Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny översyn av tullagstiftningen, Dir. 1996:103
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1996-12-19
Dir. 1996:103
Beslut vid regeringssammanträde den 19 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över huvuddelen av den
tullagstiftning som faller inom Finansdepartementets ansvarsområde, dvs.
den nationella lagstiftning som kompletterar de EG-rättsliga
bestämmelserna när det bl.a gäller själva förfarandet i tullhänseende
vid import och export och vidare den lagstiftning som innehåller
bestämmelser om frihet från skatt vid import, om tullregister och om
tullkontroll av varumärkesintrång, m.m. Uppdraget innefattar inte lagen
(1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat
land inom Europeiska unionen. Uppdraget omfattar inte heller den
straffrättsliga regleringen inom tullområdet vilken skall ses över i ett
annat sammanhang. Även bestämmelserna om proviantering, t.ex.
förordningen (1994:1694) om viss proviantering m.m., kommer att ses över
i ett annat sammanhang.
I uppdraget ingår att kartlägga hur lagstiftningen har tillämpats sedan
den 1 januari 1995 då Sverige blev medlem i Europeiska unionen (EU) och
huruvida erfarenheterna från tillämpningen visar att ändringar behövs på
särskilda punkter.
Bakgrund
I samband med anslutningen till EU fick Sverige en till stora delar ny
tullagstiftning. Sålunda blev vissa EG-förordningar direkt gällande
svensk rätt. De viktigaste av dessa förordningar är rådets förordning
(EEG) nr 2913/92 av den 12 oktober 1992 om inrättandet av en tullkodex
för gemenskapen (tullkodexen) och kommissionens förordning (EEG) nr
2454/93 av den 2 juli 1993 om tillämpningsföreskrifter för rådets
förordning (EEG) nr 2913/92 om inrättandet av en tullkodex för
gemenskapen (tillämpningskodexen).
I samband med att dessa förordningar blev gällande svensk rätt upphävdes
stora delar av den svenska tullagstiftningen och ersattes av nationella
författningar som komplement till de EG-rättsliga bestämmelserna. En ny
tullag (1994:1550) och en ny tullförordning (1994:1558), lagen
(1994:1551) om frihet från skatt vid import, m.m. och lagen (1994:1552)
om tullkontroll av varumärkesintrång m.m. infördes. Samtidigt
genomfördes ändringar i ett antal författningar, såsom lagen (1960:419)
om förbud i vissa fall mot införsel av spritdrycker och lagen (1969:200)
om uttagande av utländsk tull, annan skatt, avgift eller pålaga.
Den interna regleringen inom tullområdet beslutades hösten 1994 (prop.
1994/95:34, bet. 1994/95:SkU8, rskr. 1994/95:96). Propositionen hade
föregåtts av ett arbete där Tullanpassningsutredningen lagt fram förslag
till de nationella tullförfattningar som vid ett svenskt medlemskap i EU
ansågs nödvändiga för att, tillsammans med EG:s tull- och
tullfrihetsförordningar, upprätthålla tullförfarandet vid införsel från
och utförsel till tredje land. Utredningsarbetet redovisades i
betänkandet Tullagstiftningen och EG (SOU 1994:89).
Såväl betänkandet som propositionen arbetades fram under stor tidspress.
Det fanns därför inte någon möjlighet att utreda samtliga frågor så
noggrant som hade varit önskvärt. Till följd av den korta tid som stod
till förfogande baserades arbetet vidare till stora delar på den
tullagstiftning och de tekniska lösningar som fanns före det svenska
medlemskapet. Lagrådet hördes inte i ärendet med hänsyn till att ett
hörande av Lagrådet skulle ha fördröjt lagstiftningsfrågans behandling
så att avsevärt men skulle ha uppkommit.
Det har nu gått två år sedan Sverige blev medlem i EU och sedan de nya
bestämmelserna på gemenskapsnivå och nationell nivå började tillämpas.
Med utgångspunkt från de erfarenheter som vunnits under denna tid kan
det nu vara lämpligt att göra en översyn av den aktuella lagstiftningen.
Uppdraget
Utredaren skall göra en allmän översyn av huvuddelen av den svenska
tullagstiftning som faller inom Finansdepartementets ansvarsområde och
lämna förslag till de ändringar som kan visa sig behövliga från såväl
sakliga som språkliga och redaktionella utgångspunkter.
Från sakliga utgångspunkter bör utredaren särskilt överväga
- om det svenska medlemskapet ger skäl att gå ifrån vissa av de
regelsystem och principer som nu tillämpas, såsom de nationella
bestämmelser med anknytning till kredittiderna vid import som EG:s
tullförfattningar ger utrymme för,
- om det finns frågor som Tullanpassningsutredningen inte har övervägt
fullt ut och som därför behöver utredas ytterligare,
- om det finns skäl att se över bestämmelserna om överklagande i
tullagen, och
- om, och i så fall i vilken omfattning, tullar, mervärdesskatt och
avgifter som Tullverket uppbär i samband med import bör inordnas i eller
samordnas med ett system med skattekonton i enlighet med vad
Skattebetalnings-utredningen (Fi 1993:07) föreslagit i betänkandet Ett
nytt system för skattebetalningar (SOU 1996:100).
I uppdraget ingår att kartlägga hur lagstiftningen har tillämpats sedan
EU-inträdet och huruvida erfarenheterna från tillämpningen visar att
ändringar behövs på särskilda punkter.
Vid översynen bör utredaren undersöka om det, i enlighet med den av
ministerrådet antagna resolutionen om förenkling och rationalisering av
gemenskapens tullbestämmelser och procedurer, finns förutsättningar för
förenklingar av regelsystemet.
Utredaren bör fortlöpade hålla sig underrättad om det arbete som pågår
dels med översynen av bestämmelserna om varusmuggling, dels inom
aktuella kommittéer i EU:s första pelare och då i synnerhet inom den
s.k. Tullpolicykommittén där frågan om ett eventuellt införande av
administrativa sanktioner på tullområdet för överträdelser av
gemenskapslagstiftningen diskuteras. Vidare bör utredaren följa den
översyn av provianteringsreglerna som kommer att göras i ett annat
sammanhang.
Som ett underlag för sina överväganden bör utredaren undersöka
motsvarande lagstiftning i några jämförbara länder. Det står vidare
utredaren fritt att ta upp även andra frågeställningar som kan vara av
intresse i sammanhanget och som aktualiseras under utredningsarbetet.
Utanför uppdraget faller den del av tullagstiftningen som ligger inom
annat departements ansvarsområde och vidare de bestämmelser om
tulltjänstemans befogenheter som trädde i kraft den 1 juli 1996.
Redovisning av uppdraget m.m.
För utredarens arbete gäller regeringens generella direktiv om att
redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att
redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49). Utredningsarbetet skall vara avslutat före den 1
juli 1998. Delar av uppdraget bör rapporteras tidigare när så är
lämpligt.