Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beskrivning av en länsstyrelseorganisation i ett nytt västsvenskt län, Dir. 1996:13
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1996-02-22
Dir. 1996:13
Beslut vid regeringssammanträde den 22 februari 1996
Sammanfattning av uppdraget
I regeringens proposition 1995/96:38 Länsindelningen i Skåne och
Västsverige m.m. anges att det finns skäl som talar för att Göteborgs
och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län bör läggas samman. Den närmare
utformningen av ett nytt västsvenskt län bör dock övervägas ytterligare.
En sammanläggning av län innebär att länsstyrelserna i berörda län förs
samman.
En särskild utredare skall beskriva hur en länsstyrelseorganisation
skulle kunna se ut i ett nytt västsvenskt län.
Bakgrund
Regeringen har i prop. 1995/96:38 angett att inriktningen på arbetet med
en översyn av länsindelningen bör vara att Göteborgs och Bohus,
Älvsborgs samt Skaraborgs län läggs samman till ett nytt västsvenskt län
den 1 januari 1998. Den närmare avgränsningen av ett nytt västsvenskt
län behöver emellertid övervägas ytterligare. En särskild utredare har
tillkallats för att ta upp överläggningar med berörda parter i
Västsverige i syfte att närmare klarlägga den geografiska utformningen
av ett nytt västsvenskt län. Vid en länssammanläggning bör
länsstyrelserna i de berörda länen föras samman till en länsstyrelse.
Uppdraget
Den särskilda utredaren skall beskriva hur en länsstyrelseorganisation
skulle kunna se ut i ett nytt västsvenskt län. En uppgift för utredaren
blir därvid att oberoende av valet av residensstad ange närmare form och
innehåll för den decentraliserade länsförvaltningsorganisation som
förhållandena i regionen skulle kräva samtidigt som intentionerna med
den samordnade länsförvaltningen inte får åsidosättas.
Utgångspunkten för utredaren vid beräkning av resurser till en ny
länsstyrelse i ett nytt västsvenskt län vid en sammanläggning av
länsstyrelserna i Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län
skall vara anvisade medel för förvaltningskostnader under respektive
länsstyrelses rampost för budgetåret 1995/96 eller sammanlagt 250
miljoner kronor år 1996 (12 månader). Utredaren skall beskriva en
länsstyrelseorganisation som kan ge en besparing på minst 60 miljoner
kronor år 1998. Kostnaderna för den beskrivna länsstyrelsen inklusive
avvecklings- eller omställningskostnader skall rymmas inom en ram på
högst 190 miljoner kronor. Utredaren skall även belysa alternativ med en
ytterligare besparing i ett nytt västsvenskt län.
Kostnader som har samband med utredarens arbete skall belasta
länsstyrelsernas i Göteborgs och Bohus, Älvsborgs samt Skaraborgs län
ramposter för budgetåret 1995/96. Kostnaderna skall särredovisas.
Utredaren skall senast den 31 december 1996 redovisa uppdraget till
regeringen.
Utredaren skall samråda med den särskilda utredaren som har i uppdrag
(dir.1996:11) att klarlägga den geografiska utfomningen av ett nytt
västsvenskt län.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50) samt om
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994:124).
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra synpunkter
samt genomföra förhandlingar i enlighet med lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet.