Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av nuvarande system för de frivilliga försvarsorganisationernas
verksamhet
, Dir. 1996:102
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-11-21
Dir. 1996:102
Beslut vid regeringssammanträde den 21 november 1996
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall pröva om nu gällande system för finansiering
av de frivilliga försvarsorganisationernas verksamhet är ändamålsenligt.
Utredaren skall vidare föreslå sådana förändringar av systemet som
möjliggör en prioritering mellan de frivilliga försvarsorganisationerna
vid tilldelning av statliga medel. Prioriteringen skall göras med
utgångspunkt i den betydelse respektive organisation har för
totalförsvaret.
Bakgrund
Ett nytt system för finansiering av de frivilliga försvarsorgani-
sationernas verksamhet infördes den 1 juli 1994 (prop. 1993/94:100, bil.
5, FöU 1993/94:09, rskr. 1993/94:295, 296).
Syftet med systemet är att ge de frivilliga försvarsorganisationerna
goda förutsättningar att verka med ekonomisk trygghet genom att de medel
som tilldelas organisationerna blir relativt oberoende av eventuella
variationer i utbildningsverksamheten. Ett annat syfte med systemet har
varit att få till stånd ett förtydligande av de frivilliga
försvarsorganisationernas ställning som enskilda frivilliga
sammanslutningar och en förbättring av möjligheter till mål- och
resultatstyrning när det gäller de statliga resurser som avsätts för
frivilligverksamheten. Det tidigare finansieringssystemet innebar att
stödet till de frivilliga försvarsorganisationerna i sin helhet utgick
som statsbidrag.
Systemet innebär bl.a. att statliga medel till de frivilliga
försvarsorganisationerna utgår dels som stöd till organisationerna, dels
för den utbildning som bedrivs inom organisationerna för att tillgodose
behov inom olika delar av totalförsvaret. Den ena delen avser bidrag
till ledning/administration, rekrytering och försvarsupplysning och
finansieras genom ett särskilt anslag. Den andra delen avser de
frivilliga försvarsorganisationernas utbildningsverksamhet och
finansieras ur anslagen till funktionen Befolkningsskydd och
räddningstjänst, funktionen Arbetskraft och funktionen Hälso- och
sjukvård inom det civila försvaret samt till Försvarsmakten.
Regeringen har i 1996 års totalförsvarsproposition (prop.1996/97:4)
Totalförsvar i förnyelse - etapp 2 framhållit den betydelse regeringen
lägger vid de frivilliga försvarsorganisationerna och deras verksamhet.
Inte minst betonas deras värdefulla insats för att föra
folkförsvarstanken vidare. Särskilt betydelsefullt är här att
medlemmarna representerar ett tvärsnitt av befolkningen.
Förutsättningarna för de frivilliga försvarsorganisationernas verksamhet
kommer att förändras i framtiden framför allt mot bakgrund av
totalförsvarets ändrade inriktning. Bl.a. kommer det vidgade
säkerhetsbegreppet och kravet på anpassningsförmåga att innebära delvis
nya uppgifter för totalförsvaret både nationellt och internationellt.
Detta kommer i sin tur att innebära nya uppgifter även för de frivilliga
försvarsorganisationerna.
Sedan några år bedriver de frivilliga försvarsorganisationerna även
internationellt arbete. I prop. 1996/97:4 framhålls vikten av det
samarbete som vissa av de frivilliga försvarsorganisationerna bedriver
med de baltiska staterna liksom vikten av att stödja de frivilliga
försvarsorganisationernas möjligheter att öka detta samarbete.
Enligt förordningen (1994:524) om frivillig försvarsverksamhet förstås
med frivillig försvarsorganisation en organisation som "främjar
totalförsvaret och som omfattar försvarsupplysning samt rekrytering och
utbildning av frivilliga för uppgifter inom totalförsvaret".
Förordningen slår således fast vilka uppgifter en frivillig
försvarsorganisation måste ägna sig åt för att anses vara en sådan
organisation.
Regeringen har inte tagit ställning till frågan om en inbördes
prioritering av uppgifter eller organisationer utifrån betydelsen för
totalförsvaret. I prop. 1996/97:4 framhålls som ett viktigt syfte med
utvärderingen att stärka kopplingen mellan finansieringssystemet och
möjligheterna att stödja sådan verksamhet som är särskilt värdefull för
totalförsvaret. Vidare bör belysas frågan om ett ökat kommunalt
inflytande över statsbidragen till den frivilliga försvarsverksamheten.
De förändringar inom totalförsvaret som väntas beröra de frivilliga
försvarsorganisationerna ger anledning till att se över de regler för
tilldelning av statliga medel till dessa organisationer som tillämpats
de senaste två åren.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall pröva om nu gällande system för
finansiering av de frivilliga försvarsorganisationernas verksamhet är
ändamålsenligt. Utredaren skall vidare föreslå sådana förändringar av
systemet som möjliggör en prioritering mellan de frivilliga
försvarsorganisationerna vid tilldelning av statliga medel med
utgångspunkt i den betydelse - kortsiktigt och långsiktigt - respektive
organisation bedöms ha för totalförsvaret.
Vid utvärderingen skall bl.a. följande behandlas
* Har nu gällande finansieringssystem inneburit att syftet med systemet,
bl.a. förbättrad mål- och resultatstyrning, stabilitet och ökad
självständighet för de frivilliga försvarsorganisationerna, kunnat
uppnås?
* Myndigheters stöd och bistånd - en kartläggning.
* Finns det behov av ett ökat kommunalt inflytande över statsbidrag för
den frivilliga försvarsverksamheten?
* Hur skall utformningen av finansieringssystemet ändras om ett syfte
skall vara att prioritera de organisationer som bedöms bedriva en
särskilt värdefull totalförsvarsverksamhet?
När det gäller frågan vilka faktorer som skall påverka bedömningen av
olika frivilligorganisationers betydelse för totalförsvaret bör den
särskilde utredaren i sina överväganden ta hänsyn till och analysera
bl.a. följande.
- Indelningen av de frivilliga försvarsorganisationerna i
i) avtalsorganisationer, dvs. organisationer som rekryterar och utbildar
för befattningar i krigsorganisationen, såsom Frivilliga
automobilkårernas riksförbund, Sveriges kvinnliga bilkårers riksförbund,
Frivilliga motorcykelkårens riksförbund, Frivilliga flygkåren,
Frivilliga radioorganisationen, Svenska brukshundklubben, Svenska blå
stjärnan, Svenska röda korset, Riksförbundet Sveriges lottakårer och
Sveriges civilförsvarsförbund,
ii) befälsutbildande organisationer, dvs. organisationer som
vidareutbildar för befattningar i Försvarsmaktens krigsorganisation,
såsom Centralförbundet för befälsutbildning, Flygfältsing-
enjörsföreningarna, Flygvapenföreningarnas riksförbund, Försvarets
personaltjänstförbund och Sjövärnskårernas riksförbund samt i fråga om
frivillig befälsutbildning Hemvärnsbefälets riksförbund,
Kustartilleriets reservofficersförbund, Svenska arméns och flygvapnets
reservofficersförbund, Svenska flottans reservofficersförbund och
Svenska värnpliktsofficersförbundet,
iii) färdighetsutvecklande organisationer, dvs. organisationer som
utbildar för att öka den enskildes personliga färdighet, såsom
Frivilliga skytterörelsen, Svenska fallskärmsförbundet, Svenska
pistolskytteförbundet och Svenska sportskytteförbundet.
- Antalet medlemmar i en frivillig försvarsorganisation
- De långsiktiga utbildningsuppdrag som respektive myndighet ger de
frivilliga försvarsorganisationerna för bemanning i krigsorganisationen
och för frivillig befälsutbildning.
- De syften med verksamheten som anges i organisationernas stadgar.
Vidare skall utredaren överväga hur organisationernas verksamhet för
totalförsvaret kan främjas utan att den enskildes behov/rätt att få
verka för en ideologi begränsas.
I betänkandet (SOU 1992:132), Utredningen om frivillig medverkan i
totalförsvaret, som i vissa delar låg till grund för förslagen i prop.
1993/94:100, bil. 5, FöU 1993/94:09, rskr. 1993/94:295, 296) om
nuvarande finansieringssystem, diskuterades inte frågan om en
kategoriindelning. Dock togs frågan upp i samband med att indelningen i
s.k. A- och s.k. B-avtal slopades där utredningen menade att indelningen
och beteckningarna lätt kan ge intryck av att vara grundade på en
kvalitetsmässig rangordning.
Inom regeringskansliet har tillsatts en interdepartemental arbetsgrupp
benämnd Föreningsbidragsgruppen som har till uppgift att före den 1
januari 1997 redovisa förslag angående mål- och resultatstyrning för
bidrag till ideella föreningar. Föreningsbidragsgruppens rapport bör
beaktas i utredarens kommande arbete.
Redovisning av uppdraget m.m.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir.1994:23), om att redovisa konsekvenserna för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och om
att beakta jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124). Förslag som
lämnas av den särskilde utredaren skall belysas även ur ett
samhällsekonomiskt perspektiv. Förslag som leder till ökade utgifter
eller minskade inkomster för staten skall åtföljas av förslag till
omprioriteringar eller andra finansieringsvägar.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 maj 1997.