Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av ombildningen av Byggnadsstyrelsen, m.m., Dir. 1996:21
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-02-29
Dir. 1996:21
Beslut vid regeringssammanträde den 29 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en utvärdering av
ombildningen av Byggnadsstyrelsen, m.m.
Utredaren skall därvid:
- belysa om syftena med ombildningen har uppnåtts,
- analysera konsekvenserna av ombildningen,
- peka på de eventuella brister som uppstått och lämna förslag till
förändringar.
Bakgrund
I kompletteringspropositionen 1990/91:150 (bet. 1990/91:FiU30, rskr.
1990/91:386) redogjordes för att statliga myndigheter skulle få eget
ansvar för lokalförsörjningsfrågor. Övergången till ett nytt
budgetsystem där myndigheterna fritt får fördela resurser för att uppnå
uppsatta mål och resultat innebar att riksdagen lagt fast nya riktlinjer
för den statliga lokalförsörjningen. Förändringen innebar att de
lokalbrukande myndigheterna själva skall svara för sin lokalplanering.
Riksdagen antog förslagen.
Riksdagen beslutade vidare under år 1991 om nya riktlinjer för den
statliga fastighetsförvaltningen och ombildningen av Byggnadsstyrelsen,
m.m. (prop. 1991/92:44, bet. 1991/92:FiU8, rskr. 1991/92:107).
Byggnadsstyrelsen skulle avvecklas och avlösas av nybildade bolag och
myndigheter.
Riksdagen beslutade i december 1992 om ny organisation för förvaltning
av statens fastigheter och lokaler, m.m. (prop. 1992/93:37, bet.
1992/93:FiU8, rskr. 1992/93:123). Riksdagens beslut innebar bl.a. att
regeringen bemyndigades att bilda två aktiebolag, att utgöra moderbolag
i två fastighetskoncerner.
I december 1992 bildades också Vasakronan Aktiebolag (senare Vasakronan
Holding AB) och Statliga Akademiska Hus Aktiebolag samt vissa
dotterbolag. Vasakronan äger och förvaltar i huvudsak de kommersiella
fastigheterna och Statliga Akademiska Hus äger och förvaltar
universitets- och högskolefastigheter. Staten äger samtliga aktier i
moderbolagen.
Den 1 januari 1993 inrättades två myndigheter, Statens fastighetsverk
och Statens lokalförsörjningsverk. Fastighetsverket förvaltar för
statens räkning viss civil del av statens fasta egendom såsom
utrikesfastigheter, de kungliga slotten, Djurgårdsmarken och
regeringsbygg- naderna, vissa av statens kulturfastigheter, gamla fästen
och monument samt vissa donationsfastigheter och markområden.
Lokalförsörjningsverket är en stabs- och servicemyndighet och skall på
uppdrag av regeringen förse regeringen med underlag för bedömning av de
statliga myndigheternas resursanspråk ifråga om lokalförsörjning och i
övrigt bistå regeringen med utredningar i lokalförsörjningsärenden.
Lokalförsörjningsverket svarar också för utredningar av byggnadsprojekt
i tidiga skeden, prisomräkningar för lokalkostnader och vissa förhand-
lingsuppgifter. På uppdrag av andra statliga myndigheter får
Lokalförsörjningsverket tillhandahålla tjänster inom
lokalförsörjningsområdet.
En särskild utredare tillkallades av regeringen för att fr.o.m. den 1
oktober 1993 ansvara för avvecklingen av Byggnadsstyrelsen.
Avvecklingsmyndigheten upphörde den 28 februari 1995 och det kvarstående
avvecklingsarbetet överfördes till Statens lokalförsörjningsverk och
skall vara slutfört den 30 juni 1996.
Ett antal fastigheter, fastighetsdelar och byggnader, s.k.
väntelägesfastigheter och utredningsfastigheter, har av olika skäl,
t.ex. förbehåll i avtal med kommuner, donationsvillkor, m.m., ännu inte
kunnat överlåtas till Statliga Akademiska Hus AB och Vasakronan AB.
Dessa fastigheter förvaltats tills vidare av Statens fastighetsverk. En
försäljning till bolagen kommer att kunna ske under år 1996.
Samordnat med ombildningen av Byggnadsstyrelsen skedde en motsvarande
förändring inom försvarets område, vilken trädde i kraft den 1 juli
1994. Fortifikationsförvaltningen ombildades till Fortifikationsverket
med uppgift att förvalta fastigheter inom försvarets område.
Syftena med ombildningen
Ombildningen av Byggnadsstyrelsen hade två syften, att uppnå en
effektivare lokalförsörjning och att uppnå en effektivare fastighets-
och förmögenhetsförvaltning. Lokalförsörjningsansvaret överfördes från
Byggnadsstyrelsen till de myndigheter som använder lokalerna enligt
följande riktlinjer:
- statmakterna och myndigheterna bör lägga ökad vikt vid
lokalkostnaderna och deras förändringar,
- verksamhet och lokalförsörjning bör prövas samlat,
- lokalförsörjning bör prövas långsiktigt,
- myndigheter bör ges ökade möjligheter att under kostnadsansvar
disponera resurser för lokaler,
- handläggningen av lokalförsörjningen bör i ökad utsträckning kunna
delegeras till myndigheterna.
Som ett första led i effektiviseringen av den statliga fastighets- och
förmögenhetsförvaltningen ombildades Statens vattenfallsverk och
Domänverket. Som ett andra led ombildades Byggnadsstyrelsen och
Fortifikationsförvaltningen. Ytterligare ett tjugotal myndigheter
förvaltar fastigheter för statens räkning. Fastighetsbeståndet är av
blandad karaktär.
Följande riktlinjer fastslogs för den statliga fastighetsförvaltningen
och skulle tillämpas inom hela statsförvaltningen.
- Den statliga fastighetsförvaltningen skall skiljas från brukandet av
lokaler och mark.
- En mer rättvisande bild skall ges av mark- och lokalkostnaderna i
statsbudgeten, både vad avser fastighetsförvaltarnas resultat- och
balansräkningar och de nyttjande myndigheternas eller
uppdragsgivarens/statens utgifter.
- Fastighetsförvaltningen skall bedrivas med ett - så långt möjligt -
marknadsmässigt avkastningskrav. För förvaltning av ändamålsfastigheter
bör som ett minimum ställas de kraven på avkastningen som täcker
kapitalkostnaderna, samt att det skapas utrymme för uppbyggnad av eget
kapital motsvarande reinvesteringar m.m. så att förmögenhetens värde
bevaras under fastighetens ekonomiska livslängd.
- Fastighetsförvaltningen bör bedrivas i separata resultatenheter, som
så långt möjligt formas efter olika fastigheters särart.
- Statens ägarroll bör renodlas. Graden av kapitalbindning och
avkastningen på kapitalet bör fortlöpande bli föremål för prövning.
Marknadsmässiga redovisningsprinciper bör därför tillämpas.
- Styrelsens och den verkställande ledningens ansvar för
fastighetsförvaltningen bör klaras ut på ett bättre sätt än vad som är
möjligt inom myndighetsformen. Förvaltningen bör därför företrädesvis
bedrivas i aktiebolagsform. Regeringen skall företräda staten som ägare
i denna typ av bolag.
- De fastigheter som av historiska eller andra skäl inte kan överföras
till bolag bör - oavsett nuvarande förvaltare - omfattas av en samordnad
förvaltning i myndighetsform.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas för att genomföra en samlad utvärdering
av ombildningen, i första hand om avsedda syften och resultat har
uppnåtts. Utvärderingen bör ske mot bakgrund av de riktlinjer som
riksdagen slagit fast.
Om utvärderingen visar att effekterna avviker från statsmakternas
intentioner med ombildningen skall utredaren analysera orsaken till
avvikelserna och lämna förslag till åtgärder.
Utvärderingen skall bl.a. inriktas på statsfinansiella effekter samt
marknadseffekter och hyressättnings- principer. Utredaren skall vara fri
att belysa även andra områden eller frågeställningar som är av betydelse
för att kunna göra en samlad bedömning av ombildningens statsfinansiella
effekter eller som av andra skäl bör utvärderas.
Utredningsarbetet
Utredaren bör ha kontakter med kommittén för universitets-och
högskolefastigheternas framtida förvaltning (dir. 1994:105).
Utredaren bör hålla sig underrättad om det utvärderingsarbete som
Lokalförsörjningsverket bedriver och ta del av vad som kommer fram i det
arbetet.
Vad avser förändringar i hyressättningsprinciper har
Lokalförsörjningsverket i rapporten (1996:23) Hyressättning i
ändamålsfastigheter m.m. redovisat slutsatser och förslag i dessa
frågor.
Utredaren bör ta del av arbetet i kommittén för utvärdering av
försvarets ledning och struktur (dir. 1995:01) som bl.a. utvärderar
fastighetsreformen inom försvarets område och som avser att publicera
ett delbetänkande under våren 1996.
Utredaren har möjligheter att lämna deluppdrag och delstudier till
myndigheter, organisationer, forskare m.fl.
Vid de överväganden som utredaren skall göra gäller regeringens
generella direktiv om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Redovisning av uppdraget
Utredaren bedömer själv om delrapporter bör redovisas löpande. En
slutrapport skall redovisas före utgången av juni 1997.