Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beräkning av antagandeinkomst i samband med beslut om förtidspension, Dir. 1996:54
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-06-19
Dir. 1996:54
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 1996.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till ändrade regler för
beräkning av antagandeinkomst i samband med beslut om förtidspension,
inklusive rätten till sådan beräkning. Förslagen bör avse nya beslut om
förtidspension/sjukbidrag. Inriktningen skall vara att ändrade regler
ger en besparing på 400 miljoner kronor netto vid full effekt år 1999.
Bakgrund
Syftet med reglerna om antagandepoängberäkning av allmän tilläggspension
(ATP) i form av förtidspension är att den försäkrade skall erhålla
förtidspension från ATP som motsvarar den ATP som denne skulle ha fått
som ålderspensionär, om fortsatt förvärvsarbete varit möjligt. För att
uppnå detta syfte finns särskilda regler om hänsynstagande till tänkta
förvärvsinkomster vid pensionsberäkningen. Med ledning av redan
intjänade pensionspoäng beräknas en fiktiv inkomst som skall motsvara
den inkomst som den försäkrade skulle ha fått om han hade fortsatt att
förvärvsarbeta fram till ålderspensioneringen och därigenom fått
tillgodoräkna sig pensionspoäng. Denna fiktiva inkomst används vid
antagandepoängberäkningen. Antagandepoängen tillsammans med de redan
intjänade pensionspoängen ligger sedan till grund för beräkningen av ATP
i form av förtidspension.
För rätt att tillgodoräkna sig antagandepoäng krävs enligt lagen
(1962:381) om allmän försäkring (AFL) att pensionspoäng finns för minst
två av de fyra åren närmast före det år då pensionsfallet inträffade
eller att pensionspoäng finns för minst ett år och att den
sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) vid tidpunkten för pensionsfallet
är lika med eller högre än basbeloppet för januari samma år.
Medborgare i EU- och EES-länder har emellertid rätt att tillgodoräkna
sig antagandepoäng även då de är aktuellt försäkrade i ett sådant land
(art 45.5 i rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av
systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras
familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen samt bilaga VI, N. Sverige
punkt 2, till förordningen). Därvid kan det bli aktuellt att beräkna
pensionen på särskilt sätt.
När kraven för rätt till antagandepoäng är uppfyllda beräknas antagande-
poängen enligt det fördelaktigaste av följande alternativ:
- Medeltalet av de två högsta pensionspoängen under de fyra åren närmast
före det år då pensionsfallet inträffade.
- Medeltalet av pensionspoängen under samtliga år fr.o.m. det år då den
försäkrade fyllt 16 år t.o.m. året närmast före det år då pensionsfallet
inträffade. Vid beräkningen bortses från hälften av dessa år. De år som
tas bort är år med låga eller inga pensionspoäng.
Nästan alla förtidspensionärer som uppbär ATP har en beräknad antagandepoäng.
Andelen är högst i äldre åldersgrupper.
Bakgrunden till reglerna för antagandepoäng är att förtidspensionen från
ATP-systemet skall vara likvärdig med den motsvarande ålderspension som
personen hade tjänat in om förtidspensionsfallet inte hade inträffat.
Den tänkta inkomst som blir resultatet av beräkningen av antagandepoäng
skall således motsvara utvecklingen av de framtida pensionsgrundande
inkomster som personen förlorat på grund av sjukdom. I praktiken är vanligen
individens inkomstutveckling inte jämn eller obruten. Detta medför
ibland att en beräknad antagandepoäng inte är en helt tillfredsställande
uppskattning av de inkomster som den försäkrade hade haft om förtidspensions-
fallet inte hade inträffat. Antagandeinkomsten kan t.ex. avspegla en
tillfällig ökning eller minskning av arbetsinsatsen. En tillfällig ökning
av arbetsinsatsen kan leda till att ålderspensionen och därmed
förtidspensionen blir högre än vad det hade varit möjligt att långsiktigt
uppnå genom en normal arbetsinsats.
Den största andelen förtidspensionerade finns i åldrarna från 50 år och
uppåt. Under denna period av yrkeslivet är det vanligt att lönen är som
högst. Vid en förtidspension blir antagandeinkomsten beräknad utifrån
denna högre inkomst. Det är inte ovanligt att förvärvsarbetande i
åldrarna efter 60 år därefter har en stagnerande eller t.o.m. fallande
reallöneutveckling. I dessa fall gynnas de som förtidspensioneras i
ålderspensionshänseende i förhållande till andra personer inom samma
yrkesområde som fortsätter att förvärvsarbeta.
Under de senaste decennierna har förtidspensioneringen ökat i omfattning.
Antalet förtidspensionärer har ökat kontinuerligt sedan 1960-talet. År 1963
var ungefär 3 procent av befolkningen i förvärvsaktiv ålder
förtidspensionerade. År 1993 hade andelen stigit till drygt 7
procent. Samtidigt hade antalet sysselsatta per förtidspensionär sjunkit
från 24,5 till 9,6 under samma period. Under åren 1992 och 1993 ökade
antalet förtidspensionärer kraftigt. År 1993 nybeviljades drygt 62 000
förtidspensioner, vilket är den högsta årssiffran hittills. Under åren
1994 och 1995 har volymutvecklingen stabiliserats och år 1995 minskade
det totala antalet förtidspensionärer för första gången sedan 1960-talet.
Den demografiska utvecklingen och situationen på arbetsmarknaden
kan emellertid förväntas innebära en fortsatt press på
förtidspensioneringen i framtiden.
Regeringen har i sin ekonomiska vårproposition (prop. 1995/96:150) lämnat
förslag till riktlinjer för den ekonomiska politiken mot bakgrund
bl.a. av en uppföljning av målen för budgetpolitiken. För att uppnå
tidigare uppställda mål för de offentliga finanserna åren 1997 och 1998
krävs enligt regeringens bedömning ytterligare budgetförstärkningar
utöver det tidigare beslutade 118-miljardersprogrammet. Regeringen
föreslår därför ytterligare budgetförstärkande åtgärder motsvarande 10
miljarder kronor år 1997 och 12 miljarder kronor år 1998.
Som en del i förslagen till ytterligare budgetförstärkande åtgärder
föreslår regeringen i den ekonomiska vårpropositionen besparingar
avseende antagandepoängberäkning av ATP i form av förtidspension.
Riksdagen har den 11 juni beslutat att, i enlighet med finansutskottets
förslag, godkänna den preliminära beräkningen för samtliga statliga
utgiftsområden som redovisas i propositionen (bet. 1995/95:FiU10, rskr
1995/95:304).
Uppdraget
Utredaren skall mot bakgrund av vad regeringen aviserat i den ekonomiska
vårpropositionen lämna förslag till ändrade regler för beräkning av
antagandeinkomst i samband med beslut om förtidspension, inklusive rätten
till sådan beräkning. Förändringarna bör avse nya beslut om förtidspension/
sjukbidrag. Förslagen skall innebära besparingar motsvarande
400 miljoner kronor netto vid full effekt år 1999. För åren 1997 och
1998 skall förslagen innebära besparingar på 50 miljoner kronor netto
respektive 200 miljoner kronor netto.
Arbetets uppläggning
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med Sjuk- och arbetsskade-
kommittén (S 1995:54) samt Utredningen om översyn av systemet för
efterlevandepension (dir. 1996:51).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredarens förslag skall redovisas senast den 31 oktober 1996.