Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Svenskhemmet Voksenåsens förvaltningsform, Dir. 1996:50
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1996-06-13
Dir. 1996:50
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera den nuvarande förvaltningsformen
för Svenskhemmet Voksenåsen.
Svenskhemmet Voksenåsen
Svenskhemmet Voksenåsen i Oslo är en nationalgåva från Norge till
Sverige som ett tack för den svenska hjälpen till Norge under andra
världskriget. Anläggningen invigdes hösten 1960 av statsministrarna
Einar Gerhardsen och Tage Erlander.
Enligt riksdagens beslut år 1960 om Voksenåsens verksamhet och
förvaltningsformer (prop. 1960:88, bet. 1960:SU78, rskr. 1960:205) har
verksamheten till syfte att främja svensk-norsk förståelse genom att
såväl ta emot såväl enskilda svenska och norska gäster som anordna
kurser, möten och konferenser.
Under åren 1960*76 svarade Svensk-norska samarbetsfonden för
svenskhemmets förvaltning. Verksamheten, som enligt riksdagsbeslutet år
1960 avsågs bli självbärande, gick med vinst fram till början av 1970-
talet.
Mot bakgrund av verksamhetens försämrade ekonomiska utveckling
tillsattes hösten 1975 en utredning för att se över formerna för
Voksenåsens förvaltning. Våren 1976 fattade riksdagen beslut om att
överlåta driften på ett av svenska staten helägt norskt aktiebolag
(prop. 1976/77:25, bet. 1976/77:KrU27, rskr. 1976/77:72). Syftet med den
nya förvaltningsformen var att få verksamheten ekonomiskt självbärande
och att på sikt ge ett sådant överskott att även den idella inriktningen
kunde främjas inom bolagets ekonomiska ramar.
Svenskhemmet Voksenåsen A/S bildades den 1 januari 1977. Bolaget svarar
för svenskhemmets drift utom i två avseenden. Byggnaderna förvaltas av
Statens fastighetsverk, som debiterar bolaget en årlig lokalhyra enligt
gängse regler för den statliga fastighetsförvaltningen. Hotell- och
restaurangverksamheten drivs av ett privatägt bolag, Voksenåsen Hotell
A/S. Enligt avtal mellan de båda bolagen skall en viss del av vinsten i
hotellrörelsen tillfalla svenskhemmets övriga verksamhet. Resultatet i
Voksenåsen Hotell A/S har hittills medgivit sådana årliga överföringar.
Bidrag till Voksenåsen lämnas även över statsbudgeten dels i form av ett
årligt driftstöd, dels i form av vistelsestipendier, som fördelas av
Svensk-norska samarbetsfonden.
I en skrivelse till Kulturdepartementet den 11 november 1995 har
styrelsen för Svenskhemmet Voksenåsen A/S hemställt om en ny översyn av
svenskhemmets förvaltningsformer. Av flera skäl anser styrelsen att den
nuvarande konstruktionen med ett aktiebolag inte passar för den ideella
verksamhet som är huvudsyftet med nationalgåvan. Aktiebolagsformen är
däremot lämplig för den kommersiellt bedrivna hotell- och konferensdelen
av svenskhemmets verksamhet. Denna del drivs på entreprenad av ett
särskilt bolag.
Utgångspunkter för uppdraget
Det är angeläget att verksamheten vid Svenskhemmet Voksenåsen bedrivs i
den form som bäst tillgodoser verksamhetens ideella grundinriktning,
nämligen att utveckla de kulturella kontakterna i vid mening mellan
Norge och Sverige. Under de senaste 20 åren har Voksenåsen drivits som
ett aktiebolag. Det är nu dags att utvärdera bolagsformen och dra
slutsatser av vunna erfarenheter. En särskild utredare bör anförtros
denna uppgift.
Utvärderingen skall * med beaktande av regeringens ställningstaganden i
proposition 1995/96:61 om former för verksamhet som är beroende av
statligt stöd, m.m. * främst ge svar på följande frågor:
Är aktiebolaget en bra förvaltningsform med hänsyn till verksamhetens
ideella grundsyfte?
Finns det andra förvaltningsformer som är mer ändamålsenliga från denna
utgångspunkt?
Om så bedöms vara fallet, är det lämpligt att ändå behålla bolagsformen
av praktiska, ekonomiska eller andra skäl?
Vid utvärderingen skall beaktas att det av riksdagen vid gåvans
mottagande uppställda målet om ekonomisk bärkraft alltjämt gäller och
bör gälla även framöver. De förslag som utvärderingen eventuellt kan
komma att utmynna i får således inte leda till ökad belastning på den
svenska statsbudgeten.
En annan utgångspunkt är att fastigheten Voksenåsen även i fort-
sättningen skall vara statlig egendom och förvaltas av Statens fastig-
hetsverk.
Voksenåsens karaktär av nationalgåva gör anläggningen och den verksamhet
som där bedrivs till en gemensam svensk-norsk angelägenhet. Norska
synpunkter på verksamhetsformerna har därför stor betydelse.
Uppdraget
Utredaren skall redovisa verksamhetens utveckling under nuvarande
förvaltningsform. Redovisningen skall avse såväl ekonomi och förvaltning
som programinnehåll. Av särskilt intresse att få belyst är hur
Voksenåsens kontakter med det svenska kultur- och organisationslivet har
utvecklats genom åren.
Mot bakgrund av faktaredovisningen skall utredaren bedöma för- och
nackdelar med bolagsformen, sett i förhållande till ekonomin,
effektiviteten och programverksamheten. Utredaren skall därefter lägga
fram de förslag som slutsatserna föranleder.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall bedriva arbetet i nära kontakt med Svenskhemmet
Voksenåsen A/S, Voksenåsen Hotell A/S, Svensk-norska samarbetsfonden,
den svenska ambassaden i Norge och Statens fastighetsverk. Utredaren
skall även samråda med andra berörda intressenter i Norge och Sverige
samt företrädare för de båda ländernas kultur- och samhällsliv.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av november 1996.