Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Distansutbildningskommittén (U 1995:07), Dir. 1996:17
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1996-03-04
Dir. 1996:17
Beslut vid regeringssammanträde den 4 mars 1996
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen skall lägga fram förslag om vilken roll Sveriges
Utbildningsradio skall spela inom utbildnings- och folkbildningsområdet.
Uppdraget skall redovisas före utgången av oktober 1997.
Bakgrund
Sveriges Utbildningsradio AB är ett avgiftsfinansierat programföretag
som producerar och sänder utbildningsprogram i TV och radio.
Sändningarna sker i de kanaler som i övrigt används av Sveriges
Television och Sveriges Radio. Utbildningsradion producerar och säljer
även tryckta läromedel och annat material som komplement till
programmen. Den totala sändningstiden för TV uppgick till 570 timmar år
1994. Det motsvarar ca 10% av sändningstiden i Sveriges Television det
året.
I delbetänkandet (SOU 1995:120) redovisade Distansutbildningskommittén
sina överväganden med anledning av uppdraget att pröva om en eventuell
framtida fjärde markbuden TV-kanal kan utnyttjas för nationell
utbildnings- och bildningsverksamhet.
I sammanfattning anförde kommittén att det i första hand behövs utökad
sändningstid för utbildande och folkbildande program i de kanaler som
sänder för en allmän publik. Utbyggnad av ett fjärde analogt sändarnät
för television borde inte prioriteras ur perspektivet av utbildning,
bildning och folkbildning. Nya stora utbildningssatsningar på TV-området
borde ha digital teknik som plattform. Kommittén angav som sin avsikt
att återkomma med en bedömning av Utbildningsradions framtida roll på
utbildnings- och folkbildningsområdet.
Utredningen om tekniska förutsättningar för utökade sändningar av radio
och television till allmänheten (U 1991:10) har avgett betänkandet (SOU
1996:00) Från Massmedia till multimedia. I betänkandet föreslår
utredningen en övergång till digital marksänd TV i Sverige. En utbyggnad
av digitala sändarnät bör inledas senast år 1997. Nätet bör ha kapacitet
för 24 rikstäckande TV-kanaler.
Utredningsuppdraget
Distansutbildningskommittén har enligt sina direktiv (Dir. 1995:69) som
"huvuduppgift att föreslå en strategi som långsiktigt främjar
utvecklingen i hela landet av de möjligheter till distansutbildning som
den moderna informationstekniken erbjuder".
Den tekniska utvecklingen in distributions- och lagringstekniken
aktualiserar frågan om Utbildningsradion framtida roll. Om en utbyggnad
av digital marksänd TV i enlighet med förslaget i SOU 1996:00 kommer
till stånd ökar sändningsmöjligheterna avsevärt. Det innebär också ökade
möjligheter att sända utbildningsprogram i TV, liksom även andra program
med inriktnng på särskilda målgrupper. Det kan också få till följd att
flera TV-kanaler med en allmän inriktning på särskilda målgrupper. Det
kan också få till följd att flera TV-kanaler med en allmän inriktning
kommer att tävla om publikens uppmärksamhet.
Användningen av förproducerat ljud-, bild- och textmaterial i samverkan
med interaktiv modern informationsteknik kommer sannolikt att få en ökad
betydelse i framtidens utbildning. Distributionen av sådant material
kommer att ske med användande av flera olika medier, däribland som eterburna
marksändningar. Radio- och TV-sändningar till allmänheten med
utbildande och folkbildande syfte kommer därjämte sannolikt att vara av
fortsatt stor betydelse även om möjligheterna till interaktivitet saknas
eller är begränsade.
Utbildningsradion har en särställning genom att företaget har
sändningsrätt i allmänt tilltängliga radio- och TV-kanaler och genom att
det är finansierat via mottagaravgifter.
Distansutbildningskommittén skall i perspektivet av de förändringar som
är att vänta inom teknik- och medieområdena särskilt överväga vilken
roll som Utbildningsradion med sin speciella ställning bör spela i en
utveckling som går mot en mera omfattande användning av modern
informationsteknik i utbildande och folkbildande syfte. Därvid skall
kommittén pröva om det är lämpligt att ett sådant företag får en utvidgad
roll inom utbildning och folkbildning bl.a. som producent av
läromedel i huvudsak avsedda för distribution i andra former än genom
rundradioteknik eller som anordnare av kurser som bygger på interaktiv
användning av sådant material.
Kommitténs förslag till verksamhetsinriktning skall åtföljas av
kostnadsuppskattningar och förslag till finansieringssätt. Kommittén
skall redovisa dessa förslag före utgången av oktober 1997.