Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av den arbetsgivarpolitiska delegeringen till myndigheterna, Dir. 1996:2
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-01-25
Dir. 1996:2
Beslut vid regeringssammanträde 1996-01-25
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera hur den
arbetsgivarpolitiska delegeringen till myndigheterna under de senaste
tio åren har fungerat.
Utredaren skall därvid
- göra en samlad bedömning av effekterna av 1985 års personalpolitiska
proposition,
- analysera 1994 års ombildning av arbetsgivarorganisationen för det
statliga området,
- lämna förslag om hur den personal- och lönepolitiska utvecklingen vid
statliga myndigheter fortlöpande skall kunna följas av regeringen på ett
överblickbart sätt.
Bakgrund
Utvecklingen från mitten av 1980-talet
Med arbetsgivarpolitik avses i dessa direktiv främst hur staten som
arbetsgivare behandlar frågor om personal- och chefsförsörjning,
personalutveckling och personalrörlighet, samt löne- och anställningsvillkor.
En omfattande delegering från regeringen till myndigheterna av befogenheter
inom det arbetsgivarpolitiska området har skett under de senaste
tio åren. Förnyelsesträvandena inom statsförvaltningen har präglats av
insikten om att central detaljstyrning inte längre är ändamålsenlig i
ett samhälle som präglas av mångfald, rörlighet, förändring och inter-
nationalisering. I stället har mål- och resultatstyrning införts med
ökad delegering och tydligt resultatansvar för myndigheterna.
Underlaget för förnyelsearbetet återfinns främst i regeringens skrivelse
(1984/85:202) om den offentliga sektorns förnyelse, den
personalpolitiska propositionen (1984/85:219, bet. 1985/86:AU6, rskr.
48), verksledningspropositionen (1986/87:99, bet. 1986/87:KU29, rskr
226) och 1988 års kompletteringsproposition (1987/88:150 bil. 1).
Riksdagen och regeringen har mot bakgrund av dessa propositioner fattat en
rad beslut som medfört genomgripande förändringar av statsförvaltningen.
I 1985 års personalpolitiska proposition angavs två viktiga utgångspunkter
för personal- och lönepolitiken. Den ena var att personalpolitiken
tydligare än tidigare borde vara ett instrument att styra förvaltningen
så att målen för verksamheten uppnåddes. Den andra utgångspunkten var
att personalpolitiken skulle utgå från verksamheten. En i alla delar
gemensam personalpolitik för hela statsförvaltningen skulle inte
eftersträvas. Personalpolitiken i olika statliga verksamheter skulle i
stället decentraliseras och anpassas till de skilda miljöer som de
verkade i.
Utvecklingen har sedan dess gått i riktning mot ökad flexibilitet och
variation i utformningen av arbetsgivarpolitiken. Myndigheterna har fått
ett i stort sett totalt ansvar för verksamheten, arbetsgivarpolitiken
och alla dess kostnader. Vad gäller lönepolitiken har huvudprincipen
varit att verksamhetsintresset skall vara styrande i lönesättningen.
Tidigare detaljreglerade lönesystem har ersatts med individuell
lönesättning och anpassning till lönestrukturen på arbetsmarknaden i
övrigt.
En betydande avreglering har skett under perioden i syfte att ta bort
särlösningar för statsförvaltningen i jämförelse med den övriga arbets-
marknaden. Lagstiftningen om offentlig anställning har bl.a. setts över
och förenklats.
Under perioden har också Statens institut för personalutveckling (SIPU)
lagts ned (prop. 1991/92:100 bil. 8). SIPU var en central servicemyndighet
för kompetensutveckling inom statsförvaltningen. Nedläggningen
motiverades med att stöd som finns att köpa på marknaden av principiella
skäl inte bör tillhandahållas av staten, en bedömning som delas av den
nuvarande regeringen.
Ombildningen av den statliga arbetsgivarorganisationen den 1 juli 1994
kan ses som en slutpunkt i de senaste tio årens personal- och
arbetsgivarpolitiska delegeringssträvanden.
Arbetsgivarorganisationen
I mars 1992 tillkallades den s.k. Arbetsgivarkommittén för att lämna
förslag till framtida utformning av statens centrala
arbetsgivarfunktion.
På grundval av kommitténs slutbetänkande Staten och Arbetsgivarorgani-
sationen (SOU 1992:100) föreslog regeringen i prop. 1992/93:100,
bil. 8, s 86-93, att Statens arbetsgivarverk skulle ombildas till en
uppdragsmyndighet med en från regeringen mer fristående ställning.
Omvandlingen sågs som en konsekvens av statsmakternas strävan att utveckla
en resultatorienterad styrning av myndigheternas verksamhet, vilket
innebär att ansvaret för arbetsgivarfrågor liksom övriga förvaltnings-
frågor i allt större utsträckning faller på de enskilda myndigheterna.
Syftet med reformen var att skapa en från regeringen mer fristående
arbetsgivarorganisation som på likartade villkor kan samverka med andra
arbetsgivarorganisationer och ta ansvar för en lönebildning som främjar
samhällsekonomisk balans och ökad konkurrenskraft. Organisationsformen
skall bidra till en tydlig gräns mellan å ena sidan regeringens och
riksdagens ansvar för den totala utgiftsutvecklingen och å andra sidan
parternas ansvar för en ändamålsenlig lönebildning inom den statliga
sektorn.
Riksdagen godkände att den statliga arbetsgivarorganisationen skulle
ombildas med den inriktning som förordats i propositionen (prop.
1992/93:100, bil. 8, bet. 1992/93:AU10, rskr. 205).
Regeringens proposition En ombildning av arbetgivarorganisationen för
det statliga området (prop. 1993/94:77) innebar i princip ett
fullföljande av tidigare ställningstaganden av statsmakterna.
Arbetsgivarorganisationen för det statliga området föreslogs bli ombildad
till en uppdragsmyndighet fr.o.m. den 1 juli 1994. I fråga om myndighetens
beslutande organ var förslaget dock modifierat i förhållande
till prop. 1992/93:100, bil. 8, med anledning av att Lagrådet uttryckt
tveksamhet kring en del konstitutionella frågor. I riksdagsbehandlingen
av prop. 1993/94:77 underströks behovet av att verksamheten i den
föreslagna organisationen följs upp och att en utvärdering sker ganska
snart (bet. 1993/94:KU19, rskr. 264).
Av instruktionen (1994:272, ändrad senast 1994:1936) för den ombildade
arbetsgivarorganisationen, som fick namnet Arbetsgivarverket, framgår
bl.a. följande. Den nya organisationens högsta beslutande organ utgörs
av ett arbetsgivarkollegium som består av 120 ledamöter som utses av
regeringen. Myndigheterna indelas i grupper (valkretsar) efter stor-
leksordning, mätt i antalet årsarbetskrafter. Kollegiet skall i en
arbetsordning (stadgar) fastställa formerna för myndigheternas inflytande i
arbetsgivarorganisationen. Kollegiet fastställer de avgifter som skall
betalas till Arbetsgivarverket och utser en styrelse för verket.
Styrelsen består av högst 15 ledamöter och har beredande och verk-
ställande uppgifter. Arbetsgivarkollegiet utser varje år en ledamot till
ordförande och en till vice ordförande i styrelsen. Styrelsen fungerar
som förhandlingsdelegation mellan kollegiets möten och har
beslutanderätt i löpande frågor. Generaldirektören anställs av
styrelsen. Generaldirektören ansvarar för myndighetens löpande
verksamhet och förvaltning under styrelsen.
Reformen innebar även att finansutskottet med verkan fr.o.m. den 1 januari
1995 inte längre skall godkänna kollektivavtal om anställningsvillkor för
statens arbetstagare samt att den s.k. ställföreträdarelagen
samtidigt upphävdes (prop. 1993/ 94:77, bet. 1993/94:KU19, rskr. 264,
bet. 1994/95:KU2 och KU3, rskr. 5 och 8).
Myndigheterna och arbetsgivarorganisationen skall bära ansvaret för alla
kostnader som följer av kollektivavtal. Som en förutsättning för detta
har ramanslag införts som ger myndigheterna anslagsmedel för varje slag
av förvaltningskostnader vid budgetårets början.
Enligt beslutet har riksdag och regering självklart ett ansvar för den
statliga verksamhetens inriktning, omfattning och effektivitet. I detta
ansvar ingår att besluta om riktlinjer för myndigheternas uppträdande
som arbetsgivare och att följa upp och utvärdera hur arbetsgivarrollen
utvecklas. Ett övergripande krav på de statliga arbetsgivarna är att de
skall agera på ett sätt som överensstämmer med målsättningen att det är
den konkurrensutsatta sektorn som skall vara löneledande och att andra
samhällssektorer skall anpassa sig till det löneökningsutrymme som den
konkurrensutsatta sektorn tar ut. Vidare åligger det varje myndighet att
se till att utfallet av löneförhandlingarna inte inskränker på verksamhetens
inriktning och omfattning. I regeringens ansvar ligger att noga
följa upp hur myndigheterna som arbetsgivare uppfyller de övergripande
målen för verksamheten. Det innebär bl.a. att regeringen följer upp och
utvärderar effekterna av de kollektivavtal som Arbetsgivarverket och
myndigheterna träffar, liksom i övrigt myndigheternas agerande som
arbetsgivare.
Regeringens ansvar för den statliga arbetsgivarpolitiken
Den omfattande delegering som skett på det arbetsgivarpolitiska området
innebär inte att regeringen avhänt sig det yttersta ansvaret för sina
myndigheter i dessa avseenden.
Regeringen styr myndigheterna bl.a. med målangivelser, ekonomiska ramar
och en aktiv resultatuppföljning. Regeringen utser också myndighetschefer
och styrelser. En viktig uppgift för regeringen är också att
skapa ramar och förutsättningar för en god arbetsgivarpolitik i
statsförvaltningen. En annan viktig uppgift är att noga följa den
arbetsgivarpolitiska utvecklingen vid myndigheterna.
Efter de senaste årens delegeringar till myndigheterna har det visat sig
vara svårt att få en samlad överblick av vad som sker på myndigheterna
vad gäller löne- och personalpolitiken. Detta förhållande har nyligen
också påpekats som en brist av Riksdagens revisorer i rapporten Statlig
personalpolitik (1994/95:12).
Det är därför angeläget att ett system tas fram genom vilket regeringen
samlat och överskådligt kan följa utvecklingen på områden som lönepolitik,
personalförsörjning, jämställdhet, rörlighet och kompetensutveckling för
såväl chefer som övrig personal.
Riksdagens revisorer har vidare efterlyst från regeringens sida en
sammanhållen strategi och handlingsplan för det personalpolitiska området
och tydliga krav på myndigheterna att utveckla sin personalpolitik.
Detta bör enligt regeringen dock inte ske på ett sådant sätt att de
delegeringar som har skett som ett viktigt led i förnyelsen och
effektiviseringen av statsförvaltningen ifrågasätts. Regeringen har inte för
avsikt att vrida tillbaka utvecklingen mot en centraliserad
detaljstyrning eller att hindra myndigheterna i deras arbete med att
utveckla en egen verksamhetsanpassad personalpolitik. Regeringen kan
dock ange vilka allmänna värderingar som bör gälla inom statlig verksamhet
och göra policyuttalanden som kan bli vägledande för personalpolitiken inom
statsförvaltningen.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en samlad bedömning
av effekterna av delegeringarnapå arbetsgivarpolitikens område efter
1985 års personalpolitiska proposition.
Utredaren skall därvid utvärdera hur myndigheterna påverkats av för-
ändringarna, hur de har hanterat det ökade ansvaret och vilka problem som
kan ha uppstått på olika områden. Utredaren skall särskilt belysa i vad
mån arbetsgivarpolitiken blivit ett aktivt instrument i förnyelsen av
myndigheternas verksamhet. Likaså bör myndigheternas förmåga att skapa
nödvändig rörlighet och kompetensutveckling för chefer på nivån under
myndighetschefen belysas. Utredaren bör även undersöka hur nedläggningen
av SIPU har påverkat myndigheternas arbete med kompetensutveckling.
Utredaren skall särskilt analysera och utvärdera 1994 års ombildning av
arbetsgivarorganisationen för det statliga området för att se i vad mån
syftet med reformen har uppnåtts. Vid utvärderingen skall effekter på
bl.a. nedanstående områden belysas.
* Lönebildningen inom systemet för ramanslagsreformen. Vilka effekter
har det fått på myndigheternas verksamhet och på löneutvecklingen?
* Myndigheternas agerande som arbetsgivare. Har arbetsgivarrollen utvecklats?
* Samverkan mellan Arbetsgivarverket och andra arbetsgivarorganisationer.
* Rollfördelningen mellan riksdag, regering och Arbetsgivarverket.
* Arbetsgivarverkets unika ledningsform såväl ur regeringens perspektiv
som ur myndigheternas perspektiv. Hur upplever myndigheterna sin
möjlighet att påverka verksamheten, de beslut som fattas etc.? Fungerar
myndigheternas representation i kollegiet, styrelsen och andra referens-
och sektororgan tillfredsställande?
* Arbetsgivarverkets organisation. Hur har omvandlingen påverkat
Arbetsgivarverkets verksamhetsinriktning och arbetsformer?
Det står utredaren fritt att behandla ytterligare aspekter inom det
arbetsgivarpolitiska området än de ovan nämnda.
Utredaren skall vidare lämna förslag om hur den personal- och lönepolitiska
utvecklingen vid statliga myndigheter fortlöpande skall kunna
följas av regeringen på ett överblickbart sätt. En modell för en samlad
årlig redovisning som belyser utvecklingen på områden som lönebildning,
personalförsörjning, övertalighet, rörlighet, kompetensutveckling och
jämställdhet hos myndigheterna skall tas fram. Utredaren bör därvid
också lämna förslag om hur ett system för en löpande sammanställning av
sådana personalpolitiska uppgifter lämpligen bör administreras.
Slutligen bör utredaren, mot bakgrund av vad som sägs i Riksdagens
revisorers ovan nämnda rapport, lämna synpunkter på betydelsen av att
regeringen, genom att ange allmänna värderingar och göra policyuttalanden,
i viss mån styr den statliga personalpolitiken.
Utredningsarbetet
Utredaren bör under arbetet samråda med Arbetsgivarverket, andra arbetsgivar-
organisationer såsom Svenska Arbetsgivareföreningen, Svenska Kommunförbundet
och Landstingsförbundet samt med Riksrevisionsverket,
Statens löne- och pensionsverk och Statskontoret. Utredaren bör också ha
kontakt med Kommissionen för den statliga förvaltningens uppgifter och
organisation (Dir. 1995:93).
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att
pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Redovisning av uppdraget
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 28 februari 1997.