Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om författningsreglering av personregister över totalförsvars-
pliktiga
, Dir. 1996:14
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-02-15
Dir. 1996:14
Beslut vid regeringssammanträde den 15 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda och lägga fram förslag om den
författningsreglering av personregister över totalförsvarspliktiga som
behövs för den verksamhet som skall bedrivas av Totalförsvarets
pliktverk.
Utredaren skall lämna förslag till lagreglering av följande frågor som
direkt hänger samman med den personliga integriteten:
- registerändamål
- registerinnehåll
- registeransvar och förfoganderätt
- terminalåtkomst
- uppgiftslämnande på ADB-medium
- bevarande och gallring
- begränsningar av bearbetningsmöjligheter
- krav på krypteringssystem eller andra skyddsmekanismer för viss
användning.
Totalförsvarsplikt
Totalförsvarets personalförsörjning tryggas genom en totalförsvarsplikt
som gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när
han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han
eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under
motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är
bosatt i Sverige. En totalförsvarspliktig är skyldig att tjänstgöra inom
totalförsvaret i den omfattning som hans eller hennes kroppskrafter och
hälsotillstånd tillåter. Denna tjänstgöring fullgörs genom värnplikt,
civilplikt eller allmän tjänsteplikt. Skyldigheten att fullgöra
värnplikt omfattar dock endast män som är svenska medborgare och gäller
från början av det kalenderår när den totalförsvarspliktige fyller
nitton år till slutet av det kalenderår när han fyller fyrtiosju år. En
kvinna kan efter antagningsprövning skrivas in för värnplikt eller
civilplikt med längre utbildning och är därefter skyldig att fullgöra
värnplikten eller civilplikten. För att en totalförsvarspliktigs
förutsättningar för att fullgöra värnplikt eller civilplikt skall kunna
utredas och bedömas är han eller hon skyldig att skriftligen eller
muntligen eller, om det behövs, vid personlig inställelse lämna
nödvändiga uppgifter om hälsotillstånd, utbildning, arbete och
personliga förhållanden i övrigt till bland annat Totalförsvarets
pliktverk. Varje svensk man som är totalförsvarspliktig är för denna
utredning skyldig att vid Totalförsvarets pliktverk genomgå mönstring.
Om resultatet av mönstringen visar att den totalförsvarspliktige har
förutsättningar att fullgöra värnplikt eller civilplikt, skall
Totalförsvarets pliktverk placera honom i en eller flera
befattningsgrupper samt skriva in honom för utbildning till befattning
med värnplikt eller civilplikt eller i en utbildningsreserv.
Informationen om de totalförsvarspliktiga ger integritetsproblem
För att få bästa möjliga underlag till mönstringen för varje person har
Totalförsvarets pliktverk genom lagstiftning getts möjlighet att ta emot
en mängd information som rör den enskilde. Folkbokföringsmyndigheterna
och vårdinrättningar är skyldiga att löpande lämna uppgifter om
totalförsvarspliktiga. En mängd andra myndigheter är skyldiga att lämna
uppgifter om en totalförsvarspliktig på begäran av Totalförsvarets
pliktverk. För att hantera och bearbeta all denna information har
Totalförsvarets pliktverk ett omfattande datorstöd. Information om den
enskilde samlas in både före och under själva mönstringen. Under
mönstringens gång finns således en mängd information om den enskilde
registrerad och tillgänglig med datorteknik. Efter själva mönstringen
finns behov att spara en del av den information som samlats in. I dag
arbetar Totalförsvarets pliktverk med flera register. Efter en
datateknisk översyn som pågår för närvarande skall det dock endast
finnas ett register.
På grund av att totalförsvarsplikten omfattar i stort sett hela
befolkningen och av att alla svenska män i åldern arton till och med
tjugofyra års ålder är skyldiga att mönstra är Totalförsvarets
pliktverks register ett av landets största befolkningsregister.
Registrets storlek är således betydande både till följd av antalet
personer som omfattas och på grund av den mängd och variation av
uppgifter som finns beträffande varje enskild individ.
Integritetsproblematiken är uppenbar.
Med dagens tekniska möjligheter finns i princip inte några gränser för
hur mycket information man kan samla in och ställa samman om en enskild
person. Det är lätt att lockas till att utnyttja hela systemets tekniska
kapacitet, varvid uppgifter av mer perifer natur kan komma att bli
inhämtade, bearbetade och lagrade. En avvägning måste ske mellan den
verkliga nyttan av uppgifterna, var för sig och sammanställda, och
integriteten.
Redan i samband med att lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt
arbetades fram diskuterades frågan om att i lag reglera det dataregister
som behövs för Totalförsvarets pliktverks verksamhet. Regeringen valde
då att avvakta tills det stod klart vilka uppgifter som i framtiden bör
finnas med i registret. För tiden fram till dess att den nya myndigheten
hade hunnit bygga upp sin verksamhet och det i övrigt syntes lämpligt
att ta itu med denna lagstiftningsfråga var avsikten att verket - på
samma sätt som Värnpliktsverket hade på sin tid - skulle ha tillstånd av
Datainspektionen för sina register.
Bestämmelser om skydd för den enskildes personliga integritet
Grundläggande bestämmelser om skyddet för den enskildes personliga
integritet finns i 1 kap. 2 § tredje stycket regeringsformen, där det
sägs bland annat att det allmänna skall värna den enskildes privatliv
och familjeliv. Vidare föreskrivs i 2 kap. 3 § andra stycket
regeringsformen att varje medborgare i den utsträckning som närmare
anges i lag skall skyddas mot att hans personliga integritet kränks
genom att uppgifter om honom registreras med hjälp av automatisk
databehandling.
Av betydelse på integritetsskyddsområdet är vidare bestämmelserna i
sekretesslagen (1980:100) och de bestämmelser till skydd för den
personliga integriteten som finns i datalagen (1973:289).
Regler om insyn och kontroll när det gäller allmänna handlingar finns i
tryckfrihetsförordningen. Vidare finns bestämmelser om myndigheternas
arkiv i arkivlagen (1990:782).
Bland Sveriges internationella åtaganden bör särskilt det så kallade
dataskyddsdirektivet (95/46/EG) uppmärksammas. Direktivet, som antogs
den 24 oktober 1995, innebär att alla medlemsstater inom EU skall anta
lagar om behandling av personregister som ger en enhetlig nivå på
integritetsskyddet. Regeringen tillsatte i juni 1995 en kommitté med
uppgift att bland annat analysera på vilket sätt dataskyddsdirektivet
skall genomföras i svensk lagstiftning samt lägga fram förslag till en
ny datalag (dir. 1995:91). Denna utrednings arbete skall vara avslutat
senast den 31 mars 1997.
Sverige har även gjort vissa internationella åtaganden på dataområdet
utöver vad som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen.
Sverige har tillträtt Europarådets konvention om skydd för enskilda vid
automatisk databehandling av personuppgifter och åtagit sig att följa
OECD:s riktlinjer i fråga om integritetsskyddet för persondataflödet
över gränserna.
Uppdraget
Behovet av författningsreglering av Totalförsvarets pliktverks
personregister har som ovan nämnts uppmärksammats redan i samband med
arbetet med den nya pliktlagstiftningen. Tiden är nu mogen för att
lagreglera ett av landets största befolkningsregister. Datorstödet är
av stor betydelse för effektiviteten i Totalförsvarets pliktverks
arbete. De uppgifter som registreras om de totalförsvarspliktiga kan
emellertid vara av mycket känslig karaktär, vilket ställer särskilda
krav på integritetsskydd. Ju mer information som behövs och kan
bearbetas och lagras desto större blir risken för intrång i den
enskildes integritet. Det bör därför uppdras åt en särskild utredare att
utarbeta förslag till de författningsregler som behövs.
Utgångspunkten för utredarens arbete skall vara att den enskilde skall
tillförsäkras ett fullgott integritetsskydd samt att register som
innehåller ett stort antal registrerade personer och har ett
integritetskänsligt innehåll skall var författningsreglerade. Intresset
av ett starkt integritetsskydd får inte hämma användningen av ny teknik
och möjligheterna för Totalförsvarets pliktverk att så effektivt och
ändamålsenligt som möjligt bedriva sin verksamhet. Personregistreringen
får dock inte medföra en otillbörlig kränkning av den enskildes
personliga integritet. Konsekvenserna för andra intressen som
insynsbehov, rättssäkerhet, forskning och totalförsvarets behov måste
också beaktas. Här är det viktigt att analysera gallringsfrågorna och
överväga om de olika urvalsmetoder som anges i propositionen 1989/90:72
om arkiv m.m. bör tillämpas.
Den utveckling som skett främst inom det civila försvaret när det gäller
ansvaret för beredskapsförberedelser och verksamhet under höjd beredskap
medför behov av ökat informationsutbyte mellan å ena sidan
Totalförsvarets pliktverk och å andra sidan andra myndigheter och organ.
Det är därför angeläget att utredaren behandlar frågor som rör
avvägningen mellan behovet av informationsutbyte och skyddet för den
enskildes integritet.
Utredaren bör främst lämna förslag till reglering av följande frågor som
direkt hänger samman med den personliga integriteten:
- registerändamål
- registerinnehåll
- registeransvar och förfoganderätt
- terminalåtkomst
- uppgiftslämnande på ADB-medium
- bevarande och gallring
- begränsningar av bearbetningsmöjligheter
- krav på krypteringssystem eller andra skyddsmekanismer för viss
användning.
Utredaren skall i de förslag som lämnas också beakta att skydd för
uppgifter som omfattas av sekretess enligt 2 kap. 2 § sekretesslagen
(1980:100) kan förekomma i aktuellt personregister.
Utredaren skall i sitt arbete utgå ifrån den erfarenhet som
Totalförsvarets pliktverk och dess föregångare Värnpliktsverket har
byggt upp.
Övrigt
Utredningsarbetet bör bedrivas i samverkan med Datainspektionen,
Försvarsmakten, Överstyrelsen för civil beredskap, Totalförsvarets
pliktverk, Socialstyrelsen och Riksarkivet (Krigsarkivet).
Utredaren bör hålla sig informerad om resultatet av den ovan nämnda
kommitté som regeringen tillsatt med uppgift att bland annat analysera
på vilket sätt EG:s dataskyddsdirektiv skall genomföras i svensk
lagstiftning och att ta fram förslag till en ny datalag. Vid behov skall
utredaren samverka med kommittén.
Utredaren bör också hålla sig informerad om intentionerna i det
lagstiftningsarbete som bedrivs i Försvarsdepartementet utifrån
propositionen 1995/96:12 Totalförsvar i förnyelse och det
lagstiftningsarbete som bedrivs med anledning av Hot- och
riskutredningens betänkande Ett säkrare samhälle SOU 1995:19.
Vidare bör utredaren hålla sig underrättad om de överväganden som
Registerutredningen gör till följd av regeringens direktiv om
registrering av påföljder m.m. (dir.1995:38).
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommitteer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och om att beakta jämställdheten mellan könen
(dir. 1994:124). Förslag som lämnas av den särskilda utredaren skall
belysas även ur ett samhällsekonomiskt och statsfinansiellt perspektiv.
Förslag som leder till ökade utgifter eller minskade inkomster för
staten skall åtföljas av förslag till omprioriteringar eller andra
finansieringsvägar.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 30 april 1997.