Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Mål och medel för Statens räddningsverk, Dir. 1996:114
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:114
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillsättas med uppdrag att, mot bakgrund av
bl.a. de förändrade uppgifter som Statens räddningsverk fått samt den
ökade kommunaliseringen av delar av verksamheten, göra en översyn av
myndighetens mål och medel. I uppdraget ingår även att utreda vilka av
myndighetens verksamheter som bör ingå i den ekonomiska planeringsramen
för det civila försvaret samt att belysa möjligheterna till
effektiviseringar och rationaliseringar. Ekonomiska konsekvenser av
förslaget skall redovisas.
Räddningsverkets uppgifter förändras
Räddningsverket bildades år 1986. En ny räddningstjänstlag (1986:1102)
trädde i kraft den 1 januari 1987. Denna lag innebar en samlad
reglering av samhällets räddningstjänst och även en modernisering av
räddningstjänstens utbildningsverksamhet.
Under senare delen av 1980-talet inriktades Räddningverkets verksamhet
mot en fortsatt utveckling av räddningstjänstutbildningen och på
integrationen fred-krig inom metod-, teknik- och utbildningsområdena. En
betydande del av utvecklingsverksamheten inriktades mot områdena
transport av farligt gods, oljeskadeskydd, beredskap mot kärnenergi- och
kemikalieolyckor, tilllämpningen av riskanalyser samt samordning mellan
statlig och kommunal räddningstjänst.
Under 1990-talet har verksamheten präglats av internationaliseringen,
t.ex. EU-samarbetet, genomförande av internationella civila humanitära
katastrof- och räddningsinsatser samt det säkerhetsfrämjande arbetet i
Central- och Östeuropa. Speciell vikt har också lagts vid säkerhet för
anläggningar med särskilda risker och vid arbetet med att begränsa
skador och förebygga olyckor. Vidare har införandet den 1 juli 1995 av
lagen (1994:1720) om civilt försvar och ändringar i räddningstjänstlagen
haft betydelse genom att kommuner nu fått ett ansvar för att organisera
och planera för räddningstjänsten under höjd beredskap. Den statliga
civilförsvarsorganisationen har avvecklats. Kommunerna har tagit över
hanteringen av den statliga utrustningen för befolkningsskydd och
räddningstjänst i krig.
Genom riksdagens beslut med anledning av 1996 års totalför-
svarsproposition, Totalförsvar i förnyelse (prop. 1996/97:4, bet.
1996/97:FöU1, rskr. 1996/97:36) har det fastställts att principen om
helhetssyn skall tillämpas. Innebörden är att en helhetssyn bör prägla
samhällets satsningar och åtgärder för att förebygga och hantera hot och
risker i såväl fred som krig. Detta innebär bl.a. att totalförsvarets
resurser skall utformas också för att kunna medverka vid internationella
fredsfrämjande och humanitära insatser samt för att kunna stärka
förmågan att hantera svåra påfrestningar på samhället. För
räddningstjänstområdet innebär detta, såvitt avser lagregleringen, inga
förändringar av hur samhällets räddningstjänst skall organiseras och be-
drivas.
Vidare har det i totalförsvarspropositionen framhållits att verkets
uppgifter inom räddningstjänstområdet, i arbetet med förebyggande av
olyckshändelser och i fråga om transport av farligt gods, i
fortsättningen bör inriktas på tillsyn, utvecklingsarbete och
utbildning. Även samordningsuppgifterna på dessa områden kommer att vara
betydelsefulla.
I totalförsvarspropositionen föreslås även nya uppgifter för
Räddningsverket, såsom att svara för genomförandet av internationella
katastrof- och räddningsinsatser samt att i sådana internationella
sammanhang kunna ställa resurser till förfogande för den tidiga
återuppbyggnadsfasen. Medverkan i utvecklingen av militär och civil
samverkan i planering och utbildning för fredsfrämjande och humanitära
insatser framhålls särskilt. Räddningsverket skall även svara för
genomförandet av utbildningen till de civila beredskapsstyrkorna på
räddningsskolorna.
I totalförsvarspropositionen konstaterar regeringen att frågan om en
eventuell överföring av medel för skyddsrumsbyggande m.m. till
kommunerna bör prövas. Vidare anges att regeringen har för avsikt att
vidare studera möjligheterna att utveckla ett finansieringssystem som
medför att statens kostnader för skyddsrumsbyggandet blir jämnare
fördelade över tiden och mindre känsliga för förändringar i
byggkonjunkturen än vad som är fallet med nuvarande system.
I propositionen om beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i
fred (prop. 1996/97:11) redovisas regeringens ambition för beredskapen
mot dessa påfrestningar. Här framhålls att Räddningsverket skall göra
särskilda satsningar på det förebyggande arbetet, vilket bl.a. innebär
att en strategi för ett säkrare samhälle skall utvecklas. I detta
sammanhang skall tillsyns- och miljöfrågorna tillmätas särskild vikt.
Inom det förebyggande arbetet kommer kommunala riskanalyser utgöra en
grund för ökade satsningar för att dels minska antalet olyckor, dels
begränsa skador.
Regeringen har uppdragit åt en särskild utredare (dir. 1996:90) att se
över lagstiftningen i fråga om kemikalieolyckor m.m. I
utredningsuppdraget ligger att myndighetsansvaret för transport av
farligt gods skall ses över. Dessutom kommer vissa frågor om tillsyn,
utbildning och överklagande inom ramen för lagen (1982:821) om transport
av farligt gods att utredas. Frågorna rörande transport av farligt gods
skall avrapporteras till regeringen senast den 15 augusti 1997 medan
utredningen slutligen skall rapportera till regeringen senast den 31
december 1997.
Vidare kommer regeringen att uppdra åt en särskild utredare
(dir. 1996:115) att föreslå förändringar i syfte att utveckla sot-
ningsväsendet. Utredaren skall föreslå förändringar som befrämjar en
ökad konkurrens, och utvecklar fastighetsägarens inflytande över
sotningen av den egna fastigheten. Utredningen skall avrapportera till
regeringen senast den 1 juli 1997.
Utredningen om översyn av principer för finansiering av
beredskapsåtgärder samt vissa andra uppgifter inom det civila försvaret
har i betänkande (SOU 1996:58) Finansiering av det civila försvaret
framhållit att den ekonomiska planeringsramen för det civila försvaret i
princip endast bör omfatta resurser som är avsedda för
beredskapsändamål. Vidare konstateras att nuvarande anslag för
funktionen Befolkningsskydd och räddningstjänst finansierar såväl
fredsverksamhet som beredskap för säkerhetspolitiska kriser och krig.
Enligt utredningen är det olyckligt att medel som inte är avsedda för
beredskapsändamål inkluderas i den ekonomiska planeringsramen.
Utredningen anvisade dock ingen metod för att dela upp anslaget i en
fredsdel och en del som avser beredskapsändamål.
I sitt remissvar gav Räddningsverket ett preliminärt förslag till
sammansättning av funktionen Befolkningsskydd och räddningstjänst. I
totalförsvarspropositionen framhåller regeringen att den delar
utredningens syn på utformning av den ekonomiska planeringsramen.
Regeringen har den 5 december 1996 givit Överstyrelsen för civil
beredskap (ÖCB) i uppdrag att göra en funktionsgenomgång av funktionen
Befolkningsskydd och räddningstjänst.
Enligt uppdraget skall ÖCB lämna rapport till regeringen senast den 30
september 1997.
Uppdraget
I totalförsvarspropositionen anges att en särskild utredare skall
tillsättas i syfte att se över mål och medel för Räddningsverkets
verksamhetsområde. Syftet är att klargöra myndighetens framtida
uppgifter och ansvarsområden.
I utredningsuppdraget skall omfattningen och inriktningen av offentliga
åtaganden inom verksamhetsområdet prövas och i det sammanhanget skall
även formerna för statens ansvar för styrning och uppföljning ses över.
En bedömning skall göras om medelsbehovet är anpassat till
Räddningsverkets nuvarande uppgifter. Eventuella behov av
författningsändringar bör anges. Den statliga tillsynsverksamheten skall
uppmärksammas. Utredaren skall vidare analysera fördelningen av
uppgifter mellan stat och kommun samt mellan Räddningsverket och
länsstyrelser samt föreslå eventuella förändringar. I detta sammanhang
skall såväl länsstyrelsernas kompetens för uppgifterna som den
förändringsprocess som pågår på den regionala nivån särskilt
uppmärksammas.
- Uppgifter inom det civila försvaret
Den funktionsgenomgång av funktionen Befolkningsskydd och
räddningstjänst som regeringen har uppdragit åt ÖCB att genomföra skall
löpande avrapporteras till utredaren. ÖCB skall vidare avrapportera
preliminära slutsatser till utredaren senast den 15 juni 1997. Dessa
slutsatser skall utgöra grunden för utredarens överväganden om
Räddningsverkets uppgifter inom det civila försvaret.
Utredaren skall även redovisa vilka verksamheter inom funktionen
Befolkningsskydd och räddningstjänst som bör ingå i den ekonomiska
planeringsramen för det civila försvaret. Utgångspunkten skall vara att
den civila planeringsramen endast bör omfatta sådana kostnader som avser
beredskapsändamål.
- Hur bör utbildningen bedrivas?
Utredaren skall ägna särskild vikt åt utbildningsverksamheten inklusive
serviceverksamheten. Grunden bör vara en analys av efterfrågan på
utbildning av yrkespersonal inom den kommunala räddningstjänsten, av
räddningsmän som tas ut med civilplikt samt av civila beredskapsstyrkor
som Räddningsverket enligt 1996 års försvarsbeslut skall svara för
utbildning av. Mot bakgrund av ett framtida utbildningsbehov skall
utredaren ange behov av förändringar av utbildningen såväl när det
gäller innehåll, uppläggning, organisation som när det gäller uppdelning
på räddningsskolor. Möjligheten att låta bedriva räddningsskolornas
serviceverksamhet på entreprenad skall övervägas.
- Vilka är Räddningsverkets nya uppgifter?
Räddningsverket har fått nya uppgifter inom den internationella
verksamheten. Sålunda skall myndigheten enligt 1996 års försvarsbeslut
svara för genomförandet av internationella katastrof- och
räddningsinsatser samt kunna ställa resurser till förfogande för den
tidiga återuppbyggnadsfasen. Vidare skall Räddningsverket medverka i
utvecklingen av militär och civil samverkan i planering och utbildning
inför fredsfrämjande och humanitära insatser. Myndigheten har även fått
utökade uppgifter vad gäller EU-frågor bl.a. inom områdena transport av
farligt gods och räddningstjänstfrågor. Utredaren skall särskilt beakta
behovet av eventuella förändringar inom verkets internationella
verksamhet.
I ett fortsatt miljöarbete är sektorsmyndigheternas miljöansvar av stor
betydelse, vilket medför att utredaren skall särskilt uppmärksamma
miljöfrågorna inom räddningstjänstområdet.
- Skall kommunerna få ansvar för medlen till skyddsrumsbyggandet?
Utredaren skall belysa frågan om ett eventuellt överförande av medlen
för skyddsrumsbyggande m.m. till kommunerna för att ge dessa ett större
ansvar för befolkningsskyddet på kommunal nivå. I detta sammanhang skall
beaktas dels det som riksdagen och regeringen tidigare uttalat, dels de
frågeställningar som Riksdagens revisorer lyft fram i sin rapport.
Förslag till inriktning skall lämnas. Denna fråga skall utredas och av-
rapporteras till regeringen som delrapport. Efter regeringens beslut bör
utredaren redovisa ett förslag till utformning av ett framtida
finansieringssystem för skyddsrumsbyggandet.
- Nya uppgifter inom bl.a. sotningsväsendet?
Utredaren skall beakta de eventuella förslag om förändrade uppgifter som
kan framkomma i de särskilda utredningar som regeringen tillsatt för att
se över lagstiftningen i fråga om kemikalieuppgifter m.m. och för att
föreslå förändringar i syfte att utveckla sotningsväsendet.
- Indelning i fem verksamhetsgrenar?
Mot den bakgrund som här redovisas skall utredaren analysera och
överväga mål och medel för myndigheten samt föreslå eventuella
förändringar. Mot bakgrund av de överväganden och förslag som föreslås
skall prövas den indelning i fem verksamhetsgrenar, som regeringen
tidigare beslutat om. Förslag till eventuella förändringar i indelningen
skall redovisas.
- Förbättrad samordning?
Möjligheterna för en ökad och förbättrad samordning inom
verksamhetsområdet skall beaktas, t.ex. genom utnyttjande av
informationsteknologin. Det gäller inom den centrala organisationen men
även på regional och lokal nivå samt avser även samverkan mellan dessa
nivåer.
- Möjligheter till rationaliseringar?
Möjligheter till effektiviseringar och rationaliseringar skall särskilt
beaktas.
Konsekvensbeskrivningar och kostnadsberäkningar
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa jämdställhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredaren skall även kostnadsberäkna samtliga förslag som läggs fram.
Förslag som lämnas av utredaren skall belysas även ur ett
samhällsekonomiskt och statsfinansiellt perspektiv. Förslag som leder
till ökade utgifter och minskade inkomster för staten skall åtföljas av
förslag till omprioriteringar eller andra finansieringsvägar.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall bedriva arbetet i samråd och nära samarbete med
Räddningsverket samt i berörda delar efter samråd med Överstyrelsen för
civil beredskap och med andra berörda myndigheter. Vidare skall samråd
ske med Kommunförbundet och den särskilde utredare som regeringen
tillsatt att se över lagstiftning i fråga om kemikalieolyckor m.m. samt
den utredare som tillsatts att utveckla sotningsväsendet.
Utredaren skall vidare informera berörda huvudorganisationer och bereda
dem tillfälle att lämna synpunkter under arbetets gång.
Utredaren skall till regeringen delredovisa uppdraget om överförande av
medlen för skyddsrumsbyggande till kommunerna senast den 1 juni 1997. I
redovisningen av uppdraget bör även ingå att belysa Räddningsverkets
ansvar för miljöfrågornas hantering inom myndighetens verksamhetsområde.
Uppdraget skall i övrigt avrapporteras till regeringen senast den 1 mars
1998.