Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna inom trafikregisterområdet, Dir. 1996:117
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:117
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
gällande författningar inom trafikregisterområdet och utarbeta förslag
till de författtningsregleringar som bedöms nödvändiga. Huvudsyftet är
att förenkla, modernisera och effektivisera regelsystemet.
Närmare om registren
Som ett led i den trafikadministrativa verksamheten förs bil-, körkorts-
och yrkestrafikregistren.
Vägverket är registermyndighet för bilregistret. Vägverket är även
central körkortsregistermyndighet och central myndighet i fråga om
yrkestrafikregistret. Länsstyrelserna är regionala
körkortsregistermyndigheter respektive regionala myndigheter för
yrkestrafikregistret.
Bilregistret har till ändamål att utgöra underlag för den information om
fordonsbeståndet och ägarförhållandena för fordon som behövs för
kontrollen och administrationen av fordon samt för uppbörden av
fordonsskatt och försäljningsskatt. I bilregistret återfinns uppgifter
om fordons ägar-, besiktnings-, trafikförsäkrings- och
skatteförhållanden. Registret innehåller också en mängd tekniska data.
Körkortstegistret innehåller bl.a. uppgifter om innehavare av körkort
och körkortstillstånd, körkortsbehörighet, villkor och
körkortsingripanden. Utöver att vara ett hjälpmedel vid kontroll av
körkort och körkortshavare, skall det ge underlag för utfärdanden,
utlämnande, återkallelse, omprövning, förnyelse och utbyte av körkort.
Yrkestrafikregistret innehåller uppgifter om tillstånd till yrkesmässig
trafik, tillstånd till transportförmedling och tillstånd till
biluthyrning. Det betjänar främst tillståndsmyndigheter, polis och
transportköpare.
Behovet av en utredning
Normgivningsfrågor
Enligt regeringsformen kan riksdagen inte delegera normgivingsmakten i
fråga om skatt. Det förhållandet att grunden för skattskyldighet för ett
fordon är knuten till fordonets registrering, vilken regleras genom en
av regeringen beslutad förordning, medför emellertid att
skattskyldighetens omfattning bestäms av regeringsbeslut. Denna ordning
har i olika sammanhang ansetts som mindre lämplig (jfr t.ex. lagrådets
yttrande i prop. 1994/95:55 s. 41). Det bör därför nu övervägas om inte
de grundläggande bestämmelserna om registrering borde ges i lag.
Bättre avgiftskonstruktioner
Registerverksamheten finansieras i huvudsak genom avgifter. För
bilregistreringen betalar fordonsägarna en årlig registerhållningsavgift
medan avgifterna för körkorts- och yrkestrafikregistreringen är
konstruerade på annat sätt. Det finns därför ett behov av att undersöka
möjligheterna att åstadkomma avgiftskonstruktioner som på ett bättre
sätt återspeglar registerverksamhetens faktiska kostnader.
Svåröverskådligt regelsystem
De olika registren regleras i skilda författningar. Utvecklingen har
dock medfört att registren systemmässigt kommit att integreras med
varandra. Utredaren bör bl.a. mot denna bakgrund pröva behovet av en
gemensam författningsreglering av den trafikadministrativa
registerverksamheten.
Det nuvarande regelsystemet kring fordonsregistreringen är i stora delar
utformat under 1960-talet och regelsystemet har med tiden blivit
tämligen svåröverskådligt. Bestämmelser om registrering av fordon finns
numera i ett stort antal författningar. Regelsystemet är inte heller
anpassat till den moderna registerföringstekniken. De grundläggande
bestämmelserna finns i bilregisterkungörelsen (1972:599) men härutöver
finns särskilda förfaranden reglerade i t.ex. exportvagnskungörelsen
(1964:39), turistvagnskungörelsen (1972:601), kungörelsen (1973:766) om
interimslicens för fordon, förordningen (1987:27) om fordon i
internationell vägtrafik i Sverige, förordningen (1988:964) om skyltar
för beskickningsfordon, förordningen (1988:965) om personliga
fordonsskyltar och förordningen (1988:1108) om direktregistrering i
bilregistret. Det finns även regler som anknyter till bilregistret i
olika författningar t.ex. i skattelagstiftningen, bilavgaslagen
(1986:1386), bilavgasförordningen (1991:1481) och bilskrotningslagen
(1975:343). I förordningen (1992:1467) med instruktion för Vägverket
regleras rätten att sälja uppgifter ur bilregistret. För fordon som
tillhör Försvarsmakten finns även regler om registrering i militära
vägtrafikkungörelsen (1974:97) och i förordningen (1945:625) om
registrering m.m. vid försäljning av vissa fordon som är införda i det
militära fordonsregistret.
En sammanhållen och moderniserad författningsreglering bör leda till
enklare och mer enhetliga regler, vilket i sin tur kan medföra högre
effektivitet och minskade kostnader för registreringsförfarandet. En
såväl systematisk som redaktionell och innehållsmässig översyn av
regelsystemet synes därför påkallad.
I ett flertal av trafikförfattningarna ingår förhållandevis omfattande
sammanställningar av definitioner. Det kan finnas anledning att överväga
om inte en ökad klarhet och översiktlighet kan vinnas genom att
sammanföra definitionerna till en särskild författning. Samtidigt kan
det vara befogat att göra en översyn av definitionernas överensstämmelse
med motsvarande definitioner i EG:s regelverk.
Följder av Sveriges EU-medlemskap
Inte minst Sveriges inträde i EU - bl.a. mot bakgrund av de ändringar av
förutsättningarna för internationell trafik och i tullreglerna som detta
medfört - har akutaliserat frågor om i vilket land ett fordon rätteligen
skall vara registrerat och hur länge ett fordon som är registrerat i
annat land får användas i Sverige. Utvecklingen inom en gemensam
europeisk marknad torde komma att ställa krav på en enkel och tydlig
avgränsning av registreringsplikten. Även i fråga om körkortsregistret
och yrkestrafikregistret har kraven och förutsättningarna till följd av
EU-medlemskapet förändrats. Vid översynen skall således även beaktas att
regelverket bör anpassas till de krav som följer av EG:s regler och
Sveriges åtagande i andra sammanhang t.ex. genom den s.k.
Wienkonventionen om vägtrafik. Behovet av och möjligheterna till ett
informationsutbyte med andra länders bil-, körkorts- och
yrkestrafikregister bör undersökas.
Ytterligare registerfrågor
Frågan om införandet av s.k. avbetalningsspärr i bilregistret har
aktualiserats vid flera tillfällen. Godtrosförvärvsutredningen har bl.a.
i sitt betänkande, Godtrosförvärv av stöldgods? (SOU 1995:52) - utifrån
de synpunkter som utredningen hade att beakta - ställt sig positiv till
att i bilregistret anmärka vissa förhållanden, t.ex. att ett fordon
köpts på avbetalning med återtagandeförbehåll eller är utmätt. Utredaren
bör överväga om det är lämpligt - och i så fall på vilka villkor - att
tillta en utökad möjlighet till registrering av uppgifter om inskränkt
förfoganderätt i bilregistret.
Dessutom finns det anledning att analysera om det föreligger behov av
ytterligare uppgifter också i körkorts- och yrkestrafikregistren. Det är
i detta sammanhang även angeläget att ta ställning till vem som skall ha
tillgång till olika uppgifter i registren. Möjligheten till och
lämpligheten av samkörning mellan trafikregistren och andra register bör
därvid särskilt beaktas.
På flera andra områden än för skatter har betalningsansvaret - t.ex. vid
felparkering och vid beslut om överlastavgift - knutits till ägaren av
fordonet, varvid registreringsförhållandena blir av intresse. Liknande
konstruktioner kan också aktualiseras vid införande av vägtullar i
storstadsområden och s.k. väganvändaravgifter för tunga fordon.
Utvecklingen inom detta område gör det angeläget att utredaren
analyserar frågor som rör knytandet av olika rättsverkningar till
registrering.
Den snabba utvecklingen och ökade användningen av informationsteknik har
skapat förutsättningar för förenklade rapporteringsrutiner vid
hanteringen av registerinformationen. Utvecklingen har emellertid även
medfört stora möjligheter att ur de offentliga registren inhämta och
sammanställa information med enkla och rutinbetonade åtgärder. Utredaren
skall därför särskilt belysa de problem som registren kan medföra ur
integritets- och sekretessynpunkt.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en samlad översyn av
bestämmelserna inom trafikregisterområdet.
Huvudsyftet är att förenkla, modernisera och effektivisera
regelsystemet. Översynen skall även bringa regelsystemet i samklang med
regeringsformens regler om normgivningsmakten och med Sveriges
internationella åtaganden och EG:s regelverk. Det står utredaren fritt
att även i övrigt lämna förslag till förändrade regler i de fall detta
bedöms som lämpligt.
Utredaren skall särskilt pröva behovet av att bryta ut gemensamma frågor
till en särskild registerramlag för hela trafikregisterområdet. En sådan
lag bör innehålla regler om registrens ändamål och innehåll samt vilka
bearbetningar som får ske. Vidare bör frågor om bevarande och gallring
av uppgifter i registren behandlas. I allt fall skall undersökas om en
lagreglering av de grundläggande kriterierna för fordonsregistreringen
är erforderlig.
En särskild fråga blir att studera trafikregistrens potential för andra
ändamål, t.ex. som en resurs i trafiksäkerhets- och miljöarbetet.
Utredaren skall belysa hur fordon får brukas i Sverige utan att vara
registrerade här respektive när fordon skall vara registrerade i
Sverige.
Som ett led i en förenklad hantering bör utredaren bl.a. lämna förslag
till ett samlat regelsystem för olika former av tillfälligt brukande av
fordon.
Utredaren bör också utvärdera behovet och förutsättningarna för
registrering i körkortsregistret av utländska körkort för dem som
förlägger sitt permanenta hemvist till Sverige.
Vidare skall utredaren analysera frågor som rör knytandet av olika
rättsverkningar till registrering i de aktuella registren. Utredaren
skall även överväga om det är lämpligt att tillåta en utökad möjlighet
till registrering av uppgifter om återtagandeförbehåll m.m. i
bilregistret. Frågor om samkörning av register och tillgång till olika
uppgifter i registren skall också undersökas.
I syfte att uppnå en ökad klarhet och översiktlighet skall utredaren
överväga om definitionerna i de olika trafikförfattningarna bör
sammanföras till en särskild författning.
Utredaren skall i sin översyn fästa stor vikt vid att regelsystemet
upprätthåller ett starkt skydd för den personliga integriteten.
Vid översynen skall beaktas kravet på angivandet av subjektivt rekvisit
i straffbestämmelserna (jfr övergångsbestämmelserna till 1 kap. 2 §
brottsbalken, SFS 1994:458).
För arbetet gäller även regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:24) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredaren bör även samråda med Registerutredningen (Ju 1995:01).
Utredningen om en ny datalag (Ju 1995:08) samt Utredningen av vissa
frågor avseende de centrala person-, företags- och
fastighetsdataregistren (Fi 1996:06).
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 30 januari 1998.