Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den kommunala medelsförvaltningen, Dir. 1996:47
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-06-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
Införandet av ett krav på ekonomisk balans i kommunallagen, vilket bl.a.
ställer krav på redovisningsmässiga avsättningar till framtida pensioner,
beräknas leda till ett förbättrat finansiellt sparande i
kommunsektorn. Detta kommer för många kommuner och landsting innebära
att de likvida reserverna ökar eller att upplåningsbehovet minskar eller
en kombination av dessa.
En särskild utredare skall därför med utgångspunkt i nuvarande bestämmelse
i kommunallagen om god avkastning och betryggande säkerhet,
bedöma om kraven på den kommunala medelsförvaltningen är ändamålsenliga
med hänsyn till hur sparandet påverkas av redovisningsmässiga avsättningar
till framtida pensioner. Utredaren skall därvid överväga behovet av ändrad
lagstiftning, t.ex. i fråga om avkastning samt hantering av risker vid
placering av de likvida medlen. En utgångspunkt för utredningen är att
medlen i huvudsak skall placeras i den offentliga sektorn.
Bakgrund
Staten har ett övergripande ansvar för all den verksamhet som bedrivs
inom den offentliga sektorn. Inom ramen för detta ansvar har staten
intresse av att den kommunala verksamheten bedrivs effektivt och att god
säkerhet eftersträvas bl.a. vid hantering av likvida medel.
Reglerna för den kommunala medelsförvaltningen har historiskt sett varit
tämligen detaljerade. Sedan början av 1970-talet har dock friheten vad
gäller upplåning och placering ökat för kommuner och landsting. Enligt
gällande kommunallag (1991:900) skall god ekonomisk hushållning iakttas
(8 kap. 1 §) samt krav på god avkastning och betryggande säkerhet tillgodoses
i medelsförvaltningen (2 §). I förarbetena till lagen (prop.
1990/91:117 s. 21) uttalade regeringen att man avsåg att följa upp hur
kommuner och landsting använde den utökade friheten inom det ekonomiska
området.
Ett kommunalt balanskrav
Regeringen aviserade i den ekonomiska vårpropositionen (1995/96:150, s.
185-186) ett förslag om att införa ett balanskrav år 1999 för kommunerna
och år 2000 för landstingen. Detta balanskrav avses innefatta
avsättningar till framtida pensioner enligt en s.k. blandad modell.
Modellen innebär att de pensionsförmåner som intjänas från och med
införandedatumet kostnadsförs tillsammans med de utbetalningar som sker
av förmåner intjänade före detta datum. Den blandade modellen innebär
att ett lagstadgat redovisningsmässigt fonderingssystem införs
successivt, vilket beräknas ta drygt 40 år.
De årliga avsättningarna för nyintjänade pensionsrättigheter kommer
åtminstone under de första åren vara större än de utbetalningar som sker
med anledning av dessa nyintjänade rättigheter. Därmed kommer totalt
sett också en ökning av såväl pensionsskulden som av de likvida medlen
att ske. Dessa kan sedan användas för att finansiera investeringar i den
egna kommunen respektive det egna landstinget eller placeras på
räntebärande konto i bank eller t.ex. i aktier eller räntebärande
värdepapper. Kommuner och landsting med stora investeringsbehov kan förväntas
bygga upp tillgångar i form av fastigheter etc. i stället för likvida
medel.
I den ekonomiska vårpropositionen (1995/96:150, s. 189) aviserade
regeringen även en översyn av reglerna för kommunernas och landstingens
medelsförvaltning mot bakgrund av det ovan nämnda kravet på ekonomisk
balans. Regeringen uttalade att kommuner och landsting inte bör avhända
sig en del av sina tillgångar för finansiering av framtida pensionsut-
betalningar. De medel som kan komma att byggas upp för framtida
pensioner bör i huvudsak användas inom den offentliga sektorn, bl.a. för
att finansiera kommunala investeringar.
Lagstiftning
Kommunallagen reglerar kommunernas och landstingens hushållning med,
samt förvaltning av, reala och finansiella tillgångar. Av lagen framgår
att kommuner och landsting skall förvalta sina medel på ett sådant sätt
att krav på god avkastning och betryggande säkerhet tillgodoses.
Bestämmelsen omfattar såväl placering av likvida medel som upplåning
till exempelvis investeringar. Den gäller även för kommunalförbund (2
kap. 18 §, 3 kap. 7 § kommunalförbundslagen).
Inom regeringskansliet har ett förslag till lag om kommunal redovisning
utarbetats. Den lagstiftning som föreslås innebär att kommuner,
landsting och kommunalförbund skall redovisa nyintjänade pensionsrättigheter
som en kostnad i verksamheten och även som en avsättning i balansräkningen.
Förslaget, som presenteras i betänkandet Kommunal redovisning
(Ds 1996:30), remissbehandlas för närvarande. En proposition med förslag
bl.a. om kommunal redovisningslag beräknas föreläggas riksdagen i
oktober 1996.
Kommuner, landsting och kommunalförbund har i dag möjlighet att låta
likvida medelavsedda för framtida pensioner förvaltas av ett privat
eller kommunalt ägt bolag. De medel som sparandet utgör motsvaras av en
fordran på förvaltningsbolaget. För närvarande är det ett tiotal kommuner
och landsting som placerar delar av sina likvida medel i ett kommunalt eller
privat kapitalförvaltningsbolag. Kommunallagens bestämmelse
om betryggande säkerhet och god avkastning omfattar inte dessa företag.
Bestämmelsen får i stället beaktas av kommunerna och landstingen i samband
med formulering av ägardirektiv, avtal o.d. Avtalet, eller
direktiven, skall styra företagets agerande så att företaget i princip
inte kan ta större risker än om kommunen eller landstinget förvaltat
medlen. Indirekt gäller således samma krav vid hantering av kommunala
likvida medel i ett aktiebolag, ekonomisk förening etc. som i en kommun
eller ett landsting.
Risker
Upplåning samt placering av likvida medel är förknippat med osäkerhet
och risk. De risker som skall hanterasär bl.a. kursrisk, ränterisk,
kreditrisk och likviditetsrisk. Kommunallagen föreskriver att riskerna
skall minimeras och att fullmäktige skall fastställa föreskrifter för
medelsförvaltningen. Samtidigt som kommuner och landsting skall försöka
få så god avkastning på sina placerade medel som möjligt skall dessa
placeras så att inte alltför stora risker tas.
En kommun eller ett landsting kan gå i borgen för pensionsåtaganden som
deras företag har gentemot sina anställda. En undersökning utförd av SCB
år 1993, visar att de två vanligaste sätten att trygga pensionerna till
de anställda i företagen är genom kommunal borgen, oftast i kombination
med bokförd pensionsskuld, eller genom pensionsförsäkring.
Ekonomiska konsekvenser
Det aviserade balanskravet och den förespråkade blandade modellen för
redovisning av de kommunala avtalspensionerna inverkar såväl på kommun-
sektorns ekonomi som på samhällsekonomin i stort. De enskilda kommunerna
och landstingen måste redovisa en positiv förändring av eget kapital
varvid kostnaden för årets intjänade pensionsrättigheter skall inkluderas.
I betänkandet Kommunala avtalspensioner (Ds 1995:46) redovisas en
analys av samhälls- och kommunalekonomiska konsekvenser av olika
modeller och regler för hantering av avtalspensionerna. Pensionsut-
betalningarna avseende ålders- och efterlevandepension för kommuner,
landsting och kyrkokommuner beräknades för år 1994 till ca 4,5 miljarder
kronor (motsvarande ca 0,55 kronor per skattekrona i utdebitering) och
bedömdes växa till ca 6 miljarder kronor i löpande priser år 1998. Med
en blandad modell för redovisning av pensionerna beräknades den sammanlagda
kostnaden att uppgå till ca 13 miljarder kronor i löpande priser
år 1998. Av dessa motsvarar ca 7 miljarder kronor kostnaden för
nyintjänade pensionsförmåner och resterande del utgörs av utbetalningar
av tidigare intjänade förmåner.
Utredarens uppdrag
I dag förvaltaskommunala likvida medel som ska finansiera framtida
pensioner, i flera olika organisatoriska former. I uppdraget ingår att
kartlägga dessa.
Utredaren skall utifrån kommunallagens bestämmelse om god avkastning och
betryggande säkerhet i den kommunala medelsförvaltningen bedöma om de
krav som nu ställs är ändamålsenliga och tillräckliga för att trygga
sparandet till framtida pensioner. Utgångspunkten för utredningen skall
vara att likvida medel avsedda för framtida pensioner som kommuner och
landsting kommer att förfoga över i huvudsak skall placeras inom den
offentliga sektorn. Övervägandena bör därför omfatta såväl avkastningskrav
som risker vid placering av likvida medel samt om riskerna
bör begränsas t.ex. genom ändrad lagstiftning.
Uppdraget omfattar endast hantering av likvida medel somgenereras inom
det förmånsbestämda systemet.
I uppdraget ingår också att överväga om övriga placeringar av likvida
medel bör hanteras på samma sätt och omfattas av samma regler som
placering av likvida medel för framtida pensioner enligt den blandade
modellen. Övriga placeringar av likvida medel kan t.ex. vara sådana som
görs i syfte att täcka utbetalningar som följer av tidigare intjänade
pensionsrättigheter eller sparande för framtida investeringar.
Utredaren skall beakta det förslag till lag om kommunal redovisning som
bereds inom regeringskansliet samt EG-rätten inom området.
De kommunala företagen omfattas inte av det aviserade balanskravet.
Däremot gäller årsredovisningslagen (1995:1554) för kommunala
aktiebolag där bestämmelser finns hur bl.a. pensionsåtaganden skall
redovisas. Utredaren skallkartlägga hur redovisningen av pensionsför-
pliktelser sker i den kommunala verksamhet som bedrivs i företagsform.
Vidare skall utredaren ange hur de förändringar som föreslås skall kunna
följas upp samt precisera vilka ekonomiska eller andra statistiska
uppgifter som behövs för att uppföljningen skall möjliggöras.
Det står utredaren fritt att även lämna förslag rörande den kommunala
medelsförvaltningen i övrigt.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50)
samt att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av arbetet senast den 1 mars 1997.