Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av byggfelsförsäkringen och frågor om konsumentskydd i byggandet
m.m.
, Dir. 1996:39
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1996-05-09
Dir. 1996:39
Beslut vid regeringssammanträde den 9 maj 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera lagen
(1993:320) om byggfelsförsäkring samt konsumentskyddet vid byggande av
småhus. Utredaren skall vidare belysa frågor om kvalitetssystem i
byggprocessen och förvaltningen, göra en översyn av den obligatoriska
funktionskontrollen av ventilationssystem samt analysera behovet av det
statliga stödet för att komma till rätta med fukt- och mögelskador i
egnahem.
Utredaren skall
- belysa hur tecknade byggfelsförsäkringar uppfyller lagens intentioner
samt bedöma om det behövs ändringar i lagen vad gäller
tillämpningsområdet och skyddet av boende m.fl.,
- göra en allsidig redovisning och analys av befintliga system med s.k.
småhusgarantier samt konsumentskyddsaspekter,
- utvärdera förekommande kvalitetssystem i byggprocessen och
förvaltningsskedet samt lämna de förslag som utredaren finner anledning
till,
- göra en översyn av den obligatoriska funktionskontrollen av
ventilationssystem,
- bedöma det fortsatta behovet av statligt ekonomiskt stöd för att
avhjälpa fukt-och mögelskador i småhus m.m.
Bakgrund
I plan- och bygglagen har byggherrens ansvar för att byggnaden uppfyller
väsentliga egenskapskrav tydliggjorts, bl. a. när det gäller hälsa och
säkerhet. Det senaste decenniet har problem med fuktskador och s.k.
sjuka hus uppmärksammats allt mer. De skador som uppstår är ofta
omfattande och kräver kostsamma reparationer. Inte sällan har det rått
oklarhet om vem som skall bekosta åtgärderna och om hur gjorda åtaganden
skall säkras.
För att komma till rätta med bl.a. dessa problem finns det för småhusen
ett system med garantier, s.k. småhusgaranti, som sedan år 1984 utgjort
villkor för olika slag av statligt ekonomiskt stöd vid nybyggnad. År
1989 blev småhusgarantin ett villkor för statligt stöd till alla
nybyggda småhus utom rena självbyggen. Nu gällande bestämmelser
återfinns bl.a. i 8 § förordningen (1992:986) om statlig bostads-
byggnadssubvention. Garantisystemet innefattar krav på en
produktionsgaranti och en ansvarsutfästelse. Systemet innebär att det
vid nybyggnad av egnahem eller nybyggnad av en- eller tvåbostadshus som
upplåts med bostadrätt, krävs att det till skydd för husägaren finns
- en betryggande garanti för att huset uppförs och färdigställs i
enlighet med vad den som skall uppföra huset har åtagit sig i avtal
(produktionsgaranti), och
- ett betryggande åtagande att avhjälpa sådana väsentliga skador på
huset som består i eller är en följd av fel eller brister i
konstruktion, utförande eller material och som upptäcks och anmäls under
tiden från utgången av den garantitid som anges i köpe- eller
entreprenadavtal till dess tio år har gått, räknat från dagen för
slutbesiktningen (ansvarsutfästelse).
Småhusgarantier lämnas för närvarande av AB Bostadsgaranti, som sedan år
1984 till lika delar ägs av Byggentreprenörerna och staten
(prop.1983/84:41, bet. 1983/84:BoU8, rskr.1983/84: 64). Vidare lämnas
småhusgarantier av egna bolag i HSB och Riksbyggen samt av GARBO AB ägt
av Sveriges Trähusfabrikers Riksförbund m.fl. Ansvarsutfästelserna
försäkras av skilda försäkringsbolag.
Sedan år 1992 kan statliga bostadsbyggnadssubventioner sökas även efter
det att bostadshusen påbörjats eller färdigställts. Utformningen av
småhusgarantierna har inte anpassats till detta förhållande. Regeringen
har nyligen till riksdagen lämnat förslag (prop. 1995/96:101) till viss
sådan anpassning.
Riksdagen beslutade (prop. 1992/93:121, bet.1992/93:BoU22, rskr.
1992/93:302) under år 1993 att införa lagen (1993:320) om
byggfelsförsäkring. Lagens tillämpningsområde - flerbostadhus - är
detsamma som i den tidigare lagen (1991:742) om byggnadsgaranti
(prop.1990/91:189, bet. 1990/91:BoU19, rskr. 1990/91:353). Den utredning
om byggnaders inomhusmiljö m.m. (Ds 1990:14) som låg till grund för
lagen om byggnadsgaranti hade i tillämpningsområdet inkluderat nybyggda
flerbostadhus, kontor, lokaler för undervisning, vård eller annan omsorg
samt ombyggnad av sådana byggnader som enligt plan- och bygglagen
(1987:10) krävde bygglov.
Två huvudsyften med lagen om byggfelsförsäkring är att fel skall
avhjälpas snabbt, utan långvariga tvister om vems ansvaret är, och att
fel skall kunna avhjälpas även om man inte finner någon ansvarig som kan
ta på sig kostnaderna. Lagen avser ytterst att vara ett skydd för de
boende mot ohälsa på grund av byggfel. I propositionen anfördes (s. 30)
att en utvärdering av lagstiftningen bör göras när tillräcklig
erfarenhet vunnits av verksamheten. Tillsynen av verksamheten med
byggfelsförsäkringen utövas enligt försäkringsrörelselagen (1982:713) av
Finansinspektionen. Någon motsvarande tillsyn kan inte sägas finnas för
den samlade småhusgarantin.
I nämnda propositioner har man bl.a. pekat på att en lagstiftning om
ansvaret för fel och skador i byggandet ger flera andra positiva
effekter. För att undgå fel behövs insatser för att under projekterings-
och byggskedet säkra kvaliteten i byggandet, kvalitetssäkring. Parterna
i byggprocessens olika led bör finna system som undanröjer bristerna i
samordningen av projekten. Branschen bör också finna system för
erfarenhetsåterföring för att minska risken för upprepade misstag.
Fungerande sådana system påverkar bl.a. kostnaden för försäkringarna
m.m.
En fungerande ventilation i byggnaderna är nödvändig för att
vidmakthålla acceptabla värden på fukt, radon och andra föroreningar.
Mot bakgrund av bl.a. ökad förekomst av allergier och annan
överkänsligthet beslutade riksdagen (prop.1990/91:145, 1990/91:BoU19,
rskr. 1990/91:353) att införa en obligatorisk funktionskontroll av
ventilationssystem. Bestämmelserna om verksamheten finns i förordningen
(1991:1273) om funktionskontroll av ventilationssystem. Boverket har med
stöd av bestämmelserna utfärdat föreskrifter och allmänna råd för
verksamheten.
År 1986 infördes (prop.1985/86:48, 1985/86:BoU6, rskr. 1985/86:62) det
nuvarande statliga ekonomiska stödet för att avhjälpa fukt- och
mögelskador i egnahem. Gällande bestämmelser för stödet finns i
förordningen (1993:712) om den statliga fonden för fukt- och mögelskador
i småhus, m.m. Syftet med stödet var att komma till rätta med skador av
fel som kommit till redan vid uppförandet men där skadorna uppträder
långt senare. När stödet infördes hade man också börjat komma till
insikt om byggnadernas bidrag till den s.k. sjuka-hus-sjukan.
Syftet med översynen
Det övergripande syftet med översynen är att identifiera behov att
förändra och komplettera befintliga system som avses bidra till att
förebygga och undanröja sådana förhållanden i byggnader som kan vålla
ohälsa och medföra omfattande ekonomiska åtaganden m.m. Här avses i
första hand frågor med anknytning till konsumentskydd - småhusgarantin -
samt byggfelsförsäkringen med inriktning att få ett enhetligt övergripande
synsätt på konsumentfrågorna.
Uppdraget
Byggfelsförsäkringen
Utredaren skall belysa omfattningen av tecknade byggfelsförsäkringar.
Vidare bör utredaren belysa om tecknade byggfelsförsäkringar enligt
lagen (1993:320) om byggfelsförsäkringar uppfyller lagens intentioner.
Komponenter som därvid bör redovisas och analyseras är bl.a. följande:
- premiens storlek och i vad mån den uttrycker kompetens hos byggherre,
entreprenör etc. exempelvis i form av dokumenterade kvalitetssystem och
egenkontroller,
- principerna för begränsning av försäkringsgivarens ansvar till ett
visst belopp per byggnad och till ett visst belopp för samtliga
byggfelsförsäkringar som försäkringsgivaren utfärdat under ett
kalenderår,
- utformning och nivå på självrisken,
- hantering av ombyggnader samt frågor om tillämpningsområdet för
försäkringen, dvs. eventuell utökning till att omfatta även andra
byggnader än flerbostadshus,
- den praktiska hanteringen av byggfelsförsäkringarna hos de olika
aktörerna,
- samverkan med övrigt försäkringsskydd samt belysa i vad mån
kostnaderna kan minska genom en samordning av det samlade försäkrings-
och konsumentskyddet.
Småhusgarantin
Utredaren skall belysa tillsynsverksamheten av småhusgarantin.
Denna fråga bör klaras ut skyndsamt och redovisas till regeringen senast
den 1 oktober 1996.
Utredaren skall redovisa erfarenheterna av och göra en allsidig analys
av konsumentskyddet i form av småhusgaranti. På grundval av analysen
skall utredaren lämna förslag till ett ändamålsenligt konsumentskydd.
Kvalitetssystem
Beträffande kvalitetssäkringssystem skall utredaren inventera vilka
heltäckande system som finns i byggbranschen idag. Förslag skall
utarbetas om hur sådana system snabbt skulle kunna introduceras i
byggprocessen och förvaltningen.
Funktionskontroll av ventilationssystem
Utredaren skall i samråd med Boverket redovisa hittillsvarande
erfarenheter av den obligatoriska funktionskontrollen av
ventilationssystem och på grundval härav föreslå de förändringar i
verksamheten som befinns nödvändiga.
Bidrag för fukt- och mögelskador
Verksamheten med bidragsgivning till åtgärder för att avhjälpa fukt- och
mögelskador i egnahem bör analyseras mot bakgrund av att verksamheten
pågått i tio år, att möjlighet att teckna en småhusgaranti har funnits
ännu längre samt att byggherrens ansvar tydliggjorts enligt ändringarna
i plan- och bygglagen. Utredaren skall därvid överväga behovet av och
formerna för verksamheten.
Övrigt
Utredaren skall beakta kostnadsaspekterna och så långt möjligt söka
minimera kostnaderna i samband med byggandet.
Utredaren skall göra konsekvensanalyser av reglerna i de fall det är
motiverat. Därvid skall utredaren i tillämpliga delar beakta regeringens
beslut den 1 september 1994 om en ordning för systematisk genomgång i
regeringskansliet av företagsregler med de checklistor och
analysinstrument som anges där.
Utredaren skall vid utformningen av sina förslag beakta de eventuella
krav på anpassning som Sveriges medlemskap i Europeiska unionen medför.
Utredaren skall samråda med Boverket, Finansinspektionen och andra
berörda myndigheter och organisationer. För utredarens arbete gäller
regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt att beakta
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994 :124).
Utredningsarbetet skall vara slutfört senast den 1 oktober 1997.