Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommissionen (1995:01) för att främja en bred
användning av informationsteknik
, Dir. 1996:46
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1996-06-06
Dir. 1996:46
Kommittédirektiv
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juni 1996
Sammanfattning av uppdraget
Uppdraget till Kommissionen (SB 1995:01) för att främja en bred
användning av informationsteknik, IT-kommissionen, koncentreras och
förnyas.
De övergripande uppgifterna enligt tidigare direktiv ligger fast. De
innebär att kommissionen skall vara rådgivande åt regeringen i
övergripande och strategiska frågor samt pådrivande, kunskapsspridande
och framåtblickande inom IT-området.
Dessutom tillkommer uppgifterna som följer av regeringens proposition om
åtgärder för att bredda och utveckla användningen av informationsteknik
(prop. 1995/96:125, bet. 1995/96:TU19, rskr. 1995/96:282).
IT-kommissionen skall inrikta sitt fortsatta arbete på frågor som berör
IT-användningens möjligheter att bidra till ökad tillväxt och
sysselsättning. Vidare skall kommissionen fokusera på ökad
tillgänglighet till informationsteknik samt konsekvenserna av och
framtidsscenarion för utvecklingen av den i samhället alltmer
integrerade informationstekniken.
Kommissionen skall lämna en slutrapport den 31 maj 1998. En
delredovisning skall lämnas senast den 31 mars 1997.
Bakgrund
Regeringen tillkallade våren 1994 en kommission för att främja en bred
användning av informationsteknik i Sverige. Kommissionen presenterade
betänkandet "IT-Vingar åt människans förmåga" (SOU 1994:118), vars
rekommendationer delvis överlämnats till Stiftelsen för kunskaps- och
kompetensutveckling. Denna stiftelse tillkom genom ett riksdagsbeslut år
1994 (prop. 1993/94:177, bet. 1993/94:UbU12, rskr. 1993/94:399) och har
bl.a. till uppgift att finansiera satsningar som främjar IT-användning.
I januari 1995 tillkallades en ny IT-kommission (SB 1995:01) med samma
huvudsyfte som den tidigare kommissionen, men med en annan
sammansättning och ett tydligare definierat uppdrag (dir. 1995:1).
IT-kommissionen är rådgivande till regeringen i övergripande och
strategiska frågor på IT-området. Kommissionen skall vara pådrivande och
kunskapsspridande, följa nätverksutbyggnaden, vara pådrivande för
offentlig sektor och bidra till att lösa rättsliga frågor. Vidare skall
kommissionen belysa IT-användningens konsekvenser för
samhällsutvecklingen och särskilt för kultur- och medieutvecklingen.
Kommissionen skall också följa den internationella utvecklingen på
området.
IT-kommissionen skall enligt sina direktiv lämna förslag till åtgärder
som främjar användningen av informationsteknik med särskild inriktning
på företagande, arbetsliv, utbildning och kompetensutveckling.
Kommissionen lämnade ett delbetänkande i juni 1995 (IT-kommissionens
arbetsprogram 1995-96, SOU 1995:86). I arbetsprogrammet pekas ut fem
prioriterade arbetsområden: Utbildning, kunskap, kultur och media,
Rättsliga frågor, Företag och förvaltning, tillverkare och användare,
Arbetsliv och arbetsorganisation samt Konsekvensanalyser. Ytterligare
några områden som innefattas i kommissionens uppdrag är kvinnors
användning av informationsteknik, hälso- och sjukvårdens IT-användning
samt miljö och informationsteknik. Jämställdhetsaspekten skall beaktas
inom samtliga områden.
Kommissionen har överlämnat ett antal utredningsrapporter och skrivelser
till regeringen.
I januari 1995 tillkallades även Ungdomens IT-råd (SB 1995:02) som skall
fokusera på skolan och på ungdomars möjligheter att använda
informationsteknik. Rådet har i ett delbetänkande i mars 1996 redovisat
exempel på bra IT-användning bland barn och ungdomar (Möss och
människor, SOU 1996:32).
Regeringens proposition 1995/96:125 om åtgärder för att bredda och
utveckla användningen av informationsteknik lämnades till riksdagen i
mars 1996. I propositionen har regeringen lämnat förslag till mål för en
övergripande nationell IT-strategi som pekar ut Sveriges fortsatta väg
in i informations- och kunskapssamhället. Regeringen har därvid lämnat
förslag till prioriterade statliga områden - rättsordningen,
utbildningen och samhällets informationsförsörjning - samt redovisat ett
handlingsprogram för att bredda och utveckla IT-användningen.
Riksdagen har den 4 juni 1996 tillstyrkt regeringens förslag (bet.
1995/96:TU19, rskr. 1995/96:282). Riksdagen har dock anfört att
regeringen regelbundet bör lämna en samlad redovisning av den nationella
IT-strategin samt att ett mer samlande och samordnande ansvar för IT-
säkerhetsfrågorna bör tas och att regeringen bör återkomma med en
utvecklad strategi på detta område.
Regeringen har därefter beslutat följande tillägg till och ändringar av
de ursprungliga direktiven för IT-kommissionen.
Uppdraget
1 Kommissionens centrala uppgifter
IT-kommissionens centrala uppgifter enligt de ursprungliga direktiven
ligger fast. Kommissionen skall således även fortsättningsvis:
- vara pådrivande och kunskapsspridande i fråga om informationsteknikens
möjligheter i samhällsutvecklingen,
- vara rådgivande till regeringen i övergripande och strategiska frågor
inom IT-området,
- hålla sig orienterad om utvecklingen internationellt och särskilt inom
EU,
- vara framåtblickande, aktualisera nya frågeställningar och ta
initiativ som uppmuntrar till en ökad IT-användning samt
- belysa vilka följder utnyttjandet av informationsteknik kan få i
samhällslivet i vid mening samt till följd av kommissionens förslag och
överväganden.
Kommissionens arbete skall dock inriktas på uppgifterna som följer under
punkterna 2 och 3 nedan. Betoningen skall ligga på att vara pådrivande
och kunskapsspridande i fråga om en ökad IT-användning i
samhällsutvecklingen.
2 Arbetsuppgifter som följer av IT-propositionen
Innehållet i regeringens proposition om åtgärder för att bredda och
utveckla användningen av informationsteknik bygger till stora delar på
överväganden och förslag som IT-kommissionen under den hittillsvarande
utredningstiden har redovisat till regeringen.
Genom riksdagens beslut med anledning av IT-propositionen har vissa av
de områden där IT-kommissionen enligt gällande direktiv skall lämna
förslag till regeringen, eller där kommissionen presenterat planer för
sitt eget arbete, förts från utredningsstadiet till det ordinarie
arbetet inom departement och myndigheter.
Detta gäller exempelvis många av de presenterade åtgärderna inom
utbildningsområdet. Utbildningen är central för frågan om hur Sverige
skall lyckas med att använda informationsteknik på ett konstruktivt
sätt. Ansvaret för det arbete som bör göras inom utbildningsväsendet
vilar på berörda departement och myndigheter samt Sveriges kommuner och
övriga skolhuvudmän. IT-kommissionen bör följa utvecklingen av IT-använd-
ningen på detta område.
Rättsordningen har stor betydelse för möjligheterna att använda
informationsteknik och är ett av de prioriterade områdena i IT-propositionen.
Regeringen angav som en målsättning inom rättsområdet att
söka finna effektiva former för en kontinuerlig rättslig uppföljning av
den snabba tekniska utvecklingen på IT-området och föreslog att ett
rättsligt observatorium skall inrättas. Observatoriet skall tills vidare
knytas till IT-kommissionen och kan med fördel organiseras i nätverksform.
Riksdagen har ställt sig bakom detta förslag.
Kommissionens uppgift är därmed att ta initiativ till att bilda ett
rättsligt observatorium. Observatoriet skall bistå kommissionen i dess
arbete att följa den rättsliga utvecklingen och att ha ett
helhetsperspektiv på förändringsbehovet. Arbetet bör huvudsakligen syfta
till att i god tid identifiera och uppmärksamma rättsliga problem för
utvecklingen av informationstekniken samt föreslå förändringar och sådan
modernisering av lagstiftningen som underlättar användningen av informations-
teknik. En annan uppgift gäller informationsrättens utveckling,
dvs. den juridik som anknyter till förutsättningarna för IT-anknuten
informationsbehandling och kommunikation av information.
Informationsrätten är i denna mening tvärjuridisk. Andra uppgifter
gäller t.ex. möjligheten att med hjälp av informationsteknik förändra
normgivningsprocessen, ökad säkerhet för elektroniska betalningar samt
förändringar i nuvarande lagstiftning när det gäller distansarbete.
I IT-propositionen betonas starkt betydelsen av höga krav på samhällets
informationsförsörjning för att informationstekniken skall kunna bli en
verklig drivkraft för tillväxt och välstånd. Staten har här en viktig
uppgift för att målet om att utforma en sammanhållen
informationsinfrastruktur som ger hög tillgänglighet till basinformation
och som är tillväxtbefrämjande, skall kunna uppfyllas. Samhällets
grunddatabaser är en central del i denna informationsinfrastruktur.
Tillgängligheten till och kvaliteten i offentliga grunddatabaser skall
förbättras och anpassas till de nya behoven för vidareutveckling av
samhällets informationsförsörjning. Riktlinjer för bl.a. vilka
grundläggande data som staten och kommunerna skall svara för samt
principer för finansiering av investeringar och drift av grunddatabaser
skall utvecklas. Regeringen har den 30 maj 1996 tillsatt en utredning om
vissa frågor avseende de centrala person-, företags- och
fastighetsregistren. Utredningens resultat bör även ge vägledning för
ställningstaganden avseende andra centrala databaser.
Samhällets informationsförsörjning är följaktligen ett av de tre
prioriterade områdena i IT-propositionen. IT-kommissionen bör följa
utvecklingen på detta område. Kommissionens arbete inom
rättsinformationens område skall fortsätta.
Säkerhet och sårbarhet behandlas i IT-propositionen och regeringen har
aviserat att en arbetsgrupp kommer att tillsättas för att följa arbetet.
Försvarsutskottet har dock i sitt yttrande till trafikutskottets
betänkande framfört att hänsynen till samhällets sårbarhets- och
säkerhetsaspekter och nya beroendeförhållanden som kan skapas i
samhället bör föras in som ett uttalat mål i den nationella strategin.
Försvarsutskottet anför att den i propositionen föreslagna arbetsgruppen
är otillräcklig. Utskottet anför att regeringen bör organisera ett mer
samlat och samordnat ansvar för IT-säkerhetsfrågor. Regeringen skall
också återkomma till riksdagen med en utvecklad strategi på IT-säkerhets-
området där regeringen preciserar statens ansvar och anger hur
säkerhetsarbetet bör organiseras och hur det skall inordnas i det
nationella handlingsprogrammet. Trafikutskottet delade
försvarsutskottets uppfattning i denna del och riksdagen beslutade att
ge regeringen till känna vad som anförts om IT-säkerhetsfrågorna (bet.
1995/96:TU19, rskr. 1995/96:282).
IT-kommissionen har som uppgift att vara rådgivande i strategiska och
övergripande frågor. Kommissionen skall därför bistå regeringen i dess
genomförande av det arbete som riksdagen efterlyser på området säkerhet
och sårbarhet.
3 Nya arbetsuppgifter
Kommissionen skall huvudsakligen inrikta sitt arbete mot att ta fram
analyser och förslag till konkreta åtgärder inom följande områden:
- Informationstekniken som verktyg för att skapa tillväxt och
sysselsättning
- Ökad tillgänglighet till informationsteknik
- Konsekvenser av och framtidsscenarion för IT-användningen
Tillväxt och sysselsättning
Av regeringsförklaringen den 22 mars 1996 framgår att regeringens
främsta uppgift är att minska arbetslösheten. Regeringens politik mot
arbetslösheten skall bl.a. bygga på goda villkor för företag och
företagande och satsningar på utbildning i syfte att förverkliga idén om
det livslånga lärandet samt samverkan mellan olika delar i det svenska
samhället. Åtgärder inom bl.a. dessa områden stimulerar näringslivet,
skapar nya arbetstillfällen och ger framtidshopp. Ökad tillväxt och
sysselsättning är också två av målen som angivits i IT-propositionen.
I omvandlingen från ett industrisamhälle till ett informations- och
kunskapssamhälle skapar informationstekniken betydande förutsättningar
för ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen. Informationstekniken
har stora möjligheter att påverka levnadsbetingelser i en positiv
riktning. Med tekniken som ett verktyg öppnas nya möjligheter för
samhällsutveckling och företagande. Utvecklingen av informationstekniken
har inte ett egenvärde utan måste relateras till grundläggande behov hos
individ och samhälle. Att så många som möjligt får goda kunskaper om
informationsteknik och att tillgången till information och kunskap ökar
är dock av väsentlig betydelse för att befrämja kreativitet, tillväxt
och sysselsättning. Genom att de tekniska innovationerna leder till
grundläggande förändringar i strukturer, t.ex. i fråga om
decentralisering, distansarbete och uppdragsverksamhet, kan
informationstekniken också främja regional utveckling. Därmed öppnas nya
möjligheter för företag, organisationer och arbetstillfällen även i
glest befolkade områden.
För att främja utvecklingen och stimulera till en bred IT-användning är
det av väsentlig betydelse att en nära samverkan sker mellan olika delar
av offentlig sektor och näringsliv. Denna samverkan bör syfta till att
människor och företag med hjälp av informationstekniken skall kunna
skapa bättre villkor i Sverige som bidrar till ekonomisk och social
utveckling både regionalt och nationellt.
IT-kommissionen skall på detta område fungera som en motor för att få
till stånd en konstruktiv och givande samverkan mellan olika delar av
den offentliga sektorn och näringslivet. Denna samverkan bör främja
områden för IT-användning som exempelvis distansarbete, kunskapsbyggande
och teknologisamverkan, utbildning i samverkan mellan skola och företag
samt infrastruktur. Kommissionen skall initiera och genomföra en dialog
kring nya former för en sådan samverkan. Kommissionen skall därigenom
verka som initiativtagare och fånga upp goda exempel på IT-användning
och samverkansprojekt inom IT-området för att kunna sprida denna kunskap
till andra. Detta arbete kan bl.a. ske genom pilotprojekt på nämnda
områden. Ett exempel på sådana projekt som redan initierats av
kommissionen är Swebizz, en ideell förening som plattform och stöd för
handel på Internet. Toppledarforum är en informell samverkansgrupp med
representanter för stat, kommun och landsting, som arbetar med att förnya
den offentliga förvaltningen genom ökad IT-användning. Kommissionen
bör därför i sitt arbete med olika samverkansprojekt ha nära kontakter
med Toppledarforum.
Ett grundläggande villkor för företagandet i hela landet är en god
infrastruktur för kommunikationer. Detta innebär bl.a. att de
elektroniska kommunikationsnäten måste vara av hög kvalitet och att
tillräcklig kapacitet kan erbjudas i hela landet på någorlunda
likvärdiga villkor. Frågan om IT-kommissionens arbete på detta område
behandlas under rubriken Konsekvenser av och framtidsscenarion för IT-
användningen nedan.
En förutsättning för utvecklingen av ett kunskapssamhälle är en god
utbildningsnivå. Detta kan åstadkommas genom att människor ges
möjligheter att få bra grundutbildning och genom att det livslånga
lärandet hittar sina arbetsformer, dvs. att utbildningsinsatser och
vidareutbildning blir ett naturligt och viktigt inslag i arbetslivet och
vuxna människors liv i övrigt. Informationsteknik och annan
distansöverbryggande teknik kan bidra till utvecklingen av båda dessa
delar. Stora satsningar görs i dag runt om i landet, bl.a. inom ramen
för strukturfondsprogrammen. IT-kommissionen skall bidra till att ta
fram och sprida kunskap till dessa lokala och regionala projekt. Genom
ett aktivt deltagande från kommissionen vid lokala insatser och projekt
kan en koordinerande effekt uppnås.
Tillgänglighet
Bred tillgänglighet till informationsteknik är av väsentlig betydelse
för att öka demokratin i samhället. Ju fler som får tillgång till
information och kunskap, desto fler kan aktivt delta i samhällets
utveckling. Att med hjälp av informationstekniken öka medborgarnas
tillgång till samhällsinformation utgör därför en viktig del i IT-strategin.
Det är viktigt att så många som möjligt i samhället, oberoende av ålder eller
kön, har kunskap om och kan använda sig av informationsteknik och därmed
kan tillgodogöra sig dess fördelar. Annars är risken uppenbar att vi hamnar
i ett tudelat samhälle; dvs. de som behärskar resp. de som inte behärskar
informationstekniken. För t.ex. personer med svåra funktionshinder innebär
informationstekniken helt nya möjligheter att leva aktivt och självständigt.
Det finns i dag stora skillnader när det gäller tillgång till och
användning av informationsteknik. Datoranvändningen är störst bland
yngre män och minst bland kvinnor och äldre. Detta konstateras i SCB-
studien Datorvanor 1995 som utförts för IT-kommissionens räkning. Den
ojämlika IT-användningen kan bero på många olika faktorer, t.ex.
bristande ekonomiska förutsättningar, otillräcklig kompetens och kunskap
samt otillgänglig teknik som försvårar användandet.
IT-kommissionens uppgift är att stimulera fler till att använda
informationstekniken, särskilt de grupper som i dag inte utnyttjar
möjligheterna i någon större utsträckning. Detta kan t.ex. ske genom att
påverka mjukvaruföretagen att utforma programvarorna så att de
underlättar och stimulerar IT-användningen för dessa grupper.
Utbildningsväsendet har ett särskilt ansvar för att ge alla
grundläggande kunskaper om informationsteknik. Ett annat sätt att få en
bredare IT-användning är därför att påverka aktörerna på detta område
till att i större utsträckning utnyttja informationstekniken som ett
pedagogiskt hjälpmedel för att höja utbildningens kvalitet. Ytterligare
ett sätt att få en bred genomslagskraft är att använda informationsteknik
som ett naturligt inslag på sådana platser där många människor nås samtidigt,
t.ex. bibliotek, postkontor, försäkringskassor och andra offentliga
institutioner. En ökad IT-användning på exempelvis biblioteken bidrar till
en ökad tillgång till samhällsinformation. Samtidigt ställer det krav på
bibliotekspersonal att göra informationen lättillgänglig och hjälpa
besökare i deras sökande. Sektorsvis uppbyggnad av databaskataloger
skulle på motsvarande sätt öka kunskapen om och tillgängligheten till
redan uppbyggda databaser.
Komsekvenser av och framtidsscenarion för IT-användning
Frågor rörande konsekvenser av IT-användningen behandlas inte närmare i
IT-propositionen. Informationstekniken kommer dock att påverka samhället
på många olika områden.
Teknikutvecklingen går mycket snabbt framåt. De traditionella teknikerna
inom radio- och teleområdet smälter alltmer samman. Telenätet har byggts
ut och vidareutvecklats och kan utnyttjas till mer avancerade former av
kommunikation vid sidan av den traditionella telefonin. Elektronisk
post, informationssökning, data- och bildkommunikation, elektronisk
handel är exempel på sådana tjänster. Ett annat exempel på ny teknik är
digital TV.
Den tekniska utvecklingen har också medfört en förändring av den
traditionella branschstrukturen. Teleoperatörer breddar sitt utbud av
traditionell telefoni till att även omfatta elektronisk post och andra
liknande multimedietjänster.
IT-kommissionen skall följa hur utbyggnaden av infrastrukturen i form av
tele- och datakommunikationsnät fortskrider samt hur medier utvecklas.
Kommissionen skall även följa utvecklingen av IT-tjänster och moderna
tele- och datakommunikationstjänster.
IT-kommissionen skall initiera och föra diskussioner om hur tekniken
påverkar och blir en del av samhället. Detta bör bl.a. ske genom breda
kontakter med myndigheter, kommuner, landsting, forskare och
representanter för näringslivet samt genom att utveckla
framtidsscenarion inom olika områden, t.ex. demokrati, kultur och
svenska språkets ställning.
Arbetsformer och tidsplan
Riksdagen har godkänt IT-propositionen. Arbetet med de uppgifter som
redovisas av regeringen skall nu fortsätta inom departement och
myndigheter. Regeringen avser att lämna en årlig skrivelse till
riksdagen om utvecklingen på IT-området samt om hur målen för IT-
strategin uppfylls. I IT-kommissionens uppgifter att vara rådgivande,
pådrivande och kunskapsspridande ingår att hålla överblick över hur
arbetet med att förverkliga den nationella handlingsplanen fortlöper.
IT-kommissionens arbete bör därför, fram till och med slutrapporteringen,
ingå som ett naturligt underlag vid utarbetandet av dessa
skrivelser.
IT-kommissionen bör ha löpande kontakter med berörda departement och
myndigheter, Kommunförbundet och Landstingsförbundet samt hålla sig
underrättad om det arbete som pågår, bl.a. i Toppledarforum och inom
pågående utredningar.
IT-kommissionen skall verka som kunskapsspridare och bl.a. informera
beslutsfattare inom den offentliga sektorn och näringslivet om IT-utveck-
lingen och regeringens IT-arbete.
IT-kommissionen kan, utöver vad som ovan nämnts om rättsligt
observatorium m.m., välja att indela arbetet i arbets- och
referensgrupper.
IT-kommissionen skall enligt sina ursprungliga direktiv lämna sin
slutredovisning vid utgången av 1996. Ovan redovisade genomgång av
kommissionens fortsatta arbetsområden visar att utredningstiden bör
förlängas, för att frågorna skall få en allsidig och fullständig
belysning. Kommissionens slutrapportering bör därför flyttas fram till
den 31 maj 1998. En delredovisning skall ske senast den 31 mars 1997.
För både slutrapporteringen och delredovisningen gäller att redovisning
skall ges för varje delområde som anges i dessa direktiv. Det står dock
kommissionen fritt att under arbetets gång lämna ytterligare
delredovisningar avseende enskilda projekt eller andra frågor av
betydelse.
Kommissionen skall som tidigare beakta regeringens direktiv om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).