Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ansvarsfördelning och organisation inom elberedskapsområdet, Dir. 1996:23
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1996-03-07
Dir. 1996:23
Beslut vid regeringssammanträde den 7 mars 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till
- myndighetsorganisation för det fredstida arbetet med elberedskapen,
- ansvarig myndighet för den centrala ledningen av elförsörjningen i
krig och vid höjd beredskap,
- fördelning av ansvar och arbetsuppgifter inom elberedskapen mellan
myndigheter och näringsidkare inom elförsörjningen,
- den lagstiftning som kan behövas, och
- system för avgiftsfinansiering av elberedskapen.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 31 maj 1996.
Ellagstiftningsutredningen
Nuvarande organisation och ansvarsfördelning inom beredskapen på
elförsörjningens område
Enligt beredskapsförordningen (1993:242) är Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK) ansvarig myndighet för funktionen
Energiförsörjning inom totalförsvarets civila del. Funktionen omfattar
försörjning med bränslen, drivmedel och elkraft. Inom NUTEK finns en
särskild beslutande nämnd, Krigsskyddsnämnden (KSN), som prövar ärenden
enligt lagen (1942:335) om särskilda skyddsåtgärder för vissa
kraftanläggningar m.m. (krigsskyddslagen). NUTEK har i krig eller vid
höjd beredskap samordningsansvaret för landets energiförsörjning, och
ett direkt ansvar för försörjningen med bränslen och drivmedel. Övriga
myndigheter med uppgifter inom funktionen är Affärsverket svenska
kraftnät (Svenska kraftnät), Statens kärnkraftinspektion (SKI), Statens
strålskyddsinstitut (SSI), Statens oljelager (SOL) och
Elförsörjningsnämnden (EFN). Av dessa myndigheter träder EFN i
verksamhet endast i krig eller när regeringen annars bestämmer det för
att planera, leda och samordna elförsörjningen. Nämnden övertar då
NUTEK:s totalförsvarsuppgifter inom elförsörjningsområdet.
Svenska kraftnät har till uppgift att utöva systemansvaret för elektrisk
ström enligt 15 a § lagen (1902:71 s.1), innefattande vissa bestämmelser
om elektriska anläggningar (ellagen). Svenska kraftnät har därmed det
övergripande ansvaret för att elektriska anläggningar samverkar
driftsäkert så att balans inom hela eller delar av landet kortsiktigt
upprätthålls mellan produktion och förbrukning av el.
NUTEK ansvarar för de fredstida beredskapsuppgifterna inom
elförsörjningen. Huvuddelen av beredskapsarbetet utförs av bolaget
Svensk Elberedskap AB i enlighet med ett avtal med NUTEK. Svensk
Elberedskap AB ägs och finansieras av Svenska Kraftverksföreningen.
Bolaget är fredskansli åt EFN. På regional nivå svarar sju s.k.
elområdeskanslier för beredskapsförberedelserna i enlighet med avtal med
Svensk Elberedskap AB. Kanslierna är knutna till enskilda företag inom
elförsörjningen och finansieras delvis av dessa.
Ellagstiftningsutredningens förslag
Ellagstiftningsutredningen (ELU) redovisade i delbetänkandet
Elförsörjning i ofred (SOU 1995:51) förslag till ändringar av bl.a.
beredskapsorganisationen på elförsörjningens område.
Enligt förslaget delas funktionen Energiförsörjning i två nya
funktioner, nämligen Bränsle- och drivmedelsförsörjning samt
Elförsörjning. NUTEK föreslås behålla funktionsansvaret för Bränsle- och
drivmedelsförsörjning samt ansvaret för övergripande frågor vid
energiransoneringar.
Vidare föreslås, med hänvisning till den s.k. ansvarsprincipen, att EFN
inrättas som en myndighet i fredstid med ansvar för den nya funktionen
Elförsörjning. EFN:s huvudsakliga arbetsuppgifter i fredstid skall
enligt förslaget vara planläggning, utbildning och övning. EFN:s
uppgifter i krig föreslås vara oförändrade. Svenska kraftnät skall i
krig eller vid höjd beredskap utöva sina operativa uppgifter som
systemansvarig myndighet under EFN:s ledning. Därutöver skall SKI ingå i
funktionen.
Elbranschens medverkan i beredskapsarbetet i såväl fred som krig bör
enligt ELU i första hand säkerställas genom avtal. EFN förutsätts
bedriva sin verksamhet i nära samarbete med elkraftbranschen. I EFN
skall enligt förslaget ingå företrädare för såväl allmänna som
branschanknutna intressen.
ELU föreslår att elberedskapen skall finansieras med medel över
statsbudgeten i ungefär nuvarande omfattning. Det förutsätts att
elbranschen liksom hittills skall finansiera huvuddelen av sina
beredskapskostnader.
ELU förslår vidare en ny lag om beredskapsåtgärder vid vissa elektriska
anläggningar m.m. som skall ersätta krigsskyddslagen. Enligt förslaget
skall KSN avvecklas och att dess uppgifter övertas av EFN.
Remissinstanserna
Delbetänkandet har remissbehandlats. Beträffande förslaget att dela upp
funktionen Energiförsörjning i två nya funktioner är remissopinionen
delad. Flera remissinstanser förordar att funktionen hålls samman.
Förslaget att inrätta EFN i fredstid tillstyrks av flera
remissinstanser, däribland Försvarsmakten, Riksrevisionsverket, Svenska
Elverksföreningen och Svenska Kraftverksföreningen. Andra instanser,
bl.a. Överstyrelsen för civil beredskap och NUTEK, anför att nuvarande
ordning bör behållas. Några remissinstanser framhåller att den
verksamhet som EFN enligt förslaget skall bedriva i fred skiljer sig
väsentligt från EFN:s centrala ledningsuppgifter i krig.
Några remissinstanser ifrågasätter EFN:s möjligheter att hävda sin
myndighetsställning mot bakgrund av bl.a. nämndens sammansättning,
frånvaron av lagstadgade krav på elföretagens medverkan i
beredskapsarbetet och de föreslagna samverkansformerna mellan nämnden
och elbranschen.
Flertalet remissinstanser tillstyrker förslaget att avveckla KSN och
förslaget till ny lag om beredskapsåtgärder vid vissa elektriska
anläggningar.
Majoriteten av remissinstanserna tillstyrker ELU:s förslag till
finansiering. Flera remissinstanser anser dock att den föreslagna
anslagsnivån är för låg.
Utgångspunkter för uppdraget
Funktionsindelningen inom energiförsörjningsområdet
Det finns en viss utbytbarhet mellan energislagen i energisystemet.
Denna flexibilitet bör tillvaratas i samband med långvariga
försörjningsproblem inom energiområdet i fred och krig. Det förutsätter
en viss samordning av försörjningen med å ena sidan bränsle- och
drivmedel och å andra sidan elkraft. Även i det fredstida
beredskapsarbetet inom energiområdet finns det behov av samordning. Det
övergripande ansvaret för beredskapsuppgifterna inom energiområdet bör
därför även i fortsättningen hållas samman inom en funktion
(Energiförsörjning).
Genom en uppdelning av funktionen Energiförsörjning i två delfunktioner,
Bränsle- och drivmedelsförsörjning samt Elförsörjning, skapas
förutsättningar för en tydligare ansvarsfördelning. Samtidigt
tillgodoses behovet av samordning. Som central förvaltningsmyndighet
inom energiområdet bör NUTEK ha ansvaret för funktionen
Energiförsörjning. En utgångspunkt för utredaren bör vara att NUTEK
ansvarar för delfunktionen Bränsle- och drivmedelsförsörjning.
Det fredstida ansvaret för delfunktionen Elförsörjning
Arbetet med de fredstida beredskapsuppgifterna inom
elförsörjningsområdet förutsätter ett nära samarbete med företagen inom
elbranschen. Svenska kraftnät har genom systemansvaret operativa
uppgifter inom elförsörjningen och samarbetar med företagen inom
elbranschen i systemanknutna frågor. Av detta följer att Svenska
kraftnät har viktiga uppgifter i det fredstida beredskapsarbetet inom
elförsörjningen.
Det bör råda en klar boskillnad mellan den ansvariga myndigheten och de
företag som bedriver kommersiell verksamhet inom elförsörjningen.
Myndighetsarbetet inom elberedskapsområdet bör organiseras så att det
kan bedrivas oberoende av andra intressen. Det motiverar att ansvaret
för det fredstida elberedskapsarbetet läggs på en särskild myndighet.
Myndigheten bör dock organiseras så det skapas förutsättningar för att
kompetensen inom Svenska kraftnät och det redan etablerade samarbetet
med företagen inom elbranschen tas till vara.
ELU bedömer att den centrala fredstida organisationen för elberedskapen
behöver ha en personalstyrka på ca 10 personer. Remissinstanserna
instämmer i huvudsak i denna bedömning. Utredningens bedömning bör kunna
ligga till grund för ett mer detaljerat förslag till organisation för
den centrala myndighet som skall arbeta med elberedskapsfrågor i
fredstid.
Den centrala ledningen av elförsörjningen i krig och höjd beredskap
I krig och vid höjd beredskap finns ett mer omfattande och långtgående
behov av central ledning och samordning av elförsörjningen än under
normala förhållanden. Enligt nuvarande ordning skall EFN inrättas i krig
eller då regeringen så bestämmer för att utöva den centrala ledning som
behövs.
Ett alternativ är att den myndighet som skall ansvara för elberedskapen
i fred också är central ledningsmyndighet för elförsörjningen i krig och
vid höjd beredskap.
Svenska kraftnäts uppgift att utöva systemansvaret för elekrisk ström
har likheter med de uppgifter en central ledningsmyndighet skall
fullgöra i krig och vid höjd beredskap. Det kan motivera att Svenska
kraftnät skall vara central ledningsmyndighet i dessa situationer. ELU
föreslår i slutbetänkandet (SOU 1995:108) Ny ellag att det i lagen ges
uttryckliga möjligheter för den systemansvariga myndigheten att beordra
innehavare av nätkoncession att avbryta eller begränsa leveransen av el
till en elkonsument.
Det bör övervägas om det kan finnas behov av att i samband med svåra
påfrestningar inom elförsörjningen i fredstid införa en central ledning
motsvarande den i krig eller vid höjd beredskap.
Behov av lagstöd inom elberedskapsområdet
ELU:s förslag innebär inga förändringar av EFN:s uppgifter i krig. EFN:s
befogenheter är inte reglerade i ellagen till skillnad från exempelvis
Svenska kraftnäts befogenheter när det gäller systemansvaret. ELU lämnar
inget förslag till reglering. Det bör övervägas om det finns behov av
att i lag föreskriva om lednings- och befogenhetsförhållandena i krig
och andra situationer som kräver central ledning av elförsörjningen.
Bestämmelser om medverkan i totalförsvarsplaneringen finns i lagen
(1982:1004) om skyldighet för näringsidkare, arbetsmarknads-
organisationer m.fl. att delta i totalförsvarsplaneringen
(näringsidkarlagen). Det bör övervägas om det finns behov av
kompletteringar till näringsidkarlagen för att säkerställa elföretagens
medverkan i elberedskapsarbetet.
I Norge regleras ledningsförhållanden inom elförsörjningen i
krigsituationer i lagstiftningen. Lagstiftningen ställer bl.a. krav på
att kraftföretagen i krig skall ingå i en gemensam
beredskapsorganisation.
Finansiering av elberedskapen
Enligt krigsskyddslagen kan ägaren till en anläggning över en viss
storlek åläggas att ge anläggningen ett utförande som är lämpligt från
skyddssynpunkt. Likaså kan ägare till vissa större elproducerande
anläggningar åläggas att hålla vissa oljelager med stöd av lagen
(1984:1049) om beredskapslagring av olja och kol. För vissa andra slag
av beredskapsåtgärder lämnas statsbidrag sedan år 1987. Företag inom
elbranschen svarar därutöver för vissa kostnader för elberedskapen.
Inom oljeförsörjningsområdet kommer de lagringsskyldiga från den 1 juli
1996 med stöd av lagen (1984:1049) om beredskapslagring av olja och kol
att åläggas ansvaret för lagringen av olja för det civila försvarets
behov i krigssituationer (prop. 1994/95:176, bet. 1994/95:NU25, rskr.
1994/95:393). De lagringsskyldiga skall därmed också svara för
finansieringen av lagringen i likhet med vad som gäller för lagringen
för fredstida oljekriser.
En utgångspunkt bör vara att även elförsörjningsområdet bör svara för
sina beredskapskostnader. Ett avgiftssystem för att finansiera
elberedskapens kostnader bör övervägas. Avgiftssystemet bör vara
konkurrensneutralt.
För närvarande avgiftsfinansieras statens verksamhet med elsäkerhet och
nättillsyn. Avgifterna regleras i förordningen (1995:1296) om
elsäkerhetsavgift och nätövervakningsavgift. Uppbördssystemet
administreras av Elsäkerhetsverket.
Efter bemyndigande av regeringen tillkallade chefen för
Försvarsdepartementet nyligen en särskild utredare med uppdrag att se
över principerna för finansiering av beredskapsåtgärder inom det civila
försvaret (dir. 1995:152).
Utredningsuppdraget
Allmänt
En särskild utredare tillkallas för att lämna förslag till fördelning
av ansvar och arbetsuppgifter inom elberedskapen mellan myndigheter och
näringsidkare inom elförsörjningen. Utredaren skall lämna förslag till
den lagstiftning som kan behövas. Utredaren skall vidare föreslå
organisation för den myndighet som skall ha ansvaret för elberedskapen i
fredstid. Utredaren skall överväga var myndighetsansvaret för den
centrala ledningen av elförsörjningen i krig och vid höjd beredskap bör
läggas. Utredaren skall även lämna förslag till ett konkurrensneutralt
system för avgiftsfinansiering av elberedskapen.
Organisation av en myndighet för elberedskap
Ansvaret för uppgifterna inom elberedskapen i fred bör samlas på en
myndighet. En utgångspunkt skall vara att myndigheten knyts till Svenska
kraftnät. Utredaren bör pröva lämpligheten av att lägga verksamheten
inom eller utanför Svenska kraftnäts organisation. En uppgift för
utredaren är att lämna förslag till organisation, ledningsform och
beslutsordning för verksamheten.
Vidare skall utredaren överväga var myndighetsansvaret för den centrala
ledningen av elförsörjningen i krig och vid höjd beredskap bör läggas.
Utredaren skall i detta sammanhang överväga och beakta det eventuella
behovet av central ledning i samband med omfattande påfrestningar inom
elförsörjningen i fredstid. Utredaren bör i första hand pröva tre
alternativ. Det första alternativet är att dagens ordning med EFN som
centralt ledningsorgan behålls. Det andra är att den myndighet som skall
ha ansvaret för det fredstida arbetet med elberedskap också ges ansvaret
för den centrala ledningen av elförsörjningen i krig eller andra
extraordinära situationer. Det tredje är att ansvaret läggs helt på
Svenska kraftnät. Utredaren bör överväga vilket alternativ som är mest
ändamålsenligt. Utredaren skall därvid lämna förslag till de ändringar i
ledningsform och beslutsordning vid berörda myndigheter som följer av
utredarens överväganden. Därvid bör även behovet av ändringar i de
berörda myndigheternas instruktioner beaktas.
Utredarens förslag till organisation för elberedskapen skall även
omfatta den regionala nivån.
Ansvarsfördelning inom området för elberedskap
Utredaren skall ange hur ansvars- och arbetsfördelningen för uppgifter
inom elberedskapen bör fördelas mellan å ena sidan den myndighet som
skall ha ansvar för elberedskapen i fredstid och å andra sidan övriga
myndigheter och näringsidkare inom elförsörjningen, såsom NUTEK, Svenska
kraftnät, Elsäkerhetsverket, elproducenter och nätföretag. Motsvarande
förslag skall lämnas för ansvars- och arbetsfördelning i krig, höjd
beredskap eller andra situationer som kräver en central ledning av
elförsörjningen.
I uppdraget ingår att föreslå ansvars- och befogenhetsförhållanden som
bör gälla för elberedskapens regionala organisation.
Utredaren skall beskriva de uppgifter som ligger i samordningsansvaret
inom funktionen Energiförsörjning. I uppdraget ingår också att lämna
förslag till ansvarsfördelning i fråga om ransonering av elkraft.
Behov av lagstöd inom elberedskapsområdet
Utredaren skall överväga om det ansvar och de befogenheter som följer
med det centrala ledningsansvaret för elförsörjningen i krig och vid
höjd beredskap bör lagfästas. Utredaren skall göra motsvarande
överväganden i fråga om det eventuella behovet av central ledning i
samband med svåra påfrestningar inom elförsörjningen i fredstid.
Utredaren skall lämna förslag till den reglering som bedöms nödvändig.
Utredaren skall även bedöma behovet av förändringar i näringsidkarlagen
för att säkerställa elföretagens medverkan i beredskapsarbetet inom
elförsörjningen. I uppdraget ingår att lämna förslag till den reglering
som bedöms nödvändig. Utredaren bör härvid beakta erfarenheterna av hur
dessa frågor hanteras i den norska ellagstiftningen. Även i övrigt bör
utredaren uppmärksamma eventuella behov av ändringar i gällande
författningar inom beredskapsområdet till följd av sina överväganden och
förslag. Utredaren skall utgå från att krigsskyddslagen ersätts med ny
lagstiftning i enlighet med ELU:s förslag.
Finansiering av elberedskapen
I uppdraget ingår att lämna förslag till ett konkurrensneutralt system
för avgiftsfinansiering av elberedskapen. Även förslag till den
lagreglering som behövs i sammanhanget skall redovisas. Utredaren bör i
första hand överväga lösningar som innebär att befintliga uppbördssystem
inom elområdet kan utnyttjas.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Utredaren bör vara fri att ta upp även andra frågor som utredningsarbetet
kan föranleda.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) samt att beakta jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
I tillämpliga delar skall utredaren också beakta principerna i
regeringens beslut den 1 september 1994 om en ordning för systematisk
genomgång i regeringskansliet av företagsregler. Särskilt skall beslutet
beaktas vad gäller marknadseffektiviteten och de i beslutet nämnda
checklistorna.
Utredaren skall i fråga om finansiering samråda med den särskilda
utredare som nyligen tillkallats av chefen för Försvarsdepartementet för
att se över principerna för finansiering av beredskapsåtgärder inom det
civila försvaret (dir. 1995:152).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 maj 1996.