Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av inkomstbegreppen inom
bidrags- och socialförsäkringssystemen (S 1996:06)
, Dir. 1996:100
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1996-11-28
Dir. 1996:100
Beslut vid regeringssammanträde den 28 november 1996.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredningen (S 1996:06) om översyn av inkomstbegreppen inom bidrags- och
socialförsäkringssystemen skall föreslå regeländringar som från och med
år 1998 innebär en bruttobesparing på 1 230 miljoner kronor per år. Av
beloppet skall en besparing om 980 miljoner kronor föreslås genom
förändringar av reglerna för sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
Administrativa konsekvenser samt kostnadseffekter av de föreslagna
regeländringarna skall belysas.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 27 juni 1996 beslutade regeringen direktiv (dir. 1996:52) som gav en
särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av inkomstbegreppen i de
författningar som reglerar olika bidrags- och socialförsäkringsförmåner.
Utredaren skall enligt dessa direktiv analysera nuvarande regler och
redovisa förslag till så långt möjligt gemensamma regler för hur inkomst
skall beräknas. Ett mål bör vara ett system där anställda, egna
företagare, ägare till fåmansbolag och de som i olika former kombinerar
anställning med att vara egna företagare på ett likvärdigt sätt kan åtnjuta
de bidrags- och socialförsäkringsförmåner som finns. Det nya
systemet skall vara enkelt att administrera. Utredaren skall analysera
de ekonomiska effekter för den offentliga sektorn som kan vara förenade
med ett mer enhetligt inkomstbegrepp. Vidare skall ekonomiska effekter
för den enskilde analyseras.
Bakgrund till tilläggsuppdraget
Riksrevisionsverket (RRV) har i en rapport den 13 december 1990 "Vad
skall sjukförsäkringen omfatta" pekat på förhållandet att
kvalifikationsvillkoren för att erhålla SGI är lågt ställda. Enligt RRV
har de lågt ställda kvalifikationsvillkoren bidragit till att utöka
sjukpenningens räckvidd utöver en ren inkomstbortfallsersättning.
Riksförsäkringsverket (RFV) har i en rapport (RFV ANSER 1989:5) Sjukpenning-
försäkring för egenföretagare - utredning och förslag föreslagit
ett nytt försäkringssystem för egenföretagare. Försäkringen föreslogs
bestå av en obligatorisk grundsjukpenning och en frivillig
tilläggssjukpenning.
RFV har även senare i en rapport (RFV ANSER 1992:4) Översyn av reglerna
om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) föreslagit ändrade regler om såväl
kvalifikationsvillkoren inom sjukförsäkringen som beräkningen av bl.a.
SGI.
Riksdagen beslutade med anledning av propositionen Vissa sjukförsäkrings-
frågor (prop. 1993/94:59, bet. 1993/94:SfU9, rskr 1993/94:126) dels
en regelförändring för att skapa förbättrad anpassning mellan
inkomstbortfall och sjukersättning i vissa situationer, dels vissa
administrativa förenklingar inom den allmänna försäkringen. I propositionen
angav regeringen att RFV:s rapport har pekat på det komplicerade
regelsystem som SGI innebär. Regeringen fann därvid att vissa frågor
behöver beredas ytterligare för att tas upp i ett senare sammanhang. Vid
behandlingen i riksdagen biträdde socialförsäkringsutskottet förslaget
om förenklade regler vid fastställande av SGI. Utskottet biträdde också
regeringens förslag om förbättrad anpassning mellan inkomstbortfall och
sjukersättning men föreslog en annan teknisk lösning än den som
föreslagits i propositionen.
I rapporten En socialförsäkring (Ds 1994:81) till Expertgruppen för studier
i offentlig ekonomi (ESO) föreslogs bl.a. att ersättningen vid
sjukdom och arbetslöshet läggs samman till en enhetlig inkomstbortfalls-
försäkring. En princip bakom förslaget är att ersättning vid inkomstbortfall
skall vara en förmån som gradvis upparbetas genom att individen betalar
avgifter till försäkringen. Individen föreslås få rätt att med utgångspunkt
från sin aktuella inkomst själv välja försäkringens omfattning.
Riksdagen har med anledning av propositionen Försäkringsskydd vid sjukdom,
m.m. (prop. 1995/96:209, bet. 1995/96:SfU4, rskr. 1996/97:22)
beslutat att vid beräkning av SGI skall semesterlön beräknas till högst
det belopp som skulle ha utgjort ersättning för utfört arbete under den
tid semesterlönen kan anses motsvara. I den sjukpenninggrundande
inkomsten skall inte heller andra skattepliktiga förmåner ingå än
kontant lön och inte heller skattepliktiga kostnadsersättningar.
Regeländringarna träder i kraft den 1 januari 1997.
Sjuk- och arbetsskadekommitténs ställningstagande i betänkandet En allmän
och aktiv försäkring vid sjukdom och rehabilitering (SOU 1996:113)
är att beräkningsunderlaget skall baseras på aktuell inkomst och att det
i möjligaste mån bör motsvara det faktiska inkomstbortfallet. Underlaget
bör enligt kommittén liksom i dag utgöras av en beräkning av den framtida
förväntade inkomsten med utgångspunkt i den lönenivå som gäller när
sjukfallet inträffar. Betänkandet har remissbehandlats och bereds för
närvarande i Socialdepartementet.
Nuvarande regler
En arbetstagare har vid sjukdom rätt till sjuklön från sin arbetsgivare.
Rätten till sjuklön gäller från och med den första dagen av
anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad
inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt
anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd.
Vid beräkning av kvalifikationstiden skall tidigare anställningar hos
samma arbetsgivare medräknas, om tiden mellan anställningarna inte överstiger
fjorton kalenderdagar i följd. Sjuklöneperioden omfattar den
första dag arbetstagarens arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom
och de därpå följande tretton kalenderdagarna i sjukperioden. Från och
med den 1 januari 1997 förlängs sjuklöneperioden till totalt 28 dagar
(prop. 1995/96:209, bet. 1996/97:SfU4, rskr 1996/97:22).
SGI är den årliga inkomst i pengar eller andra skattepliktiga förmåner
som en försäkrad kan antas komma att tills vidare få för eget arbete,
antingen såsom arbetstagare i allmän eller enskild tjänst eller på annan
grund. Beräkningen av SGI sker således framåt i tiden. Det är den
försäkrades arbetsavsikter för den närmaste tiden som avgör om SGI skall
faställas eller inte. De avsedda inkomstförhållandena skall ha en viss
varaktighet. I praxis tillämpas en sexmånadersregel som innebär att man
vid inkomstbedömningen bortser från inkomstvariationer som avser högst
ett halvt år. Från och med den 1 januari 1997 skall, som tidigare
redovisats, inte andra skattepliktiga förmåner än kontant lön och inte
heller skattepliktiga kostnadsersättningar ingå i den sjukpenninggrundande
inkomsten.
Den allmänna försäkringens utgifter finansieras med intäkter från
sociala avgifter, allmänna skattemedel samt via avkastning på fonderade
medel. Sociala avgifter tas ut i tre olika former: arbetsgivaravgifter,
egenavgifter från egenföretagare m.fl. samt allmänna egenavgifter som
betalas av den enskilde.
Tilläggsuppdraget
Enligt RRV och RFV har de lågt ställda kvalifikationsvillkoren för
fastställande av SGI bidragit till att försäkringen inte längre i alla
avseenden kan betraktas som en inkomstbortfallsförsäkring. I vissa fall
utges ersättning motsvarande en tidigare förvärvsinkomst trots att inte
något eller endast ett mindre inkomstbortfall föreligger under
ersättningsperioden.
Att inkomstbortfallsprincipen i viss mån har urholkats har sin grund i
bl.a. reglerna om kvalifikationsvillkor och s.k. SGI-skyddade tider.
Reglerna om SGI-skyddade tider är till vissa delar olika trots att
liknande förhållanden är för handen, t.ex. vid studier. Vidare uppvisar
reglerna skillnader mellan olika grupper försäkrade.
Det finns vidare ett bristande samband mellan avgifter och förmåner för
dem som har kortare anställningar. Mot bakgrund av det rådande
arbetsmarknadsläget blir det dessutom allt vanligare med den typen av
anställningar.
Det kan också förekomma fall där en person som har en kortare anställning
inte är berättigad till sjuklön på grund av att den avtalade
anställningstiden är för kort. Vidare kan det förekomma fall där
personen visserligen uppfyller kvalifikationskraven för sjuklön men på
grund av t.ex. varaktighetsrekvisitet inte får någon SGI fastställd. I
sådana fall kan personen komma att betala avgifter som till ingen del
kommer att ge rätt till sjukpenning.
Utgångspunkten för en översyn av reglerna för sjukpenninggrundande
inkomst skall vara att beräkningsunderlaget så långt det är möjligt
skall vara relaterat till faktiskt inkomstbortfall. Om detta är otillräckligt
för att nå den aviserade besparingen är utredaren oförhindrad
att pröva andra alternativ. För den som saknar en dokumenterad inkomst
av förvärvsarbete vilken bortfaller vid sjukdom bör ersättningen kunna
baseras på tidigare inkomster av förvärvsarbete under en viss
tidsperiod. De regler som föreslås skall uppfylla den enskildes behov av
en väl fungerande försäkring där var och en kan tillförsäkra sig
kunskaper om både rättigheter och skyldigheter. Administrationen av
försäkringen skall vara enkel och undantag från de övergripande
principerna bör så långt det är möjligt undvikas.
Utredaren skall föreslå grundläggande principer för vilka
kvalifikationsvillkor som skall gälla för SGI samt de grundläggande
principer som bör gälla för rätten att behålla SGI under tid som
förvärvsarbete inte utförs. Utredaren skall i detta sammanhang särskilt
beakta reglerna i samband med arbetslöshet, studieledighet och
föräldraledighet. I detta sammanhang bör det också uppmärksammas att en
försäkrad som beviljats helt sjukbidrag eller förtidspension enligt
nuvarande regler inte har rätt att behålla SGI. Detta innebär t.ex. att
den som har haft sjukbidrag under en period och därefter blir arbetslös
inte har något inkomstskydd vid sjukdom.
Utredaren skall mot bakgrund av den rådande situationen på arbetsmarknaden
se över det bristande sambandet mellan avgifter och förmåner för dem
som har kortare anställningar. Sambandet mellan inbetalda sociala
avgifter och utgivna förmåner bör i möjligaste mån upprätthållas.
Utredaren skall lämna förslag till åtgärder som bör vidtas för att ett
bättre samband skall uppnås. Utredaren skall undersöka hur en person som
under en viss tid har haft flera kortare anställningar kan kvalificera
sig för en SGI. Utredaren bör därvid pröva om kvalificeringsregler bör
införas som innebär att den försäkrade skall uppfylla vissa arbetsvillkor
för att få en SGI. Dessa kan innebära att den försäkrade skall visa att han
eller hon har haft kortare anställningar under en viss tid före sjukfallet.
Utredaren är i övrigt oförhindrad att analysera och föreslå andra
förändringar av reglerna för SGI i den mån sådana ändringar kan anses
motiverade t.ex. användandet av historisk inkomst för att fastställa
SGI.
Utredaren skall även beakta den särskilda beräkningsggrunden för
föräldrapenning. I övrigt skall utredaren analysera hur de olika förslagen
slår mellan kvinnor och män.
I de ursprungliga direktiven till utredningen angavs att översynen inte
får leda till att statens utgifter ökar. Mot bakgrund av det
statsfinansiella läget är det emellertid nödvändigt att i sammanhanget
söka efter åtgärder som från och med år 1998 innebär en bruttobesparing
på 250 miljoner kronor per år. Det utvidgade utredningsuppdraget vad
avser beräkningen av sjukpenninggrundande inkomst innebär vidare att den
besparing om 980 miljoner kronor brutto som aviserades i den ekonomiska
vårpropositionen (1995/96:150) skall uppnås genom förändringar av
reglerna för sjukpenninggrundande inkomst.
Förändrad tidsplan för utredningen
I direktiven till utredningen anges att utredaren skall redovisa
uppdraget senast den 28 februari 1997. Mot bakgrund av den utvidgning av
uppdraget som tilläggsdirektivet innebär ändras tidpunkten för redovisning
av uppdraget till senast den 15 maj 1997.