tillstånds- eller tillsynsuppgifter
eller med uppgift att besluta om bidrag till näringslivet får betydligt
bättre möjligheter än i dag att förhindra att förutsättningarna
exempelvis för att få ett tillstånd eller för att bedriva en viss
verksamhet kringgås genom användning av bulvaner. Bland åtgärder som
här kan övervägas kan nämnas att vidga myndigheternas möjligheter att
utreda vem som verkligen står bakom en viss verksamhet, att i vissa fall
förelägga en sökande eller annan part att styrka sin uppgivna ställning
i verksamheten och att öka möjligheterna att avslå en tillståndsansökan
vid misstanke om att sökanden är bulvan och inte huvudman.
Affärskontroll
Vidare skall övervägas hur det kan göras lättare att avslöja illojala
bulvanförhållanden i samband med affärskontroll. Utredaren skall därvid
bl.a. överväga om registeruppgifter om brottmålsdomar, i första hand
rörande ekonomisk brottslighet bör göras tillgängliga i samband med
kreditupplysning eller på annat sätt i samband med affärskontroll.
Ägarregister i fåmansbolag
Utredaren skall utreda om det finns skäl att införa ett register för
information om ägare i fåmansbolag. Den förväntade nyttan från
ekobrottsbekämpningssynpunkt av ett sådant register skall därvid vägas
mot kostnader, administrativa insatser, bördor för näringslivet m.m. som
behövs för att realisera ett sådant register. I uppdraget ligger att
överväga vilka uppgifter som bör ingå i registret, hur uppgifterna skall
samlas in, vem som skall föra registret, hur registret skall användas
och hur det skall finansieras.
Hinder mot att kringgå näringsförbud
En viktig fråga för utredaren är att överväga vilka regelförändringar
eller andra åtgärder som kan och bör genomföras för att hindra att ett
meddelat näringsförbud kringgås genom användning av bulvaner eller på
annat liknande sätt (jfr prop. 1995/96:98 s. 26). Särskild uppmärksamhet
skall ägnas åt användandet av s.k. generalfullmakt och andra typer av
fullmakter som kan användas för att kringgå näringsförbud.
Utredaren skall söka skaffa sig en bild av problemens karaktär och
omfattning. Mot bakgrund därav skall övervägas i vilken utsträckning det
är befogat att förbjuda den som meddelats näringsförbud att företräda
annan enligt avtalsrättsliga fullmaktsregler. Därvid skall utredaren
utforma en lagtext som mera konkret beskriver de situationer då ett
sådant förbud bör gälla. Förslaget skall utformas så att en normal
användning av fullmakt inom seriös näringsverksamhet inte onödigtvis
försvåras.
Om det visar sig ändamålsenligt, skall utredaren vara fri att behandla
frågan om generalfullmakt också i andra brottsliga situationer än i
samband med kringgående av näringsförbud.
Rådgivningslagen
När det gäller rådgivningslagen skall utredaren göra en allsidig översyn
i syfte att göra lagen väsentligt effektivare. Översynen skall alltså
inte begränsas till sådant som har med användning av bulvaner att göra.
Som en bakgrund bör utredaren undersöka hur lagen har fungerat i
praktiken och vilka problem som har framträtt vid tillämpningen.
Utredaren bör bl.a. överväga om rådgivning som ingår som en del i
ekonomisk brottslighet är tillräckligt sanktionerad genom nuvarande
regler i rådgivningslagen och i strafflagstiftningen. Det handlar dock
inte bara om en ev. skärpning av de straffrättsliga sanktionerna. Också
en skärpning av reglerna om förbud mot rådgivningsverksamhet för den som
döms för brott skall övervägas. Därvid skall övervägas exempelvis att
göra sådant förbud obligatoriskt, att förlänga förbudstiden och att
kungöra ett meddelat förbud i likhet med de nyligen beslutade
skärpningarna av reglerna om näringsförbud (prop. 1995/96:98, bet.
1995/96:LU22, rskr. 1995/96:212, SFS 1996:314).
I det sammanhanget skall utredaren också överväga åtgärder som
solidariskt betalningsansvar för skada som vållats en målsägande, för
undandragna skatter etc.
En viktig fråga är hur insatserna mot rådgivning i ekobrottssammanhang
skall kunna skärpas genom att rådgivningslagens efterlevnad kan
övervakas effektivare.
Redovisningen av uppdraget m.m.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, såsom Riksåklagaren,
Rikspolisstyrelsen, Riksskatteverket, Generaltullstyrelsen samt Patent-
och registreringsverket.
Samråd skall också ske med Aktiebolagskommittén (Ju 1990:08),
Registerutredningen (Ju 1995:1), Utredningen om företagsbot (Ju
1995:06), Kommittén om ny datalag m.m.
(Ju 1995:08), Branschsaneringsutredningen (Ju 1995:11) och Utredningen
rörande bestämmelserna om betalningsunderlåtelse och konkurs m.m. i
lagen om näringsförbud.
Utredaren skall samråda med Sveriges advokatsamfund.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare rörande prövningen av offentliga åtaganden (dir.
1994:23) samt redovisningen av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och av
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av december 1997. Utredaren
bör överväga att redovisa uppdraget etappvis i delbetänkanden.