Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kemikaliepolitiken, Dir. 1996:40
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1996-05-09
Dir. 1996:40
Beslut vid regeringssammanträde den 9 maj 1996
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillsätts med uppdrag att se över kemikalie-politiken mot
bakgrund bl.a. av Sveriges medlemskap i EU och en eventuellt förändrad
riskbild av användningen av kemiska ämnen. Kommittén skall
- utvärdera resultatet av de senaste tio årens kemikaliearbete,
- göra en bedömning av hur det aktuella riskpanoramat över kemiska ämnen
ser ut,
- lämna förslag till hur kemikaliepolitikens mål skall formuleras,
- analysera i vilken utsträckning ett mer generellt angreppsätt bör
prägla kemikaliepolitiken i arbetet med att minska riskerna med
kemikalier,
- ge förslag till åtgärder inom området hormonpåverkande ämnen,
- ge förslag till hur samarbetet mellan staten och näringslivet kan
vidareutvecklas,
- belysa hur arbetet i andra länder är uppbyggt,
- ge förslag till hur Sverige skall prioritera det globala
internationella arbetet,
- ge förslag till styrmedel och
- analysera behovet av att förändra den svenska
myndighetsorganisationen.
Syfte
Syftet med uppdraget är att göra en översyn av kemikaliepolitiken och
ge förslag till hur den framtida svenska kemikaliepolitiken skall
utformas nationellt och inom EU samt internationellt.
Bakgrund
Utvecklingen sedan 1970-talet
Stora framgångar kan noteras i strävan att minska de kemiska hälso- och
miljöriskerna alltsedan 1970-talet. Särskilt märkbar är den kraftiga
reduktionen av utsläppen till luft och vatten från industrianläggningar.
En orsak till dessa framgångar var införandet av miljöskyddslagen
(1969:387). Genom miljöskyddslagen kunde bl.a. krav på tillstånd
ställas för mer omfattande s.k. miljöfarlig verksamhet.
Tillståndsprövningen, som görs av Koncessionsnämnden för miljöskydd och
av länsstyrelserna, har varit ett kraftfullt instrument för att
nedbringa utsläppen av farliga ämnen från punktkällor.
En annan orsak till att miljöbelastande utsläpp minskade var industrins
eget intresse att minska produktionskostnaderna genom att i större
utsträckning återvinna och återanvända kemikalier i
tillverkningsprocessen. Samtidigt har ett ökat engagemang för
miljöfrågorna inom industrin verkat i samma riktning.
En tredje och mycket viktig orsak var en bättre kontroll av kemikalier
genom införandet av lagen (1973:329) om hälso- och miljöfarliga varor
(LHMV) år 1973.
De miljöpolitiska åtgärderna riktades under denna tid framför allt mot
användningen av vissa farliga ämnen, såsom kvicksilver, kadmium, PCB och
skadliga bekämpningsmedel som DDT, alkylkvicksilverbetmedel och vissa
fenoxisyror. Dessa åtgärder har medfört sjunkande halter av dessa ämnen
i miljön. Samtidigt som utsläppen från olika punktkällor minskade, kom
intresset att i ökad utsträckning riktas mot utsläpp från mer diffusa
källor. Nya miljöproblem började därmed framträda allt tydligare. Detta
gällde inte minst de risker som användningen av kemiska ämnen och
produkter förde med sig. I mitten av 1980-talet tillsatte därför
regeringen Kemikommissionen med uppgift att se över pågående verksamhet
och lägga fram förslag till insatser för en förbättrad kontroll av
kemikalieanvändningen. Enligt kommissionens förslag modifierades LHMV
och benämndes lagen (1985:426) om kemiska produkter (LKP). Vidare
föreslog kommissionen att en särskild myndighet skulle inrättas på
kemikalieområdet.
Det är nu drygt tio år sedan Kemikommissionens förslag genomfördes och
Kemikalieinspektionen inrättades. Stora framgångar har kunnat noteras i
arbetet med att få bättre kunskap om kemikaliers egenskaper, inte minst
från miljösynpunkt, och bättre produktinformation om risker och
skyddsåtgärder samt med att nedbringa användningen av och riskerna med
en rad kemikalier. Därtill kommer att kunskaperna om kemiska ämnens
förekomst, spridning och effekter på hälsa och miljö ökar successivt.
Det svenska kemikaliearbetet har varit framgångsrikt och Sveriges
internationella anseende är mycket högt.
År 1987 beslutades om det första programmet för att minska riskerna för
människa och miljö vid hantering av kemiska bekämpningsmedel i
jordbruket.
Stora framgångar har också noterats när det gäller att minska de kemiska
hälsoriskerna i arbetsmiljön. Sverige har sedan 1970-talet varit
föregångsland när det gäller detta område. Arbetarskyddslagen (1949:1)
och från år 1978 arbetsmiljölagen (1977:1160) har varit grunden för
Arbetarskyddsstyrelsen och och Yrkesinspektionens arbete med att
reducera de kemiska riskerna i arbetsmiljön.
Riskpanoramat förändras
Begränsning av risker i kemikalieanvändningen är ett långsiktigt arbete.
Det kvarstår därför betydande risker för hälsa och miljö med
användningen av kemiska ämnen i samhället. Som en följd av det
teknologiskt avancerade samhället och det stora varuberoendet används
och sprids fortfarande kemiska ämnen som kan vara farliga för hälsa och
miljö. Den internationella varuhandeln har i det sammanhanget fått en
ökad betydelse för spridningen av kemikalier.
Nya riskområden identifieras fortlöpande. Under senare år har exempelvis
hormonpåverkande ämnen debatterats alltmer. Nonylfenoletoxylater (NFE),
är ämnen som är föremål för avvecklingsplaner som givit betydande
resultat. Flera ämnen med misstänkta hormonpåverkande effekter är
förbjudna eller begränsade av andra miljö- eller hälsoskäl. Den
nuvarande fokuseringen på dessa ämnen är internationell. Flera länder
utöver Sverige, t.ex. Danmark, har vidtagit eller har planer på
långtgående åtgärder för att minska riskerna från användningen av
hormonpåverkande ämnen som NFE.
Ett annat exempel på problem som uppmärksammats först under senare år är
den diffusa spridningen av antimikrobiella ämnen (t.ex. antibiotika)
till miljön. De kan bl.a. ge upphov till resistenta bakterier.
Kunskaperna om olika ämnens roll vid uppkomsten av astma och allergier
har också ökat. Skyddet för konsumenten från t.ex. skadliga ämnen i
kosmetiska produkter är inte tillfredsställande.
Effekterna av kemiska ämnen härrör till en mycket stor del från
användningen och sluthanteringen av de produkter i vilka ämnena ingår.
Eftersom många produkter har lång livslängd och utgör insatsvaror i
långlivade produkter och anläggningar, t.ex. byggnader, sker det en
upplagring av farliga långlivade ämnen. PVC-plaster är ett exempel på
produkter som innehåller svårnedbrytbara och farliga ämnen som kan
utgöra en risk för hälsa och miljö genom hela kedjan från produktion
till avfallshantering. Dessa plaster byggs dessutom ofta in i
anläggningar av betydande varaktighet och kan därför utgöra ett
hanteringsproblem för kommande generationer.
Riksdagens jordbruksutskott har behandlat motioner om PVC under hösten
1995. Enligt utskottets mening ( 1995/96:JoU8 s.11) är det möjligt att
göra en helhetsbedömning av hanteringen av PVC i alla dess led från
klortillverkning till avfall. En sådan helhetsbedömning visar enligt
utskottets mening att PVC inte hör hemma i kretsloppssamhället. Dagens
mjukgjorda PVC samt styv PVC med miljöskadliga additiv bör därför
avvecklas. Avvecklingen bör inledas skyndsamt. Regeringen har gett
Statens naturvårdsverk och Kemikalieinspektionen i uppdrag att föreslå
åtgärder på PVC-området. Uppdraget skall redovisas den 30 juni 1996.
Kemiska ämnen som ingår i produkter följer de varuströmmar som finns och
distribueras således genom handeln över hela jorden. Denna typ av
spridning kan vara svår att kontrollera och skapar en påverkan på miljö
och hälsa som kan vara svår att förutse och förebygga.
Insikten har även ökat om riskerna för människan och miljön från
omvandlingsprodukter som bildas i vatten- och avloppsreningsverk,
deponier och i miljön och som har sin upprinnelse i användning och
spridning av kemiska ämnen i samhället.
Den samlade påverkan från det mycket stora antal kemiska ämnen som
globalt har tillförts och fortfarande tillförs miljön kan vara
betydande. Ett exempel är den diffusa och globala spridningen av
svårnedbrytbara miljögifter. Koncentrationen av sådana ämnen i den
arktiska miljön studeras inom Artic Monitoring and Assessment Program,
AMAP. Den hittillsvarande inriktningen av åtgärder på enskilda ämnen
ifrågasätts från många håll för att inte vara den mest lämpliga metoden
att minska påverkan på hälsa och miljö av farliga ämnen.
Esbjergdeklarationen utgår från att åtgärder måste avse den kemiska
belastningen av miljön i dess helhet. Diskussionen om klor och
klorföreningar har pågått i USA och Kanada under en längre tid. I dag är
det inte längre de enskilda klor-föreningarnas vara eller inte vara som
dominerar debatten utan klor som sådant. Drivkraften bakom diskussionen
är bl.a. en rekommendation om ett totalförbud av klor och klorerade
ämnen från International Joint Commission of the Great Lakes (IJC), som
har i uppdrag att ge de amerikanska och kanadensiska regeringarna råd i
frågor som rör Stora sjöarnas vattenkvalitet. Varken USA:s eller Kanadas
federala regeringar har dock varit beredda att totalförbjuda
användningen av klor och klorerade ämnen. Man tror inte heller att
klorerade ämnen kan behandlas i grupp, eftersom deras miljöfarliga
egenskaper varierar inom vida gränser. Kemikalieinspektion har också i
sin rapport Klor och klorföreningar ifrågasatt förslaget.
EU-inträdet ger nya förutsättningar
Som EU-medlem påverkar Sverige unionens miljöpolitik inifrån och deltar
i beslutsfattandet. Utrymmet för nationell reglering av enskilda
kemikalier har dock samtidigt genom EES-avtalet och medlemskapet
minskat.
Den stora uppgiften för Sverige framöver är att driva på en ytterligare
utveckling av kemikaliekontrollen inom EU, vilket också betonas i
regeringens skrivelse 1994/95:167 Det svenska miljöarbetet i EU -
Inriktning och genomförande. Sverige bör verka för att
riskreduktionsarbetet inom EU utvecklas. Det gäller också att få en
avsevärt ökad och enhetlig tillämpning i EU av försiktighetsprincipen
och substitutionsprincipen vid användningen av såväl allmänkemikalier
som bekämpnings-medel samt för ämnen som i sig inte är farliga men som
bidrar till oavsiktligt bildande av stabila organiska miljögifter.
Sverige kommer även att verka för att EG-kommissionen ägnar ökad
uppmärksamhet åt kemikaliefrågorna och utarbetar en enhetlig
kemikaliepolicy.
Arbetet med de fyraåriga svenska undantagen på kemikalieområdet är
också en av de stora uppgifterna.
Medlemskapet i EU ger anledning att överväga hur Sverige i sin
nationella politik skall kunna behålla en hög ambitionsnivå. Det är
viktigt inte minst för att få trovärdighet i arbetet med att påverka
andra länder.
Inom EG-kommissionen handhas kemikaliefrågorna av flera direktorat.
Miljödirektoratet (DGXI) har ett övergripande ansvar bl.a. genom att det
ansvarar för miljöhandlingsprogrammen och vissa basdirektiv på området.
Industridirektoratet (DGIII) och jordbruksdirektoratet (DGVI) behandlar
frågor om förbud och begränsningar av farliga ämnen respektive
användningen av bekämpningsmedel i jordbruket. De kemiska riskerna i
arbetsmiljön hanteras av arbetsmiljödirektoratet (DGV). Vidare ansvarar
konsumentdirektoratet (DGXXIV) för frågor om kosmetiska och hygieniska
produkter. I sammanhanget bör också nämnas inre marknadsdirektoratet
DGXV som har ett övergripande ansvar för den inre marknaden bl.a. frågor
om fri varurörlighet.
De övriga internationella arenorna
För att på ett kostnadseffektivt sätt begränsa riskerna med användningen
av kemiska ämnen måste samverkan ske internationellt även utanför EU:s
ram. Detta görs i en rad olika fora. Inom FN-systemet arbetar
världshälsoorganisationen, WHO, Internationella arbetsorganisationen,
ILO, och FN:s miljöprogram UNEP tillsammans inom det gemensamma
programmet IPCS, International Program on Chemical Safety. Ett
internationellt register för potentiellt giftiga kemikalier, IRPTC, är
upprättat inom UNEP sedan år 1976.
Ett mellanstatligt forum för kemikaliesäkerhet bildades 1994,
Intergovernmental Forum on Chemical Safety. Det inrättades för att ge
regeringar tillfälle att mötas och dra upp riktlinjer för
kemikaliekontrollen på policynivå. Sverige innehar sedan år 1994
ordförandeskapet.
Inom OECD bedrivs ett omfattande arbete med att förbättra kunskapen om
existerande kemikalier, att harmonisera klassificering och utarbeta
gemensamma riskbegränsningsprogram.
För att kontrollera och begränsa export av vissa farliga kemiska ämnen
har krav på förhandsgodkännande från import-landet utarbetats, den s.k.
PIC-proceduren (Prior Informed Consent). Ett arbete för att utforma ett
legalt bindande instrument om PIC har påbörjats.
Inom ramen för LRTAP-konventionen (Long Range Transboundary Air
Pollution) förhandlas för närvarande ett protokoll som syftar till att
begränsa utsläppen av stabila organiska miljögifter (POP, Persistent
Organic Pollutants) och tungmetaller till luft. Protokollet beräknas
vara färdigförhandlat under år 1997. Inom UNEP pågår ett arbete som kan
leda till en globalt bindande konvention om POP.
Förutom dessa globala insatser bedrivs ett internationellt
miljöövervakningsarbete inom ramen för ett antal geografiskt mer
begränsade konventioner. De svenska insatserna bedrivs inom ramen för
den samordnade miljöövervakningen. Inom Arctic Monitoring and Assessment
Programme (AMAP) bedrivs ett samarbete mellan arktiska länder i fråga om
övervakning och utvärdering av miljösituationen.
Kemikaliearbete bedrivs vidare i luft- och havskonventioner, såsom
Oslo- och Pariskonventionen (skydd av Nordost-atlanten),
Helsingforskonventionen (skydd av Östersjön), Nordsjökonferensen
(Esbjergdeklarationen) och Montreal-protokollet (ozonnedbrytande ämnen).
Inom ramen för ECE (Economic Commission of Europe) har Sverige
undertecknat en konvention om industriolyckor rörande kemikalier. Det
samarbetet motsvaras inom EU av ett arbete enligt ett direktiv
beträffande kemikalieolyckor, det s.k. Seveso II-direktivet. Vidare har
Sverige ratificerat ILO-konventionen (nr 170) om säkerhet vid användning
av kemiska produkter i arbetslivet.
Sverige deltar i det kemikaliearbete som sker inom Nordiska
Ministerrådet. Resultatet från det arbetet används i stor utsträckning
som en plattform i arbetet i internationella organisationer.
Sverige har av tradition haft en hög ambitionsnivå inom miljöområdet
såväl nationellt som internationellt. De övergripande målen för den
svenska miljöpolititiken har varit giltiga också för Sveriges agerande i
det internationella miljösamarbetet. En förutsättning för Sveriges goda
rykte i sammanhaget är en vetenskapligt hög kompetens på området.
Sammanfattningsvis kan sägas att det sker ett omfattande arbete inom en
rad organisationer och detta innebär att det är viktigt att det görs en
översyn av hur det svenska globala arbetet skall prioriteras.
De svenska myndigheternas arbetsuppgifter inom kemikalieområdet
Flera centrala myndigheter arbetar med frågor om kemiska hälso- och
miljörisker i enlighet med sitt sektorsansvar.
Kemikalieinspektionen har huvudansvaret för riskbegränsande åtgärder
som avser kemiska ämnen i råvaror, kemiska produkter och andra varor och
som syftar till att styra leverantörers utredningar, bedömningar och
information avseende kemiska hälso- och miljörisker och till generell
begränsning av förekomsten av kemiska ämnen.
Naturvårdsverket har huvudansvaret för riskbegränsande åtgärder som
avser kemiska ämnen i råvaror, kemiska produkter och andra varor och som
syftar till att hushålla med naturresurser och att förhindra eller
begränsa exponering för kemiska ämnen i den yttre miljön vid yrkesmässig
användning och annan hantering, även i avfallsledet, av kemiska ämnen,
produkter och varor.
Arbetarskyddsstyrelsen har huvudansvaret för riskbegränsande åtgärder
som avser kemiska ämnen i råvaror, kemiska produkter och i andra varor
och som syftar till att förhindra eller begränsa exponering för kemiska
ämnen i arbetsmiljön vid yrkesmässig användning och annan hantering av
kemiska ämnen, produkter och andra varor. Yrkesinspektionen är regional
tillsynsmyndighet.
Läkemedelsverket är central myndighet för kontroll och tillsyn av
läkemedel och vissa andra produkter som med hänsyn till egenskaper eller
användning står läkemedel nära, i den utsträckning sådana frågor inte
handläggs av annan myndighet. Verket är också tillsynsmyndighet i fråga
om kosmetiska och hygieniska produkter.
Boverket har i förordningen (1985:835) om kemiska produkter bemyndigats
att om det behövs till skydd för inomhusmiljön, i samråd med
Kemikalieinspektionen, meddela föreskrifter om byggprodukter.
Generalläkaren ansvarar för den regionala och lokala tillsynen enligt
förordningen (1985:835) om kemiska produkter i fråga om Försvarsmaktens
användning av kemiska produkter som inte ankommer på Yrkesinspektionen.
Livsmedelsverket ansvarar för normgivning, tillsyn och kontroll,
information och påverkan samt kunskapsuppbyggnad inom livsmedelsområdet
som även innefattar dricksvatten. Den verksamhet som berör
kemikalieområdet gäller bl.a. att leda och samordna
livsmedelskontrollen, undersöka livsmedels sammansättning och tillsatser
och ge råd och anvisningar i livsmedelsfrågor. Verket ansvarar för
kontrollen av bekämpningsmedelsrester i livsmedel.
Socialstyrelsens verksamhet när det gäller frågor om hälsorisker i
miljön utgår från styrelsens tillsynsansvar enligt olika lagstiftningar,
t.ex. tobakslagen, smittskyddslagen och hälso- och sjukvårdslagen, samt
styrelsens övergripande ansvarsroll när det gäller att följa
utvecklingen av hälsorisker. Utöver den egna kompetensen har
Socialstyrelsen tillgång till s.k. vetenskapliga råd för att med kort
varsel delta i olika bedömningar.
Räddningsverket är ansvarig myndighet för landtransport av farligt gods
samt centralt för räddningstjänst i samband med kemikalieolyckor.
De nya förutsättningarna, framför allt det eventuellt ändrade
riskpanoramat och EU-medlemskapet, kan ha medfört att gränsdragningen i
ansvarsfördelningen mellan de myndigheter som arbetar inom området
kemiska hälso- och miljörisker inte alltid är helt tydlig. Vissa frågor
kan också falla mellan olika myndigheters ansvarsområden. De berörda
myndigheterna samarbetar fortlöpande för att klargöra myndigheternas
ansvarsområden.
Uppdraget
Kommittén skall utvärdera resultatet av de senaste tio årens arbete med
att minska riskerna för hälsa och miljö med kemiska ämnen. Kommittén
skall belysa de styrmedel som använts och hur väl de har fungerat. De
samhällsekonomiska och företagsekonomiska kostnaderna för de olika
styrmedlen skall uppskattas.
Kommittén skall göra en bedömning av hur det aktuella riskpanoramat över
kemiska ämnen ser ut nationellt och internationellt samt lämna förslag
till hur kemikaliepolitikens mål skall formuleras och hur
prioriteringarna bör göras. Kommitténs förslag skall utgå från dels nya
insikter om eventuella förändringar i riskbilden, dels förändrade
förutsättningar för arbetet genom Sveriges medlemskap i EU. Den diffusa
och globala spridningen av svårnedbrytbara miljögifter och
koncentrationen av sådana till bl.a. arktiska områden skall särskilt
beaktas. Förslagen skall utgå från Riksdagens mål och från
Esbjergdeklarationen att kontinuerligt reducera utsläppen och
förlusterna av farliga ämnen i syfte att närma sig målet att de helt
skall upphöra inom en generation (25 år). Esbjergdeklarationen är
Nordsjöländernas miljö-ministrars överenskommelse om mål och åtgärder
för att förbättra den marina miljön i Nordsjön. I Esbjergdeklarationen
definieras farliga ämnen som ämnen eller grupper av ämnen som är
giftiga, persistenta och bioaccumulerbara. Det slutliga målet i
Esbjergdeklarationen är att få ner koncentrationerna i miljön till nära
noll för naturfrämmande ämnen och nära de naturliga värdena för ämnen
som förekommer naturligt i miljön. Vidare skall förslagen avspegla
behovet av svenska åtgärder nationellt, inom EU och globalt.
Kommittén skall undersöka om det är möjligt att i kemikaliepolitiken i
högre grad än för närvarande använda ett generellt angreppssätt som ett
komplement till inriktningen mot enskilda kemiska ämnen. I det
sammanhanget skall kommittén bedöma om åtgärder kan riktas mot hela
grupper av kemiska ämnen.
Kommittén skall lämna förslag till åtgärder inom området
hormonpåverkande ämnen.
Kommittén skall föreslå hur samarbetet mellan staten och näringslivet
kan vidareutvecklas.
Kommittén skall belysa hur arbetet med att minska riskerna med kemiska
ämnen är uppbyggt inom andra länder, och framför allt inom EU. Kommittén
skall även peka på för- och nackdelar med olika systemuppbyggnader.
Många globala, internationella och regionala organisationer arbetar med
att minska riskerna med kemiska ämnen. En rad konventioner är utformade
eller är under utformning. Kommittén skall föreslå hur Sverige bör
prioritera arbetet.
Vidare skall kommittén ge förslag till styrmedel mot bakgrund av dels de
eventuellt förändrade riskerna och EU-inträdet, dels utvärderingen av
tidigare använda styrmedel. Särskild tonvikt skall läggas vid att bedöma
i vilken utsträckning andra styrmedel än direkta regleringar bör
användas i det framtida arbetet med att minska riskerna för miljö och
hälsa med kemiska ämnen i Sverige och i övriga EU-länder. Därvid skall
kommittén ange om lagstiftningsåtgärder behövs och i så fall lämna
förslag till lagändring. Speciell hänsyn tas till de effekter förslagen
medför särskilt för de mindre och medelstora företagens möjligheter att
växa och utvecklas och konkurrera på lika villkor.
Sverige har byggt upp den svenska myndighetsorganisationen och
lagstiftningen utifrån våra specifika behov. Flera myndigheter arbetar
med att minska riskerna med användningen av kemiska ämnen. Kommittén
skall överväga om det finns behov av att förändra den svenska
myndighetsorganisationen eller det svenska arbetssättet utifrån de
framtida mål och styrmedel som föreslås samt utifrån en bedömning av det
framtida riskpanoramat och den ökade internationaliseringen.
Särskilda bestämmelser om arbetsmiljön finns i arbetsmiljölagen
(1977:1160). I den mån kommittén berör arbetsmiljöområdet skall endast
frågor som avser både arbetsmiljön och den yttre miljön beaktas.
Riksrevisionsverket (RRV) har i sin rapport (RRV 1994:8) granskat stödet
till regionala och lokala tillsynsmyndigheters kemikalietillsyn.
Kommittén skall beakta resultaten av den granskningen.
Miljöhälsoutredningen (S 1995:5) tillsattes med det övergripande syftet
att utforma ett handlingsprogram där de miljöproblem som utgör en risk
för hälsan identifieras. Ansvarsgränser och arbetsfördelningen mellan
olika aktörer och nivåer skall preciseras i programmet. Kommittén skall
beakta handlingsprogrammets förslag.
Kommittén skall uppskatta de samhälls- och företags-ekonomiska
kostnaderna av de förslag som läggs fram. Olika möjligheter till
finansiering av åtgärderna, inklusive möjliga omprioriteringar, skall
anges i anslutning till kostnadsberäkningarna.
Slutligen skall kommittén beakta arbetet inom Miljöbalksutredningen (M
1993:04) och Utredningen om konsumenterna och miljön (C 1995:04) .
Uppläggningen av arbetet
Kommittén skall arbeta öppet och vid behov anordna debatter och hearings
samt ha kontakter ut i samhället.
Kommittén skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter. Dessa
myndigheter skall ta fram relevant underlag på området som kan utnyttjas
av kommittén.
Till kommittén skall knytas en särskild internationell referensgrupp
med uppgift att ta fram och diskutera idéer i anslutning till uppdraget.
För kommitténs arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa regional-politiska konsekvenser (dir.
1992:50) samt jämställdhets-politiska konsekvenser av förslagen (dir.
1994:124).
Uppdraget skall vara slutfört senast den 30 juni 1997.