Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förberedelsearbete för en europeisk bostadsmässa i Sverige, Dir. 1996:104
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1996-12-12
Dir. 1996:104
Beslut vid regeringssammanträde den 12 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att aktivt och i samarbete
med byggsektorns aktörer arbeta för ett genomförande av en europeisk
bostadsmässa i Malmö.
Europeisk syn på byggsektorn
I regeringsförklaringen från september 1996 uttalas att Sverige skall
vara en pådrivande internationell kraft och ett föregångsland i strävan
att skapa en ekologiskt hållbar utveckling. En sådan utveckling berör
den framtida utformningen av boende, bebyggelse och stadsutveckling och
innefattar redan byggd miljö och den som skall byggas. En europeisk
bostadsmässa kan ge nationella och internationella visioner om hur detta
kan ske.
Sambandet mellan lägre boendekostnader och en ökad konkurrens på
byggmarknaden är sedan länge känt. EG antog år 1988 ett särskilt
byggproduktdirektiv (89/106/EEG). Direktivet innebär att tekniska
handelshinder skall undanröjas genom harmonisering av produktkrav och
tekniska specifikationer, i första hand standarder. Den mycket låga
takten i genomförandet av byggproduktdirektivet visar hur svårt det är
att genomföra förändringar på en marknad som är så lokalt och nationellt
baserad som byggmarknaden.
SLIM-projektet (Simpler Legislation for the Internal Market) är ett
pilotprojekt initierat av ministrarna ansvariga för den inre marknaden
och ytterligare en aktivitet där Sverige har spelat en aktiv roll.
Projektet syftar bl.a. till att utvärdera möjligheterna att förenkla
regelsystemet för byggsektorn inom EU.
Den europeiska byggsektorn är i dag starkt nationellt baserad och består
till största delen av små och medelstora företag som försörjer sin
lokala marknad inom byggområdet. Det är angeläget att nationella särkrav
minskar och att möjligheter skapas till en ökad konkurrens inom
byggsektorn. Med dessa förutsättningar kan byggindustri inom EU
utvecklas till en väl fungerande inre marknad. För att möta de krav som
ställs på det framtida bostadsbyggandet är det av stort intresse att
skapa förutsättningar för en mera samlad europeisk syn på byggsektorn.
Sverige har vid flera tillfällen fört fram en europeisk bostadsmässa som
en möjlighet att skynda på genomförandet av byggproduktdirektivet och
har mött en stor förståelse för detta hos övriga medlemsstater. Från det
informella bostadsministermötet i Madrid år 1995 finns i slutdokumentet
en uppmaning till EG-kommissionen att undersöka möjligheterna att genom-
föra en sådan mässa.
En europeisk bostadsmässa kan ge inspiration till en utveckling av en
europeisk syn på byggsektorn och även skapa förutsättningar för vidare
utveckling av den inre marknaden. Syftet med en europeisk bostadsmässa
kan bl.a. vara att visa goda exempel på hur byggnader och byggda
miljöer kan anpassas till kretsloppssamhällets krav på sund
inomhusmiljö, god tillgänglighet för alla och god kvalitet i utformning.
Demonstrationsprojekt som redovisar effekterna av genomförandet av
byggproduktdirektivet kan uppföras liksom projekt som visar på
skillnader och likheter i byggnadskultur mellan olika europeiska
regioner. Den europeiska bostadsmässan bör präglas av tanken på ett
hållbart samhälle och en ekologisk grundsyn bör genomsyra alla projekt.
I Sverige, liksom i flera andra europeiska länder, har ökad
uppmärksamhet också riktats mot vikten av att främja arkitektonisk
kvalitet. Ett handlingsprogram för arkitektur och formgivning är under
utarbetande. Inriktningen på detta arbete bör vara vägledande för den
europeiska bostadsmässan.
Stiftelsen Svensk Bostadsmässa har beslutat att arrangera BO 2000 i
Malmö med temat "Det ekologiskt uthålliga välfärdssamhället". Denna
mässa skulle kunna utvidgas till att bli en europeisk bostadsmässa.
Syftet med förberedelsearbetet
En europeisk bostadsmässa bör kunna bidra till att skapa en helhetssyn
på bygg- och bostadsfrågorna inom EU. Därigenom skapas förutsättningar
för en väl fungerande inre marknad när det gäller byggsektorn. Ett
förberedelsearbete bör nu påbörjas med inriktning på att en europeisk
bostadsmässa skall kunna genomföras i Sverige.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall aktivt och i samarbete med byggsektorns
aktörer arbeta för ett genomförande av en europeisk bostadsmässa i
Malmö. Mässan skall också vara ett led i Sveriges mål att bli en
pådrivande internationell kraft och ett föregångsland i strävan att
skapa en ekologiskt hållbar utveckling.
Utredaren skall göra en allsidig analys av möjligheterna att ordna en
europeisk bostadsmässa och redovisa effekterna av en sådan mässa. Inom
ramen för detta arbete skall utredaren:
- undersöka förutsättningarna att, tillsammans med Europeiska
kommissionen, bilda en europeisk arbetsgrupp med representation från
myndigheter, byggbranschen, andra medlemsstater och kommissionen med
syfte att formulera program och innehåll till en europeisk
bostadsmässa,
- utforma EU-anpassade riktlinjer för ett uppförande av bostäder inom
ett mässområde i syfte att underlätta för företag inom byggsektorn i
Europa att delta i mässan,
- identifiera de bästa förutsättningarna för genomförandet av en
europeisk bostadsmässa i tid och omfattning,
- undersöka möjligheterna att finansiera och genomföra en europeisk
bostadsmässa i Malmö,
- identifiera andra liknande aktiviteter i Europa och analysera hur
dessa påverkar förutsättningarna att genomföra en europeisk bostadsmässa
i Malmö,
- i övrigt arbeta fritt med att lägga fram förslag som ytterligare ger
mässan inspiration till en bättre fungerande europeisk byggsektor.
Under arbetets gång skall utredaren samverka med berörda verk,
myndigheter och med övriga aktiviteter/aktörer som kan medverka i
arbetet att få till stånd en europeisk bostadsmässa i Sverige.
Uppdraget skall fullgöras med beaktande av de riktlinjer för svenskt EU-
arbete inom byggsektorn som regeringen beslutat om i oktober 1996.
Redovisning av uppdraget, tidsplan m.m.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag med delredovisningar den 1 maj och
den 1 november 1997 samt den 1 maj 1998. Arbetet skall slutredovisas
senast den 31 december 1998.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1994:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att beakta jämnställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).