Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av prisregleringen av läkemedel, Dir. 1996:120
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-11-28
Dir. 1996:120
Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillsätts med uppdrag att skyndsamt utreda och lämna förslag
till hur regleringen av priserna på förmånsgrundande läkemedel, vissa
födelsekontrollerande medel, speciallivsmedel och vissa förbrukningsartiklar
skall ske när kostnadsansvaret för dessa förmåner enligt
riksdagens beslut överförs från den allmänna sjukförsäkringen till
landstingen fr.o.m. år 1998 (prop.1996/97:27, bet. 1996/97:SoU5, rskr.
1996/97:58).
Översynen av prisregleringen skall utgå från att läkemedelsförmånen även
fortsättningsvis skall vara statligt reglerad samtidigt som
sjukvårdshuvudmännen skall ges stor möjlighet att påverka kostnaderna
för förmånen. Enhetliga priser i hela landet på läkemedel som förskrivs
på recept inom ramen för läkemedelsförmånen skall vara en viktig
utgångspunkt i översynsarbetet.
Kommittén skall
- belysa de för- och nackdelar som finns med att knyta
prissättningsfunktionen antingen till någon av de redan befintliga
myndigheterna med kompetens inom läkemedelsområdet eller till en ny
statlig myndighet och mot bakgrund härav lämna förslag om vilken
myndighet som skall få ansvaret för denna funktion,
- analysera och lämna förslag om hur sjukvårdshuvudmännen skall kunna
ges största möjliga inflytande vid prisförhandlingarna med
läkemedelsindustrin,
- analysera och lämna förslag om hur sjukvårdshuvudmännen skall kunna få
inflytande på ersättningen till detaljistledet.
- beskriva och analysera den praktiska hanteringen i samband med
fastställandet
av de förmånsgrundande priserna på de produkter som skall omfattas av
läkemedelsförmånen,
- utifrån ovanstående beskrivningar och analyser lämna förslag om hur
den prisreglerande myndigheten skall vara dimensionerad och vilka
kompetensbehov som bör vara tillgodosedda samt
- lämna förslag på författningsreglering som kan komma att behövas i
anledning av förslagen.
Bakgrund och nuvarande förhållanden
Den 1 juli 1993 trädde en ny läkemedelslag i kraft. Den nya lagen
ersatte läkemedelsförordningen (1962:701). Reglerna i den nya lagen
utformades så att de skulle vara förenliga med de regler på
läkemedelsområdet som Sverige måste följa med anledning av det då
förestående EES-avtalet fr.o.m. år 1994. En av de viktigaste ändringarna
i den nya lagen gällde priskontrollen. Enligt EG-reglerna kan inte
godkännandeproceduren vara knuten till priskontrollen. Detta innebär att
prissättningen på läkemedel i princip blev fri. För att ett läkemedel
skall kunna omfattas av läkemedelsförmånen förutsätts dock att det har
ett fastställt pris.
Enligt gällande regler skall Riksförsäkringsverket (RFV) fastställa pris
på läkemedel inom läkemedelsförmånen samt fastställa högsta rabattgrundande
pris för grupper av generiska preparat, s.k. referenspris. Det
innebär att RFV beslutar om pris på nya läkemedel, pris på nya förpackningar
och prisändringar på läkemedel som redan har ett av verket fastställt pris.
Läkemedelsföretagen ansöker om pris hos RFV, som skall
fatta beslut om pris inom 90 dagar. Beslutet kan överklagas till
regeringen. Vid prissättningen på de läkemedel som inte omfattas av
referensprissystemet skall verket bedöma främst läkemedlets medicinska
och hälsoekonomiska värde, försäljningsvolym samt pris i företagets
hemland. Verket skall också göra internationella pris- och
kostnadsjämförelser med andra terapier. Verket har i sitt arbete
regelbundna kontakter med Läkemedelsverket, Apoteksbolaget AB,
Socialstyrelsen och Landstingsförbundet.
När det gäller fastställandet av priser på de andra produkterna inom
läkemedelsförmånen, dvs. förbrukningsartiklar och vissa
speciallivsmedel, är förhållandena något annorlunda. I fråga om
förbrukningsartiklar upprättar Handikappinstitutet en förteckning över
förbrukningsartiklar. Priset fastställs av Apoteksbolaget AB efter
förhandling med producenten. Någon särskild prisreglering beträffande
speciallivsmedel förekommer inte. Livsmedelsverket avgör vilka produkter
som skall betraktas som speciallivsmedel varefter Läkemedelsverket tar
ställning till vilka av dessa som får säljas med rabatt.
Landstingens inköp av läkemedel till den slutna vården omfattas inte av
RFV:s prissättning, utan prissättningen härvidlag är fri.
Sjukvårdshuvudmännen har hittills - genom Samarbetsnämnden för
sjukhusens läkemedelsförsörjning - träffat överenskommelse med
Apoteksbolaget AB om priser vid läkemedelsleveranser till
sjukvårdsinrättningarna. Samarbetsnämnden upphör vid utgången av år
1996. Apotekens försäljningspris till sjukvårdsinrättningarna utgörs i
princip av apotekens inköpspris med påslag för bolagets kostnader.
Påslagen varierar med förpackningsstorlek och sjukhustyp. Apoteksbolaget
AB har ombesörjt inköpen av läkemedel enligt lagen (1970:205) om
detaljhandel med läkemedel. Fr.o.m. år 1997 ersätts denna lag med en ny
lag om handel med läkemedel m.m. Detta innebär att även den som har
tillstånd att bedriva partihandel med läkemedel kan sälja sådana direkt
till den slutna vården. Härvid har landstingen bl.a. att beakta
bestämmelserna i lagen (1992:1528) om offentlig upphandling.
Enligt de nuvarande bestämmelserna i avtalet mellan staten och Apoteksbolaget
AB om bolagets verksamhet skall enligt 7 § priserna vid försäljning av
läkemedel eller tillhandahållande av tjänster vara sådana att
bolagets kostnader täcks och skälig förräntning erhålls av bolagets
aktiekapital. Vidare sägs i 8 § att bolagets priser på läkemedel vid
försäljning till allmänheten skall vara enhetliga i landet och att
enligt 9 § villkoren för bolagets försäljning till den allmänna hälso-
och sjukvården, och tjänsterna i samband härmed, skall fastställas genom
avtal mellan bolaget och sjukvårdshuvudmännen. De olika affärsområdena
skall vara skilda åt på så sätt att bolagets försäljning till
allmänheten varken skall belastas eller subventioneras av resultatet
från försäljning av läkemedel till sjukvårdshuvudmännen eller från drift
av sjukhusapoteken. Ett nytt avtal för åren 1997-1998 skall slutas inom
kort mellan staten och Apoteksbolaget AB.
Utgångspunkter för uppdraget
Beslutet att överföra kostnadsansvaret för läkemedelsförmånen från den
allmänna sjukförsäkringen till sjukvårdshuvudmännen leder till ändrade
förutsättningar beträffande frågan om hur det förmånsgrundande priset på
läkemedel och priset på övriga produkter som omfattas av läkemedelsförmånen
skall fastställas. En naturlig utgångspunkt är att den som åläggs
ett kostnadsansvar samtidigt måste ges reella möjligheter att påverka
priserna. Regeringen aviserade därför i propositionen tillsättande av en
kommitté med uppgift att utreda om RFV, annan statlig myndighet eller en
ny myndighet - efter det att kostnadsansvaret överförts till huvudmännen
- skall svara för fastställande av förmånsgrundande priser på läkemedel
och övriga produkter inom läkemedelsförmånen och ersättningen till
detaljistledet. Regeringen föreslog i propositionen 1996/97:27 att RFV
tills vidare skall svara för dessa uppgifter. Riksdagen beslutade i
enlighet med regeringens förslag.
Förändringen av systemet för att fastställa förmånsgrundande pris på
läkemedel och pris på andra produkter inom den nya läkemedelsförmånen
skall ske utifrån tre utgångspunkter. Den första är de nationella målen
för hälso- och sjukvården och läkemedelsförsörjningen. Härmed avses att
läkemedelsförmånen även i fortsättningen bör vara statligt reglerad och
att det skall vara en statlig uppgift att fastställa pris på de
läkemedel som skall omfattas av samhällets subventionering. Den andra
utgångspunkten är att landstingen som kostnadsansvariga måste få ett
reellt inflytande över prissättningen när kostnadsansvaret förs över
fr.o.m. år 1998. Den tredje utgångspunkten är att det nya systemet för
prisreglering måste vara förenligt med EG:s regelverk. En allmän
målsättning är att kostnadseffektiviteten i systemet skall förbättras
och leda till en mer rationell läkemedelanvändning.
Uppdraget
Kommittén skall lämna förslag till ett system för prissättning på de
produkter som omfattas av läkemedelsförmånen som totalt sett bäst
tillgodoser vad som anges i utgångspunkterna för uppdraget. Denna analys
skall grundas på att ansvaret för prisförhandlingarna så långt möjligt
skall decentraliseras till landstingen. Kommittén skall inom ramen för
detta system beskriva och analysera olika samordningsmodeller för hur
prisförhandlingarna praktiskt skall genomföras och hur fastställande av
förmånsgrundande priser därefter skall ske. Analysen skall särskilt avse
de enskilda landstingens roll och vilka problem och konflikter som kan
komma att uppstå mot bakgrund av de nationella mål som regeringen vill
uppnå.
Det är angeläget att kommittén därvid i sin analys redovisar vilka för-
respektive nackdelar som kan uppkomma med en sådan decentralisering av
prisförhandlingarna av läkemedel och att denna analys även inbegriper
den centrala myndighetens roll och uppgifter att därefter svara för
fastställandet av förmånsgrundande priser och distributionsersättning
till detaljistledet.
Kommittén skall i detta sammanhang belysa de för- och nackdelar som
finns med att knyta den nationella prissättningsfunktionen antingen till
någon av de redan befintliga myndigheterna med kompetens inom läkemedels-
området eller till en ny statlig myndighet och mot bakgrund härav
lämna förslag om vilken myndighet som skall få ansvaret för denna funktion.
Utgångspunkten att priserna på förmånsgrundande läkemedel på apotek
skall vara enhetliga över hela landet innebär en indirekt påverkan på
inköpspriserna. Det ingår i kommitténs uppdrag att visa hur de enskilda
landstingen bör uppträda i samband med prisförhandlingar med läkemedels-
industrin för att eventuella prisskillnader i inköpsledet skall
kunna hanteras utan olägenheter. Motsvarande bedömning bör läggas på de
förhandlingar om distributionsersättningen som landstingen genom det nya
systemet med prisreglering förutsätts föra med detaljisternas
företrädare.
Det är viktigt att de olika landstingen kan påverka och sätta sin profil
på den service som man önskar att apoteken skall erbjuda. Effekten av
detta kan bli att det uppstår olika meningar inför beslut om vilka
pålägg distributören bör göra och hur kostnaderna skall fördelas.
Kommittén bör därför belysa hur olika synsätt i denna fråga kan
hanteras.
Lagen (1992:1528) om offentlig upphandling är tillämplig på landstingen
i samband med köp av varor och tjänster. Fr.o.m. den 1 januari 1997 kan
såväl Apoteksbolaget AB som den som innehar tillstånd att bedriva partihandel
med läkemedel sälja läkemedel till sjukvårdshuvudmännen m.fl. .
Landstingen kan också komma att köpa tjänster för den slutna vårdens
behov av läkemedelsdistribution även om det står dem fritt att lösa
uppgiften med egna resurser.
Mot bakgrund av ovanstående beskrivning och analys och övervägandena om
hur den praktiska hanteringen av prissättningen bör kunna ske skall
kommittén lämna förslag med utförlig motivering om hur organisationen
för fastställandet av läkemedelspriser m.m. samt fastställandet av
ersättningen till detaljistledet skall utformas.
Den prisreglerande myndigheten behöver speciell kompetens för att kunna
fullgöra sin uppgift. Enligt regeringens bedömning kommer myndigheten
att arbeta med frågor av bl.a. ekonomisk, juridisk, medicinsk och
farmaceutisk karaktär. Myndighetsutövningen kommer också att innehålla
ett betydande mått av hälso- och läkemedelsekonomiska spörsmål. Kommittén
bör analysera vilka kompetensbehov som måste tillgodoses och på
vilket sätt detta kan ske samt vilka konsekvenser detta för med sig för
dimensionering, organisation, kostnader och finansiering av
verksamheten.
Kommittén skall i sina förslag särskilt beakta vad en särskild utredare
som skall se över de övergripande frågorna kring den framtida
läkemedelsdistributionen ser som angelägna frågor när det gäller
prisbildningen på läkemedel.
Kommittén skall mot bakgrund av sina överväganden och förslag även
redovisa eventuellt behov av författningsändringar.
För kommittén gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva det offentliga åtagandet (dir 1994:23),
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir 1994:124) samt att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir 1992:50). Kommittén bör
vara oförhindrad att ta upp ytterligare aspekter rörande
läkemedelsförsörjningen.
Kommittén skall ha avslutat sitt arbete senast den 15 maj 1997.