Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samhällets stöd till människor som av särskilda skäl befinner sig i
psykiska kristillstånd
, Dir. 1996:121
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:121
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att undersöka hur samhället,
med bevarad respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna, på ett
bättre sätt än i dag kan stödja människor som utträtt ur nyandliga
rörelser och som därvid hamnat i psykiska kristillstånd.
Utredaren skall
- bedöma problemets omfattning och kartlägga icke tillgodosedda stödbehov,
- kartlägga hälso- och sjukvårdens, inklusive skolhälsovårdens och
studenthälsans, socialtjänstens och familjerådgivningens resurser och
kompetens för att stödja dessa människor,
- överväga hur utbildning och information till berörda
personalkategorier kan förbättras,
- belysa frivilligorganisationernas och samfundens möjligheter att
stödja dessa människor,
- diskutera vägar att förebygga kristillstånd av ovan nämnt slag,
- belysa internationella erfarenheter av hur information på detta område
sammanställs och genom vilka kanaler den förmedlas samt erfarenheter av
vård och behandling,
- dokumentera forskningsläget inom svenska forskningsinstitutioner med
kompetens på detta område.
Bakgrund
Nyandliga rörelser har under senare år fått ökad uppmärksamhet både i
Sverige och internationellt. Beteckningen inrymmer organisationer och
rörelser av mycket skiftande slag.
Som företeelse är rörelser av detta slag inget nytt fenomen; sett i ett
historiskt perspektiv finner man ett stort antal exempel på rörelser som
uppstått utanför de etablerade religionerna eller samfunden. Många av
dessa rörelser har på olika sätt i ett inledningsskede utmanat rådande
religiösa mönster och värderingar i samhället för att ofta senare
accepteras som en institution eller organisation bland andra. En del av
dessa rörelser uppfattas av det omgivande samhället som mycket slutna.
Flertalet av vår tids nyandliga rörelser har etablerats i Sverige under
1970- och 80-talet. De bör ses i ljuset av en mer allmän utveckling som
inneburit att samhället blivit alltmer heterogent och mångkulturellt.
Att också den religiösa mångfalden ökat och att detta på olika sätt kan
leda till spänningar förbises ibland.
Nyandliga rörelser får varje år nya medlemmar, men varje år utträder
också ett antal medlemmar. En mindre andel tidigare medlemmar hamnar
därvid i psykiska kristillstånd. Också för anhöriga kan situationen vara
påfrestande och svår.
I Sverige är kunskaperna om effekterna av utträde ur nyandliga rörelser
förhållandevis begränsade. Däremot finns i framför allt Storbritannien
en relativt omfattande forskning på området. Denna forskning tyder på
att formerna för utträdet spelar en stor roll för den tidigare
medlemmens psykiska välbefinnande. Om utträdet av ett eller annat skäl
inte skett konfliktfritt är sannolikheten större för att den tidigare
medlemmen skall drabbas av svårigheter.
Även i andra länder, bl. a. Frankrike, Tyskland och Österrike, har
nyandliga rörelser uppmärksammats på olika sätt. I USA finns också
erfarenheter av vård och behandling av tidigare medlemmar.
Europarådet har år 1992 antagit en resolution om sekter och nyandliga
rörelser. Resolutionen följdes upp år 1994. Även i Europaparlamentet har
frågan uppmärksammats under hösten 1996.
Frågor om nyandliga rörelser har flera gånger aktualiserats i riksdagen.
Senast skedde det genom motion 1994/95:So406. Motionären menade att det
fanns behov av att utreda hur andlig kränkning och dess hälsomässiga
följder skall kunna förebyggas och åtgärdas samt hur människor som utsatts
för sådan kränkning skall kunna få hjälp. Motionären ansåg också
att det bör finnas lagstiftning som särskilt tar sikte på att komma åt
den andliga kränkning som det här är frågan om. Med kränkning avsåg
motionären en brist på respekt för integriteten som kan vara fysisk,
psykisk eller andlig (t. ex. hjärntvätt och masshysterisk dyrkan).
Riksdagens socialutskott har med anledning av motionen anfört att regeringen
på lämpligt sätt bör kartlägga omfattningen av dessa problem och
de motreaktioner de skapar. Utskottet har framhållit att det bör utredas
dels hur problemen kan förebyggas, dels vilket stöd och vilken hjälp,
vård och behandling som bör kunna erbjudas. Likaså bör det övervägas hur
kunskaper och erfarenheter på detta område kan spridas till alla berörda
med bevarad respekt för religions- och yttrandefriheten.
Konstitutionsutskottet yttrade sig över socialutskottets betänkande och
redovisade därvid regleringen av de grundläggande fri- och rättigheterna
i regeringsformens andra kapitel. Varje medborgare är enligt 2 kap. 1 §
regeringsformen gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet,
informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet, föreningsfrihet
och religionsfrihet. Dessa friheter brukar gemensamt benämnas de
positiva opinionsfriheterna. Religionsfrihet definieras i
regeringsformen som frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva
sin religion. Utskottet konstaterade att religionsfriheten är den enda
av de positiva opinionsfriheterna som inte kan begränsas. Detta hänger
samman med det sätt varpå friheten har definierats i grundlagstexten:
definitionen syftar uteslutande på vad som är specifikt för just
religionsfriheten - att ensam eller tillsammans med andra utöva sin
religion. De moment i religionsfriheten som närmast är utflöden av andra
friheter såsom yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten och
föreningsfriheten, begränsas enligt vad som gäller för dessa friheter.
För dessa friheter gäller att de får begränsas endast för att tillgodose
ändamål som är godtagbart i ett demokratiskt samhälle, och begränsningen
får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål
som föranlett den och inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett
hot mot den fria åsiktsbildningen som en av folkstyrelsens grundvalar.
Begränsningen får inte göras enbart på grund av politisk, religiös,
kulturell eller annan sådan åskådning.
Konstitutionsutskottet erinrade i detta sammanhang också om att de allmänna
begränsningar som gäller för människors handlande i samhället i
vissa fall kan komma att beröra åtgärder som uppfattas såsom utövande av
religionsfriheten. En i allmänhet straffbar handling är t.ex. inte
skyddad bara därför att den förekommer i ett religiöst sammanhang.
Konstitutionsutskottet utgick, mot bakgrund av ovanstående, från att det
underlag som den av socialutskottet föreslagna utredningen skulle ge,
avsåg stöd- och hjälpinsatser från olika samhällsorgan, främst hälso-
och sjukvården, till människor som av speciella skäl befinner sig i
psykiska krissituationer samt att dessa insatser inte skulle innebära
åtgärder som sätter de grundläggande fri- och rättigheterna i fara.
Utskottet utgick vidare från att det inte blev fråga om en statlig
kartläggning eller informationskampanj mot vissa rörelser.
Riksdagen har som sin mening gett regeringen tillkänna vad socialutskottet
anfört (bet. 1995/96:SoU17, rskr. 1994/95:263).
Uppdraget
Utredarens uppdrag är att undersöka hur samhället på ett bättre sätt än
i dag kan stödja människor som utträtt ur nyandliga rörelser och som
därvid hamnat i psykiska kristillstånd. Utredaren skall, med beaktande
av vad konstitutionsutskottet anfört, bedriva arbetet på ett sådant sätt
att respekten för de grundläggande fri- och rättigheterna bevaras.
Ökad kompetens
Kunskapen om omfattningen av detta problem, liksom vilken typ av stöd
som är påkallad, är i dag bristfällig.
Utredaren skall därför göra en översiktlig bedömning av problemets omfattning
och kartlägga icke tillgodosedda behov av stödinsatser.
Utredaren skall vidare kartlägga hälso- och sjukvårdens, inklusive
skolhälsovårdens och studenthälsans, samt socialtjänstens resurser för
att möta människor i psykiska kristillstånd, vilken kompetens som finns
och vilka eventuella behov av kompetensförstärkning som föreligger.
Utredaren bör samråda med Kommittén för vård och stöd till barn och
ungdomar med psykiska problem i de frågor som eventuellt berör barns och
ungas psykiska hälsa.
Relationer mellan människor som omfattar olika värdemönster - religiösa
eller andra - blir ibland konfliktfyllda. I vissa fall kan svårigheterna
närmast karaktäriseras som samlevnadsproblem. Här har kommunernas
familjerådgivning en viktig roll att spela. Utredaren skall undersöka om
familjerådgivningen behöver stärkas för att stödja människor med samlevnads-
problem som bottnar i att nyare, främst religiösa, värderingsmönster
kolliderar med sedan länge kända och etablerade värderingar och
hur detta i så fall skulle kunna ske.
I Sverige finns i dag frivilligorganisationer och stödföreningar som arbetar
med att hjälpa tidigare medlemmar i nyandliga rörelser. För vissa
tidigare medlemmar förefaller stödföreningar och frivilligorganisationer
ha stor betydelse, medan andra tidigare medlemmar väljer att avstå från
denna typ av hjälp. Utredaren skall belysa dessa föreningars roll som
komplement till samhällets stöd. Här bör också de mer etablerade
samfundens roll uppmärksammas.
Förebyggande arbete
Utredaren skall också överväga vad som kan göras för att förebygga att
människor hamnar i kristillstånd av nämnt slag. En utgångspunkt kan vara
att diskutera vägar att ytterligare uppmuntra ett kritiskt
förhållningssätt och förmåga till självständigt tänkande i bl. a.
skolan. Ett sådant kritiskt förhållningssätt eftersträvas till olika
typer av budskap: politiska, religiösa och kommersiella. Utredaren skall
här samråda med arbetsgruppen för samverkan kring arbetet med skolans
värdegrund.
Internationella erfarenheter
Utredaren bör också belysa internationella erfarenheter av att informera
om nyandliga rörelser samt av att stödja såväl människor som utträtt som
deras anhöriga.
Denna genomgång skall för det första avse hur man i andra länder
sammanställer
och förmedlar information genom oberoende kanaler såsom
föreningar, stiftelser och forskningsinstitutioner. Ett sådant exempel
är INFORM, ett nätverk baserat i Storbritannien, vars syfte är att
forska om nya religiösa rörelser och att sprida opartisk information.
Det förefaller i Sverige finnas intresse för att starta ett nätverk av
detta slag.
För det andra skall genomgången avse erfarenheter från Frankrike,
Tyskland och Österrike där offentliga organ på olika sätt behandlat och
informerat om nyandliga rörelser.
För det tredje bör genomgången också belysa erfarenheter i USA av vård
och behandling av människor som utträtt ur nyandliga rörelser.
Vid översikten över de internationella erfarenheterna av information om
nyandliga rörelser skall utredaren noga pröva vilka erfarenheter som kan
överföras till svenska förhållanden mot bakgrund av skillnader i
lagstiftningstradition och i kulturella och religiösa förhållanden.
Särskilda behandlingsformer
När det gäller frågan om vård och behandling förefaller det finnas olika
uppfattningar om på vad sätt och i vilken utsträckning människor som
befinner sig i kris till följd av utträde ur nyandliga rörelser kan vara
i behov av en särskild form av psykiatrisk behandling. Den brittiska
forskning som tidigare refererats tyder på att de problem en del
tidigare medlemmar drabbas av inte påtagligt skiljer sig från de
svårigheter som kan uppstå vid andra typer av separationer. Svensk
psykiatrisk förening har å andra sidan påtalat behovet av en riksenhet
för forskning, vård och behandling av tidigare medlemmar i nyandliga
rörelser som drabbats av psykiska problem. Också vissa enskilda
psykologer och terapeuter förefaller anse att särskilda metoder är
påkallade. Utredaren skall belysa kunskapsläget på detta område och göra
en bedömning av behovet av särskilda behandlingsformer.
Forskning
Utredaren skall kartlägga vilka svenska forskningsinstitutioner som besitter
kompetens när det gäller utträde ur nyandliga rörelser och sammanställa en
översikt som dokumenterar forskningsläget.
Ramar för arbetet
Utredaren skall beakta dels direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), dels den
överenskommelse som finns mellan regeringen, Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet avseende 1997 och 1998. Förslaget skall också innehålla
en redovisning av de regionalpolitiska konsekvenserna (dir.
1992:50), de jämställdhetspolitiska konsekvenserna (dir. 1994:124) och
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 mars 1998.