Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté för etablering av ett världskulturmuseum i Göteborg
, Dir. 1996:110
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1996-12-12
Dir. 1996:110
Beslut vid regeringssammanträde den 12 december 1996.
Sammanfattning av uppdraget
En organisationskommitté tillkallas med uppgift att, under förutsättning
av riksdagens beslut, förbereda och genomföra etableringen av ett
världskulturmuseum i Göteborg. Detta skall skapa förutsättningar att
utveckla nya verksamhetsformer. Museets inriktning skall vara
tvärvetenskaplig och arbetet bedrivas i nära kontakt med pågående
forskning, särskilt den vid universiteten i Göteborg och Stockholm.
I den nya myndigheten skall ingå Folkens museum- etnografiska,
Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm. Betydande delar av
dessas samlingar och verksamhet skall dock finnas kvar där. Vidare skall
ingå det av Göteborgs kommun drivna Etnografiska museet, som samtidigt
förs över till statligt huvudmannaskap. Myndigheten skall utgöra
central- och ansvarsmuseum och svara för den samlade ledningen av all
verksamhet som berörs av förändringen.
Den nya myndigheten skall bildas den 1 januari 1999 och ha sitt säte i
Göteborg. Regeringens ambition är att nya lokaler där skall kunna tas i
bruk före utgången av år 1999.
Kommittén skall bl.a.
- utveckla en grundläggande verksamhetsprofil för den nya myndigheten,
- lämna underlag till budgetpropositionen för år 1999,
- lämna preliminära anslagsberäkningar för åren 2000-2001,
- lämna de förslag till finansiering som föranleds härav,
- utarbeta förslag till instruktion och organisation,
- genomföra förhandlingar med Göteborgs kommun,
- lösa lokalfrågorna i Göteborg i samarbete med Statens fastighetsverk
och Göteborgs kommun,
- lösa kompetensförsörjning och bemanning i den nya organisationen i
kontakt med de fackliga organisationerna,
- lösa de problem av rättslig karaktär som kan uppstå, och
- i övrigt lämna de förslag och vidta eller förbereda de
verkställighetsåtgärder som föranleds av uppdraget.
Kommittén skall bedriva sitt arbete i tre etapper och slutföra uppdraget
senast den 31 december 1998.
Bakgrund
Regeringen har i propositionen om kulturpolitik (prop. 1996/97:3, s.
142(143) föreslagit att ett nytt centralmuseum etableras i Göteborg.
Avsikten är att ett mångkulturellt museum med tillgång till samlingar
från hela världen skall bildas.
Regeringen anger i propositionen om kulturpolitik att det nya museet bör
kunna etableras under år 1999. En organisationskommitté bör tillkallas
för att ta fram det ytterligare underlag som behövs för regeringens och
riksdagens ställningstaganden till den nya myndighetens uppdrag och
organisation, lokalfrågor, budgetfrågor m.m. samt för att praktiskt
förbereda förändringarna.
Utgångspunkter
Det nya centralmuseet skall skapa förutsättningar för oprövade
verksamhetsformer. Verksamheten skall inriktas mot tvärvetenskapliga
perspektiv i nära kontakt med pågående forskning, särskilt den vid
universiteten i Göteborg och Stockholm.
Ett aktivt publikarbete skall bedrivas i samverkan med skola,
universitet, lärarutbildningar, kulturinstitutioner, bibliotek,
hembygdsföreningar, ungdoms- och invandrarorganisationer samt andra
folkrörelser. Museet skall vara en mötesplats och en arena för
diskussion. Det mångkulturella samhällets kulturarv skall visas,
tydliggöras och debatteras. Föremålen skall exponeras i en dynamisk
miljö, som speglar framväxten av olika kulturer, likheter och olikheter.
Myndigheten skall vara ansvarsmuseum inom sitt område. Genom ny och
gränsöverskridande verksamhet kan denna uppgift vidareutvecklas. Detta
skall manifesteras genom ett vidsträckt samarbete, där ett nationellt
ansvarstagande kommer till konkreta uttryck. Det kan bl.a. handla om att
finna nya regionala perspektiv tillsammans med länsmuseerna. En ambition
bör också vara att i aktivt samarbete med Riksutställningar ta fram
vandringsutställningar.
Ny teknik skall användas i största möjliga utsträckning. Det gäller
såväl i kommunikationen med andra kultur- och utbildningsinstitutioner
som i den egna utställnings- och dokumentationsverksamheten.
Uppdraget
Kommitténs arbete skall med hänsyn till beslutsprocess och genomförande
bedrivas i tre etapper enligt följande.
Etapp 1
Kommittén skall ytterligare konkretisera den inriktning som regeringen
har redovisat för det nya världskulturmuseet. Nya former för exponering
av föremål, publikkontakter och andra aktiviteter skall här vara ett
ledande inslag. Vidare skall belysas hur det nya museet kan samarbeta
med andra kulturinstitutioner och publikintressen i och utanför
Göteborg.
Det tvärvetenskapliga perspektivet och samarbetet med forskning och
högre utbildning är avgörande för att museet skall kunna utföra sitt
uppdrag och nå goda resultat. Kommittén skall kartlägga vilket samarbete
som finns i dag inom de närmast berörda områdena och lämna de förslag
som behövs för att utveckla denna del av verksamheten.
Att det nya världskulturmuseet kan komma hela landet till godo är av
stor betydelse. Ett viktigt led i kommitténs arbete blir därför att
analysera vilka övriga kontaktpunkter i landet som kan behövas för att
uppnå bästa möjliga nationella tillgänglighet. Kommittén skall särskilt
bedöma hur samarbetet med länsmuseerna och Riksutställningar kan
utvecklas.
Hur ny informationsteknik kan föra verksamheten framåt skall också
studeras.
Utgångspunkten organisatoriskt skall vara att museet i Göteborg blir
säte för den nya myndigheten, som skall utgöra central- och
ansvarsmuseum och svara för ledningen av samtliga verksamheter som
uppgår i denna.
En principskiss över verksamhetsidén samt de allmänna grunderna för
organisation och resursfördelning i myndigheten skall redovisas redan
under den första etappen för att sedan ytterligare utvecklas i
kommitténs slutrapport.
Kommittén skall överväga om en inledande manifestation bör genomföras
redan under år 1998, dvs. innan den nya myndigheten har etablerats.
Förutsättningar och finansiering för detta skall redovisas.
Regeringens ambition är att det nya museet skall kunna ta i bruk nya
lokaler före utgången av år 1999. Ett kostnadsberäknat preliminärt
lokalprogram skall därför redovisas i sådan tid att riksdagen kan fatta
erforderligt beslut om investeringen. När det gäller museibyggnaden i
Göteborg bör kommittén i första hand pröva möjligheten att använda och
bygga om lämpliga lokaler. Konsekvenser av lokalprogrammet för den nya
myndighetens anslagsram redovisas närmare i den andra etappen.
En uppgift för kommittén är att i samråd med de berörda museerna ange
hur dessa bör bedriva sitt arbete i de avseenden som påverkas av
förberedelserna för bildandet av den nya myndigheten. Det är mycket
angeläget att behovet av information och klara förutsättningar för
museernas arbete sätts i centrum under processen fram till år 1999.
Kommittén skall redovisa en tidsplan för det fortsatta arbetet.
Etapp 2
En central uppgift för kommittén är att praktiskt förbereda inrättandet
av den nya myndigheten genom att bl.a. utarbeta ett förslag till budget.
Under år 1998 bedöms inga förändringar behöva ske i anslagen för berörda
befintliga myndigheter.
Kommittén skall därför redovisa
- förslag till ramanslag och låneram för år 1999 för den nya
myndigheten,
- preliminära anslagsberäkningar för år 2000 och år 2001, och
- förslag till medel av engångskaraktär.
För att finansiera tillkommande verksamhet samt för att balansera
kostnader för verksamhet som ligger kvar i Stockholm får kommittén även
lämna förslag, som förutsätter omfördelning inom den samlade
anslagsramen för museiområdet.
Behov av engångsvisa medel skall redovisas och förslag till finansiering
inom nämnda ekonomiska ramar lämnas.
Vilken bedömning som kommittén gjort av intäktsutveckling och
samordningseffekter skall också redovisas.
Kommittén bör söka möjlig tilläggsfinansiering genom t.ex.
institutioner, organisationer och näringsliv för att därigenom kunna öka
det ekonomiska utrymmet eller minska behovet av finansiering genom
omfördelning.
Riktlinjer skall redovisas för hur kompetensförsörjning och bemanning
inom hela den nya myndigheten bör organiseras. Gällande arbetsrättsliga
regler (lagen om anställningsskydd 1982:80 6b §) innebär att berörd
personal har rätt att övergå till anställning i den nya myndigheten.
Från denna utgångspunkt skall kostnader för nyrekrytering och
omfördelning av personal samt eventuell personalavveckling beräknas.
Även dessa kostnader skall finansieras inom de ekonomiska ramar som
anges ovan.
Etapp 3
Den principskiss till ny verksamhetsinriktning, som redovisats av
kommittén under första etappen, skall i slutrapporten vidareutvecklas
till en mer genomarbetad framställning av de bärande idéerna och
formerna för museets framtida verksamhet. Vidare skall en preliminär
verksamhetsplan för de närmaste åren utformas. Kommittén skall också
lägga fram förslag till former för uppföljning och utvärdering av den
nya myndighetens verksamhet.
Kommittén skall utarbeta förslag till instruktion och organisation för
den nya myndigheten samt underlag till regleringsbrev för år 1999.
Kommittén skall samlat redogöra för vilka avtal som slutits eller
överlämnats till regeringens prövning avseende lokaler, personal och
övriga delar av uppdraget samt vilka viktigare åtgärder som därutöver
har vidtagits.
Personal till den nya organisationen skall, i den omfattning beslut inte
bör fattas av den nya myndigheten, ha rekryterats och avtal med berörda
fackliga organisationer ha slutits senast den 30 september 1998.
Kommittén skall i övrigt lämna de förslag och vidta eller förbereda de
verkställighetsåtgärder som föranleds av uppdraget.
Arbetets bedrivande
Kommittén skall ta del av de internationella erfarenheter som finns när
det gäller mångkulturella museer.
Arbetet skall bedrivas i kontakt med berörda myndigheter samt, så snart
detta blir möjligt, med den museiledning som regeringen kommer att utse
under år 1998.
Kommittén skall enligt regeringens närmare riktlinjer förhandla med
Göteborgs kommun om villkoren för att föra över Etnografiska museet i
Göteborg till statligt huvudmannaskap samt att eventuellt föra över de
östasiatiska samlingarna vid Röhsska museet till den nya myndigheten.
Lokalfrågorna skall beredas i samråd med Statens fastighetsverk och
Göteborgs kommun. En utgångspunkt skall därvid tas i det regeringen
anfört i proposition 1996/97:3 om arkitektur och formgivning. För avtal
om lokalförhyrning gäller regeringens prövning enligt förordningen
(1993:528) om statliga myndigheters lokalförsörjning.
Personalfrågorna skall beredas i samråd med Arbetsgivarverket och
berörda fackliga organisationer.
Kommittén skall i sitt arbete beakta regeringens generella direktiv om
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (1992:50), om att pröva
offentliga åtaganden (1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
aspekter (1994:124) och om att redovisa konsekvenserna för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (1996:49).
Kommittén skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter
samt genomföra förhandlingar i enlighet med lagen (1976:580) om
medbestämmande i arbetslivet.
Redovisning av uppdraget
Etapp 1 skall redovisas senast den 31 mars 1997 vad avser tidsplan och
de delar som kräver riksdagsbeslut, i övrigt senast den 30 juni 1997.
Etapp 2 skall redovisas senast den 31 januari 1998 och etapp 3 med
kommitténs slutrapport senast den 15 oktober 1998.
Kommittén skall ha slutfört sitt arbete senast den 31 december 1998 och
skall efter avgivande av slutrapporten endast fatta de
verkställighetsbeslut som inte lämpligen kan anstå till dess att den nya
myndigheten trätt i funktion.