Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Transport på inre vattenvägar - Behov av anpassning till EG:s bestämmelser, Dir. 1996:36
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1996-04-11
Dir. 1996:36
Beslut vid regeringssammanträde den 11 april 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppgift att analysera hur
svensk rätt skall anpassas till EG:s rättsakter om transport på inre
vattenvägar samt att lägga fram förslag till nödvändig lagstiftning.
Bakgrund
Inom EU anses det transportsystem som finns på de s.k. inre
vattenvägarna, dvs. sjöar, floder och kanaler, utgöra en del av
landtransportsystemet. Det omfattas därmed av Romfördragets
transportkapitel och det finns dessutom viss sekundärlagstiftning som
rör inre vattenvägar.
Genom det svenska medlemskapet i EU har EG:s rättsakter angående
transport på inre vattenvägar blivit bindande för Sverige. I
anslutningsfördraget anges Trollhätte kanal och Göta älv, Vänern,
Mälaren, Södertälje kanal, Falsterbo kanal och Sotenkanalen i vissa fall
som svenska inre vattenvägar.
Svenska förhållanden
De svenska inlandsvattenvägar där kommersiell sjöfart förekommer är
främst Trollhätte kanal, Göta älv, Vänern, Södertälje kanal och Mälaren.
Den sjöfart som förekommer på dessa vattenvägar har emellertid inte
samma speciella karaktär av inlandstransport som sjöfarten på övriga
medlemsstaters inre vattenvägar. Med undantag för de s.k. "skyttlarna"
på Vänern och Trollhätte kanal bedrivs nämligen trafiken på de svenska
inre vattenvägarna huvudsakligen med samma tonnage som används i den
svenska kustfarten och inte med särskilt anpassade fartyg, vilket är det
vanligast förekommande på övriga Europas inre vattenvägar. För de
svenska inre vattenvägarna gäller i dag i princip samma regelsystem som
för den övriga sjöfarten.
Även om Sverige och svenska intressen endast marginellt kommer att
beröras av regleringen om transport på de inre vattenvägarna krävs att
svensk rätt anpassas till relevanta rättsakter. I anlutningsfördraget
mellan EU:s medlemsstater och Sverige har upprättats en förteckning över
svenska inre vattenvägar. Med hänsyn till de skillnader som råder
mellan de svenska inlandsvattenvägarna och övriga medlemsstaters
vattenvägar bör dock de förstnämndas framtida status övervägas liksom
frågan i vad mån det behövs ett särskilt regelverk för dessa
vattenvägar.
Uppdraget
Utredaren skall göra en samlad översyn av EG:s rättsakter om transport
på inre vattenvägar och, i de fall så krävs, ge förslag till hur svensk
rätt skall anpassas till dessa. En fråga för utredaren i detta
sammanhang är om nödvändig lagstiftning skall inarbetas i det redan
befintliga regelsystemet på sjöfartens område eller samlas i särskild
ordning. Utredaren skall utarbeta förslag till författningstext och
därvid eftersträva en så långtgående delegering av
normgivningskompetensen som möjligt. En utgångspunkt för utredningen bör
vara att regelverket tar hänsyn till svenska rederiers eventuella
intresse av att få tillgång till övriga medlemsstaters inre vattenvägar.
Utredaren skall vidare belysa frågan om den fortsatta hanteringen i
rättsligt hänseende av de svenska inre vattenvägarna. Om det visar sig
att de svenska vattenvägarna inte passar in i gällande EG-rätt skall
utredaren lämna förslag till regeringen om hur Sverige på sikt skall
kunna frigöra sig från sitt åtagande att tillämpa EG:s regelverk på
transport på inre vattenvägar i Sverige.
Övrigt
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir. 1994:124).
Utredarens arbete skall redovisas senast den 1 oktober 1996.