Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
, Dir. 1996:49
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1996-06-10
Dir. 1996:49
Beslut vid regeringssammanträde den 10 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
Kommittéer och särskilda utredare skall ge de brottsförebyggande
frågorna ökad uppmärksamhet i utredningsverksamheten. Alla förslag som
läggs fram skall föregås av en analys och innehålla en redovisning av
effekterna för brottsligheten och för det brottsförebyggande arbetet. Om
kommittén eller utredaren bedömer att en sådan analys och redovisning
inte kan göras på ett meningsfullt sätt till följd av
utredningsuppdragets eller ämnets karaktär, skall detta anges och
särskilt motiveras.
Utgångspunkter för direktiven
Brottsligheten i sig och rädslan för att utsättas för brott har blivit
ett växande samhällsproblem. Under perioden efter andra världskriget har
brottsligheten ökat kraftigt. Andelen brott som kommer till polisens
kännedom har ökat med närmare 500 procent under denna period. Samtidigt
har andelen brott som klaras upp minskat kraftigt.
Det råder politisk enighet om att åtgärder för att minska brottsligheten
och öka tryggheten i samhället måste ges ökad prioritet. Hur
brottsligheten ser ut beror i stor utsträckning på hur samhället är
organiserat och hur människors vardagsliv är inrättat. Många av de
förändringar som rör den ekonomiska politiken, den sociala välfärden
inklusive hälso- och sjukvården, skolan, barn och ungdomar, invandrare,
bebyggelse, trafik och miljö påverkar därmed också brottsligheten.
Brottsligheten hänger alltså samman med samhällsutvecklingen.
Regeringen har i dag i skriften Allas vårt ansvar - Ett nationellt
brottsförebyggande program presenterat inriktningen av det
brottsförebyggande arbetet och riktlinjer för hur det kan bedrivas samt
vad regeringen kan göra för att stödja det arbetet.
Brottsförebyggande arbete kan definieras som åtgärder som syftar till
att minska människors benägenhet att begå brott och att minska antalet
situationer som kan få människor att begå brott. Mycket av det
brottsförebyggande arbetet utförs inom andra samhällssektorer än inom
rättsväsendet, t.ex. inom förskolan, skolan och socialtjänsten.
Regeringens åtgärder bör inriktas främst på att stödja det lokala
brottsförebyggande arbetet men avser också åtgärder av mer övergripande
karaktär. Medvetenheten om brottslighetens uppkomst och orsaker samt
insikten om att i stort sett alla förändringar i samhället påverkar
brottsligheten måste öka. Brottsförebyggande aspekter måste alltid
beaktas vid samhällsförändringar. För att detta skall kunna ske måste
de förändringar som sker också analyseras och beaktas utifrån ett
brottsförebyggande perspektiv.
Brottsförebyggande åtgärder behövs fortlöpande inom en rad samhälls- och
politikområden. Brottsförebyggande arbete får inte ses som en isolerad
fråga. Inom i stort sett alla samhällsområden bör frågor om
konsekvenserna för brottsligheten analyseras och redovisas i ett tidigt
skede för att kunna utgöra underlag för politikens utformning och
åtgärder av skilda slag. Mot denna bakgrund bör de brottsförebyggande
frågorna ges en ökad uppmärksamhet inom det statliga utredningsväsendet.
Riktlinjer för utredningsarbetet
De förslag som läggs fram av kommittéer och särskilda utredare skall
alltid föregås av en analys och innehålla en redovisning av hur
förslagen, direkt eller indirekt, kan förväntas påverka brottsligheten
och det brottsförebyggande arbetet. Det gäller bl.a. förslag som rör den
ekonomiska politiken, sysselsättningen, förhållandena inom arbetslivet,
den sociala välfärden inklusive hälso- och sjukvårdsområdet och
utbildningen. De förhållanden som kan bidra till att brott begås på det
aktuella området skall också redovisas, liksom en bedömning av vilka
åtgärder som kan vidtas för att förhindra att brott begås.
Brottsförebyggande aspekter skall också särskilt analyseras och
redovisas vid förslag om strukturförändringar i samhället. Det handlar
om vilka effekter strukturförändringen i sig kan förväntas få för
brottsligheten i stort och för det brottsförebyggande arbetet. Vid
förslag till omorganisationer eller bildandet av nya myndigheter eller
andra organ bör i de flesta fall en liknande analys och redovisning
göras.
Förslag om ny eller ändrad lagstiftning skall också analyseras och
redovisas ur ett brottsförebyggande perspektiv. Särskild uppmärksamhet
skall ges till frågan om förslagen till ändrade regler uppmuntrar till
missbruk och överträdelser. Även förväntade effekter för brottsligheten
och det brottsförebyggande arbetet av olika budgetförslag skall
redovisas.
Om kommittén eller utredaren bedömer att en analys och en redovisning ur
ett brottsförebyggande perspektiv inte kan göras på ett meningsfullt
sätt till följd bl.a. av utredningsuppdragets eller ämnets karaktär,
skall detta anges och särskilt motiveras.