Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om underrättelsetjänsten, Dir. 1996:111
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:111
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall se över underrättelsetjänstens uppgifter, ledning och
utformning. Kommittén skall lägga fram förslag till en ordning som
innebär att statsmakterna får tidig och relevant tillgång till uppgifter
som är av betydelse för frågan om vad som behöver göras för att anpassa
totalförsvaret till förändringar i omvärlden. Vidare skall kommittén
lägga fram förslag som främjar en helhetssyn och en tydligare
inriktning från regeringens sida när det gäller underrättelseverksamhet
i stort liksom grunderna för inhämtning, bearbetning och avrapportering.
Översynen skall även innefatta organisatoriska frågor av betydelse i
sammanhanget.
Kommittén skall också belysa Försvarets underrättelsenämnds verksamhet,
nämndens roll och dess förhållande till regeringen. Kommittén skall ta
ställning till om nämndens uppgifter och dess sätt att arbeta behöver
ändras. Vidare skall kommittén överväga nämndens sammansättning och om
ytterligare specialistkompetens bör knytas till nämnden.
Underrättelsetjänstens roll och uppgifter
Underrättelseverksamhet syftar i regel till att klarlägga främmande
makters militära och politiska förhållanden. De organ som verkar inom
den svenska underrättelsetjänsten har huvudsakligen uppgifter som är
direkt hänförbara till försvaret av Sverige, till svenskt deltagande i
internationella insatser och till stöd åt svensk utrikes- och
säkerhetspolitik.
Den svenska underrättelsetjänsten har under efterkrigstiden byggts upp
för att tillgodose statsmakternas och det militära försvarets olika
behov. Verksamheten bedrivs organisatoriskt främst inom Försvarsmakten
och vid Försvarets radioanstalt. Utrikesförvaltningens rapportering
lämnar ett viktigt bidrag.
De nuvarande principerna för underrättelsetjänsten lades fast av
statsmakterna år 1976 (prop. 1975/76: 189, bet. FöU 1975/76:40,
rskr.1975/76:376).
Den militära säkerhetsunderrättelsetjänsten vid Försvarsmakten är
organiserad och inriktad för militär säkerhetstjänst. Den
verksamhetsgrenen berörs dock inte vidare i detta sammanhang.
Den säkerhetsunderrättelsetjänst som Säkerhetspolisen bedriver syftar
ytterst till att förebygga och beivra brott mot rikets säkerhet. Med
rikets säkerhet avses här den inre säkerheten. Verksamheten innefattar
inhämtning av sådana underrättelser om förhållanden utomlands som rör
bl.a. spionage mot Sverige, terrorism och, i viss mån, annan verksamhet
innefattande grov kriminalitet. Inte heller denna verksamhet berörs
vidare i detta sammanhang.
Underrättelsetjänstens huvuduppgift är att ge underlag för den politik
och de åtgärder i övrigt som syftar till att värna om landets yttre
säkerhet. I fredstid består uppgifterna i att ge regeringen och
försvarsledningen förvarning om militära hot mot landet och underlag för
beslut som rör försvarets beredskap och krigsduglighet. Verksamheten
skall vidare ge underlag för operativ planläggning i form av kunskap om
tänkbara motståndares militära resurser, organisation, taktik och
utrustning. En annan uppgift är att bidra med underlag för Försvars-
maktens långsiktiga utveckling. Underrättelsetjänsten skall också kunna
lämna underlag för beslut om åtgärder vid kränkningar av vårt
territorium. Den har vidare uppgifter som är relaterade till svenskt
deltagande i internationella insatser. I säkerhetspolitiska kriser och
i krig övergår uppgifterna till att stödja försvarsansträngningarna.
Underrättelsetjänsten skall då lämna underlag för beslut om agerande i
krissituationerna och för hur kriget skall föras.
Som ett led i verksamheten bidrar underrättelsetjänsten kontinuerligt
med underlag som stöd för svenskt utrikes- och säkerhetspolitik.
Myndigheter med underrättelseuppgifter
Försvarsmakten
Försvarsmakten skall enligt sin instruktion (SFS 1994:642) leda och
bedriva militär underrättelsetjänst. För detta ändamål finns i
försvarshögkvarteret en särskild enhet för underrättelse- och
säkerhetstjänst (MUST). MUST har väsentligen uppgifter som rör
inriktning, samordning, inhämtning och bearbetning på
underrättelseområdet.
Försvarets radioanstalt
Försvarets radioanstalt (FRA) är en central förvaltningsmyndighet direkt
under regeringen med uppgift att bedriva signalspaning enligt den
inriktning som regeringen samt Försvarsmakten och andra uppdragsgivare
anger. Signalspaningen omfattar inhämtning, bearbetning och
sammanställning av underrättelser för delgivning.
Vissa andra myndigheter
Inom Försvarets materielverk (FMV) förekommer en kunskapsinhämtning som
rör uppgifter om prestanda m.m. för den utrustning som ingår i olika
hotbilder och om tekniskt underlag för systemutveckling för det militära
försvaret.
Vid Försvarets forskningsanstalt (FOA) sker en bearbetning av
underrättelser av grundläggande vetenskaplig natur som rör materiel,
teknik och forskning.
Försvarets underrättelsenämnd
Försvarets underrättelsenämnd är en myndighet under regeringen. Nämnden
består av sex ledamöter. En av dem är utsedd för att tillföra nämnden
juridisk kompetens. För övrigt består nämnden av ledamöter med
parlamentarisk erfarenhet. Nämnden skall enligt sin instruktion (SFS
1988:552) följa underrättelsetjänsten inom Försvarsmakten och
Försvarets radio-anstalt och därvid särskilt ägna uppmärksamhet åt de
enheter som inhämtar underrättelser med särskilda metoder. Dessutom
skall nämnden särskilt granska anslagsframställningar som rör
underrättelsetjänsten, uppläggande och förande av de register som behövs
för verksamheten liksom medel och metoder för inhämtning av
underrättelser samt principer för rekrytering, utbildning m.m. av
personal inom underrättelsetjänsten.
Underrättelsenämnden skall lämna Försvarsmakten de synpunkter och de
förslag till åtgärder som föranleds av granskningsverksamheten. Om det
behövs, skall nämnden också lämna förslag till regeringen.
Behovet av förändringar inom underrättelsetjänsten m.m.
Förnyelsen av totalförsvaret och underrättelsetjänsten
I en första etapp inför det kommande försvarsbeslutet fattade riksdagen
hösten 1995 ett beslut om totalförsvarets förnyelse (prop. 1995/96:12,
bet. 1995/96:UFöUl och 1995/96:FöUl samt rskr. 1995/96:44-46). Beslutet
innebär ett krav på att totalförsvarets krigsduglighet skall anpassas
till förändringar i omvärlden. Denna förmåga till anpassning gäller
såväl i det korta perspektivet med hänsyn till det militärstrategiska
läget i vår omvärld som mer långsiktigt i förhållande till utvecklingen
i omvärlden i vidare mening.
I propositionen framförde regeringen att det var angeläget att vidta
åtgärder för att säkerställa att förmågan till anpassning kommer att
utnyttjas, om det skulle behövas. Detta borde ske genom särskilda
insatser inom underrättelseområdet och inom forskningen för att
säkerställa att aktuellt beslutsunderlag finns tillgängligt och genom
att skapa organisatoriska former för analys och värdering på hög
politisk nivå. Regeringen förklarade att den därför ansåg att den
säkerhetspolitiska och militärt inriktade underrättelsetjänsten i
nuvarande säkerhetspolitiska läge skall lägga särskild vikt vid
informationen om långsiktiga utvecklingstendenser och förändringar inom
politiska, ekonomiska och militära områden av betydelse för Sveriges
säkerhet. Regeringen framhöll även försvarsforskningens betydelse i
sammanhanget (prop. s. 63).
Försvarsutskottet fann för sin del att det var motiverat med en översyn
av underrättelsetjänsten för att därmed säkerställa att den ges en sådan
ledning och utformning som svarar mot de särskilda behov som
inriktningen av totalförsvaret erfordrar
(bet. s. 34).
Andra skäl för en översyn
En översyn av underrättelsetjänsten är motiverad även av andra skäl (en
del av dem berörs i prop. 1996/97:4 Totalförsvar i förnyelse - etapp 2 ,
s. 65-66).
Allmänt bör till en början framhållas att verksamhet av detta slag både
av demokratiska och sakliga skäl bör ses över med jämna mellanrum.
Vidare kan följande anföras.
Omvälvningarna i den internationella miljön, särskilt i vårt eget
närområde, innebär stora förändringar också för inriktningen av den
svenska underrättelsetjänsten och formerna för den. Inte minst bör
behovet av underrättelser om de nya hot och risker som behandlas inom
ramen för det vidgade säkerhetsbegreppet uppmärksammas.
Förändringarna påverkar både behovet av och förutsättningarna för
verksamheten.
För det första är behovet av underrättelseinhämtning i dagens läge inte
lika dominerande som tidigare i fråga om inriktningen av totalförsvarets
beredskap och uthållighet, operativ planläggning och operativ ledning i
säkerhetspolitiska kriser och i krig. Kraven på denna del av under-
rättelseinhämtningen utgår nu främst från de beredskapskrav som skulle
uppkomma i en mer spänd internationell situation. Samtidigt har
inhämtnings-behovet ökat när det gäller att utforma och föra
säkerhetspolitiken på kort sikt liksom att utforma försvarspolitiken.
För det andra har sedan några år CFE-avtalet (vilket Sverige ej har
anslutit sig till) och Wien-dokumentets informations- och
verifikationssystem liksom den generellt sett större öppenheten och den
militära utvecklingen i OSSE-staterna inneburit nya förutsättningar för
den militära underrättelseverksamheten. Mycket av den information som
tidigare krävde omfattande underrättelseinhämtning får man i dag som ett
led i ett öppet utbyte och därtill med goda verifikationsmöjligheter.
Till de nya förutsättningarna hör emellertid också den omvälvande
utvecklingen inom informationshantering och kommunikation. Den snabba
utvecklingen inom detta område innebär också ökade möjligheter att
dölja information. Underrättelseverksamheten måste i högre grad byggas
upp för att maximalt kunna utnyttja det allt mer omfattande och tekniskt
sett lättillgängligare globala kunskapsflödet. Utnyttjande av
internationella databaser inom ekonomi, politik etc. blir en allt
viktigare del liksom samarbete med analytiker vid öppna institut.
Den ökade tillgången till information innebär också att relativt sett
större resurser kan och bör omfördelas till underrättelsetjänstens
analysverksamhet.
Den nya öppenheten har självfallet sina begränsningar. Dels kommer
knappast informations- och verifikationssystemen att överleva mer
allvarliga sammanbrott i det europeiska samarbetet, dels måste
desinformation och vilseledande så snabbt som möjligt kunna avslöjas och
identifieras. Därför behövs alltid en underrättelsefunktion som arbetar
med traditionella underrättelsemetoder. Även dessa metoder måste
emellertid anpassas till de förändringar som den tekniska utvecklingen
kräver och möjliggör.
Utredningsuppdraget
Underrättelseverksamheten skall ge underlag till anpassningen av
totalförsvaret
Kommittén skall göra en översyn av underrättelsetjänstens uppgifter,
ledning och utformning.
Kommittén skall utgå från det behov av förändringar inom
underrättelsetjänsten som regeringen och försvarsutskottet angav i
samband med riksdagsbeslutet år 1995 om totalförsvarets förnyelse.
Kommittén skall lägga fram förslag till en ordning som innebär att
statsmakterna får tidig och relevant tillgång till uppgifter av
betydelse för frågan om vad som behöver göras för att anpassa
totalförsvaret till förändringar i omvärlden. I sammanhanget skall över-
vägas vilka ytterligare satsningar och andra åtgärder som bör göras när
det gäller den löpande underrättelseinhämtningen.
Underrättelseinhämtningen måste till stor del inriktas mot den
politiska, ekonomiska och militära utvecklingen i vårt närområde. Denna
inriktning får emellertid inte utesluta ett vidare perspektiv. Här kan
nämnas behovet av kunskap om nya kris- och konfliktområden.
Behov av underrättelser för att utforma och föra svensk säkerhetspolitik
skall också beaktas. De delvis nya informationsbehov som följer av det
vidgade säkerhetsbegreppet skall uppmärksammas.
Bättre samordning mellan myndigheterna m.m.
Regeringens möjligheter att inrikta underrättelsetjänsten bör utvecklas
och bli bättre. En ytterligare samordning av den
underrättelseverksamhet som bedrivs av Försvarsmakten (MUST), FRA, FOA
och FMV skall övervägas. Samordningen bör dock inte inkräkta på
myndigheternas självständighet och ansvar för verksamheten.
En utgångspunkt skall vara statsmakternas behov av ett brett och för
Sverige användbart beslutsunderlag.
Även möjligheten till ökad avstämning mellan den militära
analysverksamheten och utrikesförvaltningens utrikes- och
säkerhetspolitiskt präglade bedömningar skall studeras. Behovet av
samverkan med den polisiära säkerhetstjänsten skall uppmärksammas.
Helhetssyn och tydligare inriktning
Kommittén skall lägga fram förslag som främjar en helhetssyn och en
tydligare inriktning från regeringens sida när det gäller
underrättelsetjänstens verksamhet i stort liksom grunderna för
inhämtning, bearbetning och avrapportering.
Vidare skall avvägningen mellan freds- och krigstida behov och mellan
strategiska och operativa krav analyseras.
IT-samhällets snabba framväxt och det växande internationella beroendet
gör det särskilt viktigt att analysera balansen och resursfördelningen
mellan inhämtning av öppen och hemlig information samt mellan
inhämtning, analys och presentation.
Även formerna för hur materialet presenteras skall övervägas.
Organisationsfrågor
Översynen skall omfatta verksamheten hos främst Försvarsmakten (MUST)
och FRA men även verksamheten hos andra berörda myndigheter. Ett område
som särskilt skall studeras är rekryteringen och utbildningen av dem
som verkar inom underrättelsetjänsten. Översynen skall innefatta
organisatoriska frågor av betydelse i sammanhanget.
Försvarets underrättelsenämnd
Kommittén skall också belysa hur insynen i underrättelsetjänsten genom
Försvarets underrättelsenämnd har fungerat. Nämndens roll och
förhållande till regeringen och andra organ skall därvid behandlas. En
särskild fråga som skall uppmärksammas är de rutiner som tillämpas när
nämnden inhämtar upplysningar om arbetet inom underrättelsetjänsten.
Mot bakgrund av vad som framkommer skall kommittén ta ställning till om
det finns behov av förändringar i fråga om nämndens uppgifter och dess
sätt att arbeta. Kommittén skall vidare mot bakgrund härav överväga
huruvida det krävs förändringar i nämndens sammansättning och om
ytterligare specialistkompetens bör knytas till nämnden.
När uppdraget skall redovisas m.m.
För att kommittén skall kunna fullgöra sitt uppdrag måste den ta del av
handlingar och annat material samt erhålla upplysningar från berörda
myndigheter. Även myndigheternas synpunkter på olika frågor är av
betydelse för utredningsarbetet. Regeringen har i regleringsbreven
avseende budgetåret 1997 för Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt,
Försvarets materielverk och Försvarets forskningsanstalt föreskrivit
att dessa myndigheter skall lämna erforderligt underlag till
utredningen.
Kommittén skall under utredningsarbetets gång samråda med Försvarets
underrättelsenämnd.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa konsekvenserna för brott-
sligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och om att
beakta jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Eventuella kostnadskonsekvenser skall redovisas. Om förslag leder till
ökade kostnader, skall finansieringsförslag lämnas.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 december 1998.