Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den framtida läkemedelsdistributionen, Dir. 1996:119
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-11-28
Dir. 1996:119
Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att förutsättningslöst
analysera och lämna förslag till hur läkemedelsdistributionen framdeles
bör organiseras och regleras för att målet om en rationell
läkemedelsförsörjning skall uppnås och befolkningens behov av säkra och
effektiva läkemedel till lägsta möjliga samhällskostnad skall kunna
tillgodoses. Uppdraget skall omfatta distribution av läkemedel för såväl
människor som djur.
Bakgrund
I en överenskommelse mellan staten och Apotekarsocieteten i september
1969 reglerades formerna för en avlösning av det dåvarande apotekssystemet.
Som en allmän förutsättning för överenskommelsen gällde att staten
genom lagstiftning skulle införa en principiell ensamrätt för staten att
driva detaljhandel med läkemedel och upplåta sin ensamrätt på ett för
ändamålet bildat apoteksbolag. Möjligheter till denna ensamrätt säkrades
genom lagen (1970:205) om detaljhandel med läkemedel.
Regeringen bestämmer av vem och på vilka villkor detaljhandel med läkemedel
får drivas (3 §). Lagen är tillämplig på samma varor som reglerades i läke-
medelsförordningen (1962:701) och lagen (1981:50) med bestämmelser om vissa
medel avsedda för injektion (1 §), vilka båda numera är upphävda. Detta
innebär bl.a. att lagen om detaljhandel med läkemedel inte gäller i fråga om
s.k. naturläkemedel och s.k. fria läkemedel (sårsalvor, inandningsoljor,
antiseptiska lösningar, liniment och dylikt).
Den nya läkemedelslagen (1992:859), som trädde i kraft den 1 juli 1993,
omfattar däremot även sådana medel. Riksdagen har beslutat (prop.
1996/97:27, SoU:5, rskr:58) att lagen om detaljhandel med läkemedel
skall upphöra att gälla men att bestämmelser i lagen i princip
oförändrade överförs till en ny lag, lagen (1996:1152) om handel med
läkemedel m.m.
Apoteksbolaget AB bildades år 1970 (prop. 1970:74, 2LU 37, rskr.223).
Enligt det första avtalet från år 1970 mellan staten och Apoteksbolaget
AB, som tillkom för att reglera de närmare förutsättningarna för det
statliga engagemanget i läkemedelsförsörjningen, fick bolaget ensamrätt
att bedriva detaljhandel med läkemedel. Det finns dock vissa
inskränkningar i Apoteksbolagets ensamrätt. Ett nytt avtal trädde i
kraft den 1 januari 1986 och gäller, sedan det två gånger förlängts
genom regeringsbeslut, till och med den 31 december 1996.
I avtalet mellan staten och Apoteksbolaget AB sägs bl.a. följande: "Bolaget
skall sträva efter ett nära samarbete med huvudmännen för hälso-
och sjukvården". Därvid har läkemedelskommitteérna, som är ett organ som
sorterar under landstingen och där personal från sjukhusapoteken medverkar,
haft en viktig funktion. Kommittéernas uppgift är att vara
rådgivande i läkemedelsfrågor. Regeringen har i propositionen
1996/97:27, vilken riksdagen ställt sig bakom (Bet. SoU 1996/97:5, rskr.
1996/97:58), föreslagit en särskild lag om läkemedelskommittéer med
innebörd att det skall finnas en eller flera läkemedelskommittéer i
varje landsting. Kommittéernas uppgift skall vara att lämna
rekommendationer och på annat sätt verka för en tillförlitlig och
rationell läkemedelsanvändning inom det berörda landstinget, baserad på
vetenskap och beprövad erfarenhet. En läkemedelskommitté skall ha rätt
att få information om hur grupper av förskrivare följer kommitténs
rekommendationer.
Apoteksbolaget har också uppgifter avseende försvarsförberedelser m.m.
på läkemedelsområdet. Detta regleras i en bilaga till avtalet.
Ett nytt avtal avseende åren 1997-1998 bereds för närvarande.
Apoteksbolaget AB ägs för närvarande till 2/3 av staten och till 1/3 av
Apoteksbolagets pensionsstiftelse. Riksdagen bemyndigande i juni 1996
(prop. 1995/96:141, bet. 1995/96:NU26, rskr. 1995/96:302) regeringen att
vidta de åtgärder som krävs för att Apoteksbolaget AB skall bli helägt
av staten. Avsikten med åtgärden är att styrningen av bolaget skall
kunna ske utan hänsyn till eventuella intressen som pensionsstiftelsen
kan ha.
Apoteksbolagskoncernen omfattar Apoteksbolaget AB och tre dotterbolag.
Läkemedelsförsörjningen inom den öppna vården sker genom cirka 800
apotek. Den slutna vården försörjs av Apoteksbolaget, genom ettåriga
avtal med sjukvårdshuvudmännen. Det finns 100 särskilda sjukhusapotek,
ofta kombinerade sjukhus- och expeditionsapotek med försäljning även
till allmänheten. I Apoteksbolagets distributionsservice ingår förutom
apoteken även cirka 1 050 apoteksombud. De är enskilda näringsidkare som
mot provision förmedlar paket med receptbelagda läkemedel eller säljer
receptfria läkemedel från ett lager som ägs av Apoteksbolaget. Ombudens
huvuduppgift är att svara för läkemedelsservice företrädesvis i
glesbygd.
Apoteksbolaget AB bestämmer självt om påslag på inköpspriserna men skall
redovisa grunderna för sin prissättning. För läkemedel som ingår inom
läkemedelsförmånen fastställs utförsäljningspriserna slutligt av Riks-
försäkringsverket (RFV). Apoteksbolagets priser på läkemedel skall
hållas enhetliga i hela landet och prissättningen skall enligt nu
gällande avtal medge skälig förräntning av bolagets kapital.
Ersättningen för de läkemedel och tjänster som tillhandahålls sjukvårds-
huvudmännens vårdinrättningar fastställs efter särskilda årliga för
handlingar mellan Apoteksbolaget och företrädare för huvudmännen enligt ett
avtal som slöts mellan parterna år 1971. En utgångspunkt för prissättningen
är att leveranserna till sjukvårdsinrättningarna i ekonomiskt
avseende varken bidrar till eller subventioneras av Apoteksbolagets
övriga verksamhet.
Apoteksbolaget fastställer således de egna handelsmarginalerna och därmed
bolagets intäkter. Detta fastställande, som för legala monopol är en
ovanlig ordning, för med sig flera nackdelar som inte är acceptabla.
Avsaknad av effektivitetstryck kan ge en negativ kostnadsutveckling och en
hög prisnivå. Vidare kan avsaknad av yttre konkurrens eller annan yttre
påverkan leda till expansion av delar av verksamheten som är gynnsam för
bolaget men inte önskvärd från samhällets sida.
Riksdagen har i enlighet med förslagen i propositionen (prop.1996/97:27,
bet. 1996/97:SoU5, rskr. 1996/97:58) Läkemedelsförmåner och läkemedelsför-
sörjning m.m. beslutat en lag (1996:1150) om högkostnadskydd
vid köp av läkemedel m.m.. De nya bestämmelserna om förmåner vid köp av
receptförskrivna läkemedel innebär i huvudsak att läkemedelsförmånen i
framtiden separeras från andra förmåner i samband med behov av hälso-
och sjukvård. Dessutom innebär de nya reglerna att förmånen innebär
skydd mot höga sammanlagda kostnader i stället för att som för närvarande
subventionera alla enstaka läkemedelsköp över en viss summa.
Riksdagens beslut innebär även att kostnadsansvaret för läkemedelsförmånen
överförs till landstingen den 1 januari 1998. Landstingen har för
närvarande ingen möjlighet att påverka prissättningen av läkemedel.
Regeringen har därför i syfte att att säkerställa en fungerande ordning
från den 1 januari 1998 föreslagit att en kommitté skall utreda om RFV,
annan statlig myndighet eller en ny statlig myndighet skall svara för
fastställandet av priser på förmånsgrundande läkemedel och för
fastställande av ersättning till Apoteksbolaget då kostnadsansvaret förs
över från staten till landstingen. Utgångspunkten för denna översyn
skall vara att läkemedelsförmånen är statligt reglerad samtidigt som
sjukvårdshuvudmännens berättigade krav på att kunna påverka kostnaderna
inom förmånen måste beaktas. Kommittén skall ha avslutat sitt arbete
senast den 15 maj 1997.
Riksdagen har härutöver beslutat tre nya lagar; om handel med läkemedel
m.m. lagen (1996:1152), om receptregister lagen (1996:1156) samt om
läkemedelskommittéer lagen (1496:1157).
I lagen (1966:1152) om handel med läkemedel har införts en möjlighet för
den som har tillstånd att bedriva partihandel med läkemedel, att sälja
läkemedel direkt till sjukvårdshuvudmännen eller sjukhus för vilket det
finns ett vårdavtal med sjukvårdshuvudman eller till vilken ersättning
för sjukvård lämnas enligt 2 kap. 4 § lagen (1962:381) om allmän
försäkring. Vacciner och serum skall enligt förslaget också få säljas
direkt till läkare och veterinärer.
I de flesta europeiska länder har det sedan länge funnits bestämmelser
om tillhandahållande av läkemedel till allmänheten. I EG:s rådsdirektiv
(92/26/EEG) om klassificeringen vid tillhandahållande av humanläkemedel
har reglerna för att lämna ut läkemedel till allmänheten till viss del
harmoniserats mellan medlemsstaterna. Bestämmelserna har i samband med
att Sverige anslöt sig till det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
(EES) överförts till den svenska rättsordningen genom läkemedelslagen
och författningar som ansluter till den.
Det finns inte några EG-förordningar eller direktiv som reglerar
försäljningsorganisationen i övrigt. De olika länderna inom EU har också
valt olika apotekssystem för sin distribution. Gemensamt för alla EU-länderna
är dock att det finns någon form av kompetensmonopol. Sverige
är det enda landet som har en organisation som baseras på statlig
ensamrätt. Detta monopol är också ett kompetensmonopol.
Under de senaste åren har flera statliga verksamheter omreglerats.
Avsikten med dessa omregleringar har varit att särskilja reglering av
samhällsåtaganden och myndighetsuppgifter från den affärsdrivande
verksamheten. Affärsverk har bolagiserats samtidigt som
speciallagstiftning och myndighetstillsyn införts. Genom detta skapas
förutsättningar för konkurrens samtidigt som statliga krav på
samhällsåtaganden kan tillgodoses. Exempel på detta är teleområdet och
postområdet.
Utgångspunkter
Frågan om Apoteksbolagets framtida roll i hälso- och sjukvården har
behandlats i ett flertal utredningar under de senaste åren. Senast
lämnades ett förslag i departementspromemorian (Ds 1995:82)
Apoteksbolagets framtida roll - Utgångspunkter och förslag. Den
arbetsgrupp som utarbetat promemorian har i enlighet med sina direktiv i
huvudsak utgått från nuvarande övergripande reglering och organisation
för distribution och försäljning av läkemedel. Någon egentlig prövning
av Apoteksbolagets ensamrätt har således inte gjorts.
Regeringen anser, trots det relativt omfattande utredningsmaterial som
finns om detaljhandeln med läkemedel, att det finns ett behov av att
ytterligare analysera hur detaljhandel med läkemedel skall organiseras
och regleras i ett vidare samhällsperspektiv.
Under de senaste åren har betydande förändringar skett inom hälso- och
sjukvårdssektorn. Utgångspunkt för förslagen är att läkemedelsförsörjningen
skall ses som en del av hälso- och sjukvården.
Det har också skett stora förändringar vad gäller styrningen av andra
statliga verksamheter som tidigare har reglerats genom en ensamrätt och/
eller statligt ägande. Dessa erfarenheter bör, tillsammans med
internationella jämförelser från handel med läkemedel, analyseras och
ligga till grund för ett förutsättningslöst förslag till hur
läkemedelsdistributionen skall bedrivas för att befolkningens behov av
säkra och effektiva läkemedel skall tillgodoses till lägsta möjliga
kostnad.
En given utgångspunkt är vidare de förändringar av finansieringen av
läkemedelsförmånen liksom dess konstruktion som föreslås i propositionen
och vilka riksdagen har fattat beslut om (prop. 1996/97:27, SoU5,
rskr.58).
Uppdraget
Mål för den framtida läkemedelsförsörjningen
Utredaren skall utifrån hälso- och sjukvårdslagens övergripande mål
precisera mål för den framtida läkemedelsdistributionen. Utgångspunkten
skall vara att medborgarna skall erbjudas god tillgång till säkra och
effektiva läkemedel till så låga samhällsekonomiska kostnader som
möjligt.
Internationella erfarenheter
Såväl organisationen av hälso- och sjukvården, försäkringssystemet som
läkemedelsdistributionen är utformad på olika sätt i olika länder.
Utredaren skall särskilt beskriva, analysera och ta tillvara de
erfarenheter i andra jämförbara länder inom Europa och Kanada som kan
bidra till förbättringar av den svenska läkemedelsdistributionen. Även
USA kan vara av intresse när det gäller alternativa distributionsformer.
Särskild vikt bör läggas på en jämförelse mellan olika regleringsformer
som innefattar kompetensmonopol kontra konkurrenssituationer,
etableringsreglering och förekomst av ytterligare särreglering och
tillsynsformer. Även prisbildningen på läkemedel och kostnader för
läkemedelsdistributionen skall belysas och analyseras med hänsyn till
vilka slutsatser som kan dras avseende effektiviteten i den svenska
läkemedelsdistributionen.
Utredaren skall särskilt beskriva och analysera de regler och de
avgöranden av EG domstolen och Första instansrätten som har relevans för
regleringen av läkemedelsdistributionen. Denne skall särskilt överväga
vad som är nödvändigt att beakta avseende en ensamrätt att sälja
läkemedel och göra en bedömning av vilka eventuella förändringar som kan
förväntas i detta avseende i framtiden.
Erfarenheter av samhällsåtaganden inom andra statliga områden
Utredaren bör göra en genomgång av de samhällsåtaganden inom olika
sektorer där statlig eller kommunal verksamhet har omreglerats och
motiven bakom omregleringen och deras inriktning. Av särskilt intresse är
att belysa förändringarna som skett inom tele- och postområdena samt att
bedöma om dessa erfarenhet kan vara av värde i diskussionen om hur den
framtida läkemedelsdistributionen skall organiseras.
Analys av olika alternativa lösningar för den framtida
läkemedelsdistributionen
Mot bakgrund av den kunskapssammanställning och analys som utredaren gör
skall olika alternativa lösningar för den framtida
läkemedelsdistributionen redovisas. Utredaren bör inte känna sig bunden
av regleringar eller lösningar som finns inom eller utanför landet utan
kan föreslå helt andra lösningar för läkemedelsdistributionens
organisation, ägandestruktur, statliga styrning och ekonomiska
förutsättningar. Exempel på möjliga lösningar att pröva är; en fortsatt
statlig ensamrätt avseende detaljhandeln, ett system baserat på någon
form av kompetensmonopol, ett system baserat på någon annan typ av
särreglering med tillstånd och möjlighet att ställa villkor på
verksamheten.
Utredaren bör särskilt belysa de framtida förändringar som kan vara
aktuella när det gäller att distribuera läkemedel på annat sätt än "över
disk", t.ex postorderförsäljning eller beställningar via dator. Hur
doshantering ytterligare kan utvecklas skall särskilt belysas.
I utredarens arbete skall olika vägar att uppnå en säker och kostnadseffektiv
detaljhandel med läkemedel prövas. Utökad konkurrens inom läkemedelsdistri-
butionen som ett medel att uppnå effektivitet skall prövas
då det alltid finns risk för ineffektivitet i en monopolsituation.
Översynen skall omfatta såväl receptbelagda som receptfria läkemedel för
människor och djur. Vidare skall glesbygdens speciella problem beaktas.
Producentobunden information
En rationell och säker läkemedelsförsörjning måste bygga på effektiv
information kring produkterna och deras användning. Informationen bidrar
till en aktiv egenvård vilket i sin tur bidrar till en rationell
läkemedelsanvändning.
I prop. 1996/97:27 presenterade regeringen grunder för den producentobundna
informationen, avsedda att gälla för det nya avtalet som skall
ingås med Apoteksbolaget för åren 1997 och 1998. Utredaren skall närmare
analysera formerna för den framtida läkemedelsinformationen och ge förslag
till riktlinjer för denna. I detta sammanhang skall utredaren
beakta gränsdragningen mot och samarbetet med olika aktörer inom
läkemedelsområdet som Läkemedelsverket och Socialstyrelsen.
De kliniska farmakologernas roll inom den producentobundna informationen
skall särskilt belysas.
Allmänt om uppdraget
Mot bakgrund av sina överväganden skall utredaren lämna förslag till en
framtida organisation av läkemedelsdistributionen. Utredaren skall
vidare lämna förslag till den lagstiftning på området och/eller
riktlinjer för verksamheten som följer av förslagen.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp ytterligare aspekter rörande
läkemedelsförsörjningen.
Utredaren skall ta del av den rapport som skall lämnas av en kommitté
till regeringen den 15 maj 1997 angående fastställande av förmånsgrundande
priser vid överföring av kostnadsansvaret till landstingen år 1998.
Ramar för arbetet
Utredaren skall beakta dels direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23), dels den
överenskommelse som finns mellan regeringen och Kommun- och Landstings-
förbunden avseende 1997 och 1998. Förslaget skall också innehålla
en redovisning av de regionalpolitiska konsekvenserna (dir. 1992:50),
och de jämställdhetspolitiska konsekvenserna (dir. 1994:124).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 oktober 1997.