Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av luftfartslagstiftningen, Dir. 1996:32
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1996-05-09
Dir. 1996:32
Beslut vid regeringssammanträde den 9 maj 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
gällande författningar på den civila luftfartens område och utarbeta
förslag till den författningsreglering som behövs.
Gällande regler, m.m.
De viktigaste författningarna inom området civil luftfart i dag är
1. luftfartslagen (1957:297),
2. luftfartsförordningen (1986:171),
3. lagen (1922:382) angående ansvarighet för skada i följd av luftfart,
4. förordningen (1994:1808) om behöriga myndigheter på den civila
luftfartens område,
5. lagen (1984:283) med vissa bestämmelser för Scandinavian Airlines
Systems flygpassagerarterminal i Malmö,
6. förordningen (1984:308) om ersättning för tull- och passkontroll m.m.
vid Scandinavian Airlines Systems flygpassagerarterminal i Malmö,
7. förordningen (1979:969) om restriktioner för luftfart inom vissa
områden,
8. förordningen (1978:788) om luftleder,
9. kungörelsen (1961:563) angående trafikregler för luftfarten,
10. kungörelsen (1972:17) om behandling av föremål som upphittats inom
flygplats eller på luftfartyg, m.m. och
11. lagen (1970:926) om särskild kontroll på flygplats.
Därutöver finns författningar om inskrivning av rätt till luftfartyg
m.m.
EG-rättsakter
Inom EG finns ett drygt tiotal rättsakter av betydelse för den civila
luftfarten här i landet. Exempel på några av de viktigaste är följande:
1. rådets förordning (EEG) nr 3975/87 om förfarandet för tillämpning av
konkurrensreglerna på företag inom luftfartssektorn,
2. rådets förordning (EEG) nr 2407/92 om utfärdande av tillstånd för
lufttrafikföretag,
3. rådets förordning (EEG) nr 2408/92 om EG-lufttrafikföretags tillträde
till flyglinjer inom gemenskapen,
4. rådets förordning (EEG) nr 2409/92 om biljettpriser för regelbunden
luftfart,
5. rådets förordning (EEG) nr 95/93 om gemensamma regler för fördelning
av ankomst- och avgångstider vid gemenskapens flygplatser,
6. rådets förordning (EEG) nr 2299/89 om en uppförandekod för
datoriserade bokningssystem, ändrad genom rådets förordning (EEG) nr
3089/93,
7. rådets förordning (EEG) nr 3922/91 om harmonisering av tekniska krav
och administrativa förfaranden inom området civil luftfart, och
8. rådets direktiv 91/670/EEG om ömsesidigt godkännande av certifikat
för personal med funktioner inom den civila luftfarten.
Utredningsbehovet
Den senaste översynen av den svenska lagstiftningen slutfördes 1981
(Flyglagsutredningen, Dir. 1979:144). Vid den tidpunkten kännetecknades
luftfarten av en genomgående reglering och tillståndskrav uppställdes
för såväl varje enskild flyglinje inom Sverige som för trafik mellan
Sverige och annat land. Under 1990-talet har den civila luftfarten
genomgått stora förändringar. Det svenska inrikesflyget avreglerades den
1 juli 1992. EG:s regelverk har blivit tillämpligt för svenska
lufttrafikföretag vid olika tidpunkter och i olika omfattning, först
genom ett särskilt avtal mellan Sverige, Norge och EEG, därefter genom
avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och nu senast genom
Sveriges anslutning till Europeiska unionen. Den 1 april 1997 kommer
rätten för EG-lufttrafikföretag att företa inrikes lufttransporter i
andra medlemsstater, s.k. cabotage, att i det närmaste släppas fri.
När olika EG-rättsakter blivit tillämpliga här i landet har nödvändiga
lagändringar gjorts. Dagens svenska regelverk stämmer emellertid i vissa
fall mindre väl överens med den nu gällande ordningen för inrikes trafik
och trafiken inom EU. I många delar tillämpas nämligen EG:s regelverk
genom principen att EG:s regler har företräde framför nationell
motsvarande lagstiftning.
EG:s regelverk innehåller inte några straffrättsliga bestämmelser utan
sådana regler ankommer det på respektive medlemsstat att bestämma. I
detta hänseende brister det i överensstämmelse mellan de materiella
reglerna och de gällande straffbestämmelserna. Som exempel kan nämnas
att det i dag saknas adekvata straffbestämmelser till reglerna om
operativ licens och drifttillstånd (AOC) i rådets förordning (EEG) nr
2407/92 och regelverket i rådets förordning (EEG) nr 3922/91.
Luftfartsverket har i en skrivelse till regeringen den 22 december 1994
föreslagit en översyn av luftfartslagstiftningen. Till skrivelsen har
verket fogat en promemoria där brister och svagheter av olika allvarlig
grad räknas upp.
Med anledning av ett beslut av Justitieombudsmannen har Luftfartsverket
även i en skrivelse den 7 juli 1995 framfört önskemål om en översyn av
luftfartslagstiftningen.
Riksrevisionsverket har i en rapport (F 1993:33) Luftfartsinspektionens
kontroll av flygsäkerheten föreslagit dels att regeringen skall överväga
möjligheterna att differentiera Luftfartsinspektionens maktmedel, dels -
med anledning av svårigheterna att komma till rätta med viss olovlig
verksamhet, främst s.k. svartflygning - att regeringen skall överväga om
inte luftfartsmål bör koncentreras till en särskild domstol, eventuellt
med expertmedverkan. Problemet med svartflyg har även påtalats av både
enskilda och organisationer.
Mot denna bakgrund bör luftfartslagstiftningen nu ses över. Regeringen
anser dock att det inte finns något omedelbart behov av översyn av
reglerna i 9 kap. luftfartslagen. Kommissionen har den 20 december 1995
presenterat ett förslag till rådets förordning (EG) om
lufttrafikföretagens ersättningsansvar vid olyckor.
Frågor som rör fraktförares ansvar för personskador kommer därför att beredas
inom regeringskansliet, och utredningsuppdraget omfattar inte bestämmelserna
i 9 kap. 17-30 §§ luftfartslagen.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
luftfartslagstiftningen med undantag för bestämmelserna i 9 kap. 17-30
§§ luftfartslagen. Utgångspunkten för utredarens förslag skall vara att
hela lagstiftningen moderniseras och bringas att överensstämma med de
internationella regelverk som binder Sverige. Det gäller då inte bara
EG:s regelverk, utan också vad som följer av Sveriges åtaganden i andra
sammanhang.
Utredaren bör sträva efter att begränsa antalet regler och
författningar. Effekterna av regleringarna på marknadens effektivitet
bör analyseras. Utredaren bör därvid uppmärksamma om reglerna i onödan
medför kostnader för företagen, liksom om reglerna försvårar en väl
fungerande konkurrens med negativa effekter för samhällsekonomin och
konsumenterna som följd.
Huvudsyftet med utredningen är som ovan angetts att modernisera och
anpassa lagstiftningen till det internationella regelverket. Det står
också utredaren fritt att även i övrigt lämna förslag till förändrade
regler i de fall detta bedöms vara lämpligt.
Regeringen vill särskilt framhålla att följande frågor och problem bör
behandlas
- den rättsliga grunden för Luftfartsverkets myndighetsutövning inom
flygtrafiktjänsten i fråga om den militära luftfarten,
- den rättsliga grunden för Luftfartsverkets normgivning och tillsyn
beträffande skyddet mot brottsliga handlingar som äventyrar säkerheten
för den civila luftfarten,
- säkerhetsbegreppet såväl skyddet mot kapning, sabotage och dylikt som
flygsäkerheten,
- Luftfartsverkets rätt att föra talan i domstol,
- reglerna om utfärdande, omprövning m.m. av certifikat,
- föreskrifter om skyldighet att föra och visa upp flygdagbok,
- skillnaden mellan allmän och enskild flygplats,
- samordning av miljö- och naturresurslagstiftningen för nya
flygplatser,
- kravet på tillståndsprövning av anläggande av statliga flygplatser,
- rätten att utfärda ordnings- och säkerhetsföreskrifter för allmänna
flygplatser, upprätthållande av ordningen där samt kostnadsansvaret för
säkerhetskontroll,
- betalningsansvaret för avgifter enligt luftfartstaxan vid
Luftfartsverkets flygplatser m.m. och klarläggande av om
betalningsansvaret är solidariskt eller inte,
- lufttrafikföretag med dålig betalningsförmåga,
- ägandeförhållandenas betydelse för erhållande av tillstånd till
luftfart i inrikes trafik m.m.,
- krav på obligatorisk ansvarsförsäkring, jfr lagutskottets betänkande
1995/96:LU20 Ersättningsrättsliga frågor,
- anpassning av straffbestämmelserna till EG-rätten och en översyn av
påföljderna.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (Dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (Dir. 1992:50) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir. 1994:124).
I analysarbetet och vid konsekvensbedömningar av regleringarna skall
utredaren i tillämpliga delar följa regeringens beslut den 1 september
1994 om en ordning för systematisk genomgång i regeringskansliet av
företagsregler, liksom de checklistor m.m. som anges i beslutet.
Utredaren bör samråda med Miljöbalksutredningen (M 1993:04).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1 oktober
1997.