Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Ungdomspolitiska kommittén (C 1995:10), Dir. 1996:124
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:124
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996.
Sammanfattning av uppdraget
Ungdomspolitiska kommittén (C 1995:10) skall
- utifrån en helhetssyn på bostadsbidragets roll i förhållande till
andra offentliga stöd till unga lämna förslag till hur de ungdomar som
har det största behovet av ekonomiskt stöd bäst skall kunna få det,
- i sina förslag till åtgärder i syfte att underlätta ungdomars inträde
på arbetsmarknaden särskilt belysa möjligheterna att i ökad utsträckning
använda den kooperativa företagsformen,
- lämna förslag om hur folkrörelser och andra ideella organisationer i
ökad utsträckning skall kunna medverka till olika former av
kompetensutveckling och arbetsmarknadsförberedelser för ungdomar till
och med 24 års ålder.
Bakgrund
Utgångspunkten för den ungdomspolitiska kommittén har varit ungdomars
allt senare inträde i vuxenlivet och därmed sämre möjligheter att skapa
sig ett självständigt liv. I syfte att ytterligare betona att unga,
myndiga människor skall betraktas som vuxna och ha samma rättigheter och
skyldigheter som alla vuxna, bör kommitténs direktiv kompletteras med
ett antal konkreta frågor.
Bostadsbidrag till ungdomar
Bostadspolitiska utredningen har i sitt slutbetänkande Bostadspolitik
2000 - från produktions- till boendepolitik (SOU 1996:156) föreslagit
att reglerna för bostadsbidrag till ungdomar i åldern 18-28 år förändras
så att stödet förbättras till ungdomar med låga inkomster.
Regelförändringarna sker utan att statens kostnader för bidragen ökar.
Utredningen föreslår vidare att Ungdomspolitiska kommittén får i uppdrag
att långsiktigt väga in förslaget om ändrade regler för bostadsbidraget
till ungdomar i en helhetssyn på samhällets stöd till ungdomar.
Folkrörelsernas roll och nya kooperativa lösningar.
Ungdomsstyrelsen lämnade den 28 maj 1996 rapporten "Krokig väg till
vuxen" till regeringen. Rapporten visar att det finns tydliga tendenser
till marginalisering av vissa ungdomar. Detta tar sig bl.a. uttryck i
ett kraftigt ökat antal unga som får socialbidrag. Rapporten visar också
att stödsystemen för ungdomar inom ramen för arbetsmarknadsåtgärder och
utbildning av många upplevs som splittrade och inkonsekventa.
För ungdomar har regeringen under senare år konsekvent prioriterat
utbildning både som ett medel att motverka arbetslöshet och som en
viktig del i en utveckling av samhället. Detta är fortfarande en
grundläggande strategi då det gäller huvuddelen av ungdomsgruppen.
Samtidigt har det blivit alltmer tydligt att detta inte är tillräckligt
för att nå vissa grupper av ungdomar.
Behovet av flera alternativa vägar för kompetensutveckling i vid mening
har ökat. Den roll som folkrörelser och andra ideella organisationer kan
tänkas spela i detta sammanhang är intressant. Genom att engagera sig i
befintliga organisationer eller sluta sig samman i nya former skaffar
sig ungdomar - liksom andra medborgare - kunskap och makt över sin egen
situation. Förutom till ökat inflytande och delaktighet kan de ideella
organisationernas verksamhet bidra både till utvecklingen av den
enskildes kompetens och till allmännyttiga insatser för samhället i
stort.
Den kooperativa företagsformen är då av särskilt intresse. Verksamheten
inom nybildade kooperativa föreningar kan starta som projekt med stöd av
t.ex. ideella organisationer eller kommuner för att efter en tid
avknoppas till självständiga föreningar och företag.
Kunskap om den kooperativa företagsformen är idag inte lika spridd som
om de privata "starta eget"-formerna, men den kooperativa företagsformen
bedöms ha stor potential hos bl.a. ungdomar. Samtidigt ger den goda
möjligheter att kombinera kompetens från olika generationer.
Uppdraget
Bostadsbidragets roll och utformning.
Kommittén skall utifrån en helhetssyn på bostadsbidragets roll i
förhållande till studiestöd, arbetslöshetsersättning, socialbidrag och
övrigt offentligt stöd till unga lämna förslag till hur de ungdomar som
har det största behovet av ekonomiskt stöd bäst skall kunna få det.
Folkrörelser och kooperativ - alternativa vägar till kompetensutveckling
och arbete.
Kommittén har sedan tidigare i uppdrag att lämna förslag till åtgärder i
syfte att underlätta ungdomars inträde på arbetsmarknaden. Kommittén
skall inom ramen för detta lämna förslag om hur folkrörelser och andra
ideella organisationer i ökad utsträckning skall kunna medverka till
olika former av kompetensutveckling och arbetsmarknadsförberedelse för
ungdomar upp t.o.m. 24 år. Förslagen skall kunna avse såväl insatser i
form av egna verksamheter som medverkan i verksamheter som arrangeras av
andra. Av särskilt intresse är att koppla dessa insatser till uppdraget
att överväga möjligheterna till och analysera effekterna av ett samlat
kommunalt ansvar för åtgärder riktade till ungdomar t.o.m. 24 år.
Kommittén skall i detta sammanhang belysa möjligheterna att i ökad
utsträckning använda den kooperativa företagsformen för olika
verksamhetsidéer. Åtgärder för att göra den kooperativa företagsformen
mer känd för ungdomar bör därvid övervägas.
Kommittén skall särskilt analysera erfarenheter från andra jämförbara
länder samt det system i Holland där unga arbetslösa har kunnat skaffa
sig arbetslivserfarenheter genom volontärtjänst inom ideella
organisationer.
Uppläggning av arbetet
Genom de tillkommande uppdragen förlängs kommitténs arbete så att ett
slutbetänkande kan lämnas senast under april 1997. Vad gäller kommitténs
uppdrag avseende bostadsbidrag till unga samt förslag för att underlätta
ungdomars inträde på arbetsmarknaden skall dessa lämnas genom ett
delbetänkande senast den 26 februari 1997.
Vad som tidigare angetts (dir. 1995:154) i fråga om ekonomiska
konsekvenser och regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare gäller även dessa uppdrag. Därutöver skall kommittén
redovisa konsekvenser av sina förslag för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir 1996:49).