Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om marknadsföring av alkoholdrycker, Dir. 1996:33
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-04-18
Dir 1996:33
Beslut vid regeringssammanträde den 18 april 1996.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
bestämmelserna om marknadsföring av alkoholdrycker. Utredaren skall se
över nuvarande marknadsföringsregler bl.a. utifrån de förändringar som
skett på alkoholpolitikens område i och med Sveriges anslutning till
Europeiska unionen och utforma förslag till de författningsregleringar
som bedöms nödvändiga mot bakgrund av utredningsuppdraget.
Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av mars 1997.
Bakgrund
Grundläggande för svensk alkoholpolitik under hela 1900-talet har varit
en strävan att begränsa utrymmet för marknadskrafterna, dvs. konkurrens
och privat vinstintresse inom alkoholhanteringen. Aktiv marknadsföring
och aktiv försäljning leder till ökad konsumtion. När det därför gäller
en sektor som bl.a. från folkhälsosynpunkt inte bör växa är
marknadsmekanismer som konkurrens och vinstintresse inte särskilt
lämpliga inslag.
Alkohollagen (1994:1738) trädde i kraft den 1 januari 1995
(prop.1994/95:89, bet. 1994/95:SoU9, rskr. 1994/95:106). De tidigare
import-, export-, tillverknings- och partihandelsmonopolen har därigenom
ersatts av ett alkoholpolitiskt motiverat tillståndssystem. En ny
myndighet - Alkoholinspektionen - har inrättats för tillståndsgivning,
kontroll och tillsyn på alkoholområdet.
Trots avmonopoliseringen och därmed ökad kommersialisering av alkohol-
hanteringen har principen om att begränsa marknadskrafternas spelrum
fortsatt giltighet. Den har snarare fått en ökad betydelse när det
gäller behovet av att på ett effektivt sätt utforma regler för marknads-
föringen av alkoholdrycker. Det finns numera ca 200 tillverknings- och
partihandelsföretag på alkoholområdet. I konkurrensen om marknadsandelar
använder ibland tillverkare eller partihandlare pristävlingar, långa
krediter samt kvantitetsrabatter, marknadsföringsbidrag och finansiellt
stöd av olika slag till restauranger som genom t.ex. ensamrättsavtal
förbinder sig att köpa öl eller andra alkoholdrycker från en enda
leveran tör. Svenska Bryggareföreningen har under ett antal år försökt
motverka de värsta avarterna i bryggeriernas försäljningsmetoder mot
restauranger genom ett s.k. etiskt råd. Detta har haft både
näringspolitisk och alkoholpolitisk betydelse. Rådet och dess
granskningsverksamhet har dock numera på grund av det stora antalet
partihandlare som står utanför Svenska Bryggareföreningens medlemskår
avvecklats. Samtidigt har starkölsförsäljningen ökat kraftigt de senaste
åren, framför allt på restauranger, där starkölet i dag står för över 70
procent av den totala alkoholförsäljningen. Starkölet har också alltmer
blivit en utpräglad ungdomsdryck. Introduktionen av det starkare
starkölet (över 5,6 volymprocent) har blivit en försäljningsframgång och
utgjorde 1995 15,3 procent av Systembolagets starkölsförsäljning.
Socialutskottet betonade vid behandlingen av förslaget till den nya
alkohollagen vikten av att introduktionen av nya alkoholdrycker inte
skedde i strid med bestämmelsen i alkohollagen om att försäljning av
alkoholdrycker skulle skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste
mån förhindrades. Enligt utskottets mening var det angeläget att noga
följa tillämpningen också av den s.k. alkoholreklamlagen med tanke på
introduktionen av det starkare starkölet och det ökande antalet aktörer
på marknaden. Utskottet menade att det var angeläget att det nya
starkare ölet inte marknadsfördes med alkoholstyrkan som främsta
försäljningsargument och att man undvek att det blev en berusningsdryck
för ungdom.
Även Alkoholpolitiska kommissionen anser i sitt huvudbetänkande Svensk
alkoholpolitik - en strategi för framtiden (SOU 1994:24) att det är
viktigt att kontrollen av såväl svenska som utländska bryggeriers
försäljningsmetoder fortsätter för att därigenom dämpa den ökning av
starkölskonsumtionen som förväntas i och med att utländska bryggerier
släpps in på den svenska marknaden.
Osunda försäljningsmetoder och marknadsbearbetning vad gäller såväl
spritdrycker och vin som starköl och öl har, enligt de rapporter som
förekommit i massmedia, ökat på senare tid. Ett ökat antal aktiviteter
för att på olika sätt påverka konsumenter har kunnat märkas.
Alkoholpolitiskt är det därför viktigt att det även framdeles finns
effektiva instrument och möjligheter till granskning av tillverkarnas
och partihandlarnas affärs- och marknadsföringsmetoder gentemot
varandra, restaurangbranschen och konsumenterna samt möjlighet till
kraftfulla åtgärder vid övertramp.
Gällande lagstiftning
I Sverige råder förbud mot kommersiell annonsering av alkoholdrycker i
Radio och TV enligt lagen (1978:763) med vissa bestämmelser om marknadsföring
av alkoholdrycker. Lagen förbjuder också kommersiella annonser för sprit-
drycker, vin eller starköl i periodiska skrifter. Förbudet gäller dock inte
sådan facktidsskrift som vänder sig huvudsakligen till näringsidkare i
deras egenskap av tillverkare eller distributör av sådana drycker.
Förbudet gäller inte heller i fråga om skrift som tillhandahålls endast
på försäljningsställe för sådan dryck dvs. i huvudsak på restauranger
och i Systembolagets butiker. En förutsättning är dock att denna reklam
och annan tillåten reklam för alkoholdrycker skall vara särskilt måttfull.
Konsumentverket har utarbetat riktlinjer till ledning för marknadsföring
av spritdrycker, vin och starköl (KOVFS 1979:5). Enligt dessa riktlinjer
får vid marknadsföring inte direktreklam och utomhusreklam användas.
Enligt riktlinjerna får inte heller reklamfilm, högtalarreklam, stillbilds-
reklam på biografer m.m. användas. För öl klass II gäller att reklam får
förekomma även i dagspress m.m. dock med beaktande av reglerna om särskild
måttfullhet. Vad detta innebär finns utförligt specificerat i
Konsumentverkets
författningssamling (KOVFS 1979:6).
Lättöl, som inte är en alkoholdryck i lagstiftningens mening, får
marknadsföras helt fritt under förutsättning att det klart och tydligt
framgår att marknadsföringen avser lättöl. Denna reklam är
förhållandevis omfattande. Den förekommer i alla medier och vänder sig
ofta till ungdom. Mot bakgrund av bl.a. varumärkenas betydelse och
framträdande plats vid annonsering samt förpackningarnas likhet kan man
anta att även starkölsförsäljningen påverkas av lättölsreklamen.
Alkoholpolitiska kommissionen föreslog därför i sitt huvudbetänkande
att lagen med vissa bestämmelser om marknadsföring av alkoholdrycker
skulle ändras så att förväxling mellan lättöl och starköl eller öl klass
II inte blir möjlig.
I alkohollagen finns dessutom bestämmelser om förbud för vissa marknads-
föringsåtgärder, som t.ex att ge bort eller bjuda på alkoholdrycker
för reklamändamål eller att på ett serveringsställe förmå någon att
konsumera alkohol.
Från flera håll har det riktats kritik mot hur nuvarande alkoholreklamregler
tillämpas. Kritiken handlar främst om den passivitet tillämpande
myndigheter visarnär det gäller att använda sig av den lagstiftning som
finns på området.
Uppdraget
För att effektivt kunna begränsa alkoholens skadeverkningar måste samhället
även fortsättningsvis ha en omfattande kontroll över att kommersiella vinst-
intressen på alkoholhandelsområdet inte ges fritt spelrum.
Socialt motiverade alkoholpolitiska hänsyn måste fortfarande vara
vägledande vid marknadsföring och försäljning av alkoholdrycker.
I och med avmonopoliseringen uppträder numera många privata företag som
importörer och parti handlare för alkoholdrycker. Förutsättningarna har
därigenom förändrats på den svenska alkoholmarknaden. Konkurrensen har
ökat vilket också påverkar marknadsföringen på området. Det finns därför
starka skäl för att nu se över gällande marknadsföringsregler. På grund
av tillkomsten av en ny central myndig het på alkoholområdet -
Alkoholinspektionen - finns det skäl att utifrån dess uppgifter
överväga eventuella förändringar av ansvarsfördelningen när det gäller
tillsynen över marknadsföringsreglerna.
En utgångspunkt för översynen skall vara att överväga om bestämmelserna
om marknadsföring av alkoholdrycker borde föras in i alkoholla gen. Därmed
samlas det alkoholpolitiska regelsystemet vad gäller marknadsföring
och försäljning av alkoholdrycker i en och samma lag. En
tillståndshavare som inte följer gällande marknadsföringsregler kan då
förutom åtgärder enligt marknadsföringslagen (1995:450) också riskera
sitt tillstånd enligt alkohollagen. Det bör också övervägas om Alkohol-
inspektionens tillsynsroll på alkoholområdet bör utvidgas till att även
omfatta vissa uppgifter vad gäller tillsynen av marknadsföringen av
alkoholdrycker.
Mot denna bakgrund tillkallas en särskild utredare för att göra en översyn
av bestämmelserna om marknadsföring av alkoholdrycker. Utredaren
skall bl.a. se över nuvarande marknadsföringsregler utifrån de
förändringar som skett inom alkoholpolitikens område i och med den
partiella avmonopoliseringen och införandet av en ny EU-anpassad
alkohollag. Utredaren bör också kartlägga, beskriva och analysera
utvecklingen när det gäller marknadsföringen av alkoholdrycker och
utifrån detta underlag lämna förslag till de åtgärder som kan anses
nödvändiga ur ett alkoholpolitiskt perspektiv. En sådan åtgärd kan
exempelvis vara att omdefiniera alkoholdrycksdefinitionen. Utredaren bör
även överväga om marknadsstörningsavgift enligt 22 § marknadsföringslagen
generellt skall kunna utdömas även för överträdelser av
alkoholreklamreglerna. Härvid bör beaktas att regeringen i proposition
1995/96:160 med förslag till radio- och TV-lag har föreslagit att
marknadsstörningsavgift skall kunna tas ut vid överträdelser av
alkoholreklamreglerna i radio och TV. I detta sammanhang kan också
nämnas EG:s direktiv 89/552/EEG, av den 3 oktober 1989 om samordning av
vissa bestämmelser som fastställts i medlemsstaternas lagar och andra
författningar om utförandet av sändningsverksamhet för television (EGT
nr L 298, 17.10.89, s.3 f., TV-direktivet). Direktivet, som med vissa
begränsningar tillåter alkoholreklam, är föremål för översyn.
I statens avtal med Systembolaget AB står inskrivet att bolaget skall
utöva sin verksamhet så att samhälleliga, sociala och medicinska
skadeverkningar av alkoholkonsumtion i möjligaste mån förebyggs. I avtalet
finns även regler för bolagets produkturval. Utredaren skall klargöra
innebörden av dessa regler när det gäller Systembolagets möjligheter att
avvisa produkter med hänvisning till bl.a. produktens förpackning,
marknadsföring och produktinformation.
Den särskilda utredaren skall lägga fram de förslag till
författningsregleringar som föranleds av översynen. Utredaren skall vid
utformningen av sina förslag beakta de eventuella krav på anpassning som
Sveriges medlemskap i den Europeiska Unionen medför.
Utredaren skall i sitt arbete beakta vad som sägs i de generella
direktiven till kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att redovisa jämställdhets-
politiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall slutföras före utgången av mars 1997.