Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (S 1995:08) om socialförsäkringens
personkrets
, Dir. 1996:27
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-03-07
Dir 1996:27
Beslut vid regeringssammanträde den 7 mars 1996.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen (S 1995:08) om socialförsäkringens personkrets får i uppdrag
att göra en teknisk översyn av lagen (1981:691) om socialavgifter. Översynen
skall syfta till att lagen blir mer fristående från lagen
(1962:381) om allmän försäkring. Den tekniska översynen skall vidare
syfta till att det på ett lättillgängligt sätt går att utläsa vem som är
skyldig att betala socialavgifter samt för vilka typer av ersättningar
sådana avgifter skall betalas.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 13 juli 1995 beslutade regeringen direktiv (dir. 1995:106)
innebärande att en särskild utredare fick i uppdrag att göra en samlad
översyn av begreppet försäkrad i de författningar som reglerar olika
förmåner inom socialförsäkringen samt redovisa förslag med den
inriktningen att enhetliga försäkringsvillkor skall gälla för likartade
förmåner. Uppdraget innefattar också kontantförmåner vid arbetslöshet. I
uppdraget ingår att pröva om den personkrets som skyddas enligt svensk
socialförsäkringslagstiftning skall avgränsas. Utredaren skall enligt
direktiven vidare göra en översyn av de regler som gäller för betalning
av socialavgifter och allmänna egenavgifter.
Utredaren skall därvid beakta de konsekvenser som följer av tillämpningen
av förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av system för
social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras
familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen och förordning (EEG) nr 574/72
om tillämpningen av förordning (EEG) nr 1408/71. Översynen skall också
avse avgifts- och förmånsfrågor i förhållande till områden utanför EU
och EES.
I uppdraget ingår att utforma författningsförslag med de ändringar i
lagar och förordningar som utredaren anser vara påkallade av uppdraget.
Bakgrund till tilläggsuppdraget
Riksdagen har gett regeringen tillkänna att en snabb lagteknisk översyn
av lagen (1981:691) om socialavgifter bör göras, (prop. 1995/96:69, bet.
1995/95:SfU2, rskr. 1995/96:87).
Den tekniska utformningen av lagen om socialavgifter gör lagen svårtill
gänglig vid tillämpningen. I samband med skattereformen år 1990 utvidgades
begreppet arbetsgivare i lagen om socialavgifter. Arbetsgivarbegreppet
utvidgades på så sätt att även om ett inte föreligger skall den som har
utgett ersättningar, som enligt vissa bestämmelser i lagen om socialavgifter
är att hänföra till inkomst av anställning, anses som arbetsgivare.
Det är framför allt det utvidgade arbetsgivarbegreppet som medför
svårigheter vid tillämpningen av lagen men svårigheterna beror även på
att lagen utformats mot bakgrund av socialförsäkringens förmånssystem
och därigenom ofta kommit att hänvisa till lagen om allmän försäkring.
Tilläggsuppdraget
Utredningen får i uppdrag att göra en lagteknisk översyn av lagen
(1981:691) om socialavgifter. Översynen skall syfta till att lagen blir
mer fristående från lagen (1962:381) om allmän försäkring och att det
tyldigt skall framgå vem som är skyldig att betala socialavgifter och
för vilka ersättningar socialavgifter skall betalas.
Fr.o.m. den 1 januari 1985 gäller ett samordnat system för uppbörd av
preliminär skatt och socialavgifter från arbetsgivare. Reglerna inom den
peliminära beskattningen och inom socialförsäkringen överensstämmer i
stor utsträckning men det förekommer vissa skillnader. Dessa skillnader
är en naturlig följd av att olika syften legat till grund för
lagstiftningen inom skatte- och socialförsäkringsområdena och att
reglerna tidigare i praxis tillämpats vid helt skilda förfaranden och av
skilda myndigheter. Ju mindre skillnaderna är mellan underlagen för
beräkning av skatteavdrag och socialavgifter desto enklare och
effektivare kan reglerna om beräkning, debitering, redovisning och
betalning av sådana skatter och avgifter göras. Utredningen skall därför
i sitt arbete beakta intresset av att underlagen blir så lika som
möjligt. Utredningen skall därvid även överväga förslagen i
Socialavgiftsutredningens slutbetänkande, Vissa ändringar i fråga om
skyldigheten att betala arbetsgivaravgift (Ds S 1985:4).
Förändrad tidplan för utredningen
I direktiven till utredningen anges att uppdraget skall vara avslutat
före utgången av år 1996 samt att förslag om socialavgifter och allmänna
egenavgifter skall redovisas senast den 31 mars 1996. Utredningen bör
först överväga frågorna rörande socialförsäkringens personkrets m.m. och
redovisa förslag i den delen senast den 31 december 1996. De delar av
uppdraget som berör socialavgifter och allmänna egenavgifter bör
redovisas senast den 1 juli 1997.