Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En förändrad tjänsteorganisation för lärare vid statliga universitet och högskolor, Dir. 1996:3
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-01-25
Dir. 1996:3
Beslut vid regeringssammanträde den 25 januari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda tjänsteorganisation-en
för lärare vid statliga universitet och högskolor.
- En ny tjänsteorganisation med få typer av lärartjänster skall
föreslås, där å ena sidan grundutbildningsuppgifter och å andra sidan
forsknings- ochforskarhandledningsuppgifter skall vara lika viktiga och
lika meriterande.
- Förutsättningar för en jämnare fördelning av de båda slagen av
uppgifter mellan olika kategorier av lärare skall skapas.
- Det skall bli lättare för ett universitet eller enhögskola att,
utifrån sina behov i utbildning och forskning, rekrytera kvalificerade
medarbetare, liksom att befordra lärare inom universitetet/högskolan.
- Jämställdheten mellan kvinnor och män skall främjas liksom lärar-
rörligheten mellan universitet och högskolor.
Bakgrund
Genom 1986 års lärartjänstereform ersattes flertalet av de tidigare
lärartjänstekategorierna med tjänstekategorierna professor, lektor,
adjunkt och forskarassistent (prop. 1984/85:57, bet. 1984/85:UbU9, rskr.
1984/85:115). Samtidigt infördes en enhetlig och mer generell reglering
av innehållet i lärartjänsterna, så att varje högskolelärares
tjänstgöring skulle kunna inrymma forskning. För varje fakultet skapades
rörliga resurser för forskning. Den enskilda lärarens arbetsuppgifter
avgörs idag genom lokala bedömningar och samtliga uppgifter inom
högskolan skall kunna ingå i en lärartjänst oavsett hur den finansieras.
I 1990 års forskningsproposition uttalades att forskning är ett
tjänsteåliggande inte bara för professorer utan även för lektorer (prop.
1989/90:90, bet. 1989/90:UbU25, rskr. 1989/90:328). Det gjordes också en
särskild satsning på lektorers forskning. Dessutom framhölls målet att
alla högskolelärare på sikt skall ha avlagt doktorsexamen.
Genom propositionen om förstärkning av den grundläggande
högskoleutbildningen gjordes en fyraårig satsning för att förbättra
tillgången på forskarutbildade högskolelärare (prop. 1992/93:42, bet.
1992/93:UbU5, rskr. 1992/93:159).
1993 års högskolereform
Inom lektorstjänsten bör finnas tydliga karriärmöjligheter. Detta
påpekades i propositionen Universitet och högskolor - frihet för
kvalitet (prop. 1992/93:1, bet. 1992/93:UbU3, rskr. 1992/93:103). Det
framhölls också vikten av att goda insatser inom såväl forskning som
utbildning skall kunna premieras och att innehavare av en lektorstjänst
som gjort framstående insatser bör kunna få en särskild befordran. I
högskoleförordningen (1993:100) infördes sedan befordringstiteln
biträdande professor.
De nuvarande lärartjänsterna
I högskoleförordningen regleras vilka lärartjänster som får finnas vid
universitet och högskolor, nämligen: professor (inbegripet adjungerad
professor), lektor (med befordringstiteln biträdande professor),
adjunkt, forskarassistent, nordisk lektor, utländsk lektor, timlärare
och gästlärare.
Enligt Statistiska centralbyråns statistik fanns det år 1994 totalt
följande antal lärare och innehavare av särskilda forskningstjänster
omräknat i heltidstjänster (exklusive de konstnärliga högskolorna). De
särskilda forskningstjänsterna, som ofta är externt finansierade, är
inte lärartjänster.
Professorer 1 964
Lektorer 4 814
Adjunkter (inkl. nordiska och utländska lektorer) 4 863
Forskarassistenter 1 100
Särskilda
forskningstjänster 1 897
Behörighet och befordringsgrunder
I högskoleförordningen anges behörighetskraven för lärare i andra
verksamheter än de konstnärliga enligt följande. För en tjänst som
- professor: vetenskaplig och pedagogisk skicklighet,
- lektor: avlagd doktorsexamen och pedagogisk skicklighet,
- adjunkt: avlagd examen från grundläggande högskoleutbildning eller
motsvarande kompetens samt pedagogisk skicklighet,
- forskarassistent: avlagd doktorsexamen (med företräde för sökande som
avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång).
Befordringsgrunder vid tillsättning av en tjänst som lärare i andra
verksamheter än de konstnärliga är graden av sådan vetenskaplig,
pedagogisk, administrativ och annan skicklighet som är av betydelse med
hänsyn till tjänstens ämnesinnehåll och art. Dessutom skall bl.a.
jämställdhetsaspekter och förmåga att informera om forskning beaktas.
Det är ytterst universitetet eller högskolan som inom vissa ramar skall
besluta vilka befordringsgrunder som skall användas och hur de skall
vägas mot varandra.
Tjänstgöringsskyldighet och undervisningsskyldighet
Nuvarande tjänstgöringsskyldighet för högskolelärare är 1 773 timmar per
år. Den är fastställd i centralt kollektivavtal och är densamma som för
övriga statsanställda.
I kollektivavtalet regleras den maximala undervisningsskyldigheten
(lektioner, exklusive examination, varvid en undervisningstimme enligt
praxis är 45 minuter) för de olika tjänsterna.
Den är för
- professorer: 115 timmar per år (cirka 170 lektorstimmar),
- lektorer: 400 timmar per år,
- adjunkter: 630 timmar per år (cirka 420 lektorstimmar).
Från och med 1 januari 1997 kommer omfattningen av undervisningen att
fastställas i lokala kollektivavtal. Om enighet därvid inte kan nås
skall den maximala undervisningsskyldigheten vara 116 timmar för
professorer, 404 timmar för lektorer och 636 timmar för adjunkter.
Den lokala arbetsledningen bestämmer lärarnas arbetsuppgifter. Många
lärare har forskningsmedel från forskningsråd eller fonder. Varje
universitet ochhögskola med fakultet avsätter också en s.k. rörlig
resurs för lektorers och forskarutbildade adjunkters forskning. Denna
resurs fördelas på olika sätt vid olika universitet ochhögskolor. Den
rörliga resursens storlek bestäms för varje fakultet av högskolan, som
också skall avsätta en proportionell andel till lärare vid mindre och
medelstora högskolor inom fakultetens ansvarsområde.
Problem med nuvarande tjänsteorganisation
Den nuvarande tjänsteorganisationen vid universitet och högskolor har nu
funnits under ett årtionde och det finns skäl att, utifrån de
erfarenheter som gjorts, göra en översyn. Vissa brister har påtalats,
exempelvis alltför låg värdering av grundutbildningsuppgifter och
otillräcklig mångfald i forskningen. Andra problem är bristande
jämställdhet mellan kvinnor och män och låg lärarrörlighet mellan
högskolorna. Reglerna för tjänstetillsättningar har också kritiserats
för att vara alltför detaljerade.
I den nuvarande tjänsteorganisationen finns det få lärare med
professorstjänst, vilken är den främsta lärartjänsten. Av de
befordringsgrunder som ges särskild vikt i högskoleförordningen tas ofta
för liten hänsyn till den pedagogiska skickligheten, även om
förbättringar i detta avseende har skett. Vid professorstillsättningar
är i praktiken den vetenskapliga meriteringen avgörande, och i den
utsträckning pedagogisk meritering vägs in synes det oftast gälla
forskarhandledning. Även vid tillsättning av tjänst som lektor - som
oftast har undervisning som huvudinnehåll - väger den vetenskapliga
meriteringen i de flesta fall tyngst.
Detta innebär att en lektor som huvudsakligen ägnar sig åt undervisning
inte meriterar sig i någon högre grad för en professur eller för ett
annat lektorat. Den som vill meritera sig i nuvarande
tjänsteorganisation stimuleras alltså inte att ägna sig åt undervisning.
Undervisningen blir, ur karriärsynpunkt, snarare en börda. Detta är
otillfredsställande, eftersom arbetsuppgifter inom grundutbildningen
borde vara viktiga och stimulerande för varje lärare.
I den nuvarande tjänsteorganisationen saknas således tillräckliga
incitament för lärare att prioritera utveckling och förnyelse av
utbildningens innehåll och metoder.
Av dagens lärartjänster med tillsvidareförordnande är det endast
adjunktstjänsten som inte har doktorsexamen eller vetenskaplig
skicklighet som behörighetskrav. Det finns t.ex. behov av lärare med
erfarenhet från näringslivet inom tekniska utbildningar och från
skolvärlden inom lärarutbildningar. I dagens meritvärderingssystem är
dessa erfarenheter av begränsat värde. En adjunkt som avlägger
doktorsexamen kan befordras till lektor, men det finns ingen
befordringsmöjlighet för lärare som inte genomgått forskarutbildning.
I flera internationella utvärderingar av svensk forskning har framförts
att det finns för få professurer. Eftersom professorerna har ett
avgörande inflytande över forskningen anses detta förhållande hindra
mångfald, rörlighet och förnyelse, särskilt som tjänsterna ofta har
samma innehavare i flera decennier. Professuren blir en "lärostol" och
professorn blir "ämnesföreträdaren", trots att den vetenskapliga
utvecklingen innebär att forskning alltmer sker i arbetslag och att
ämnena blir allt svårare att överblicka för en enskild forskare.
I forskningen är det viktigt att främja förmåga till förnyelse och
samarbete. En långsam omsättning av få professurer vars innehavare har
stort inflytande riskerar att bromsa utvecklingen. Många mycket
skickliga forskare och lärare kan under lång tid vara utan möjlighet att
söka högre tjänst och har därför begränsade möjligheter att påverka sitt
ämnes forskningsutveckling. Detta riskerar att hämma mångfalden inom
forskningen liksom rekryteringen av goda forskare.
Samarbete mellan forskare uppmuntras inte när det finns få professurer
att söka. Bristen på dessa tjänster kan snarare leda till en rivalitet
mellan forskare som annars skulle ha ett naturligt intresse av att
samarbeta.
Vid universitet och högskolor finns en tradition att utse främst
professorer som handledare inom forskarutbildningen och till olika
administrativa uppdrag. Med fler professorer inom högskolan kan dessa
arbetsuppgifter fördelas så att större hänsyn tas till enskildas
kvalifikationer, intressen och arbetssituation.
Könsfördelningen bland högskolans lärare är mycket ojämn. Kvinnorna är
överrepresenterade på lägre tjänster och på vikariat, medan männen är
starkt överrepresenterade bland professorer. Professurer i nya ämnen med
smala ämnesbeskrivningar är inte sällan utformade med en speciell person
i åtanke. Denna person är nästan alltid en man. Över huvud taget främjar
nuvarande tjänstestruktur och meritvärderingssystem inte jämställdheten.
Dessa frågor behandlas bl.a. i betänkandet från Utredningen om insatser
för kvinno- och jämställdhetsforskning (SOU 1995:110) och i studien
Värdering av kvinnors respektive mäns meriter vid tjänstetillsättningar
inom universitet och högskolor.
Ett problem som påtalats i många internationella utvärderingar av svensk
forskning är bristande lärarrörlighet mellan högskolorna. Detta problem
kan sättas i samband med tillsättningsreglerna. De nuvarande reglerna
för tillsättning av lärartjänster inom högskolan anses ofta vara alltför
omfattande och illa anpassade till den ökade lokala frihet som
kännetecknar högskoleförordningen i stort.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå en ny tjänsteorganisation, varvid en
utgångspunkt skall vara att å ena sidan grundutbildningsuppgifter och å
andra sidan forsknings- och forskarhandledningsuppgifter skall vara lika
viktiga och lika meriterande. Förutsättningar för en jämnare fördelning
av dessa båda slag av uppgifter mellan olika kategorier av lärare skall
skapas. Detta är ägnat att höja både forskningens och utbildningens
kvalitet.
I flera avseenden skulle dessa ambitioner främjas genom att antalet
tjänster på professorsnivå utökades. Det skulle ge förutsättningar för
en större mångfald i högskoleforskningen och bredda den permanenta basen
för forskarutbildningen. Det skulle samtidigt lägga en god grund för
engagemang från professorernas sida i den grundläggande utbildningen och
för att vid tillsättning av professurer tillmäta pedagogiska meriter en
reell vikt. Det skulle även göra det lättare att vid rekrytering av
lärare och vid fördelningen av arbetsuppgifter - också över tid - utgå
från de faktiska och förutsebara behoven i respektive högskolas
verksamhet. En utgångspunkt för utredningsarbetet bör vara att en sådan
ordning skall genomföras. Utredaren skall härvid analysera
konsekvenserna av det särskilt starka anställningsskydd som
högskolelagen (3 kap. 4 §) ger professorer.
Utöver kraven på vetenskaplig eller konstnärlig och pedagogisk
skicklighet bör en tjänst på professorsnivå karaktäriseras av att
innehavaren har ett särskilt ansvar för att tillsammans med sina
kollegor, såväl internt som i kontakt med det omgivande samhället,
utveckla utbildningen samt forskningen och utvecklingsarbetet inom sitt
ämnesområde. Utredaren bör överväga om en ökning av antalet tjänster på
denna nivå motiverar en ordning med mer än en kategori av
professorstjänster, t.ex. så att tjänster som biträdande professor på
nytt införs, samt utarbeta förslag till behörighetsregler.
För närvarande kan kompetens för professorstjänst endast prövas och
dokumenteras i samband med ansökan till en ledig tjänst. Detta skulle
kunna kompletteras med en ordning enligt vilken professorskompetens kan
prövas också utan att det är fråga om ett tillsättningsförfarande. Här
kan påminnas om den traditionella formen för antagande av oavlönad
docent. En innehavare av lärartjänst med tillsvidareförordnande, som på
detta sätt har bedömts kompetent för professur, borde utan utlysning
kunna befordras till professor. Utredaren bör utarbeta förslag till en
sådan generell ordning för kompetensprövning och befordran. Samtidigt
skall övervägas om en befordringsmöjlighet är motiverad också när det
gäller förtjänta adjunkter som inte har doktorsexamen.
Behovet av tidsbegränsade tjänster för dem som just avlagt doktorsexamen
kvarstår. I ljuset av erfarenheterna av den nuvarande ordningen skall
utredaren överväga om några förändringar i fråga om
forskarassistenttjänsterna är motiverade eller om det finns behov av
andra lösningar för nyblivna doktorer. När det gäller denna kategori,
som normalt ännu inte är så fast etablerad i en högskolemiljö, finns det
särskild anledning att uppmärksamma hur rörlighet mellan högskolor kan
främjas. Forskarassistenternas möjligheter till mer självständiga
forsknings- och handledarinsatser skall också beaktas.
Högskolorna bör även fortsättningsvis ha frihet att inom ramen för
tillgängliga medel inrätta lärartjänster av de slag som anges i
högskoleförordningen. Utredaren bör överväga vilka centrala åtgärder som
behövs för att under denna förutsättning förverkliga en reform som
innebär att antalet professorstjänster avsevärt förändras.
Av vikt i detta sammanhang är fördelningen av grundutbildnings-
respektive forsknings- och forskarutbildningsuppgifter mellan olika
lärare i dag och med en ny tjänsteorganisation. Konsekvenserna av
förändringarna bör analyseras i samverkan med företrädare för högskolorna.
Utredarens förslag bör inte förutsätta en omfördelning mellan
grundutbildnings- och forsknings/forskarutbildningsanslagen. I samråd
med arbetsmarknadens parter skall analyseras i vilken utsträckning
förändringar i avtal om högskolelärares arbetstid och tjänstgöring
aktualiseras i sammanhanget.
Att främja jämställdhet mellan kvinnor och män liksom lärares rörlighet
mellan högskolor är övergripande mål för förändringsarbetet. Dessutom är
rörlighet mellan högskola och övrig arbetsmarknad önskvärd. Särskild
uppmärksamhet måste därför ägnas åt att bedöma de långsiktiga effekterna
av olika förändringar i förhållande till de kortsiktiga och åt behovet
av särskilda insatser eller bestämmelser för att främja jämställdhet och
lärarrörlighet. Utredaren skall härvid beakta och överväga vad som
framförs i propositionen Jämställdhet mellan kvinnor och män inom
utbildningsområdet (prop. 1994/95:164) samt betänkandet från Utredningen
om insatser för kvinno- och jämställdhetsforskning (SOU 1995:110).
Kraven på rättssäkerhet och offentlig insyn motiverar vissa generella
bestämmelser om förfarandet för tillsättning av lärartjänster i
högskolan. Det kan emellertid ifrågasättas om inte den nuvarande
detaljregleringen i fråga om främst formerna för professorstillsättning
och tjänsteförslagsnämnderna kan minskas. En utgångspunkt bör vara att
högskolorna också i fråga om lärarrekryteringen ges den frihet, som
sedan några år kännetecknar regelverket i stort, att under ansvar
hantera rambestämmelser. Utredaren skall, ifall det är befogat, med
denna utgångspunkt utarbeta förslag till bestämmelser för tillsättning
av lärare. Det är härvid av vikt att den förnyelse, som den externa
rekryteringen ger, inte äventyras.
Förutsättningarna för de konstnärliga utbildningarna inom högskolan
skiljer sig i viktiga avseenden från förutsättningarna inom den
vetenskapsbaserade delen av högskolan. De principiella förändringarna
bör kunna gå i samma riktning för de konstnärliga utbildningarna som för
högskolan i övrigt, men utredaren skall vid utformningen av sina förslag
vara uppmärksam på behovet av särskilda bestämmelser för detta område.
Förslagen får inte leda till ökade utgifter för staten. Utredaren kan
lägga fram förslag som innebär kostnadsökningar endast tillsammans med
förslag om hur dessa skall finansieras.
Utredaren bör ta del av Riksrevisionsverkets rapporter om högskolelärares
tjänstgöring, däribland Bisysslor inom universitet och högskolor (RRV
1995:45). Utredaren skall överväga huruvida högskolelärare generellt bör
åläggas att rapportera sina bisysslor till högskolan. En större
samstämmighet mellan reglerna om bisysslor i högskolelagen och lagen om
offentlig anställning skall också övervägas. Det bör uppmärksammas att
Utredningen om nyttiggörande av forskningsresultat, samverkan
näringsliv-högskola (dir. 1995:139) också kan komma att pröva dessa
frågor.
Utredaren skall samråda med Kommittén för uppföljning av 1993 års
högskolereform (dir. 1993:143, tilläggsdir. 1994:126 och 1995:28) och
Kommittén för översyn av strukturen för forskningsfinansiering (dir.
1995:41).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren förutsätts till sig knyta en referensgrupp bestående av
företrädare för olika grupper och intressen som berörs.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 6 december 1996.