Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om skolutveckling, Dir. 1996:25
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-03-14
Dir. 1996:25
Beslut vid regeringssammanträde den 14 mars 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera och definiera
statens roll när det gäller lokal skolutveckling. Utredaren skall också
föreslå hur staten bör främja lokal skolutveckling i framtiden.
Utgångspunkter
Kommunerna har sedan snart fem år det fulla ansvaret för att driva
skolverksamheten.
Nya läroplaner, kursplaner och timplaner har nu införts för hela det
offentliga skolväsendet. Den stora, riksomfattande reformen är därmed
slutförd. Nu skall kommuner och landsting genomföra förändringarna.
Skolans huvudmän har ansvaret för både verksamhetens och personalens
utveckling.
Svenska Kommunförbundet, Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har
nyligen enats om ett skolutvecklingspaket som bl.a. innehåller
utvecklingsprogrammet Satsning till 2000. Det visar tydligt
personalorganisationernas och huvudmännens vilja och ambitioner att ta
ett ännu större ansvar än hittills för skolans utveckling.
Staten har intresse av att påverka den lokala utvecklingen på framför
allt två plan. Dels vill staten påverka och stödja en utveckling i
riktning mot nationellt fastställda mål. Det kan gälla prioriterade
områden eller särskilda målgrupper eller så dant utvecklingsarbete som
behövs för centralt kursplanearbete. Dels önskar staten stödja och
stimulera sådan utveckling som växer fram lokalt och som innebär
särskilt intressant utveckling eller förnyelse av skolans verksamhet.
Vidareutveckling nödvändig
Behovet av lokal skolutveckling ökar nu drastiskt i och med omvärldens
krav på förändring, internationaliseringen, informationstekniken,
skolreformer m.m. Därför behöver statens roll och uppgifter i detta
sammanhang prövas. Det gäller såväl personalens kompetensutveckling som
utveckling av annat slag.
Från statligt håll är skolutvecklingsfrågor aktualiserade i flera sammanhang.
Regeringen har relativt nyligen tillsatt en kommitté för Det inre
arbetet i skolan (dir. 1995:19) med uppgift att bl.a. föreslå åtgärder
för att stimulera den pedagogiska utvecklingen.
Betänkandet Staten och skolan - styrning och stöd (Ds 1995:60) belyser
bl.a. hur arbetet med att främja lokal skolutveckling har bedrivits dels
inom Skolverket, dels inom Utbildningsdepartementet. Där föreslås att en
särskild analys görs av förutsättningarna för staten och skolans
huvudmän att tillsammans driva vissa skolutvecklingsprojekt.
Behovet av utvecklingsinsatser för att främja tillväxt och
sysselsättning har även påtalats i regeringens proposition En politik
för arbete, trygghet och utveckling (prop. 1995/96:25).
Av det nyligen presenterade betänkandet Den nya gymnasieskolan - hur går
det? (SOU 1996:1) framgår också att arbetsformerna behöver utvecklas
lokalt för att målen med gymnasiereformen skall förverkligas.
I den översyn av lärarutbildningarna som pågår inom
Utbildningsdepartementet har universitets och högskolors möjligheter att
medverka i skolans utvecklingsarbete diskuterats, bl.a. ur aspekten
regionala utvecklingscentrer.
Vidare kommer internationellt samarbete att i ökad utsträckning påverka
skolutvecklingen lokalt. Erfarenhetsutbytet och samarbetet på skolnivå
är en väsentlig del av EU:s program Socrates/Comenius och Leonardo.
Lokal skolutveckling - många intressenter
Det är ett uttalat ansvar för kommunerna, som huvudmän för
skolverksamheten, att se till att skolan utvecklas i enlighet både med
de övergripande mål som ställs upp av regering och riksdag, och med den
inriktning och de prioriteringar som fastställts i den kommunala
skolplanen.
Skolans utveckling är ett område med många intressenter. På
riksomfattande nivå finns såväl statliga myndigheter som kommunförbund,
lärar- och skolledarorganisationer samt intresse- och
branschorganisationer av olika slag.
På regional nivå är vissa universitet och högskolor engagerade i lokal
skolutveckling. Även andra regionala organisationer fungerar som stöd
för kompetensutveckling och förändringsarbete t.ex. Kommunförbundets
länsavdelningar, läspedagogiska centrer, specialskolornas resurscentrer
och kunskapscentrer av olika slag. Samspelet mellan skolan och det
regionala arbetslivet är också av vikt.
Det finns numera också en rad utbildnings- och konsultföretag, som
erbjuder kommunerna kurser och konferenser för skolutveckling och
kompetensutveckling.
Uppdraget
Statens roll i fråga om lokal skolutveckling behöver definieras och
preciseras. En särskild utredare tillkallas därför med uppgift att visa
hur staten bäst kan bidra till att stimulera skolans utveckling.
De nuvarande formella strukturerna - ansvarsfördelning och organisation
- för stöd till lokal skolutveckling skall beskrivas. Olika åtgärder
som staten kan vidta för att underlätta och stimulera skolors utveckling
skall analyseras och värderas.
Utredaren skall belysa den aktuella skolutvecklingen med avseende på
framför allt ansvarsfördelning och finansiering och därvid ta del av
tillgängliga erfarenheter av deras effekter. Utredaren skall bedöma om
den nuvarande ordningen för statliga insatser kan anses ändamålsenlig
för framtiden eller om den bör ändras.
Utredaren skall vidare sondera berörda parters intresse för och vilja
att samverka kring stöd och stimulans av lokal skolutveckling och
formerna för ett sådant eventuellt samarbete. Därvid bör utredaren
beakta det förslag om regionala utvecklingscentra som aktualiserats i
anslutning till den översyn av lärarutbildningarna som pågår inom
Utbildningsdepartementet.
Utredaren skall föreslå de former av finansiellt stöd från statens sida,
inom Utbildningsdepartementets ram, som bäst skulle gynna lokal
skolutveckling. För närvarande stödjer staten lokal skolutveckling med
statsbidrag dels till skolutveckling och produktion av läromedel för
elever med handikapp (A 3), dels stöd för utveckling av skolväsendet (A
4), dels för fortbildning m.m. (A 6), dels till genomförande av
skolreformer (A 7). Utredaren skall analysera och värdera effekterna av
denna typ av ekonomiska bidrag till skolor och kommuner liksom riktade
insatser av annat slag för att understödja eller framhäva vikten av
vissa av staten prioriterade områden.
Utredaren skall föreslå hur staten bäst kan främja lokal skolutveckling.
Som bakgrund till sina förslag bör utredaren även kunna inhämta
erfarenheter från andra länders system för skolutveckling.
Många av de frågor utredaren skall behandla ingår i Statens skolverks
arbetsfält. Utredaren skall därför samverka med Skolverket så att
kompetens och övriga resurser tas tillvara på bästa sätt.
Utredningen bör bedrivas i nära samråd med Svenska Kommunförbundet.
Samråd bör även äga rum med andra berörda organisationer, myndigheter
samt med utredningar, vars uppdrag särskilt berör utredningsarbetet,
såsom Kommittén för det inre arbetet i skolan (dir. 1995:19) m.fl.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 mars 1997.