Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av systemet för efterlevandepensionen, Dir. 1996:51
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-06-13
Dir. 1996:51
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för en översyn av systemet för efterlevande-
pension och att lämna förslag till ny konstruktion av
efterlevandepensioneringen. Vägledande skall därvid bl.a. vara att de
nya reglerna harmonierar med reglerna för det reformerade
ålderspensionssystemet. I uppdraget ingår vidare att även i andra
hänseenden se över regelsystemet för efterlevandepension och vid behov
lämna förslag till förändringar.
Bakgrund
Inom ramen för Pensionsberedningen genomfördes en grundläggande översyn
av reglerna för efterlevandepension som redovisades i betänkandet
Efterlevandepension (SOU 1987:55). På grundval av förslagen i det betänkandet
beslutade riksdagen om omfattande förändringar (prop.
1987/88:171, bet. 1987/88:SfU29, rskr. 1987/88:401). Bland annat ersattes
den livsvariga änkepensionen av en tidsbegränsad omställningspension som
utges till såväl kvinnor som män. Vidare infördes en särskild
efterlevandepension. Samtidigt beslutades om långtgående övergångs-
bestämmelser för kvinnor födda före år 1945 samt särskilda övergångs-
bestämmelser för yngre kvinnor. Barnpensionen ändrades i vissa delar och
barntillägget och hustrutillägget avskaffades. Huvudsyftet med efter-
levandereformen var att få till stånd ett könsneutralt efterlevandeskydd
och att anpassa reglerna till de förändringar som hade inträffat under
senare årtionden i fråga om kvinnors förvärvsarbete samt familjemönster
och samhällsförhållanden i övrigt. Av betydelse var även de kraftigt
ökande kostnader som skulle ha uppkommit med oförändrade regler.
Ålderspensionssystemet skall enligt riktlinjer som beslutats av
riksdagen reformeras (prop. 1993/94:250, bet. 1993/94:SfU24, rskr.
1993/94:439). Denna reformering innebär grundläggande förändringar av
ålderspensionssystemet. Här bör nämnas att den inkomstrelaterade
pensionen - till skillnad mot vad som gäller i ATP-systemet - kommer att
baseras på hela livsinkomsten, vilket stärker kopplingen mellan avgift
och förmån. Detta innebär bl.a. att ATP i form av ålderspension för
personer födda år 1935 eller senare helt eller delvis ersätts av en ny
inkomstrelaterad ålderspension. Vidare ersätts det nuvarande
grundskyddet i form av folkpension och pensionstillskott med en garanti-
pension som avräknas mot den inkomstrelaterade pensionen.
Garantipensionsnivån skall vara anpassad så att det särskilda
grundavdraget för pensionärer (SGA) samtidigt kan avskaffas. Detta
innebär att samma skatteregler kommer att gälla för pensionärer och
förvärvsaktiva.
Den fortsatta beredningen av ålderspensionsreformen sker i huvudsak inom
Socialdepartementet. I juni 1994 beslöt den dåvarande regeringen att
tillsätta den s.k. Genomförandegruppen (S1994:G) med representanter för
de partier som stod bakom uppgörelsen om en reformering av det allmänna
ålderspensionssystemet. Gruppens uppgift är att medverka i den fortsatta
beredningen av ålderspensionsreformen och att vårda överenskommelsen.
I regeringens ekonomiska vårproposition (1995/96:150) föreslås en rad
åtgärder i syfte att uppnå regeringens uppställda mål för de offentliga
finanserna åren 1997-1999. Bland sparåtgärderna finns flera förslag som
rör reglerna för efterlevandepension. Bland annat föreslås att den
änkepension i form av folkpension som utges enligt övergångsreglerna skall
inkomstprövas samt att all efterlevandepension till vuxna i form av
folkpension skall sänkas med sex procentenheter och att
pensionstillskottet skall höjas med lika mycket.
Uppdraget
Anpassning till följd av ålderspensionsreformen
Efterlevandepension till vuxna kan utges i form av omställningspension,
förlängd omställningspension, särskild efterlevandepension eller
änkepension enligt övergångsbestämmelser. För alla former gäller att
pensionen består av folkpension samt viss del av den ATP som den avlidne
tjänat in. Om tilläggspensionen är låg eller saknas helt, kompletteras
efterlevandepensionen med pensionstillskott. Dessutom kan bostadstillägg
till pensionärer betalas ut. I princip är konstruktionen och beloppen
för efterlevandepension till vuxna samma som för den hittillsvarande
ålderspensionen. Tilläggspension i form av efterlevandepension utges
dock inte med hela den ATP som den avlidne har tjänat in. Även barnpension
utges i form av folkpension och ATP men konstruktion och belopp
avviker från den efterlevandepension som utges till vuxna.
Rätten till de förmåner som finns i dagens regelsystem skall ligga fast.
Det innebär att det även i det nya systemet skall finnas
omställningspension, förlängd omställningspension, särskild
efterlevandepension, barnpension samt änkepension enligt
övergångsregler.
De nuvarande ålders- och efterlevandepensionssystemen har likartade
konstruktioner och samverkar med varandra. Detta bör gälla även sedan
ålderspensionssystemets konstruktion ändrats i enlighet med riktlinjerna
för pensionsreformen. En särskild utredare ges därför i uppdrag att utarbeta
förslag till en ny konstruktion av efterlevandepensioneringen.
Vägledande skall därvid bl.a. vara att denna skall harmoniera med den
reformerade ålderspensionen vad gäller den inkomstrelaterade delen.
Med dagens förvärvsmönster utgör efterlevandeskyddet som regel en
kompletterande inkomst snarare än den efterlevandes enda inkomst. Detta
medför att det inte finns lika vägande skäl för ett grundskydd inom
ramen för efterlevandeskyddet som i ålderspensionssystemet.
En anpassning till de nya reglerna för ålderspension innebär att det
generella grundskyddet i form av folkpension och pensionstillskott
försvinner. Med nuvarande regler för efterlevandepension utges ATP-delen
som viss andel av den avlidnes ATP. I en ny efterlevandepensionering
utan folkpension och utan grundskydd blir konstruktionen så annorlunda
att utredaren bör pröva huruvida de nuvarande nivåerna för
inkomstrelaterad efterlevandepension behöver anpassas.
Efterlevande utan egen inkomst torde även fortsättningsvis bli beroende
av en efterlevandepension som på grund av den avlidnes intjänade
ålderspension
kan vara låg. Utredaren skall därför utreda behovet av ett
grundskydd och även föreslå hur ett sådant eventuellt grundskydd skulle
kunna konstrueras. Finner utredaren att ett sådant grundskydd bör
finnas, bör utgångspunkten vara att detta skall vara inkomstprövat i
likhet med vad som kommer att gälla för den övergångsvisa änkepensionen
i form av folkpension enligt regeringens aviserade förslag i den
ekonomiska vårpropositionen. Utredaren bör dock inte utesluta andra
former av behovsprövning. Även ett behovsprövat grundskydd i likhet med
vad som gäller för den särskilda efterlevandepensionen bör kunna
övervägas.
Ett syfte med utredningsuppdraget är att anpassa reglerna för
efterlevandepension till det reformerade ålderspensionssystemet. Med
tanke på att den nya konstruktionen av efterlevandepension blir helt
annorlunda än den hittillsvarande kan det vara förenat med svårigheter
att på individnivå åstadkomma ett likvärdigt nettoutfall. Utredaren bör
därför föreslå övergångsregler som motverkar alltför stora minskningar
för dem som redan uppbär efterlevandepension vid ikraftträdandet av de
nya reglerna. För dem som nybeviljas efterlevandepension efter ikraft-
trädandet av de nya reglerna skall utgångspunkten vara att de nya
principerna skall gälla.
Efterlevandepensionens storlek är - om den avlidne vid dödsfallet uppbar
pension - enligt dagens regler beroende av dennes utgående ATP. Motsvarande
princip skall gälla även i en ny konstruktion för efterlevandepension.
Pensionen skall också i det nya systemet endast avse viss del av den
avlidnes inkomstrelaterade pension.
Om den avlidne inte uppbar pension vid dödsfallet görs enligt dagens
regler en fiktiv beräkning av ATP för den avlidne. Denna beräkning
bygger på samma principer som gäller för beräkning av förtidspension,
dvs. man utgår från vad den avlidne skulle ha fått i förtidspension om
han eller hon beviljats förtidspension vid tidpunkten för dödsfallet.
Det kan vara rimligt att förslagen i detta avseende i möjligaste mån
anknyter till reglerna för förtidspension. Detta skall vara en utgångspunkt
i utredningen men utredaren är oförhindrad att föreslå andra
lösningar. Reglerna för rätt till förtidspension är för närvarande
föremål för översyn inom ramen för Sjuk- och arbetsskadekommittén (S
1993:07). Kommittén har bl.a. i uppdrag att föreslå kriterier för rätt
till ersättning vid varaktigt nedsatt arbetsförmåga. En förändring av
reglerna för beräkning av antagandepoäng kommer att beredas i särskild
ordning.
Det efterlevandeskydd enligt gällande regler som omfattar barn består
också av en folkpensionsdel och en ATP-del. Även denna del av efterlevande-
skyddet behöver anpassas till det nya ålderspensionssystemet. Vad
gäller den inkomstrelaterade delen av barnpensionen skall reglerna utformas
så att utfallet så långt möjligt blir likvärdigt med vad reglerna
före ikraftträdandet ger. Nuvarande regler innehåller en garantinivå
motsvarande 40 % av basbeloppet. Även det nya systemet skall innehålla
ett lika stort garantibelopp.
Enligt nuvarande regler samordnas efterlevandepension och ålderspension
vad gäller folkpensionsdelen. Motsvarande samordning görs med vissa
undantag även mellan efterlevandepension och förtidspension. Samordningen
innebär att det normalt endast utges en folkpension. Detta medför
att folkpension i form av efterlevandepension upphör när folkpension i
form av ålderspension börjar betalas ut, dock senast fr.o.m. den månad
den efterlevande fyller 65 år. Vad gäller ATP-delen av efterlevandepensionen
utges denna inte efter 65 års ålder. Undantag gäller dock för den
övergångsvisa änkepensionen där ATP efter avliden make kan utges livsvarigt.
Även i det nya systemet skall efterlevandepension samordnas med
ålderspension på likartat sätt. Det är inte rimligt att annan
efterlevandepension än änkepension i form av ATP enligt äldre
bestämmelser betalas ut efter den tidpunkt då garantipension till
ålderspensionär kan betalas ut. Oavsett om ålderspensionen tas ut vid 65
års ålder eller vid en senare tidpunkt skall därför efterlevandepension
kunna betalas ut bara fram till 65 års ålder.
Härutöver finns enligt gällande regler andra samordningsbestämmelser som
rör efterlevandepension såsom samordning med yrkesskadelivränta resp.
förtidspension. Motsvarande principer för samordning som gäller i dagens
system bör gälla även i det nya systemet för efterlevandepension.
Utredaren är dock oförhindrad att föreslå andra lösningar.
Analys av nuvarande regelsystem för efterlevandepension
De nuvarande reglerna för efterlevandepension har nu varit i kraft ett
antal år. Samtidigt pågår en omfattande omläggning av
ålderspensionssystemet. Vidare har regeringen av besparingsskäl i prop.
1995/96:150 lagt fram ett antal förslag till ändrade regler för
efterlevandepension. Mot bakgrund av detta finns skäl att göra en
utvärdering av de nuvarande reglernas funktion. Utredaren skall göra en
analys av det nuvarande efterlevandepensionssystemet i syfte att bedöma
om det finns skäl att förändra villkoren för rätt till efterlevandepension
eller för beräkning av sådan pension och vid behov lämna förslag
till förändringar av reglerna för dem som beviljas efterlevandepension
fr.o.m. år 2000.
I samband med efterlevandereformen tillkom omfattande och komplexa
övergångsbestämmelser vad avser den tidigare änkepensioneringen.
Komplexiteten i regelverket riskerar att öka när en ny konstruktion för
efterlevandepensionering införs, inte minst om denna i sin tur behöver
förses med övergångsbestämmelser. I uppdraget ingår därför att se över
behov och möjligheter till förenklingar av gällande övergångsbestämmelser.
Utgångspunkten skall dock vara att de övergångsregler som avser
kvinnor födda före år 1945 skall få en motsvarighet även med den nya
konstruktionen.
Finansiering
I det reformerade ålderspensionssystemet kommer den inkomstrelaterade
pensionen att vara avgiftsfinansierad medan grundskyddet i form av
garantipension skall finansieras med skatter över statsbudgeten. Därmed
blir kopplingen mellan avgifter och förmån tydlig.
Den framtida efterlevandepensionen till barn och vuxna kommer att bestå
av en inkomstrelaterad del och möjligen i vissa fall ett grundskydd.
Även här blir således pensionens storlek beroende av den försäkrades
inkomst. Det kan därför vara rimligt att motsvarande koppling mellan
avgift och förmån finns inom efterlevandeskyddet så att den
inkomstrelaterade delen är avgiftsfinansierad medan det eventuella
grundskyddet finansieras med skattemedel. Utredaren är dock oförhindrad
att föreslå andra lösningar.
Vad gäller efterlevandepension enligt äldre bestämmelser har dessa en
annan karaktär där bl.a. det fördelningpolitiska inslaget är större. Här
kan argument för finansiering på skilda sätt anföras. Utredaren skall
lämna förslag till vilken finansieringsform som bör väljas för den
övergångsvisa änkepensionen.
Förslagen som läggs får inte innebära att de totala kostnaderna för
efterlevandepension på kort och lång sikt ökar. Med tanke på de
finansieringsbehov som finns för ålderspensionsreformen som helhet bör
särskild uppmärksamhet riktas mot de ekonomiska konsekvenserna av
förslagen. Utredaren är därför oförhindrad att lämna alternativa förslag
som leder till lägre kostnader.
Lagtekniska frågor
I uppdraget ingår att utarbeta förslag till ändringar i lagar och
förordningar. I departementspromemorian Reformerat pensionssystem - lag
om inkomstgrundad ålderspension, m.m. (Ds 1995:41) redovisas lagförslag
med bestämmelser om intjänande och beräkning av inkomstrelaterad
ålderspension. Lagreglerna har därvid föreslagits bli upptagna i en särskild
lag - lagen om inkomstgrundad ålderspension. Det nya regelsystemet
för efterlevandepension bör på motsvarande sätt brytas ur lagen
(1962:381) om allmän försäkring och regleras i en särskild lag.
Arbetets uppläggning
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med Sjuk- och arbetsskade-
kommittén (S 1993:07), Utredningen (S 1995:08) om socialförsäkringens
personkrets, Premiereservutredningen (S 1994:07) och med Genomförandegruppen
(S 1994:G).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser av framlagda förslag (dir.
1992:50) och att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
Utredarens förslag skall redovisas till regeringen senast den 1 juni
1997.