Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ett företags ställning som allmännyttigt bostadsföretag, m.m., Dir. 1996:116
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:116
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att se över de förutsättningar och
villkor som gäller för att ett företag skall ha ställning som
allmännyttigt bostadsföretag. Utredaren skall i sammanhanget undersöka
hur den pågående överföringen av allmännyttiga bostadsstiftelsers
bostäder till nybildade kommunala bolag inverkar på tillämpningen av
hyreslagstiftningens bruksvärdesregler. Utredaren skall föreslå åtgärder
för att motverka icke avsedda effekter för denna lagstiftning av sådana
ombildningar.
Utredaren skall vidare lämna förslag om permanenta regler i fråga om
villkoren för fortsatt räntestöd vid försäljningar eller andra
överlåtelser som berör de allmännyttiga företagen eller deras bostäder.
Reglerna skall avlösa de tidsbegränsade bestämmelser som riksdagen
beslutat i december 1996 och som gäller till utgången av år 1997.
Utredaren skall slutligen överväga om de kommunala bostadsföretagen i
sin verksamhet skall undantas från den geografiska begränsning som
följer av den kommunala lokaliseringsprincipen.
Bakgrund
De allmännyttiga bostadsföretagen har allt sedan den moderna
bostadspolitikens genombrott på 1940-talet varit ett av de mest
kraftfulla instrumenten för bostadsförsörjningen. Genom dem har nära en
miljon lägenheter kommit till eller byggts om. Lägenheterna har
förmedlats i huvudsak av kommunerna och varit tillgängliga för alla som
behövt dem. Företagen har drivits utan vinstsyfte och under kommunal
kontroll. De har mot denna bakgrund getts en hyresledande ställning vid
bestämningen av bruksvärdet i tvister om hyra.
Uppbyggnaden av de allmännyttiga företagens bostadsbestånd har fått stöd
av staten genom mer förmånliga finansierings- och räntestödsvillkor än
vad som kommit andra byggherrar till del. Möjligheterna till
lånefinansiering har sålunda varit större och räntesubventioner har
lämnats för en högre andel av produktionskostnaden än för andra. Detta
har gällt fram till den produktion som genomförs med stöd av 1992 års
eller senare subventionsregler.
Under senare tid har olika förändringar av ägandet i de allmännyttiga
företagen och av deras bostäder aktualiserats i en rad kommuner. I
oktober 1996 fann regeringen det därför motiverat att av hänsyn till
statens intressen snabbt klargöra i vilka fall sådana förändringar bör
påverka företagens ställning som allmännyttiga bostadsföretag. Samtidigt
borde ställning tas till i vilken omfattning som kommunerna och
företagen vid försäljningar skall kunna tillgodogöra sig värdet av
framtida statliga räntesubventioner.
I avvaktan på att långsiktiga bestämmelser kan läggas fast, föreslog
regeringen vissa tidsbegränsade bestämmelser om överlåtelser av
allmännyttiga bostadsföretag eller deras bostäder (prop. 1996/97:38).
Förslagen, som gäller ägarförändringar och överlåtelser som sker under
tiden den 12 oktober 1996 - den 31 december 1997, innebär i huvudsak
följande:
- Ägandet i ett allmännyttigt bostadsföretag skall kunna breddas utan
att företagets ställning som allmännyttigt förloras. Så länge kommunens
dominerande inflytande består, lämnas räntestöd enligt de regler som i
dag gäller för allmännyttigt ägda bostäder.
- Upphör kommunens dominerande inflytande över företaget skall
allmännyttigförklaringen återkallas. Räntestöd skall inte heller längre
lämnas för företagets bostäder.
- Avhänder sig ett allmännyttigt bostadsföretag - genom försäljning
eller på annat sätt - mer än 25 procent av det bestånd av
bostadslägenheter som företaget ägde den 11 oktober 1996, skall
räntebidrag inte längre lämnas vare sig för de bostäder som överlåts
eller för dem som finns kvar hos företaget.
- Regeringen skall under vissa förutsättningar kunna medge att räntestöd
lämnas trots att överlåtelserna omfattar mer än 25 procent av företagets
bostadslägenheter.
- Har ett företag på grund av överlåtelserna förlorat rätten till ränte-
stöd för sina kvarvarande bostäder, skall förklaringen som allmännyttigt
bostadsföretag återkallas.
- Bestämmelserna skall gälla företag som den 11 oktober 1996 hade
ställning som allmännyttiga bostadsföretag eller som i låne- och
räntebidragshänseende var jämställda med sådana företag.
Förslagen i propositionen har i december 1996 antagits av riksdagen
(bet. 1996/97:BoU7, rskr. 1996/97:92).
Syftet med översynen
Regeringen anmälde i den nämnda propositionen att den avsåg att
skyndsamt tillkalla en särskild utredare med uppdrag att lämna förslag
om långsiktiga bestämmelser i frågan. Utredaren skulle behandla dels
förutsättningarna för att ett företag skall kunna ha ställningen av
allmännyttigt bostadsföretag, dels villkoren för fortsatt räntestöd för
sådana företags bostäder vid försäljningar eller andra överlåtelser som
berör företagen eller deras bostäder.
Bostadspolitiska utredningen har därefter i sitt nyligen lämnade
slutbetänkande Bostadspolitik 2000 - från produktions- till
boendepolitik (SOU 1996:156) föreslagit att utredaren får i uppdrag att
överväga även frågan om de kommunala bostadsföretagens möjlighet att
bedriva verksamhet över kommungränser.
Uppdraget
Ställningen som allmännyttigt bostadsföretag
Förutsättningarna för att ett företag skall kunna godkännas som
allmännyttigt har allt sedan 1940-talet funnits i författningar om
statligt reglerade bostadslån. Huvudvillkoren har varit att företaget
drivs utan enskilt vinstsyfte och att kommunen kontrollerar företaget
genom att tillsätta i vart fall majoriteten av dess styrelse. Prövningen
av om ett företag uppfyller villkoren för ett allmännyttigt företag
gjordes tidigare av de dåvarande länsbostadsnämnderna och görs numera av
länsstyrelserna. Sedan år 1992 kan allmännyttigförklaringar inte längre
meddelas. Vid den omfattande omvandling av kommunala bostadsstiftelser
till aktiebolag som nu pågår har därför de nybildade bolag som tagit
över stiftelsernas verksamhet inte kunnat förklaras allmännyttiga.
Termen allmännyttigt bostadsföretag används i dag i äldre bostads-
finansieringsförfattningar för att avgränsa företag som har rätt till
statligt reglerade bostadslån och räntebidrag med högre låne- och
bidragsandel än andra bostadsföretag. Den används också i
hyreslagstiftningen (JB 12:55) för att ange vilka företags bostäder som
i första hand skall användas som jämförelseobjekt vid bestämningen av
bruksvärdet vid hyrestvister. Som nyss framhållits förutsätter vidare
företagets ställning som allmännyttigt företag alltjämt att det drivs
utan vinstsyfte och kontrolleras av kommunen.
Utredaren skall pröva om det finns anledning att på nytt öppna
möjligheten att utfärda allmännyttigförklaringar. Övervägandena bör
göras mot bakgrund av en analys av de faktiska effekterna av att sådana
kommunägda bolag som nu nybildas bl.a. för att överta verksamheten inom
tidigare allmännyttiga bostadsstiftelser inte själva får ställningen som
allmännyttiga bostadsföretag.
Den första aspekt som skall övervägas är hur man för framtiden kan säkra
de huvudsakliga egenskaper hos de kommunala bolagen som enligt nu
gällande bestämmelser måste finnas för att ett bostadsföretag skall
anses vara allmännyttigt. Utredaren bör överväga om det kan ske redan
genom att kommunallagens bestämmelser om bl.a. självkostnadsprincipen
tilllämpas på företagen, eller om en allmännyttigförklaring med
nuvarande innebörd alltjämt är en förutsättning för att sådana egen-
skaper skall kunna krävas hos företagen.
En andra aspekt är hur bruksvärdesprövningar enligt 55 § hyreslagen
påverkas av att möjligheten att utfärda nya allmännyttigförklaringar
upphörde med införandet av 1992 års subventionsregler. De nya reglerna
var inte avsedda att medföra någon saklig förändring av den gällande
ordningen för bruksvärdesprövning. Någon sådan förändring bör inte
heller aktualiseras i detta sammanhang. Om utredaren finner att de nya
reglerna ändå leder till att urvalet av jämförelselägenheter begränsas,
skall utredaren överväga om denna icke avsedda effekt bör undanröjas
genom att möjligheten att utfärda allmännyttigförklaringar återinförs
eller om effekten bättre kan motverkas på annat sätt.
Om utredaren finner att allmännyttigförklaringar kan undvaras för
framtiden, skall utredaren pröva om begreppet allmännyttiga
bostadsföretag bör utmönstras även för de nuvarande företagen.
Konsekvenserna för de företag som för sina tidigare byggda bostäder har
lån eller räntebidrag enligt de särskilda regler som gäller för
allmännyttiga bostadsföretag behöver därvid beaktas.
Finner utredaren att möjligheten att utfärda allmännyttigförklaringar
bör öppnas på nytt eller att befintliga allmännyttiga bostadsföretag bör
behålla denna ställning, skall utredaren se över de villkor som bör
gälla för ett allmännyttigt företag och föreslå hur dessa villkor skall
kunna göras enhetliga, oberoende av när allmännyttigförklaringen har
meddelats .
Villkoren för fortsatt räntestöd vid överlåtelser
De tidsbegränsade bestämmelser som riksdagen nu beslutat om innebär
vidare att räntestöd dras in vid vissa försäljningar av de allmännyttiga
bostadsföretagen eller deras bostäder. Bestämmelserna har sin
utgångspunkt i ställningstagandet att det är ett väsentligt statligt
intresse att »kommunerna även fortsättningsvis kommer att kunna fullgöra
de skyldigheter och åtaganden inom bostadsförsörjningens område som är
grunden för den nuvarande ansvarsfördelningen inom bostadspolitiken.
Starka och väl förvaltade självkostnadsbaserade företag som är öppna
för alla grupper av medborgare och kan tillgodose deras behov är även
fortsatt en nödvändig tillgång.« (prop. 1996/97:38 s. 5).
Bostadsutskottet har för sin del (1996/97:BoU7 s. 9) uttalat att detta
synsätt är det som framöver bör väga tyngst när det gäller de
allmännyttiga bostadsföretagen. Även Bostadspolitiska utredningen för i
sitt tidigare nämnda slutbetänkande fram en liknande uppfattning.
Utredaren skall utgå från dessa ställningstaganden i sitt arbete.
Utredaren skall ge förslag om de permanenta regler som bör gälla i fråga
om rätten till fortsatt räntestöd vid överlåtelser av de allmännyttiga
företagen eller deras bostäder - och av de med dem i låne- och
bidragshänseende jämställda företagen. Till grund för sina förslag skall
utredaren studera effekterna av tidigare genomförda överlåtelser.
Bland de frågor som skall belysas är hur olika försäljningar påverkat
utbudet av hyresbostäder på den lokala hyresmarknaden och kommunens
möjligheter att förmedla eller anvisa bostäder till dem som behöver
bostad. Hit hör också hur försäljningen inverkat på möjligheterna att nå
en balanserad sammansättning av bostäder med skilda upplåtelseformer i
kommunens olika delar.
En andra grupp av frågor som utredaren skall granska gäller hur hyrorna
utvecklats i de bostäder som sålts samt hur minskningen av antalet
allmännyttigt ägda bostäder har inverkat på hyresläget på orten.
Effekterna för jämförelser vid bruksvärdesprövning enligt 55 §
hyreslagen skall belysas.
En tredje grupp av frågor som utredaren skall ta upp gäller hur en
försäljning som omfattat delar av ett företags bestånd påverkar
företagets långsiktiga utveckling, bl.a. dess möjligheter att erbjuda
ett varierat utbud av bostäder för skilda gruppers behov. En väsentlig
aspekt i det sammanhanget är hur intäkterna av försäljningen har dispo-
nerats - om de har hållits kvar i företaget eller om de i stället helt
eller delvis har tillförts kommunen som utdelning eller på annat sätt.
En fjärde och sista grupp av frågor som utredaren skall behandla gäller
vilket ägaransvar kommunen tidigare har tagit för företaget och vad som
rimligen kunnat krävas för framtiden. Dessa frågor skall ses i ljuset av
att det formella kravet på ägarkapital i allmännyttiga bostadsföretag
har hållits extremt lågt - men att kommunens engagemang oftast är
väsentligt större än vad som återspeglas i det begränsade ägarkapitalet.
Genom borgensåtaganden svarar kommunen oftast för långivarnas hela risk
i deras relation med företaget. Såväl företagets som kommunens
ekonomiska situation vid tidpunkten för försäljningen bör därför
analyseras.
Utredaren skall redovisa i vilka fall de genomförda försäljningarna
enligt hans uppfattning skulle ha fallit in under de dispensgrunder som
redovisas i propositionen, om de nu beslutade temporära reglerna hade
gällt vid tiden för överlåtelsen.
Utredarens förslag skall främja en utveckling där kommunerna kan
fullgöra sitt bostadsförsörjningsansvar på ett tillfredsställande sätt.
Ett mål för den svenska bostadspolitiken är att dagens och framtidens
bostadssökande skall kunna erbjudas fullvärdiga bostäder inom ett
allsidigt och väl sammansatt bostadsbestånd som möter olika hushålls
behov utan en påtvingad skiktning efter hushållens sammansättning eller
ekonomiska förutsättningar. Sådana bostäder skall i tillräcklig omfatt-
ning kunna upplåtas också med hyresrätt av starka företag som samverkar
med kommunen i dess bostadsförsörjningsuppgifter och till kostnader som
långsiktigt inte överstiger självkostnaden.
Förslagen skall därför underlätta sådana förändringar som främjar de
allmännyttiga bostadsföretagens möjligheter att möta hushållens
skiftande behov. Företagen skall kunna minska sitt bostadsinnehav inom
områden där de är alltför dominerande för att i stället öka det där de
är underrepresenterade. Förslagen skall vidare understödja förändringar
som stärker företagens långsiktiga konkurrenskraft och samtidigt säkrar
att ett tillräckligt och väl sammansatt bostadsbestånd är tillgängligt
för kommunens bostadsförsörjningsuppgifter.
Särskilda hänsyn måste kunna tas till utsatta företags situation. Ett
sådant företag bör kunna genomföra försäljningar som är nödvändiga för
att företaget skall kunna konsolidera sig och fortsätta att utveckla
sitt återstående bostadsbestånd. Rimliga insatser måste samtidigt
förutsättas från företagets ägare. Det måste i första hand vara ägarnas
sak att se till att företagets eget kapital är tillräckligt.
Anspråken på insatser från ägaren måste dock relateras till kommunens
egna ekonomiska förutsättningar. Det kan i vissa lägen vara mer
ändamålsenligt att företaget eller delar av dess bostadsbestånd tas över
av nya ägare som har större förutsättningar att driva en uthållig
förvaltning. De regler som i övrigt skall förebygga omfattande
utförsäljningar av de kommunala företagens bostadsbestånd skall därför
utformas så att de inte hindrar rekonstruktioner som syftar till att
trygga att kommunen även för framtiden skall kunna fullgöra sina
bostadsförsörjningsuppgifter på ett tillfredsställande sätt.
I fråga om överlåtelser i andra fall än de nu nämnda skall utredaren
föreslå regler som motverkar säljarens intresse av att genomföra
överlåtelsen. I det tillfälliga regelsystemet har för detta ändamål
valts regler som innebär i första hand ekonomiska påföljder i form av
förlust av rätten till framtida räntestöd. Utredaren är fri att pröva
även andra vägar att nå syftet.
De tillfälliga reglerna innebär att regeringen kan lämna fortsatt
räntestöd även vid vissa försäljningar som tillsammans med andra
åtgärder tas till som en sista utväg för att sanera kommunens ekonomi.
Utredaren bör värdera reglerna i denna del i förhållande till andra
tänkbara lösningar.
Breddat ägande i företagen
De regler som nu beslutats innebär vidare att ägandet kan breddas i de
kommunala bostadsföretagen utan att deras ställning som allmännyttiga
företag förloras eller räntestödet minskas. Det gäller så länge kommunen
fortfarande har ett dominerande inflytande över företaget. Skälet till
förändringen av reglerna i denna del angavs i propositionen på följande
sätt:
»Som angavs i det föregående kan en ägarbreddning i vissa fall vara väl
motiverad och till och med eftersträvansvärd. Många allmännyttiga
företag behöver ha ett stärkt ägarkapital för att möta framtiden, något
som kommunerna i dag inte alltid anser sig ha möjlighet att svara för.
Ett breddat ägande kan vidare - om minoritetsposten är tillräckligt
stor - bidra till att ge företaget mer långsiktigt stabila förhållanden
och samtidigt tillföra företaget värdefull ledningserfarenhet. Det bör
också vara möjligt att engagera de boende eller dem som arbetar i
företaget som medägare i företaget.
Enligt regeringens uppfattning finns det inte skäl att hålla fast vid
att ett allmännyttigt företag måste till 100 procent ägas eller
kontrolleras av kommunen eller att - i fråga om sådana äldre företag
som även har andra ägare - utestående aktier eller andelar inte får
säljas till annan än kommunen. Det som även för framtiden är väsentligt
är att företagets hyror inte är högre än vad som motiveras av dess
självkostnader och att kommunen alltjämt har ett bestämmande inflytande
över företaget på sådant sätt att företaget kan fungera som ett
instrument för kommunen i fullgörandet av de
bostadsförsörjningsuppgifter som åligger kommunen.
- - - För att företaget skall behålla sin karaktär av allmännyttigt
bostadsföretag bör fortsättningsvis krävas att kommunen - direkt eller
genom ett av kommunen dominerat bolag - har mer än 50 procent av
aktierna eller andelarna i företaget när det är fråga om ett bolag
eller en förening. I fråga om stiftelser bör krävas att
kommunen utser majoriteten av styrelsens ledamöter.«
Utredaren skall utgå från att den nu införda möjligheten till
ägarbreddning skall stå kvar för framtiden. Utredaren skall dock
överväga om den bestämning som gjorts i de nya reglerna är ändamålsenlig
och väl avvägd i förhållande till det angivna syftet, eller om den bör
ändras eller preciseras i något avseende.
Undantag från lokaliseringsprincipen
För kommunala företag gäller bestämmelserna i kommunallagen (1991:900).
Av den bestämning av den kommunala kompetensen som görs i 2 kap. 1 §
kommunallagen följer bl.a. att den verksamhet som drivs av en kommun
eller ett kommunalt företag skall ha anknytning till kommunens område
eller dess medlemmar, i den mån inte annat följer av särlagstiftning.
Några sådana särbestämmelser finns inte för de kommunägda företagens
bostadsförvaltning. Den s.k. lokaliseringsprincipen medför således att
möjligheterna till samordning av bostadsföretag över kommungränserna
begränsas till att i huvudsak gälla möjligheten att inrätta
kommunalförbund.
Antalet allmännyttiga bostadsföretag är stort och skillnaderna i storlek
mellan dem är betydande. Flera företag är så små att de är sårbara som
självständiga förvaltningsenheter. Ålderssammansättningen är vidare i
många fall sned. Vissa företag med en stark överrepresentation av yngre
eller nyligen ombyggda bostäder har likviditetsproblem. Företag som
verkar i tidigare exploaterade delar av samma region kan samtidigt visa
stor stabilitet och ekonomisk styrka. Även allmänna marknadsskäl kan
tala för att de kommunala bostadsföretagen skall kunna vidga sin
verksamhet utanför kommunen.
Utredaren skall överväga om möjligheterna att bilda ändamålsenliga och
rationellt sammansatta bostadsföretag bör vidgas genom att ett kommunalt
bostadsföretag tillåts att verka även utanför den egna kommunens område.
Genom lagen (1994:618) om handel med el, m.m. har en motsvarande
möjlighet att gå utanför kommungränserna nyligen öppnats för kommunala
företag som producerar och handlar med el eller bedriver nätverksamhet.
Utredaren skall i sammanhanget uppmärksamma de invändningar som från
kommunaldemokratiska utgångspunkter kan resas mot en sådan ordning.
Utredaren bör därför särskilt överväga om den andra kommunens behov att
lösa sina bostadsförsörjningsuppgifter kan tillgodoses på ett tillfreds-
ställande sätt, eller om invändningarna har sådan styrka att
samordningsbehoven bör tillgodoses på annat sätt än genom att företagens
verksamhet undantas från lokaliseringsprincipen.
Tidsplan för arbetet, m.m.
Arbetet skall bedrivas på sådant sätt att uppdraget kan redovisas till
regeringen senast den 1 april 1997.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, kommuner och
organisationer.
Utredaren har i sitt arbete att utgå från gällande regler för skatter
och avgifter och bör inte föreslå några förändringar på dessa områden.
För utredarens arbete gäller vidare regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) om att beakta jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).