Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Särskilda regler för vissa kreditmarknadsbolag, Dir. dir. 1996:42
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-05-23
Dir. 1996:42
Beslut vid regeringssammanträde den 23 maj 1996
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall överväga om det bör öppnas en möjlighet för
kreditmarknadsbolag med viss specificerad verksamhet, t.ex. utlåning mot
mycket god säkerhet i fast egendom, att tillämpa särskilda lagfästa
regler om förstärkt offentlig tillsyn och om förmånsrätt vid konkurs för
innehavare av institutets skuldförbindelser. Utredaren skall även
överväga om en sådan reglering bör ges en institutionell eller en
funktionell inriktning.
Utredaren skall överväga i vilken utsträckning placeringsregler för
svenska finansiella företag bör justeras med hänsyn till att EU:s regler
medger mer omfattande placeringar i obligationer om dessa ges ut av
sådana kreditinstitut det här är fråga om.
Utredaren skall analysera hur den finansiella sektorns struktur och
låntagarnas villkor kan komma att påverkas av nu beskrivna bestämmelser.
Utredaren skall föreslå en rättslig reglering.
Bakgrund
Inledning
Regleringen av de svenska kreditinstitutens verksamhet har genomgått
genomgripande förändringar under senare år. Den tekniska utvecklingen på
och globaliseringen av de finansiella marknaderna har gjort det
nödvändigt att modernisera lagstiftningen. Samtidigt har EG:s regelverk
införlivats med svensk rätt. Denna reformering har inneburit ökad
konkurrens dels mellan kreditinstitut av olika slag, dels mellan
kreditinstitut och andra institut på den finansiella marknaden. Detta
har bidragit till förbättrad marknadseffektivitet genom större
tjänsteutbud, bättre prisbildning samt effektivare informationsspridning
och finansiell resursallokering.
Fram till slutet av 1980-talet reglerades de olika kategorierna av
kreditinstitut av olika lagar. Denna uppdelning var till stor del en
konsekvens av institutens särdrag vad gäller associationsform,
kapitalanskaffning och specialdestinerad utlåning. På kreditmarknaden
verkade - förutom banker och finansbolag - kreditaktiebolag och
hypoteksinstitut, s.k. mellanhandsinstitut. Varje mellanhandsinstitut
hade en specialiserad verksamhet som för hypoteksinstitutens del
framgick av lag och för kreditaktiebolagens del av bolagsordningen.
Legala förändringar
Finansbolagens verksamhet blev föremål för en särskild reglering genom
lagen (1980:2) om finansbolag. Lagen ställde inte upp några kvalitativa
krav och var tillämplig endast på bankägda finansbolag och på
finansbolag med tillgångar motsvarande ett nettovärde om minst tio
miljoner kronor. Genom 1988 års finansbolagslag (SFS 1988:606) infördes
krav på auktorisation för finansbolag med tillgångar som översteg 50
miljoner kronor. Finansieringsverksamhet som riktade sig mot konsumenter
skulle dock alltid kräva tillstånd.
Kreditaktiebolagen hade, enligt lagen (1963:76) om kreditaktiebolag,
till ändamål att driva lånerörelse och emittera obligationer eller andra
fordringsbevis för allmän omsättning. Lagen var en ramlag - varje
kreditaktiebolags specialisering och dess rörelseregler reglerades i
bolagsordningen som regeringen skulle godkänna. I bolagsordningarna
fanns även regler om upp- och utlåningsverksamhet såsom att lån skulle
ges mot betryggande säkerhet, matchningsbestämmelser och upplåningstak.
För de bostadsfinansierande instituten (bostadsinstituten) gällde som
huvudregel att säkerhet skulle utgöras av panträtt i fast egendom eller
tomträtt eller av säkerhet i bostadsrätt.
Kreditmarknadskommittén, som hade i uppdrag att göra en översyn av den
svenska kreditmarknadens struktur och att föreslå åtgärder för att
modernisera den finansiella lagstiftningen, föreslog bl.a. att
finansbolagslagen och kreditaktiebolagslagen skulle ersättas av en ny
lag. Kommittén ansåg (SOU 1988:29 s. 464 f.) att lämpligheten av att i
lag definiera ett kreditinstitut med utgångspunkt i kapitalanskaffningen
kunde ifrågasättas. På en alltmer avreglerad marknad, menade kommittén,
utgör den kreditpolitiska regleringen inte längre något argument för att
hålla företagsformerna finansbolag och kreditaktiebolag åtskilda. För
att skapa utrymme för effektiv konkurrens och en smidig anpassning till
ändrade yttre förhållanden borde man i görligaste mån undvika att dra
skarpa legala gränser mellan de olika institutgruppernas
verksamhetsområden.
Finansbolagen fick år 1991 rätt att finansiera sig genom upplåning, dvs.
att ge ut obligationer och andra fordringsrätter som är avsedda för
allmän omsättning. Detta var ett viktigt steg i riktning mot en
harmonisering av finansbolagslagen och kreditaktiebolagslagen (prop.
1990/91:154).
I förarbeten till lagen (1992:1612) om kreditmarknadsbolag konstaterades
att avskaffandet av förbudet för finansbolag att ge ut löpande
skuldebrev innebar att det inte förelåg några formella skillnader mellan
de båda företagsformerna och att detta talade för införandet av en
gemensam lagstiftning (prop. 1992/93:89 s. 149). Ett annat skäl var att
ett antal EG-direktiv som reglerade kreditinstitut skulle införlivas i
svensk rätt i samband med EES-avtalet. Det kunde konstateras att såväl
kreditaktiebolagen som flertalet finansbolag föll under EG:s definition
av kreditinstitut. För att åstadkomma bättre systematik i det
finansiella regelverket ansågs det därför lämpligt att så långt möjligt
försöka samla de svenska reglerna i en gemensam lag.
De svenska hypoteksinstituten - Stadshypotek, Landshypotek och
Skeppshypotek - reglerades tidigare i särskilda lagar avpassade för
institutens specifika verksamhet. Stadshypotek och Landshypotek har på
senare år ombildats till kreditmarknadsbolag. En av de viktigaste
anledningarna till ombildningen var att avregleringen av den svenska
kreditmarknaden har ändrat förutsättningarna för hypoteksverksamheten
och att en översyn och modernisering av organisationen var lämplig.
Sammanfattningsvis har reformeringen och moderniseringen av den svenska
finansiella lagstiftningen bl.a. inneburit att huvuddelen av reglerna
för kreditinstitut utanför banksystemet har inordnats i en gemensam lag,
lagen om kreditmarknadsbolag. Lagen gäller oberoende av institutens
verksamhetsområden för finansiering, såsom kredit till konsumtion,
bostäder, näringsliv eller kommuner. Lagen innehåller rörelseregler som
gäller för de verksamheter som traditionellt har bedrivits av
finansbolag och kreditaktiebolag, inkl. bostadsinstitut.
I förarbeten till lagen om kreditmarknadsbolag (prop. 1992/93:89 s. 150)
ansågs det varken nödvändigt eller ändamålsenligt att föra in särskilda
regler för vissa institut i lagen. Enskilda företags profilering fick i
stället ske genom bestämmelser som bolaget tar in i bolagsordningen. Det
aviserades emellertid att frågan om särreglering av vissa institut kunde
tas upp i ett annat sammanhang om det skulle bedömas önskvärt med hänsyn
till EG:s regler om riskspridning i placeringsportföljer (mer om dessa
regler nedan).
Anförda skäl för särreglering av bostadsinstitut
I ett remissvar - vid beredningen av finansdepartementets promemoria med
utkast till lagrådsremiss om EES-anpassad lagstiftning - anförde
Stadshypotekskassan att det bl.a. med anledning av EG:s
riskspridningsregler i placeringsportföljer är angeläget att även
fortsättningsvis kunna urskilja bostadsobligationer från
företagsobligationer. Det bästa sättet vore, enligt kassan, att i lagen
ha en särskild beteckning för bostadsinstituten.
Svenska Bankföreningen har i skrivelser år 1993 och 1994 till
regeringen framfört argument för en särreglering av bostadsinstituten.
Föreningen vill att det i lagen dels införs en definition av
hypoteksbolag som särskiljer dem från övriga kreditmarknadsbolag, dels
uppställs vissa säkerhetskrav och begränsningar i hypoteksbolagens
placeringsmöjligheter. Föreningen hävdar att institutens
upplåningssituation kommer att betydligt försämras, vilket leder till
ökade upplåningskostnader. Finansinspektionen har i en skrivelse till
regeringen instämt med Bankföreningen om att det inte är tillräckligt
att bostadsinstituten profilerar sig i bolagsordningen.
EG:s placerings- och tillsynsregler
I ett antal EG-direktiv fastställs regler för värdepappersfonder,
kreditinstitut, värdepappersföretag och försäkringsföretag som syftar
till att begränsa de risker som företagen tar i sin verksamhet. Dessa
regler ingår som en integrerad del i EG:s minimiregler för företagens
verksamhet.
I fråga om värdepappersfondernas placeringar finns i rådets direktiv
(85/611/EEG) om samordning av lagar och andra författningar som avser
företag för kollektiva investeringar i överlåtbara värdepapper
(fondföretag), det s.k. UCITS-direktivet, bestämmelser som begränsar
fondernas placeringar. Enligt huvudregeln får högst fem procent av
tillgångarna placeras i värdepapper med samma utgivare. Gränsen får
höjas till tio procent om det sammanlagda innehavet av placeringar på
fem-tio procent uppgår till högst 40 procent av fondens tillgångar.
Ytterligare ett undantag från huvudregeln finns i ett tilläggsdirektiv
till UCITS-direktivet (88/220/EEG) som ger medlemsländerna möjlighet att
höja gränsen till 25 procent beträffande obligationer emitterade av ett
kreditinstitut som enligt lag står under särskild offentlig tillsyn
avsedd att skydda obligationsinnehavarna. Att märka är att kapital som
härrör från emissionen av sådana obligationer enligt lag måste placeras
i tillgångar, som under obligationernas hela giltighetstid täcker
fordringarna. Samtidigt skall skuldförbindelserna, i händelse av
emittentens oförmåga att fullgöra sina ekonomiska åtaganden, prioriteras
för återbetalning av kapital och upplupen ränta, dvs. vara förenade med
förmånsrätt i emittentens konkurs.
Undantaget i tilläggsdirektivet till UCITS-direktivet har införlivats i
lagen (1990:1114) om värdepappersfonder. Detta kan dock inte tillämpas
beträffande obligationer utgivna av de svenska kreditinstituten,
eftersom dessa inte kan anses uppfylla de formella krav som ställs i
direktivet.
För försäkringsbolag finns i det s.k. tredje skadeförsäkringsdirektivet
(92/49/EEG) resp. tredje livförsäkringsdirektivet (92/96/EEG)
bestämmelser om begränsning av placeringsrisker i försäkringsföretagens
verksamhet i fråga om de tillgångar som motsvarar de tekniska
avsättningarna. Huvudregeln för enhandsengagemang i värdepapper är i
korthet följande. Ett belopp motsvarande högst fem procent av de
tekniska avsättningarna får placeras i värdepapper med samma utgivare.
Gränsen kan dock höjas till tio procent om det sammanlagda innehavet
placeringar på fem-tio procent inte överstiger 40 procent av de tekniska
avsättningarna. Direktiven innehåller dessutom en särskild
undantagsregel som innebär en möjlighet att under vissa förutsättningar
medge enhandsengagemang motsvarande 40 procent av de tekniska
avsättningarna. En förutsättning är att det kreditinstitut som har
utfärdat skuldförbindelsen står under särskild offentlig tillsyn avsedd
att skydda innehavarna av sådana skuldförbindelser. Även i övrigt
motsvarar förutsättningarna de särskilda krav som ställs i det nyss
nämnda tilläggsdirektivet till UCITS-direktivet beträffande
värdepappersfonders placeringar.
I en departementspromemoria om placeringsregler för försäkringsbolag,
som föregick införlivandet av tredje generationens försäkringsdirektiv,
görs den bedömningen att den särskilda undantagsregeln för
enhandsengagemang inte bör införas i den svenska lagstiftningen (Ds
1993:57 s. 99 ff.). Anledningen till detta ställningstagande är att en
sådan regel anses strida mot försäkringstagarnas intressen eftersom en
så stor exponering knappast kan ingå i en väldiversifierad portfölj. Det
anförs att en alltför hög andel placeringar i bostadsobligationer skulle
äventyra försäkringsbolagens finansiella stabilitet vid fallande priser
på fastighetsmarknaden.
Departementspromemorian behandlades i det lagstiftningsärende där tredje
generationens försäkringsdirektiv införlivades i den svenska
rättsordningen. Direktivens huvudregel för enhandsengagemang har införts
i försäkringsrörelselagen (1982:713). I förarbetena anförs att det i
svensk rätt saknas regler som uppfyller den särskilda undantagsregelns
kvalifikationskrav om särskild tillsyn och om säkra placeringar
kombinerade med en särskild förmånsrätt och att det därför av formella
skäl inte går att införliva denna (prop. 1994/95:18 s. 189). Det
konstateras att frågan om en sådan lagändring skall genomföras hänger
samman med den övergripande frågan om det skall inrättas regler för en
särskild kategori institut som är strängare vad gäller krav på säkerhet
och placeringar. I propositionen aviseras därför en utredning som skall
analysera denna fråga.
För kreditinstitut och värdepappersföretag finns gemensamma regler om
riskexponering i rådets direktiv (92/121/EEG) om övervakning och
kontroll av kreditinstituts stora exponeringar och rådets direktiv
(93/6/EEG) om kapitalkrav för värdepappersföretag och kreditinstitut.
Enligt direktivens huvudregel får ett kreditinstitut eller ett
värdepappersföretag inte exponera sig gentemot en kund eller grupp av
kunder med inbördes anknytning i så stor utsträckning att värdet av
exponeringarna överstiger 25 procent av företagens kapitalbas. De
undantag som finns i direktivet om stora exponeringar i form av lägre
viktning eller nollviktning av värdet av vissa exponeringar kan
tillämpas i de fall där det finns betryggande säkerhet.
Begränsningsbestämmelserna har karaktären av minimiregler. Ytterligare
begränsningar får således införas nationellt. Direktivet ger emellertid
möjlighet att helt eller delvis undanta ett antal exponeringar från
begränsningsreglerna. Detta gäller bl.a. för sådana räntebärande
värdepapper som avses i den ovan beskrivna 25-procentsregeln i
tilläggsdirektivet till UCITS-direktivet.
Direktivet om stora exponeringar och kapitalkravsdirektivet har
genomförts i svensk rätt genom lagen (1994:2004) om kapitaltäckning och
stora exponeringar för kreditinstitut och värdepappersbolag. I lagen
infördes den ovan nämnda huvudregeln för begränsningar av stora
exponeringar. I förarbetena anges att det bör ankomma på regeringen
eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen att i
föreskriftsform närmare ange de exponeringar som kan undantas från
tillämpningen av begränsningsreglerna samt i vilken mån lägre viktning
av vissa exponeringars värde kan tillåtas (prop. 1994/95:50 s. 229).
Vidare anförs att de svenska institut som emitterar bostadsobligationer
inte uppfyller direktivets särskilda krav och att det därför inte finns
någon möjlighet att helt undanta institutens exponeringar från
bestämmelserna om begränsningar av stora exponeringar.
Finansmarknadens struktur
De svenska kreditmarknadsbolagens finansieringsbehov tillgodoses i stort
sett på marknaden för räntebärande värdepapper. Denna marknad kan i
stort delas in i en obligationsmarknad för instrument med löptid på över
ett år och i en penningmarknad för instrument med kortare löptid.
Sedan mitten av 1980-talet har obligations- och penningmarknaderna vuxit
kraftigt. Det utestående beloppet i obligationer ökade under perioden
1985-1995 från 583 till 1494 miljarder kronor. Motsvarande belopp för
penningmarknaden var 147 resp. 420 miljarder kronor.
Den svenska marknaden för räntebärande värdepapper kännetecknas av en
hög grad av koncentration. Staten och bostadsinstituten är de största
emittenterna på marknaden. De största aktörerna på placeringssidan är
AP-fonden, försäkringsbolag, banker och icke-finansiella företag.
Bostadsinstituten tillgodoser mer än två tredjedelar av sitt
finansieringsbehov på obligations- och penningmarknaderna. Instituten är
den största gruppen aktörer på dessa marknader, med en obligationsstock
som år 1995 uppgick till 792 miljarder kronor. Detta motsvarar ca 60
procent av den totala obligationsstocken. Motsvarande siffra på
penningmarknaden var 104 miljarder kronor, vilket motsvarar ca 25
procent av marknaden.
Bostadsobligationsmarknaden domineras av fem stora emitterande institut:
Stadshypotek, Spintab, SBAB, SE-banken Bolån och Handelsbanken Hypotek.
Dessa institut står för den helt övervägande delen av den utestående
volymen av bostadsobligationer.
AP-fondens placeringar på obligationsmarknaden uppgick vid utgången av
1994 till 519 miljarder kronor. Placeringar i bostadsobligationer
utgjorde ca 46 procent av fondens innehav av obligationer. Under de
senaste åren har fondens placeringar i statsobligationer ökat på
bekostnad av placeringar i bostadsobligationer. Detta speglar en
generell förändring av hela marknaden - som pågått till helt nyligen -
där den totala stocken bostadsobligationer har minskat medan stocken
statsobligationer kontinuerligt har ökat i takt med statens
upplåningsbehov.
Försäkringsbolagen är som grupp en av de största köparna av räntebärande
värdepapper. Vid årsskiftet 1995 uppgick värdet av försäkringsbolagens
samlade innehav av bostadsobligationer till ca 165 miljarder kronor.
Detta utgjorde 22 procent av bolagens kapitalplaceringar.
Internationell jämförelse
I ett antal EU-länder är bostadsinstitutens verksamhet föremål för en
särskild offentlig reglering och tillsyn. Nedan ges en kort beskrivning
av förhållandena för bostadsinstituten i Danmark och Tyskland.
I Danmark har hypoteksinstituten gamla anor. Det första
realkreditinstitutet etablerades redan i slutet av 1700-talet och dessa
institut har alltsedan dess haft en dominerande ställning på den danska
kreditmarknaden vad gäller finansiering av fastigheter. Instituten
täcker 80 procent av det totala lånebehovet på detta område. Resterande
del finansieras av banker och sparkassor.
Hypoteksinstitutens verksamhet finansieras genom emission av
långfristiga värdepapper till en huvudsakligen fast ränta. Det finns sju
hypoteksinstitut som emitterar på den reglerade obligationsmarknaden. I
slutet av 1993 uppgick deras andel av den totala obligationsmarknaden
till 50 procent.
De danska hypoteksinstitutens verksamhet regleras av en särskild
realkreditlag. Det fastslås i den lagen att instituten skall bevilja lån
mot säkerhet i fastighetspant och att finansiering av verksamheten skall
ske genom emission av obligationer. I lagen föreskrivs även att
belåningsgraden för lån till permanenta bostäder skall motsvara högst 80
procent av fastighetens värde, medan belåningsgraden för fritidshus och
kommersiella fastigheter skall vara högst 60 procent.
Det ställs i realkreditlagen strikta krav vad gäller emission av
obligationer. Realkreditobligationer får endast emitteras för lån mot
pant i fast egendom. Emissioner skall ske i takt med att nya lån
beviljas. Lagen påbjuder en total matchning av utlånings- och
upplåningsvillkor så att ränterisken minimeras. Ränterisken till följd
av avvikelse från in- och utbetalningar av ränta får inte överstiga en
procentenhet. Obligationer som har emitterats av hypoteksinstituten har
förmånsrätt vid konkurs.
I Tyskland erbjuds bostadslån av hypoteksbanker och bostadsinstitut. Lån
till bostäder erbjuds även av banker. Bostadslåneverksamhet finansieras
främst genom emission av bostadsobligationer (hypotekenpfandbrief).
Sådana obligationer är det dominerande instrumentet på den tyska
obligationsmarknaden. Vid utgången av 1992 utgjorde denna
obligationsstock 37 procent av den totala utestående obligationsvolymen.
Verksamhet relaterad till bostadsfinansiering regleras i korthet på
följande sätt. Bankers och andra kreditinstituts verksamhet omfattas av
kreditlagen. Hypoteksbanker regleras även av en särskild lag, lagen om
hypoteksbanker. Övriga bankers handel med bostadsobligationer samt
bostadsinstitutens verksamhet omfattas av lagen om bostadsobligationer
och liknande instrument.
I hypoteksbankslagen uppställs hårda krav vad gäller placeringar och
tillsyn. Belåningsgraden, för att nämna ett exempel, får vara högst 60
procent av marknadsvärdet. Vidare skall det emitterande institutet se
till att det nominella värdet av en viss stock av bostadsobligationer
motsvarar pantvärdet vid varje tidpunkt och under hela löptiden. Detta
innebär att institutet under hela denna period skall ha en lämplig
matchning av skuld- och tillgångssidan av obligationsinnehavet.
Hypoteksbankerna är underkastade en särskild tillsyn som är strängare än
tillsynen över andra kreditinstitut. Tillsynsmyndigheten kan tillsätta
en särskild förvaltare (förtroendeman) som har möjlighet dels att
analysera enskilda bostadslån, dels att försäkra sig om att det finns
tillräckligt med panter vid emissioner. Hypoteksbankslagen ger
innehavare av bostadsobligationer förmånsrätt i emittentens konkurs.
Denna förmånsrätt begränsas till att omfatta institutens
fastighetspanter. Bostadsinstituten skall även ha ett särskilt register
över tillgångar som är förenade med fastighetspant.
Hypoteksbankerna har möjlighet att i begränsad omfattning bedriva annan
verksamhet än bostadsfinansiering. För denna verksamhet ställs lägre
krav vad gäller säkerhet och den får inte finansieras genom emission av
bostadsobligationer.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Mot bakgrund av de redovisade förhållandena bör en utredare tillkallas
för att överväga om kreditmarknadsbolag med viss specificerad
verksamhet, t.ex utlåning mot mycket god säkerhet i fast egendom, bör
få möjlighet att tillämpa särskilda lagfästa regler om förstärkt
offentlig tillsyn och om förmånsrätt vid konkurs för innehavare av
institutets skuldförbindelser. Regleringen kan ges en institutionell
eller en funktionell inriktning. En institutionell inriktning innebär
att endast institut som uteslutande bedriver denna specificerade
verksamhet får tillämpa de särskilda reglerna. Utredaren skall dock även
överväga om det i stället är lämpligt att utforma regleringen med en
funktionell inriktning. En sådan inriktning har den innebörden att
institut som tillämpar den ges möjlighet att emittera obligationer med
förmånsrätt för lån mot pant i fast egendom av specificerat slag,
samtidigt som institutet även kan bedriva annan för kreditmarknadsbolag
tillåten verksamhet.
Utredaren skall utforma förslag till en rättslig reglering.
I det följande anges ett antal frågor som utredaren skall ägna
uppmärksamhet. Utredaren skall dock inom uppdragets ramar vara fri att
ta upp även andra frågor som aktualiseras under utredningsarbetet.
Särskilda regler för vissa kreditmarknadsbolag
Av exempelvis ett bostadsinstituts bolagsordning framgår bl.a.
institutets utlåningspolicy, dvs. att kredit med något undantag endast
beviljas mot betryggande säkerhet i fastighet, tomträtt eller
bostadsrätt samt en viss högsta belåningsgrad och vissa
matchningsbestämmelser. Denna för placerarna viktiga information om
institutets risknivå kan givetvis även regleras i lag. Det kan hävdas
att en reglering som skiljer dessa institut från andra
kreditmarknadsbolag skulle leda till att placerarna betraktar
placeringar i bostadsobligationer som säkrare och att
upplåningskostnaden därigenom minskar.
Riskerna med placeringar i bostadsinstitutens obligationer hänger samman
med prisutvecklingen på fastighetsmarknaden. Placeringar i sådana
obligationer har traditionellt betraktats som investeringar med en
relativt låg risk. Fastighetsprisernas kraftiga fall under ett antal år
från slutet av 1980-talet - då priserna för vissa fastigheter halverades
- har inneburit finansiella problem för bostadsinstituten. En viss
återhämtning har sedan skett men erfarenheten visar att priserna kan
fluktuera kraftigt.
Utredaren skall analysera och göra en bedömning av om möjligheten att
tillämpa en särskild lagstadgad reglering för
bostadsfinansieringsverksamhet - vare sig den utgör en funktionell
reglering eller är institutsbetingad - skulle leda till att sådana
instituts bostadsobligationer anses som en säkrare investering och att
institutens upplåningskostnader därigenom minskar. Som en delfråga bör
utredaren överväga om denna reglering bör innehålla ett fastställande av
en viss övre belåningsgrad.
Marknaden för räntebärande värdepapper spelar en viktig roll för
finansieringen av bostadsinstitutens verksamhet eftersom närmare två
tredjedelar av institutens finansieringsbehov tillgodoses på denna
marknad. Samtidigt kännetecknas bostadsobligationsmarknaden, vad gäller
efterfrågan inom landet, av en stark koncentration av placerare. Alltför
restriktiva riskspridningsregler för placerarna kan därför medföra
problem för bostadsinstitutens finansieringsmöjligheter. Ett sätt att
komma till rätta med detta problem kan vara att utnyttja de särskilda
undantagsregler beträffande enhandsengagemang som finns i EG-direktiven.
Utredaren skall analysera och bedöma om införandet av sådana
bestämmelser kan underlätta för de svenska bostadsinstituten att avsätta
sina obligationer på den svenska marknaden. Utredaren skall i sina
överväganden beakta att syftet med riskspridningsbestämmelserna inte
åsidosätts och därvid lämna förslag på i vilken utsträckning de
möjligheter till högre maximigränser för enhandsengagemang som de skilda
undantagsreglerna medger bör utnyttjas för sådana bostadsinstitut som
verkar under en särskild reglering.
Ekonomiska konsekvenser
Varje rättslig reglering av den finansiella marknaden påverkar dess
funktionssätt. En särreglering av vissa kreditinstitut kan leda till
ändrade förhållanden på upplåningsmarknaden för alla aktörer vad gäller
prissättning och likviditet. Förbättrade förhållanden för vissa institut
kan påverka övriga kreditinstituts finansieringsmöjligheter i negativ
riktning.
Utredaren bör därför analysera hur de föreslagna åtgärderna påverkar den
finansiella marknadens struktur samt undersöka vilka effekter förslagen
skulle få för låntagarnas villkor.
Utredaren skall också åskådliggöra vilka effekter de framlagda förslagen
har på behovet av resurser till den offentliga tillsynen samt - om den
bedömningen görs att ytterligare resurser krävs - hur dessa skall
finansieras.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir.
1995:86).
Vid de överväganden som utredaren skall göra gäller regeringens
generella direktiv om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
prövning av offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994:124 ).
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast före utgången
av juni månad 1997.