Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av det militära försvarets skolverksamhet, Dir. 1996:101
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1996-12-05
Dir. 1996:101
Beslut vid regeringssammanträde den 5 december 1996
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas för att lämna förslag till hur utbildningsverksam-
heten för främst anställd personal inom Försvarsmakten kan
bedrivas och samordnas så att de samlade resurserna utnyttjas bättre.
Utredaren skall undersöka om sådan utbildning som även fortsättningsvis
bör bedrivas inom Försvarsmakten i ökad omfattning kan bedrivas
gemensamt för hela Försvarsmakten och dessutom samutnyttjas även för
civila statliga myndigheter, kommuner och organisationer med
totalförsvarsuppgifter. Utredaren skall också undersöka om det civila
utbildningsväsendet i större utsträckning kan utnyttjas för att
tillgodose behoven.
Bakgrund
Förslag i propositionen Totalförsvar i förnyelse - etapp 2
Regeringen har i propositionen (prop. 1996/97:4), Totalförsvar i
förnyelse - etapp 2, anfört att Försvarsmaktens verksamhet, av såväl
principiella som ekonomiska skäl, så långt möjligt bör samordnas. Inom
myndigheten bedrivs en omfattande utbildningsverksamhet vid ett stort
antal skolor. Dessa skolor speglar i betydande utsträckning
försvarsgrens- och truppslagsuppdelningen. Inom områden som teknik,
skydd, hälso- och sjukvård, informationsteknik och även olika typer av
mer generell officersutbildning, bedrivs utbildning på flera skolor. Man
kan fråga sig om inte sådan utbildning i högre grad dels bör ske gemensamt
för Försvarsmakten, dels kan samordnas och samutnyttjas för
utbildning i civil krishantering och civila beredskapsförberedelser.
Regeringen framhåller i propositionen (prop. 1996/97:11), Beredskapen
mot svåra påfrestningar på samhället i fred, att utbildning i
krishantering bör vara obligatorisk för nyckelpersoner hos myndigheter
och andra organ. I propositionen framhålls att det finns anledning att
ta med denna typ av utbildning i utbildningsplaner m.m. för att
tillgodose kravet på god förmåga att möta det väpnade angreppet.
Regeringen avser att i särskilt uppdrag ge berörda myndigheter uppgifter
att lämna förslag till hur ett program för forskning på krishanteringens
område skall kunna utformas.
Skolverksamheten inom Försvarsmakten har utretts tidigare men något
samlat grepp med utgångspunkt i ett samlat civilt och militärt behov har
inte tidigare tagits. De förslag till förnyelse av totalförsvaret som
regeringen lämnar i propositionen om försvarsbeslutets andra etapp
understryker betydelsen av detta. En sådan översyn bör därför ske. Det
ligger nära till hands att låta Försvarsmakten genomföra utredningen.
Skolverksamheten måste emellertid också bedömas i ett brett perspektiv
med hänsyn till att en stor del av den har betydande kopplingar till
olika civila högskolor och annan civil utbildning. Regeringen anmälde i
ovan nämnda proposition att en särskild utredare skulle tillkallas för
att se över utbildningen av främst anställd militär och civil personal.
Försvarsutskottet framförde (bet. 1995/96:FöU1) med anledning av
regeringens proposition (prop. 1995/96:12) Totalförsvar i förnyelse, i
anslutning till försvarsbeslutets första etapp, vikten av att frågan om
befälsordningen borde beredas på ett sådant sätt att den resulterar i en
sammanhållen syn på personalförsörjningen av anställda. Försvarsmakten
har därför på regeringens uppdrag sett över utbildningssystemet för
yrkes- och reservofficerare m.fl. Uppdraget redovisades till regeringen
den 9 september 1996.
I propositionen om försvarsbeslutets andra etapp till riksdagen har
regeringen anmält att Försvarsmaktens redovisning skall utgöra grundval
för ett uppdrag till en utredning att vidare utveckla frågan om
utbildningssystemet för officerare och att regeringen därefter avser att
lämna den redovisning om en sammanhållen syn på Försvarsmaktens totala
personalförsörjning som försvarsutskottet efterfrågat.
Skolor och utbildning som finns inom Försvarsmakten
Utbildningsverksamheten för anställd personal har en relativt stor
omfattning. Viktigare exempel på skolverksamhet är:
- Officers- och krigshögskolorna inom Försvarsmakten,
- Skolverksamhet försvarsgrensvis inom Försvarsmakten, omfattande
specialistutbildningar av både civil och militär personal,
- Militärhögskolans högre utbildning av officerare, specialistutbildning
av civil och militär personal, managementutbildning och totalförsvarsut-
bildning av högre chefer,
- Försvarshögskolans totalförsvarsutbildning av högre chefer och
nyckelpersonal.
Försvarsmakten har även föreslagit att officersutbildningen inom
Försvarsmakten och vid den nya Försvarshögskolan fr.o.m. höstterminen
1997 skall vara en akademisk yrkesutbildning. Utbildningen föreslås
grunda sig på högskolelagen och högskoleförordningen. Den nya Försvars-
högskolan skall kvalitetssäkra utbildningen vid Försvarsmaktens
högskolor och Försvarshögskolan.
Till detta kan nämnas att det även inom övriga delar av försvarssektorn
bedrivs en relativt omfattande utbildningsverksamhet.
Av detta framgår bl.a. att totalförsvarsutbildningen av högre chefer är
uppdelad på flera myndigheter och att officersutbildningen är delad
mellan Försvarsmakten och Militärhögskolan. Militärhögskolan bedriver
högre utbildning för officerare medan den grundläggande utbildningen
sker på i huvudsak försvarsgrensvisa skolor inom Försvarsmakten. Vidare
finns inom Militärhögskolan utbildning av både civil och militär
personal som har karaktären av intern utbildning för Försvarsmakten.
Inom Försvarsmakten finns ytterligare skolverksamhet, främst
försvarsgrensvis organiserad som omfattar ekonomi, teknik, informations-
teknik (IT), skydd, hälso- och sjukvård samt brand m.m.
Utbildningsverksamheten kan indelas i två större delar, nämligen
grundläggande och nivåhöjande officersutbildning å ena sidan och
specialist- och fackutbildning av både militär och civil personal å andra
sidan. Utbildning för civila chefer och handläggare med uppgifter inom
civilt försvar kan därutöver indelas i utbildning för uppgifter i civila
kris- och krigsorganisationer och utbildning i beredskapsförberedelser.
Skolverksamheten har utretts vid olika tillfällen men inte med
utgångspunkt i totalförsvarets samlade behov. Regeringen har i propositionen
om försvarsbeslutets andra etapp föreslagit att de verksamheter
som bedrivits vid Försvarshögskolan respektive Militärhögskolan skall
samlas inom en ny myndighet, Försvarshögskolan. Det kommer att leda till
en samsyn inom totalförsvaret när det gäller utbildning av högre chefer.
Ett ökat utnyttjande av samhällets resurser, där det är möjligt och
ändamålsenligt, har varit och är en strävan från statsmakternas sida.
Inte minst utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen för
försvaret (LEMO) utgick ifrån grundprincipen att endast den verksamhet
som oundgängligen behövdes för att kunna bedriva kärnverksamheten och
som inte kunde tillgodoses av samhället skulle finnas inom Försvarsmakten.
Inom utbildningsverksamheten har denna princip ännu inte prövats fullt ut.
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag till hur utbildningsverksamheten för
främst anställd personal inom Försvarsmakten kan bedrivas och samordnas
så att de samlade resurserna utnyttjas bättre.
Inventering av utbildningsverksamheten och förslag till avgränsning
Utredaren skall inledningsvis inventera vilken utbildningsverksamhet som
bedrivs i dag inom Försvarsmakten för främst anställd civil och militär
personal. Efter en sådan inventering skall utredaren bedöma behoven av
avgränsningar för det fortsatta arbetet samt lämna förslag till
inriktning av det fortsatta arbetet. Denna del av uppdraget skall
redovisas till regeringen senast den 15 januari 1997.
Översyn av utbildningsverksamheten
Efter inventeringsfasen skall utredaren behandla specialist- och fackutbild-
ningen för både militär och civil personal inom Försvarsmakten.
Utredaren skall också behandla officersutbildningen och därmed frågan om
en mer sammanhållen officersutbildning gemensam för hela Försvarsmakten.
Denna utbildning är den viktigaste i Försvarsmaktens kärnverksamhet.
Även ändamålsenligheten med nuvarande uppdelning mellan intern utbildning
inom Försvarsmakten för de delar som bedrivs vid officers- och
krigshögskolorna och högre utbildning som bedrivs på den blivande Försvars-
högskolan skall prövas och eventuella förslag till organisatoriska
förändringar lämnas. I detta sammanhang skall även möjligheterna att i
ökad utsträckning utnyttja det civila utbildningsväsendets resurser
prövas liksom samutnyttjande inom försvarssektorn. Värdet av en
sammanhållen chefsutveckling och skapande av ömsesidiga kontakter skall
därvid beaktas. Utredaren skall också i sammanhanget beakta föreliggande
förslag om meritvärdering av officersutbildning. Utredaren skall vidare
beakta vad som i prop. 1996/97:4 anförs om att antalet kvinnliga
officerare bör öka.
Utredaren skall tidsmässigt prioritera de utbildningar som har stark
koppling till Försvarsmaktens grundorganisation och de beslut om denna
som riksdagen fattar mot bakgrund av regeringens förslag samt följa
arbetet med genomförandet av riksdagens beslut såvitt det kan beröra
utredningsuppdraget. Utredaren skall även tidsmässigt prioritera sådana
utbildningar som bedrivs försvarsgrensvis men med likartad inriktning
eller beteckning. Utredaren skall överväga vilka skolor och utbildnings-
linjer som bör samordnas och var de bör lokaliseras. Det skall
också anges vilka möjligheter att tillgodose civila utbildningsbehov i
försvarsanknutna frågor och vilka förutsättningar till samutnyttjande av
militära och civila totalförsvarsresurser som är lämpliga eller i vilken
utsträckning behoven kan tillgodoses genom det civila utbildningsväsendet.
Även i de fall utredaren inte anser att det är meningsfullt med samordning
skall förslag ändå lämnas om lokalisering etc.
Utredaren skall lämna sina förslag senast den 2 januari 1998. Förslag
rörande frågor som kräver riksdagens ställningstagande skall dock lämnas
senast den 1 augusti 1997.
Hur arbetet skall bedrivas
Utredningen skall bedrivas i nära samarbete med Försvarsmakten,
Överstyrelsen för civil beredskap, den nya Försvarshögskolan samt med
den aviserade utredningen om bl.a. skolverksamheten inom Statens
räddningsverk.
Utredaren skall fortlöpande hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.
Utredarens förslag skall överlämnas efter det att berörda myndigheter fått
tillfälle att lämna synpunkter.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
För utredningsarbetet gäller också regeringens direktiv om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23). I detta sammanhang skall utredaren
redovisa ekonomiska effekter av sina förslag, både i fråga om
rationaliseringsvinster på lång och kort sikt samt eventuella
avvecklingskostnader.